Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1368
Jeg har fått i oppg. å sette sammen ca. 10 pcer + 1 gateway i nettverk og så lurer jeg på en del ting.
På skolen f.eks har vi slik at alle har sin egen konto og slikt i NT eller win2k, tror det blir samme opplegg her, men jeg lurer på om noen har guider for hvordan man deler opp mapper til forskjellige kontoer på gatewayen, slik at hvilken som helst pc har tilgang på sin personlige mappe.
Kan man også gjøre det slik at hvis man har lagt inn et program (f.eks mirc) på pc#1 at det vil være på pc#2 hvis jeg logger inn der? Tviler på at det funker, men det hadde vært kult hvis det gikk an.


Tar gjerne imot andre small company guider for hvordan sette opp nettverkt på slike måter.
Skal btw. sikkert hat win2k adv. server på gatewayen, tror jeg, ellers blir det win2k prof.


Takker
Med gateway mener du server ikke sant!?

For å få til dette via Win 2k server må du sette opp roaming user profiles, dvs. at man kan logge seg på en hvilken som helst maskin og så blir dine instillinger lastet ned fra serveren, der kan du også mappe opp hjemmeområde til en gitt stasjonsbokstav (selv liker jeg Z: ) For å få til det der med samme programmer på alle maskiner man logger seg på må man "publish'e" det programmet til brukerkontoen.

Litt ldårlig forklart, men det er gjennomførbart, har gjort det selv på jobb
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
et svar! YES!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du har jo alltids hjelpen i win2k server da.
Står jo om det der mener jeg.
en anna løsning er å sette opp en linuxbox som gateway, og firewall, samt installere samba på den slik at den kan settes opp som primary domain controller. fordelen med dette er at det er 100% gratis, raskt og stabilt.
Vel vel vel, dette er nok vel og bra men ville nok anbefale han å sette det opp med Win 2k server hvis han ikke har så mye erfaring med nettverk/server-miljøer