Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 23096
Da er jeg i gang med et nytt PC prosjekt! Denne gangen skal jeg bygge en pc fra scratch, i aluminium!

Jeg har puslet litt med desginet i ca to år, og endelig har jeg kommet frem til noe jeg liker.
Jeg kommer til å sveise en ramme av stål, som skal dekkes til med aluminiumsplater som er vannskjært av noen som kan slikt.

Kabinettet skal romme det vanlige av hardware, minus dvd spiller og i tillegg til to vannkjølings-looper.

Dette er mitt første prosjekt der jeg bygger et kabinett fra bunnen av, med metall. Du kan lese om mine andre prosjekter på KreativPC.com.

Budsjettet ligger på ca 6000, og prosjektet skal være ferdig til The gathering 2015!









@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 16. januar 2015 kl. 10:47.
Forandre designet i forhold til Evolution v2?
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Forandre designet i forhold til Evolution v2?
Vis hele sitatet...
Det er nytt designe ja. på grunn av kostnader, og andre praktiske løsninger.

De siste prosjektene mine gikk eikke helt etter planen, så de er 100% skrotet
Ah nettopp! Skal følge med her! Lukke til!
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Ah nettopp! Skal følge med her! Lukke til!
Vis hele sitatet...
Takk takk

PS: Skal hente alle delene til kabinettet i dag, er litt spent på resultatet.
Har en anelse om at ikke alt gikk etter planen hos levrandøren... Alle detaljene gjorde at plata ble varm og deformert. Kommer med oppdatering senere i dag
Følger med her ja Blir tøft å se på TG15
Litt mer info!

Belysning:

Fronten av kabinettet skal belyses med RGB leds, som skal handles inn fra Adafruit.com. Lysdiodene er av typen neopixel, de skal styres med en Arduino.

For å spre lyset best mulig, har jeg handlet inn Akryl med opal effekt, dette skal monteres i fronten av kabinettet. Det vil også bli noen detaljer med lys på innsiden.

Anbefaler alle som er på utikk etter RGB leds å ta en titt på Adafruit sine neopixels! http://www.adafruit.com/category/168

Vannkjøling:

Jeg har alt av vannkjøling liggende etter mitt forrige prosjekt. Planen er å bruke dette.

Jeg kommer til å gjøre klart for to looper, en for skjermkort og en for hovedkort og prosessor. Siden jeg ikke har funnet noe kjøleblokk til det skjermkortet jeg har nå, så blir det kun en loop i første omgang (luftkjøpt GPU altså…) men det blir klargjort for montering av vannkjølt GPU.



Styring av lys, vifter med mer:

Jeg kommer til å montere en Arduino for å styre vifter, lys og pumpe, i tillegg skal jeg overvåke strømning og temperatur i begge loopene og rotasjon på vifter og pumpe. Har et ønske om å kunne logge og styre alt fra pc, i tillegg til enkel fysisk betjening.

Dette blir et slags ekstra prosjekt, og kommer ikke til å bli prioritert før jeg ser at alt annet går på skinner.



@GreenRay
Update!

Da er alle delene til kabinettet i hus

Aluplatene har slått seg litt pga varmen fra laseren (det ble brukt laser i stede for vann til utskjæringen) men tror det skal gå bra, kabinettet skal jo skrues sammen uansett.

Har også kappett opp alle delene til ramma, men klarte selvsagt å kappe en av lengdene 2,5cm for lange... Så må finne frem saga igjen








Som dere ser på de to bildene over, så er platene litt bøyd


Startet på sveisingen, men fant ut at de korte delene var 25mm for lange


I stede for å bøye selv, fikk jeg vannskjært denne delen, mye lettere å få det nøyaktig da!

@GreenRay
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Må da være en meget lite erfaren opperatør som velger laser kontra vann til å skjøre dette.
Alle vet hva som skjer med alu og varme.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Må da være en meget lite erfaren opperatør som velger laser kontra vann til å skjøre dette.
Alle vet hva som skjer med alu og varme.
Vis hele sitatet...
Så du mener det hadde blitt bedre med vann?

Tenkte kanskje det var mer nøyaktig med laser. Ikke helt mitt fagområde dette
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vann er mer en nøyaktig nok for dette.
Fordelen med laser er att du får en blankere overfalte på kuttet. Når du bruker vann kan overflata bli litt matt, men den er veldig fine kutt og veldig nøyatig!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Vann er mer en nøyaktig nok for dette.
Fordelen med laser er att du får en blankere overfalte på kuttet. Når du bruker vann kan overflata bli litt matt, men den er veldig fine kutt og veldig nøyatig!
Vis hele sitatet...
Hmm, jaja. Da vet de det til neste gang...
Tror det skal gå bra når jeg får skrudd platene fast.

Fikk en teleforn fra Riis Glass og metall i dag, jeg kunne komme å hente akryl plata. Ups, jeg har bestilt dobbelt opp Hentet ei akrylplate hos Riis Dør og vindu for ikke så lenge siden.

Rop ut hvis det er noen her som trenger ei akrylplate!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hva er størrelsen/prisen?
Har stått litt stille de siste dagene, men har fått sveiset litt på rammen.



Holder også på å planlegger belysning og styring. Regner med det blir en større bestilling fra Adafruit i løpet av uka.

Nå som temaet for The Gathering 2015 er offesielt, har jeg startet planleggingen av hylla. Kan røpe at hylla skal bli en tidsmaskin.
Da er første del av ramma ferdig!
Gikk overaskende bra, selv med lite arfaring med TIG sveis




Ble litt redd for at ramma skulle bli skeiv, virker som det skal gå bra med noen mm feil.


Finito


Nå må jeg bare skaffe m3 skruer og gjengetapp! (klarte å knekke en i dag....)

@GreenRay
Gleder meg til neste oppdatering!
Virkelig artig å lese, håper prosjektet går bra !
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Gleder meg til neste oppdatering!
Virkelig artig å lese, håper prosjektet går bra !
Vis hele sitatet...
Bra du liker prosjektet Blir vel en handletur i helga, trenger skruer og et par andre småting. Tror ikke det blir noen spesiell update før neste uke.
Du burde bruke beskyttelse mellom skrutvingene og aluminiumen, ettersom metallet i tvingene er hardere, vil det etterlate merker uten annen beskyttelse.
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Du burde bruke beskyttelse mellom skrutvingene og aluminiumen, ettersom metallet i tvingene er hardere, vil det etterlate merker uten annen beskyttelse.
Vis hele sitatet...
Det var bra du sa! Tenkte ikke på det... Takk takk, har haugevis med limtvinger av plast, kan bruke de i stede
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette kommer til å ta tid!

Har endelig tatt meg tid til å få gjort litt på prosjektet!




Det tok med 4 timer å få på de tre små platene, dette kommer til å ta litt mer tid enn forventet


Tok livet av tre gjengetapper før jeg skjønte at jeg måtte finne et større borr


Neste steg vil bli å sveise resten av ramma

@GreenRay

Work in progress!


Dette er første gangen jeg bygger noe spesielt i metall, og har lært utrolig mye! Blandt annet at 1mm glippe kan vises svært godt!


Jobber nå med den øverste delen av kasse. Tror dette blir veldig bra, til tross for et par glipper (som jeg får skjult med noen modifikasjoner)
Sist endret av GreenRay; 13. februar 2015 kl. 20:12.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tøft at det begynner å ta form!

Skal du polere aluminiumet når du er ferdig? Gjør du det rett, så ser det nesten ut som krom, veldig tøft, men kanskje litt for glorete for et kabinett, da man mister alu-følelsen.
Er du sikker på at sveiseapparatet du bruker gir nok gass? Ser sveisen din er veldig porete, noe som betyr at det kommer luft til når du sveiser. Har nok ikke så veldig mye og si siden det ikke skal holde så veldig mye, men det ser jo litt finere ut med en ordentlig sveis da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er vekta på vidunderet? Og kvifor ramme av stål og sideplater av alu? Vil ikkje det kunne gje utfordringer med galvanisk korrosjon?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg liker att en "datagutt" har plukket opp sveisepistolen
Sitat av Fleff Vis innlegg
Tøft at det begynner å ta form!

Skal du polere aluminiumet når du er ferdig? Gjør du det rett, så ser det nesten ut som krom, veldig tøft, men kanskje litt for glorete for et kabinett, da man mister alu-følelsen.
Vis hele sitatet...
Er litt morro å se at ting tar form!

Tenkte å "børste" alt av aluminium og få det eloksert i en eller annen farge. Noen som vet om det er mulig å få hvit eloksering?

Stålet skal pusses, grunnes og lakkeres (hvit eller svart)

Sitat av Snipart Vis innlegg
Er du sikker på at sveiseapparatet du bruker gir nok gass? Ser sveisen din er veldig porete, noe som betyr at det kommer luft til når du sveiser. Har nok ikke så veldig mye og si siden det ikke skal holde så veldig mye, men det ser jo litt finere ut med en ordentlig sveis da.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Dette må jeg sjekke ut. Trodde det var fordi jeg brukte for mye varme jeg... Har svært lite erfaring med TIG sveis...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva er vekta på vidunderet? Og kvifor ramme av stål og sideplater av alu? Vil ikkje det kunne gje utfordringer med galvanisk korrosjon?
Vis hele sitatet...
I følge cad utregninger, blir kabinettet ca 30kg... Litt vel tungt, men PCn står som regel på samme plass her i huset.

Jeg valgte aluplater pga vekt, og stålramme for å slippe å svise aluminium (klarer ikke å få fin svis på aluminium ) Får håpe at disse to metallene ikke starter å kragle om elektroner...

Hva tror dere, blir det et problem? Selv om begge metaller behandles.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg liker att en "datagutt" har plukket opp sveisepistolen
Vis hele sitatet...
Hehe, er ikke første gang jeg holder i en sveisepistol heller er vell ikke akkurat den stereoskopiske "datagutten"
Pretty Princess
Freaken's Avatar
I følge cad utregninger, blir kabinettet ca 30kg... Litt vel tungt, men PCn står som regel på samme plass her i huset.

Jeg valgte aluplater pga vekt, og stålramme for å slippe å svise aluminium (klarer ikke å få fin svis på aluminium ) Får håpe at disse to metallene ikke starter å kragle om elektroner...

Hva tror dere, blir det et problem? Selv om begge metaller behandles.
Vis hele sitatet...
Blir vel kvitt problemet med galvanisk korrosjon ved å anodisere aluminiumsplatene da aluminiumsoksid ikke leder strøm. Hvis du har tenkt å bolte de fast i stålrammen bør du huske på å lage hull før du anodiserer dem. Jeg tipper du kan få hvilken farge du vil - anodisert alu uten fargetilsetning ser helt vanlig ut, bare litt mer grått. Anodisering bør være siste steget før du setter det i sammen
Sitat av Freaken Vis innlegg
Blir vel kvitt problemet med galvanisk korrosjon ved å anodisere aluminiumsplatene da aluminiumsoksid ikke leder strøm. Hvis du har tenkt å bolte de fast i stålrammen bør du huske på å lage hull før du anodiserer dem. Jeg tipper du kan få hvilken farge du vil - anodisert alu uten fargetilsetning ser helt vanlig ut, bare litt mer grått. Anodisering bør være siste steget før du setter det i sammen
Vis hele sitatet...
Skal lage ferdig hele kabinettet før det blir sendt til eloksering ja

Litt usikker på om jeg rekker det til TG, hvis det blir for travelt får jeg ta det etter TG...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Snipart Vis innlegg
Er du sikker på at sveiseapparatet du bruker gir nok gass? Ser sveisen din er veldig porete, noe som betyr at det kommer luft til når du sveiser. Har nok ikke så veldig mye og si siden det ikke skal holde så veldig mye, men det ser jo litt finere ut med en ordentlig sveis da.
Vis hele sitatet...
Eer nok gass her.
Om du har for lite gass ved TIG sveising vil du merke det fort ved sveising.
Sveisebadet vil prute mye, elektroden blir fort dårlig og spissen fosvinner, og sveisen blir mye dårligere en dette.
Sveisene dine ser helt ok ut!
Tøft prosjekt dette her! Poppnagler ser penere ut en bolter når du skal feste platene til ramma
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Eer nok gass her.
Om du har for lite gass ved TIG sveising vil du merke det fort ved sveising.
Sveisebadet vil prute mye, elektroden blir fort dårlig og spissen fosvinner, og sveisen blir mye dårligere en dette.
Sveisene dine ser helt ok ut!
Vis hele sitatet...
Det var nokk heller teknikken min som lagde de "sårene"
Fikk til en sabla god sveis i går!

Sitat av maniiac Vis innlegg
Tøft prosjekt dette her! Poppnagler ser penere ut en bolter når du skal feste platene til ramma
Vis hele sitatet...
Tja, pent er det jo, men ikke særlig praktisk hvis du skal ta av plata
Valgte å bruke skruer fordi en blanding av nagler og skruer ikke ville sett fint ut.

Her er litt bilder fra gårsdagens gjøremål:






Hovedkortet skal monteres i det lille rommet dere ser her


Må beklage de dårlige bildene. Skal prøve å huske speilrefleksen neste gang




Her skal PSU og harddisker monteres. Måtte droppe det planlagte gulvet av akryl, så må finne en ny løsning her...



@GreenRay
Da har jeg fått litt elektronikk i hus!


Neopixel (rgb led) fra Adafruit


Startknapp til PCn


Strømtilkobling. Siden jeg valgte å plassere PSU i fronten av kabinettet, må jeg "flytte" strømtilkoblingen bak


Tenkte å kjøpe en skjerm for å vise litt info, den var litt mindre en planlagt... Liten OLED


Arduino UNO og et skjold for styring av vifter og pumpe


Testing av viftestyring. Dette funket veldig bra!

---------
Bestilte et par andre ting som ikke hører til PC prosjektet, men som skal brukes på TG


Trinket mikroprosessor, for styring av lys på hylla


Et par bøker og en 32x64 RGB led matrix


Når jeg testet led matrixen fikk jeg litt problem, to blanke striper. Tror jeg ha koblet feil i forhold til programmet (brukte bare en code jeg fant på nett)

Blir litt jobbing på kabinettet i helga, håper på å bli helt ferdig med sveisingen, og få skrudd på alle platene.

Har også sjekket pris på eloksering av aluminium. Regner med jeg går for blå eloksering.

- GreenRay
Fronten er på plass


Ikke bare-bare å få akryllen til å sitte riktig...


Første alustripe på plass


Og der var to striper på plass. Skulle egentlig ha tre, men tror ikke jeg klarer å feste den skikkelig


Begynner å ligne på noe nå!

Neste steg blir å få festet plata som skal skille vannkjølingen fra resten.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Stilig!!

Hvordan har du tenkt til å kommunisere med arduinoen fra PCen? Serial gjennom USB?
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Stilig!!

Hvordan har du tenkt til å kommunisere med arduinoen fra PCen? Serial gjennom USB?
Vis hele sitatet...
Ja, det er planen min hittil. Har ikke så mye erfaring med Arduino enda, så folk må gjerne komme med tips!
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ja, det er planen min hittil. Har ikke så mye erfaring med Arduino enda, så folk må gjerne komme med tips!
Vis hele sitatet...
Det er en grei løsning det! Har brukt det selv til andre ting!
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Det er en grei løsning det! Har brukt det selv til andre ting!
Vis hele sitatet...
Har nå funnet en løsning på den grafiske biten på PC.
Arduinoen kommer til å sende informasjon (og mota) til/fra Labview!

Ferdig med sveising, klar for overflatebehandling!

Da er alt av sveising ferdig! Neste steg blir å pusse aluminiumsplatene, borre hull til HK, harddisk ++




Har lakkert det første laget med grunning! Gleder meg virkelig til å bli ferdig med den mekaniske delen

@GreenRay
Hæ, det er jo den mekanikk biten som er gøy!

Sier han som helst står bak en fres eller dreibenk og lager rare mekaniske dubbedingser.....
Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Hæ, det er jo den mekanikk biten som er gøy!

Sier han som helst står bak en fres eller dreibenk og lager rare mekaniske dubbedingser.....
Vis hele sitatet...
Hehe, joda. Morro det, men nå begynner April å nærme seg. Begynner å bli travelt...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hehe, joda. Morro det, men nå begynner April å nærme seg. Begynner å bli travelt...
Vis hele sitatet...
Hva med støyisolering ala det fractal define kabinettene har? Ser for meg at det der kan bli et bråkete kabinett.
Sist endret av Quakecry; 2. mars 2015 kl. 15:14.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hva med støyisolering ala det fractal define kabinettene har? Ser for meg at det der kan bli et bråkete kabinett.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri vært borti fractal sine kabinetter, kan du beskrive litt mere?

Har 25kg med lyddemping til bil liggende, vuderer å klistre på litt i kabinettet.

Men tror egentlig ikke kabinettet blir bråkete, blir ikke så høy viftehastighet.
Haha herlig build!
Her har du en gjengetabell om du skulle trenge i fremtiden http://www.verktoyshop.no/subdet34.htm
Sitat av Skadefro Vis innlegg
Haha herlig build!
Her har du en gjengetabell om du skulle trenge i fremtiden http://www.verktoyshop.no/subdet34.htm
Vis hele sitatet...
hehe, takk for den men nå er jeg ferdig med all gjenging...

Holder for tiden på å slipe noen plater, mens jeg venter på noen deler fra DigitalImpuls - Trondheim



@GreenRay
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lenge siden sist nå!

Platene er levert til eloksering, og skal være ferdig i løpet av denne uka.

Rammen er lakkert, og er klar til montering.

Venter i tillegg tre pakker med litt snacks til prosjektet Regner med de kommer før helga.

Ellers driver jeg å pusler litt med programmering av arduinoen som skal styre/overvåke vannkjølingen. Tviler på at alt blir ferdig til påska, men skal prøve

Begynner virkelig å føle tidspresset nå!

Platene som er til eloksering er ENDA mer forsinket, hvis de ikke blir ferdig til Onsdag må jeg hente de uansett.

Har startet å plukke deler fra min gamle PC, og har gjort klart til å montere alt når platene kommer.





Måtte også snu vifta til strømforsyningen 180 grader, så det er nå i boks.


Når det kommer til programmering av styring til vannkjøling, er jeg på god vei! Har endelig knekt koden

Arduinoen mottar en streng med informasjon om hastighet på vifter/pumpe og fargekoder til RGB lysene. I tillegg sender den verdier fra analog inngangen.

Er enda mye programmering igjen, men så lenge styring av vifter, pumpe og lys fungerer, så har jeg noe å pusle med på The Gathering

Slik ser programmet ut hittil:

Kode

//Styring av vannkjøling v3.0

//LabView sender hastighet på vifter, pumpe og fargekoder til lysene
//Arduino sender informasjon om temperatur og strømning i rørene


#include <Wire.h>
#include <Adafruit_MotorShield.h>
#include "utility/Adafruit_PWMServoDriver.h"
#include <Adafruit_NeoPixel.h>
#include <avr/power.h>

#define PIN 6 // Definerer hvilken pinne NeoPixelene er koblet til
#define NUMPIXELS // Definerer antal NeoPixler som er kolet til

const byte buffSize = 40;
char inputBuffer[buffSize];
const char startMarker = '<'; // Startmerke til string fra PC
const char endMarker = '>'; // Endemerke til string fra PC
byte bytesRecvd = 0;
boolean readInProgress = false;
boolean newDataFromPC = false;
char messageFromPC[buffSize] = {0};

Adafruit_MotorShield AFMS = Adafruit_MotorShield(); 
Adafruit_DCMotor *fanOne = AFMS.getMotor(1); // Vifter til radiator 1 er koblet til kanal M1
Adafruit_DCMotor *fanTwo = AFMS.getMotor(2); // Vifter til radiator 2 er koblet til kanal M2
Adafruit_DCMotor *pump = AFMS.getMotor(2); // Vannpumpe er koblet til kanal M3
Adafruit_NeoPixel pixels = Adafruit_NeoPixel(NUMPIXELS, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800); // Oppsett av NeoPixler


int fanOneSpeed = 255; // Oppstartshastighet til radiator 1
int fanTwoSpeed = 255; // Oppstartshastighet til radiator 2
int pumpSpeed = 255; // Oppstartshastighet til vannpumpe

int red = 0; // Rødfarge til NeoPixel
int green = 0; // Grønnfarge til NeoPixel
int blue = 255; // Blåfarge til NeoPixel

int sensorPin = A0; // Lyssensor for test
int sensorValue; // Verdi til lyssensor

void setup() {
  Serial.begin(9600); 
  AFMS.begin(); // Deafault frekvens til motorshield. Ingen spesifisert = 1,6KHz
  pixels.begin(); 
  
  fanOne->setSpeed(fanOneSpeed); // Oppstart av vifter til radiator 1
  fanOne->run(FORWARD); // Rotasjonsretning 
  fanTwo->setSpeed(fanTwoSpeed); // Oppstart av vifter til radiator 2
  fanTwo->run(FORWARD); // Rotasjonsretning 
  pump->setSpeed(pumpSpeed); // Oppstart av vannpumpe
  pump->run(FORWARD); // Rotasjonsretning 
}

void loop() {
  ReciveData(); // Mottar data
  updateValues(); // Oppdaterer verdier
  readTemp(); // Leser temperatur
  Test(); // Sender verdier til PC
}

void ReciveData() { // Mottar data fra PC, og lagrer den i inputBuffer
    
  if(Serial.available() > 0) { // Hvis vi mottar data

    char x = Serial.read(); // Leser karakter for karakter
      
    if (x == endMarker) { // Hvis lest karakter er >
      readInProgress = false;
      newDataFromPC = true; // Sier ifra at vi har mottat nye verdier
      inputBuffer[bytesRecvd] = 0;
      parseData();
    }
    
    if(readInProgress) { // Hvis vi enda leser strengen
      inputBuffer[bytesRecvd] = x; // Lagrer karakteren i inputBuffer
      bytesRecvd ++;
      if (bytesRecvd == buffSize) { // Hvis vi har fylt opp bufferen
        bytesRecvd = buffSize - 1;
      }
    }

    if (x == startMarker) {  // Hvis vi mottar <, altså starten på strengen
      bytesRecvd = 0; 
      readInProgress = true;
    }
  }
}
 
void parseData() { // Flytter verdiene i inputBuffer til riktig variabel
    
  char * strtokIndx; 
 
  strtokIndx = strtok(inputBuffer,";");      // get the first part - the string
  fanOneSpeed = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel
  
  strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen
  fanTwoSpeed = atoi(strtokIndx);     // Kopierer verdien til riktig variabel

  strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen
  pumpSpeed = atoi(strtokIndx);     // Kopierer verdien til riktig variabel
  
  strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen
  red = atoi(strtokIndx);     // Kopierer verdien til riktig variabel
  
  strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen
  green = atoi(strtokIndx);     // Kopierer verdien til riktig variabel
  
  strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen
  blue = atoi(strtokIndx);     // Kopierer verdien til riktig variabel
}

void Test() {

  if (newDataFromPC) {
    newDataFromPC = false;
    Serial.print("Radiator 1");
    Serial.println(fanOneSpeed);
    Serial.print("Radiator 2");
    Serial.println(fanTwoSpeed);
    Serial.print("Vannpumpe");
    Serial.println(pumpSpeed);
    Serial.print("Red");
    Serial.println(red);
    Serial.print("Green");
    Serial.println(green);
    Serial.print("Blue");
    Serial.println(blue);
    Serial.print("Light");
  }
}

void updateValues() {
   fanOne->setSpeed(fanOneSpeed);
   fanOne->run(FORWARD);
   
   fanTwo->setSpeed(fanTwoSpeed);
   fanTwo->run(FORWARD);
   
   pump->setSpeed(pumpSpeed);
   pump->run(FORWARD);
   
   pixels.setPixelColor(1, pixels.Color(red,green,blue)); // Fargeblanding
   pixels.show(); // Sender informasjonen til pixlene
}

void readTemp() {
  sensorValue = analogRead(sensorPin);
  Serial.println(sensorValue);
  delay(10);
  }
@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 28. oktober 2019 kl. 10:06.
Hype!





Platene ble plutselig ferdig! Og nå mangler jeg kun noen nippler til vannkjølingen, så er alt klart til montasje!

@GreenRay
Er det slik å forstå, at fargen på lyset skal enten konstant, eller når en knapp trykkes inn, vise temperaturen på bestemte komponenter?

Og så kanskje blinke rødt når noen verdier overstiger en bestemt temperatur?


Eller tenker jeg litt for avansert nå?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det slik å forstå, at fargen på lyset skal enten konstant, eller når en knapp trykkes inn, vise temperaturen på bestemte komponenter?

Og så kanskje blinke rødt når noen verdier overstiger en bestemt temperatur?


Eller tenker jeg litt for avansert nå?
Vis hele sitatet...
Det er mulig å gjøre noe slikt ja. Har ingen fysiske knapper, så må isåfall aktiveres via PC.

Planlegger å leke litt med programmering av lys på TG
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jævlig nice. Skal det være pleksiglass foran der? Hvilke kabinettvifter går du for, og vil dem ha viftekontroll? I.e lav, middels, høy?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jævlig nice. Skal det være pleksiglass foran der? Hvilke kabinettvifter går du for, og vil dem ha viftekontroll? I.e lav, middels, høy?
Vis hele sitatet...
Blir hvit plexi i fronten, som blir belyst av rgb leds.

Alle vifter blir koblet til en Arduino, så de styres fra PCn. Mulig det blir en auto funksjon i framtiden, slik at hastigheten på viftene reguleres ut ifra temperatur.


Slik ser den grafiske delen av viftekontrollen ut (styrer også pumpe og farge på leds)

Viftene er av typen Scythe Gentle Typhoon.