Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3666
Var i kontakt med Sparebank1 idag. Har et VISA kort som har vært sperret siden Januar pga. overtrekk. Siden det var andre gangen jeg overtrakk kontoen er de redd for gjentakelse og nekter å åpne visa'et igjen. Sparebank1 tilbyr meg derimot å få et Visa Electron, noe som er uakseptabelt da jeg handler klær, bildeler osv. på nettet. Det er ikke lenger fare for gjentakelse, men det vil de ikke høre på.. Per dags dato fungerer kortet BARE i nettbanken. Kan ikke kjøpe varer på butikk engang.

Jeg lurer da på 2 ting:

1. Hvordan foregår prosessen ved å bytte bank? Hva gjør man?
2. Hvis jeg får byttet bank, vil historien min fra Sparebank1 følge meg og VISA fortsatt være sperret?

Har ingen betalingsannmerkninger.
Sist endret av Surtkelp; 3. oktober 2012 kl. 15:31.
Godt mulig at det følger deg. Men dersom du ikke gidder å gå gjennom stresset med bankbytte, så kan du vell kjøpe slike SpendOn eller Paysafe card og betale med dem på nettet
hvis du er over 18 kan man ikke bruke Visa Electron også på nett da? mener og ha hørt noen har sagt det.

men for og skifte bank trenger du bare og ta med passet ditt til den banken du vil bytte til og de ordner det.
Nei visa electron virker ikke på nett. Måtte selv ty til visa electron en stund grunnet dårlig økonmistyring.
Mitt råd er bare bite i det sure eplet og starte med å vise banken at du har kontroll. Start med å spare penger hver måned.
Ikke umulig at Visa Norge har kontroll på at du har overtrukket og at det å bytte bank ikke vil hjelpe deg i det hele tatt.

Da er det bedre å bare bli voksen å vise gjennom handling at du har styring. Sparing hjelper og da åpner nok banken kjapt opp visakortet skal du se.
Noen som kan snakke fra erfaring/kunnskap, og ikke synsing?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei visa electron virker ikke på nett. Måtte selv ty til visa electron en stund grunnet dårlig økonmistyring.
Mitt råd er bare bite i det sure eplet og starte med å vise banken at du har kontroll. Start med å spare penger hver måned.
Ikke umulig at Visa Norge har kontroll på at du har overtrukket og at det å bytte bank ikke vil hjelpe deg i det hele tatt.

Da er det bedre å bare bli voksen å vise gjennom handling at du har styring. Sparing hjelper og da åpner nok banken kjapt opp visakortet skal du se.
Vis hele sitatet...
I nordea kan du få visa electron som funker på nett.
Hadde selv dette, gjett om jeg var kungen, 13 år og storhandler på nett!
Spørsmålet er vel om det er banken eller visa som nekter.
Uansett burde det være verdt å prøve å opprette en konto i en annen bank og søke om et MasterCard.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Spørsmålet er vel om det er banken eller visa som nekter.
Uansett burde det være verdt å prøve å opprette en konto i en annen bank og søke om et MasterCard.
Vis hele sitatet...
Det er banken som har sperret kortet, ikke VISA.
Jeg har lovet meg selv å aldri skaffe meg kredittkort, så mastercard skjer ikke.

Forøvrig, men jeg venter på svar på de 2 spørsmålene mine. Er det samme F hvilken bank jeg velger av DNB og Nordea? Hvem har best nettbank? Har ingen lån, skal bare ha en brukskonto.
Sist endret av Surtkelp; 3. oktober 2012 kl. 15:51.
Har du fått betalings-anmerkning så kan du bare drite i å bytte bank får du får du ikke en dritt. Garantert.
Ifølge banken min så ville det ikke hjelpe å bytte bank da visa norge hadde oversikt over bruken min av kortet.

Men det er jo bare å stikke innom en annen bank og opprette konto, si at du trenger vanlig visa og skje hva som skjer.
Enten får du eller så blir det avslag.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er banken som har sperret kortet, ikke VISA.
Jeg har lovet meg selv å aldri skaffe meg kredittkort, så mastercard skjer ikke.

Forøvrig, men jeg venter på svar på de 2 spørsmålene mine. Er det samme F hvilken bank jeg velger av DNB og Nordea? Hvem har best nettbank? Har ingen lån, skal bare ha en brukskonto.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke det dummeste gitt historikken din, men så lenge en bruker det riktig er det veldig lurt med kredittkort til handling på nett. Du har langt bedre retter enn ved debetkort.

Hvis du er usikker på om du holder deg ift fristelsen som lett kreditttilgang gir er det likevel kanskje det lureste å holde deg unna. Hvis du på den andre sida er •helt• sikker på at du har lært kan det være lurt å revurdere. Med debetkort er det ditt problem om du blir svindla eller folk går konkurs. Med kredittkort er det kortselskapet sitt problem.
kompis av meg har visa electron fra nordea. dette kan han handle på nett med.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er banken som har sperret kortet, ikke VISA.
Jeg har lovet meg selv å aldri skaffe meg kredittkort, så mastercard skjer ikke.

Forøvrig, men jeg venter på svar på de 2 spørsmålene mine. Er det samme F hvilken bank jeg velger av DNB og Nordea? Hvem har best nettbank? Har ingen lån, skal bare ha en brukskonto.
Vis hele sitatet...
Er bare å bytte bank hvis du ikke har minus på konto, tror ikke dette vil følge deg noe veldig, med mindre du nevner det til den nye banken selv.
Har pratet med DNB kundeservice idag og fått svar på spørsmålene mine. Jeg bytter fra Sparebank1 til Dnb iløpet av neste uke.

For de som ville vite så følger ikke historikken fra bank til bank, og man får VISA hos Dnb selv om Visa-kortet er sperret hos SB1. Jeg kan åpne konto elektronisk på nett så lenge jeg har BankID, der kan jeg bestille VISA (dog med uten legitimasjon) noe som gjør alt veldig enkelt for meg. Om jeg skal ha legitimasjon på Visa'et, er jeg nødt å møte personlig opp i banken for å ta bilde og vise frem pass.. Og pass har jeg ikke, så blir litt stress for å få det da, men men.


Er det vanlig å fremvise pass når man skal få nytt VISA med legitimasjon på? Trodde det holdt med førerkort eller bankkort fra den gamle banken?
Jeg bor i utlandet og har nå i dag brukt mitt HSBC Visa Electron herfra til å betale ting i Norge (komplett.no ordre) og betalt diverse ebaykjøp via paypal. Er ikke Visa Electron det samme i Norge som i utlandet kanskje?
Kom nye regler for et par år siden og nå er det kun pass som er godkjent legitimasjon når en skal starte konto og ha kort og slikt.

Det er samme regler om pass i alle banker.
Ah, da skjønner jeg..
Har ett par tilleggsspørsmål;

- Kan Dnb VISA kort uten legitimasjon brukes i andre minibanker enn DNB sine minibanker?

- MÅ jeg levere fra meg det gamle SB1 visa'et mitt til Sparebank1? Tenker å bare bruke det som leg på byen, mens jeg har et Dnb VISA uten legitimasjon på baksiden som jeg bruker for å handle ting i butikk osv.
Det tar deg 5 minuter å åpne en brukskonto i en ny bank. Du får VISA i posten ca. 2 uker etter de har mottat de nødvendige signerte dokumenter.

Har du ingen betalingsanmerkninger så får du VISA i den nye banken, uten spørsmål.


?????????????

Åja du hadde funnet utav det, eg gadd ikkje lese tråden. Var så jævlig mangen dumme svar.
Sist endret av Naturgrønn; 3. oktober 2012 kl. 18:50.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du får VISA i posten ca. 2 uker etter de har mottat de nødvendige signerte dokumenter.
Vis hele sitatet...
Signerte dokumenter? Er dette bare hvis jeg skal ha legitimasjon bakpå kortet?
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
- Kan Dnb VISA kort uten legitimasjon brukes i andre minibanker enn DNB sine minibanker?

- MÅ jeg levere fra meg det gamle SB1 visa'et mitt til Sparebank1? Tenker å bare bruke det som leg på byen, mens jeg har et Dnb VISA uten legitimasjon på baksiden som jeg bruker for å handle ting i butikk osv.
Vis hele sitatet...
1: Jada det kan du.

2: Nei du trenger ikke levere fra deg kortet. Om banken ber deg om det bare slå en plate og si du ikke har med deg kortet.

Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Signerte dokumenter? Er dette bare hvis jeg skal ha legitimasjon bakpå kortet?
Vis hele sitatet...

Nei tror faktisk alt av kort og faktisk også den første nettbanken må signeres ut med godkjent ID, og da blir det pass da. Det gjøres slik for vanlig Visa hvertfall.

Men det beste er jo bare å ringe banken, DNB skal jo ha 24 timers kunderservice har de skrytt av, bare til å ringe å spørre dem det.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Signerte dokumenter? Er dette bare hvis jeg skal ha legitimasjon bakpå kortet?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på kontoavtalen mellom deg og banken.

Om du møter opp i en filial personlig så tror jeg den underskrives på dagen. Om det gjøres på nett så er det sikkert mulig å skrive under med MinID eller BankID. Ellers blir den sendt med post.
Sist endret av Naturgrønn; 3. oktober 2012 kl. 19:51.