Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28. august 2012, 02:43   #1
0xFF
War room
0xFF's Avatar
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 1.479 / KP: 622
Ulykker Bil vs Fly statistikk.

Hei, jeg har en venn som har flyskrekk, vedkommende flyr av og til, men er slettes ikkje komfortabel med det. Så jeg har tenkt å (overbevise/lette litt på flyskrekken) med å fortelle litt om hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil. Men for å kunne regne ut hvor mye tryggere det er å fly enn å kjøre bil, så trenger jeg litt statistikk som stemmer.

Så hvis det er noen som vet genuin statistikk på antall flygninger pr ulykke, så hadde det vært fint. Samt hvor mange flygninger som skjer pr døgn, men det er vel ikkje så vanskelig å finne.

Jeg tenker både på verdensbasis og i norge.

Og hvis det er noen som råd mot flyskrekk så gjerne kom med de.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 02:51   #2
Sk!ppy
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
 
Medlem siden: juli 2010
Innlegg: 384 / KP: 153
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:02   #3
Dempsey83
 
Medlem siden: sep. 2011
Innlegg: 45 / KP: 12
Det er såklart tryggere å fly uten at jeg har noen kilde til det. Kan igrunn bare søke på antall drepte i trafikken og deretter antall drepte fly reisende.

Hver gang et passasjerfly styrter så kan antall omkomne fort bli et par hundre, men hvor ofte skjer det?

Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:13   #4
Glenni
Project
Glenni's Avatar
 
Medlem siden: nov. 2010
Innlegg: 1.619 / KP: 700
Sitat: Originalt skrevet av Sk!ppy Vis innlegg
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
^ This.
Tar avioniker utdanning nå, og det er sykt hvordan alt er lagt opp for sikkerhet. Sjansen for at et fly skal styrte pga teknisk feil er tilnærmet null. Et fly har X antall timer, før det skal ha en full overhaling, og flyet hadde klart både 3-4 ganger flytimene uten overhalingen.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:21   #5
0xFF
War room
0xFF's Avatar
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 1.479 / KP: 622
Sitat: Originalt skrevet av Sk!ppy Vis innlegg
Fant ikke noen statistikker som bekrefter det, men kan hvertfall si at det er helt sinnsykt hvor mye godkjenninger, kontroller etc som kreves av de som jobber innenfor fly.

Jeg utdanner meg til å bli flytekniker nå, og bare skolesystemet blir kontrollert av norske myndigheter(Luftfartstilsynet) og europeiske (EASA). I tillegg til årlige kontroller kan de komme på overaskelsebesøk på at bare utdannelsen vår utføres riktig. Fagene er delt opp i moduler, og i den ene modulen har vi kun om skruer og muttere på fly, og hvordan de skal strammes. Tror det er trygt.

For pilotene sin del er det kun trening i simulator før de får lov til å fly et faktisk fly (Da flyr de forsåvidt med passasjerer og, men det sier noe om hvor realistisk simulatoren er).

Kan love deg at bilmekanikere ikke er i nærheten av den sikkerheten fly har.
Takk, det var mye nyttig informasjon om utdanningen, akkurat den delen rundt pilotene viste jeg fra før av, har en annen venn som flyr.

Sitat: Originalt skrevet av Dempsey83 Vis innlegg
Det er såklart tryggere å fly uten at jeg har noen kilde til det. Kan igrunn bare søke på antall drepte i trafikken og deretter antall drepte fly reisende.

Hver gang et passasjerfly styrter så kan antall omkomne fort bli et par hundre, men hvor ofte skjer det?

Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Jeg har prøvd å søke litt rundt, men det er litt variable tall.
Trikset er ikkje å nevne hvor mange som blir drept, men heller hvor mange ulykker det er, på den måten så høres det ikkje så groteskt ut. Man kan vel heller pynte litt på sannheten slik at vennen min føler seg komfortabel med å fly.

Jeg vil tro at sannsynligheten for at et fly skal styrte er snakk om i promille, men hadde vært fint med noe faste tall.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:29   #6
slashdot
Watching you
slashdot's Avatar
nFF Crew
 
Medlem siden: nov. 2005
Innlegg: 19.199 / KP: 16382
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_safety#Statistics

Reunite Gondwanaland today!
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:42   #7
FarmerJoe
FarmerJoe's Avatar
 
Medlem siden: mars 2009
Innlegg: 580 / KP: 305
Sjekk ut oversikt over avganger, og ankomster, på OSL. Jeg telte ca 450 avganger, og 400 ankomster bare i dag, i fra Gardermoen. Det vil da si at det sikkert er godt over 950 000 avganger/ankomster pr år, bare på OSL.

Det er 45 andre flyplasser i norge, derav 5 større flyplasser. Dog ikke så store, med så mye trafikk som Gardermoen, men det blir et bra tall med avganger og ankomster legger du dem i sammen.
La oss ta et snilt tall og si at det går 1000 avganger og ankomster på resten av disse flyplassene, da vil vi ha nesten to millioner avganger og ankomster på ett år.

Her kan du se statistikken fra SSB, angående trafikken.
Det ble registrert 168 dødsulykker i 2011. Av de 168 som omkom i disse ulykkene, var det 87 bilførere, 32 bilpassasjerer, 13 motorsyklister, 4 mopedister, 12 syklister, 16 fotgjengere og 4 andre trafikanter.

Da kan vi ta det store spørsmålet: Hvor mange ganger pr år, hører du om flyulykker?
Sist endret av FarmerJoe; 28. august 2012 kl. 03:42.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:53   #8
0xFF
War room
0xFF's Avatar
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 1.479 / KP: 622
Sitat: Originalt skrevet av slashdot Vis innlegg
Jeg har sett den, men stilt meg litt tvilende til de tallene, men kan prøve å regne litt på det å se om det høres rett ut.

Sitat: Originalt skrevet av FarmerJoe Vis innlegg
Sjekk ut oversikt over avganger, og ankomster, på OSL. Jeg telte ca 450 avganger, og 400 ankomster bare i dag, i fra Gardermoen. Det vil da si at det sikkert er godt over 950 000 avganger/ankomster pr år, bare på OSL.

Det er 45 andre flyplasser i norge, derav 5 større flyplasser. Dog ikke så store, med så mye trafikk som Gardermoen, men det blir et bra tall med avganger og ankomster legger du dem i sammen.
La oss ta et snilt tall og si at det går 1000 avganger og ankomster på resten av disse flyplassene, da vil vi ha nesten to millioner avganger og ankomster på ett år.

Her kan du se statistikken fra SSB, angående trafikken.
Det ble registrert 168 dødsulykker i 2011. Av de 168 som omkom i disse ulykkene, var det 87 bilførere, 32 bilpassasjerer, 13 motorsyklister, 4 mopedister, 12 syklister, 16 fotgjengere og 4 andre trafikanter.

Da kan vi ta det store spørsmålet: Hvor mange ganger pr år, hører du om flyulykker?
Det var et godt poeng, fant forresten en liste over flyullykker i norge. http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...lykker_i_Norge
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 03:53   #9
FarmerJoe
FarmerJoe's Avatar
 
Medlem siden: mars 2009
Innlegg: 580 / KP: 305
Edit: Jeg ser at klokken er litt mye, og at jeg har regnet veldig feil. Derfor kan du dele flyavganger og ankomst på ca 3.

Men, uansett... Det omsettes mange flyavganger pr år bare i Norge, og du hører sjeldent om flyulykker med dødlig utfall.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 04:03   #10
0xFF
War room
0xFF's Avatar
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 1.479 / KP: 622
Jeg kan komme med en liten oppdatering, har nå vært å leitet litt inne på avinor sine sider å funnet trafikkstatistikk.

For dem som er interessert: http://www.avinor.no/avinor/trafikk/...fikkstatistikk

Totale flygninger i 2011 var 869 348.

EDIT: Dette gjelder norge.

EDIT 2: Har funnet statistikk nå, luftfartstilsynet burde jo vært en naturlig sted å starte å leite. http://www.luftfartstilsynet.no/flys...ikk/A_rute.htm
Sist endret av 0xFF; 28. august 2012 kl. 04:06.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 06:51   #11
Viva la Opium
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
 
Medlem siden: nov. 2004
Innlegg: 1.780 / KP: 979
Hvis man ser på 2009, 2010 og 2011 så svinger det mellom 800 og 500 døde i internasjonal flytrafikk på ett år. Snittet går ned for hvert år (og jeg håper det fortsetter).

I bilkjøring dør ca. 200+ nordmenn i året (de siste årene) ifølge SSB.

Grunnen er jo ganske enkelt fordi flyindustrien har et enormt fokus på sikkerhet og man må gjennom grundig opplæring for å bli pilot. «Hvem som helst» kan kjøre bil.

Men ikke pokker'n om jeg tør å fly med mindre det er absolutt nødvendig!

Alt jeg skriver er løgn.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 09:36   #12
Trollogi
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 235 / KP: 53
Hadde det vært like mye trafikk i lufta som på bakken, hadde det nok vært noe mer ulykker også.

When the devil wants to dance with you, you better say never, because the dance with the devil might last you forever
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 09:39   #13
Bothrops
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
 
Medlem siden: mars 2006
Innlegg: 1.540 / KP: 1450
Fly er jo supersikre, med sjekker og tester i hue og ræva. Du ser skjeldent noen andre når du er ute og flyr, trafikken er ikke så tett.
På veien har vi drita fulle idioter med dårlig tid, gamle folk som ikke burde hatt lappen lengre, folk som sover, folk som skriver sms og folk som bare ikke fatter hvor mange tonn de cruiser rundt med eller hvor lett de kan putte en hel familie i grava med et lite napp i rattet.

-How does a kid afford designer drugs?
-If you fight evil with evil, evil wins either way
Sist endret av Bothrops; 28. august 2012 kl. 09:41.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 10:24   #14
Sjuganov
 
Medlem siden: feb. 2011
Innlegg: 69 / KP: 30
Mener å huske at hvis fly skulle vært like farlig som å kjære bil måtte det ramla ned flere fly i uka,
men gudene vet hvor jeg har det fra.
For å illustrere hvor trygt det er å fly kan jeg nevne at de aldri skifter ut deler på alle turbinene samtidig, men bare en av gangen slik at selv om noen skulle gjøre en feil så vil det ikke representere noen større risiko enn at flyet muligens må nødlande på en nærmere flyplass, og selv over atlanteren kan man overleve både en og to, kanskje tilogmed tre (av fire) defekte turbiner. Og så lenge vingene henger på er det fullt mulig å nødlande uten en eneste fungerende turbin da man faktisk er så høyt oppe at man kan seile ganske langt.
Kilde på dette er min far som selv er pilot.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 12:20   #15
Bruskork1
Bruskork1's Avatar
 
Medlem siden: mars 2007
Innlegg: 2.702 / KP: 1089
Leste en gang noe om at du har minst 100 ganger så stor sjangs for å dø i bilen til flyplassen enn på flyet.
___

"The annual risk of being killed in a plane crash for the average American is about 1 in 11 million."
- http://www.pbs.org/wgbh/nova/space/h...is-flying.html

Ville ikke tro det var noe særlig mindre for en nordmann.

Du kan kanskje også vise han "mytelisten" nedover på denne siden:
http://www.ung.no/reise/2288_Redd_for_%C3%A5_fly.html

It's not the kitchen that makes the food, it's the chef!
Sist endret av Bruskork1; 28. august 2012 kl. 12:23.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 13:58   #16
Orph
True phreak.
 
Medlem siden: april 2011
Innlegg: 1.341 / KP: 822
En ting som også er verdt å nevne er at flesteparten av dødsfallene som resultat av flyulykker skjer i privatfly og i land hvor flysikkerhet ikke er like strengt som i de utviklede, vestlige landene. For å få et representativt bilde av dette tror jeg det er nok å se på USA, egentlig. Her har du en oversikt over antall dødsfall hos amerikanske flyselskaper i løpet mellom 2006 og 2011:

http://www.airline-safety-records.co...year_table.htm

Tre fatale ulykker hos 29 selskap i løpet av fem år. Man kan anta at vestlige flyselskaper holder omtrentlig samme ulykkesstatistikk.

Edit: Nå er det riktignok vanskelig å se hvor mange flighter det er snakk om, da de bare lister antall ulykker (som ikke nødvendigvis er fatale) pr. 1 000 000 avganger.
Sist endret av Orph; 28. august 2012 kl. 13:59.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 14:04   #17
pearL1337
 
Medlem siden: mai 2010
Innlegg: 462 / KP: 96
Well, jeg kan bidra med faktumet at flere folk blir drept av neshorn hvert år enn det dør i flyulykker
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 14:06   #18
Settoz
Settoz's Avatar
 
Medlem siden: des. 2010
Innlegg: 4.150 / KP: 1190
Sitat: Originalt skrevet av Dempsey83 Vis innlegg
Det er ekkelt å tenke på at det bare er et par fugler ved flyplassen som skal til før det går ille. Det bør du iallefall ikke fortelle
Skal nok litt mer til en et par fugler for å ta ned et helt fly, som oftest blir de bare til hakkemat uten å påvirke motoren i større grad. Men det har skjedd ulykker der fly har gått ned pga. større fugler har kommet inn i motoren. Så en dokumentar om akkurat dette på TV (Air Crach Investigation)

www.NetYep.com
Webhosting fra kroner 20 i måneden
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 14:24   #19
Sjølvaste
 
Medlem siden: jan. 2008
Innlegg: 1.344 / KP: 1264
"Alle" vet vel at det er rimelig sikkert å fly kontra andre transportmetoder?

Jeg vil anta at vennen til TS kjenner på den klaustrofobisle angsten mange kjenner på når man er ute å flyr. I tillegg sliter mange med en følelse av å ikke ha kontroll, slm igjen kan kobles opp mot klaustrofobisk angst. Er man passasjer i en bil kan man se hva som skjer forut, rattet er innenfor rekkevidde og man har alltid mulighet til å åpne døren. Dette er noe vi gjerne ikke tenker over, men idét vi setter oss på et fly kan underbevisstheten reagere.

Jeg tror ikke du kommer noen vei med vennen din ved å fortelle hvor farlig det er å kjøre bil, dessverre.

Kodi4k: "Kan da for faen ikke vite mer en det jeg ser på TV."
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. august 2012, 15:02   #20
Viva la Opium
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
 
Medlem siden: nov. 2004
Innlegg: 1.780 / KP: 979
I verste fall virker det mot sin hensikt, hvorpå det ender opp med at han ikke tør å fly eller kjøre bil.

Alt jeg skriver er løgn.
Svar på og siter dette innlegget
Svar
Trådverktøy