Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2352
Hallo freak forum!

Jeg er nok ikke den første i verden som klager på dårlige internett-hastigheter, men jeg begynner å bli lei. Min internettleverandør er Telenor, som ikke har bygget ut antenner i mitt nærområde. For omtrent et år siden så fikk begynte naboen min å hoste en antenne i garasjen sin for NextNet, og jeg begynner nå først å innse at jeg burde få pappa til å bytte(ja, jeg bor hjemme).
Nå har vi to mobile bredbånd og et fra telenor. Jeg bruker et modem alene, og det er der hastighetene under kommer fra. Synes ikke det skal være nødvendig med 3 modem i et hus..

Dette er hastighetene jeg kan maksimalt få fra telenor akkuratt nå, selv om jeg vanligvis har en upload på 0,05 Mb/s og en download på ~0,01 Mb/s. Min ping varierer fra 150-600ms.
http://www.speedtest.net/result/2499180828.png


På bildet under ser du hvor jeg bor i forhold til antennen, som bringer meg til mitt spørsmål(under bildet). Bildet er hentet fra nextnet sine sider, hvor blåfargen skal vise hvor sterkt nettet er der. Fjernet gatenavn og stedsnavn fordi jeg tror ikke naboen vil jeg skal dele hans (og jeg vil ikke dele) min adresse med hele verden. (Ikke kom på døra mi! O: )
http://i1181.photobucket.com/albums/x429/H1y4/nextnet_zps6d83c672.png

Ville jeg fått så gode hastigheter fra NextNet at det er verdt å skifte? Jeg er virkelig lei av mine hastigheter når det globale gjennomsnittet ligger på ~12 Mb/s. Er det noen som har nextnet og kan dele deres efaring med deres hastigheter og avstand til antennen? Jeg kan se naboens antenne fra vinduet mitt og det er ikke mer enn ~200 meter unna + høydedifferansen mellom husene er nok 1-5 meter(hvis dette har noe å si).

Beklager at det var mye å lese, men takker for alle svar!
Sist endret av LordMinning; 10. februar 2013 kl. 15:20.
Dersom nextnet holder det de lover, så er alle abonnementene de tilbyr langt raskere enn det du nå har fra Telenor.
Jeg har aldri benyttet meg av Nextnet, men i forbindelse med et problem en kunde opplevde med Nextnet Så hadde vi store problemer med å komme i kontakt med kundeservice. Just for info

Men RadioBredbånd er absolutt en god løsning for deg som ikke får mer fra kobbern i bakken.
Sist endret av penol; 10. februar 2013 kl. 17:38. Grunn: la til informasjon.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av penol Vis innlegg
Jeg har aldri benyttet meg av Nextnet, men i forbindelse med et problem en kunde opplevde med Nextnet Så hadde vi store problemer med å komme i kontakt med kundeservice. Just for info

Men RadioBredbånd er absolutt en god løsning for deg som ikke får mer fra kobbern i bakken.
Vis hele sitatet...
Har hørt en del om problemer fra nextnet med hastigheter og kundeservice, men alt jeg finner av folk som klager på nextnet er fra 2007-2008. De må vel ha ordnet opp i mye siden da tenker jeg, men tenker at jeg kan da ikke få noe særlig dårligere hastigheter ihvertfall! :P

Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom nextnet holder det de lover, så er alle abonnementene de tilbyr langt raskere enn det du nå har fra Telenor.
Vis hele sitatet...
Selv det dårligste fra nextnet er ihvertfall mange ganger enn mitt nett, men er usikker fordi det står så mye gammelt om dem på nettet. :s
Paranoid
Trådstarter
81 2
Ettersom jeg har fri sikt og er bare 200 meter unna antenna, så er det vel trygt å satse på dem da?
Du har ikke vurdert http://www.ice.no/privat/startsiden.aspx ?? Har levd på dette i 2 år før jeg flyttet og fikk da ca 3/3 og en ping på rundt 70
Sikkerhetsklarert
Jeg har nextnet(banzai) bor ca 4km fra antennen, får i snitt 5-7 mbit (peaker på 10mbit en sjelden gang), ping på rundt 50-70ms.
stort sett alltid 1mbit ut hastighet. alt i alt greit fornøyd.

Jeg skulle gjerne likt å vist hvordan naboen din fikk lov til å hoste antenne for de? Da må han jo ha en relativt grei internettaksess til garasjen sin i utgangspunktet?
Sist endret av Pjukern; 12. februar 2013 kl. 16:01.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Du har ikke vurdert http://www.ice.no/privat/startsiden.aspx ?? Har levd på dette i 2 år før jeg flyttet og fikk da ca 3/3 og en ping på rundt 70
Vis hele sitatet...
Vi har to mobile bredbånd fra Ice ved siden av også(ved siden av "hoved"nettet fra telenor", noe som ikke fungerer veldig bra pågrunn av at jeg bor veldig avsides. Det er veldig ustabilt og noen ganger vil det rett og slett ikke åpne nye nettsider.
Tenkte å bytte til nextnet kunne spare oss fra å ha så mange forskjellige bredbånd. :3



((( Vi har 3 bredbånd i huset. Ett som jeg bruker, dette er det fra telenor som er mest stabilt. Problemet er at det er treigere enn 98% av Norge. De to andre brukes for mine foreldre og søsken, og det siste eies av min bror og hans samboer. )))

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeg har nextnet(banzai) bor ca 4km fra antennen, får i snitt 5-7 mbit (peaker på 10mbit en sjelden gang), ping på rundt 50-70ms.
stort sett alltid 1mbit ut hastighet. alt i alt greit fornøyd.

Jeg skulle gjerne likt å vist hvordan naboen din fikk lov til å hoste antenne for de? Da må han jo ha en relativt grei internettaksess til garasjen sin i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men han bor litt høyre opp enn oss, mens vi bor i en grop som gjør at vi ikke får tilstrekkelige med signaler fra de fleste bredbåndsleverandørene.

Ville du si at det hadde vært smart å bytte? Hvor mye betaler du pr mnd for nettet(hvis du vil svare:P)

Har snakket med en ganske erfaren person, og det ser ut som om nextnet ikke er et alternativ.

glem det jeg sa i linjen over. Må tenke mer..
Sist endret av LordMinning; 12. februar 2013 kl. 16:06. Grunn: info
Sikkerhetsklarert
Jeg betaler 299 i mnd. Da får jeg som sagt ca 5-8Mbit, alt ettersom. Er egentlig kjempefornøyd. De har god support, dog kan det ta noe tid før man får svar. Det er bedre å bruke mail enn telefon. Da jeg først ble kunde hos de fikk jeg deres mobil router, den er liten som en mobiltelefon. Denne hadde ingen lan porter, og dårlige wlan ytelser. Nå har de en fullverdig ruter med lan porter og skikkelig wlan dekning. Denne har også greit interface for portforwarding osv hvis det er aktuelt for deg.

Linjen har aldri vært "nede", men det hender det har vært lave hastigheter. Da har jeg kontaktet de og blitt satt over på en annen basestasjon og problem løst.

Denne erfarne personen du snakket med, hva sa han som fikk deg til å tro at dette ikke var et alternativ? Ut i fra dekningskartet ditt bør du ha fin dekning.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeg betaler 299 i mnd. Da får jeg som sagt ca 5-8Mbit, alt ettersom. Er egentlig kjempefornøyd. De har god support, dog kan det ta noe tid før man får svar. Det er bedre å bruke mail enn telefon. Da jeg først ble kunde hos de fikk jeg deres mobil router, den er liten som en mobiltelefon. Denne hadde ingen lan porter, og dårlige wlan ytelser. Nå har de en fullverdig ruter med lan porter og skikkelig wlan dekning. Denne har også greit interface for portforwarding osv hvis det er aktuelt for deg.

Linjen har aldri vært "nede", men det hender det har vært lave hastigheter. Da har jeg kontaktet de og blitt satt over på en annen basestasjon og problem løst.

Denne erfarne personen du snakket med, hva sa han som fikk deg til å tro at dette ikke var et alternativ? Ut i fra dekningskartet ditt bør du ha fin dekning.
Vis hele sitatet...
Han fortalte meg at radiobredbånd hadde elendig ping, men til ettertanke så har ikke jeg verdens beste ping til per dags dato heller. Derfor er jeg fortsatt usikker om dette er noe jeg vil mase på pappa med.

Har du "nextnet privat 1"? For jeg tror jeg ville vurdert 3 eller 5, ettersom jeg bruker nett en god del til forskjellige ting. Hvis du får en stabil ping på omtrent 50-70, så må da det være et bedre alternativ enn 150-700 som jeg får..
Sikkerhetsklarert
Pakken heter bare "4G hjemme".
Dette er kjøpt via banzai, som forhandler på nextnet sitt nett.

Pingen er helt grei. Kan fint spille/skype osv.

Kompisen din har rett i at man som regel har dårligere latency på trådløst, men dette avhenger av mottaksforhold, sånn jeg ser det på tegningen din har du utmerkede forhold.
Paranoid
Trådstarter
81 2
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Pakken heter bare "4G hjemme".
Dette er kjøpt via banzai, som forhandler på nextnet sitt nett.

Pingen er helt grei. Kan fint spille/skype osv.

Kompisen din har rett i at man som regel har dårligere latency på trådløst, men dette avhenger av mottaksforhold, sånn jeg ser det på tegningen din har du utmerkede forhold.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut. Har levd med 0,2 Mbit/s i flere år nå, og det hadde vært fint med litt raskere nett for å kunne laste ned diverse oppdateringer og slikt.
Er det anbefalt å bestille via nextnet direkte, eller er det bedre med andre som "banzai"?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har vært kunde hos Nextnet siden de startet opp, og har aldri vært borte i ett firma som har så dårlig kundeservice. Har vært elendig leveranse av båndbredde og stabilitet siden dag 1. Jeg har hatt så mye som 24,000 MS i Ping. Jeg bor 5 km. unna masten, og har perfekt signal styrke og kvalitet, men allikevel får jeg bare rundt 10% av den hastigheten jeg skal ha. Og det går ikke en eneste dag uten at det er en eller annen form for problem med nettet. Jeg har gått så langt at jeg meldte dem inn til Forbruker Rådet for Elektronisk Kommunikasjon, uten at det hjalp.
Jeg med flere har skrevet anmeldelse her: (Bør Leses)

http://www.anbefalt.no/omtale/f/86252363/nextnet+as

Og for min del er opplevelsen av Nextnet det samme nå, som da anmeldelsen ble skrevet, forferdelig dårlig!
Anbefaler deg å styre langt unna Nextnet!

Ett bedre alternativ vil være dette firma: http://www.breiband.no/
Jeg er nå i dialog med dem for å få satt opp 5G mast i mitt området.
Har fått nok av Nextnet....
Sitat av BlueSky86 Vis innlegg
Jeg har vært kunde hos Nextnet siden de startet opp, og har aldri vært borte i ett firma som har så dårlig kundeservice. Har vært elendig leveranse av båndbredde og stabilitet siden dag 1. Jeg har hatt så mye som 24,000 MS i Ping. Jeg bor 5 km. unna masten, og har perfekt signal styrke og kvalitet, men allikevel får jeg bare rundt 10% av den hastigheten jeg skal ha. Og det går ikke en eneste dag uten at det er en eller annen form for problem med nettet. Jeg har gått så langt at jeg meldte dem inn til Forbruker Rådet for Elektronisk Kommunikasjon, uten at det hjalp.
Jeg med flere har skrevet anmeldelse her: (Bør Leses)

http://www.anbefalt.no/omtale/f/86252363/nextnet+as

Og for min del er opplevelsen av Nextnet det samme nå, som da anmeldelsen ble skrevet, forferdelig dårlig!
Anbefaler deg å styre langt unna Nextnet!

Ett bedre alternativ vil være dette firma: http://www.breiband.no/
Jeg er nå i dialog med dem for å få satt opp 5G mast i mitt området.
Har fått nok av Nextnet....
Vis hele sitatet...
Backer opp det her. Makan til drittselskap skal du lete lenge etter. Vært på det verste uten nett i 4 uker, og kundeservice hadde ingen forklaring annet enn at jeg måtte vente et par uker til.
Her er link til min sak hos Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, vis noen skulle være interessert. Er ganske mye tekst, men man får ett innblikk i hvordan det er å ha Bredbånd via Nextnet.

https://www.brukerklagenemnda.no/www...084-April-2013