Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4034
har mistet nøkkelene til min vw boble. det skal finnes en kode som man kan bruke til og få kopiert opp nye nøkkler. disse skal stå på/ved låsesylindrene. men har ikke funnet noen av disse. men på låsesylinderen så er det disse metall platene som hopper inn i sporet til nøkkelen. på disse står det et nummer på.
kan dette være den koden jeg er på jakt etter. det er syv metallplater. så den koden blir da f.eks slik hvis jeg begynner nærmest nøkkel hullet
4 5 6 3 2 3 4




http://www.mcgard.com/files/images/MedecoLockCyl.jpg
det er disse pinnene som det står nummer på. men på den sylinderen jeg har. er det flate tynne plater med hull i midten
Sist endret av rune22; 20. september 2012 kl. 16:50.
det er nok riktig.. ettersom at det er ikke bare en 'lås' du skal gjennom men fire. Så med det nummeret + vognkort + legg kan du nok få deg en ny nøkkel ja.
møller hadde ikke noen kode i sitt system. de sa at hvis jeg var heldig så var det preget inn en kode på låsesylinderen. men det var det heller ikke. så tok jeg ut en av de platene/pinnene som er i selve sylinderen. der stod det et tall, og jeg regner med at hvis jeg samler de tallene som står på pinnene så kan en låsesmed lage en nøkkel til meg.
det vil jeg tro egentlig. Har du to med likt nummer? I såfall sjekk at de hullene elns er like for å se om det har noen betydning.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De flate stiftene som er i låsen må du huske å sette inn i riktig rekkefølge igjen, med mindre du vil repinne alle låsene på bilen din

Regner med låsen din ser slik ut:
http://www.ebbo.org/re_keying/loose_wafers.jpg

Edit: Tallene som du snakker om(usikker på om de står på pinsene) er høyden på pinsen, fra 0 til 9, får du tak i disse kan en normal låsesmed slipe en nøkkel kjapt.

(ikke gå til "låsesmeder" som jobber på Jernia, osv. De har kun tatt et par kurs og kan kopiere nøkler, ikke slipe opp nye)
Sist endret av Fleff; 20. september 2012 kl. 17:15.
jepp ser slik ut. bare jeg har 7 pinner og de står litt annerledes.
har jernia her i kristiansand. de kan kopiere opp nøkkel etter kode. kun en som kan det. og det høres ut som han har litt peiling.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kan de kopiere etter koden er det greit nok, men en annen sak er om de har Nøkkelemne som passer til låsen.
Om de bruker emner fra Silca kan du si til de at mest sannsynligvis vil nøkkelemne WV10/WV11 (Usikker) eller VO9 passe. Kan også hende HU49 passer.
Koden din skal begynne med AH og deretter inneholde 4 siffer. F.eks. AH1234
Har du ikke nøkkelkode kan du få hjelp til å file nøklene manuelt på ett av de nevnte nøkkelemnene.
Dette kan din lokale låsesmed mest sannsynligvis hjelpe deg med.
Håper det var til hjelp :-)

Edit: Forutsetter at det ikke er en veldig gammel boble :-)
Sist endret av sh9; 20. september 2012 kl. 17:57.
Fant et nummer som jeg trodde var den rette 7777 / ah7777 oppga denne men han fant ingen ting på dette nummeret. Han sa det burde vert syv sifret kode. Ikke vet jeg.
Vet dere åssen program de bruker til og kopiere slike nøkler. Det var Windows bassert. Så kan jeg Evt prøve hjemme selv og se om jeg får noe som ligner.
Finnes sikkert forskjellige program.
Men jeg vet det finnes ett program som heter Silca Key Program.
Men det er hardware-lås på den programvaren. Så jeg tror ikke du kan benytte deg av den.
Sitat av rune22 Vis innlegg
jepp ser slik ut. bare jeg har 7 pinner og de står litt annerledes.
har jernia her i kristiansand. de kan kopiere opp nøkkel etter kode. kun en som kan det. og det høres ut som han har litt peiling.
Vis hele sitatet...
Er jo kommet en ny låsesmed på sørlandssenteret. Tror den er ved siden av polet. Virker i hvert fall ganske profesjonellt.
Er det ikke en rett ved torg plassen også i Kristiansand? Noe på T.. hmm.