Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5509
I disse dager skjer det mye spennende over hodene våre.

"Mars Science Laboratory" er navnet på NASAs nyeste oppdrag på den røde planeten. En rover skal landes på planetens overflate, og skal utforske planeten i mye større grad enn de tidligere roverene. Da det i skrivende stund er 2 dager, 6 timer og 20 minutter til landing, ønsker jeg å informere freaks om denne superduperspenndende begivenheten (også fordi jeg mistenker at dette kommer til å være en liten notis i VG og DB, da det er masse flotte agurknyheter å skrive om for tiden). Bruk tråden til å diskutere, spørre og gledes over duppeditter på andre planeter!

For best opplevelse av teksten, bør den leses med "Røed Ødegaard-på speed-stemme".

Roveren:

"Curiosity" er navnet på den nyeste leken til JPL-forskerne. Den ble sendt opp 26. november 2011 med retning Mars. Roveren er utstyrt med en liten lab ombord, som skal analysere stein og jord på planeten. I tillegg til denne laben er den selvsagt fullspekket med andre gadgets, som skal bidra til oppdragets suksess.


Fakta og tall:
- Størrelse: 3 meter lang, 2,7 meter brei og 2,2 meter høy.
-"Armens" rekkevidde: Ca. 2,2 meter.
- Vekt: 900kg
- Minne om bord: 256MB DRAM, 2 GB of Flash Memory og 256kB EEPROM.
- Gadgets: "Geology lab, rocker-bogie suspension, rock-vaporizing laser and lots of cameras" (sakset direkte inn fra hjemmesiden pga. mangel på bedre norske gloser)

Roveren er utstyrt med en del kameraer som har forskjellige funksjoner.

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/images/malin-4rovercam-br2.jpg

Fire par "Hazcams", eller "Hazard Avoidance Cameras":

Svart-hvitt kameraer som genererer 3D-bilder av terrenget slik at roveren ikke skal kræsje inn i steiner og andre uregelmessigheter i terrenget. Kameraene er koblet opp mot en programvare som gjør at roverer kan velge trygge ruter på egenhånd. Hazkameraene er ikke bevegelige, men har en ganske stor rekkevidde.

To par Navcams:

Navigeringskameraene er montert på roverens "hode/nakke". Disse supplerer hazkameraene, mtp. navigeringen og gir forskerne&ingeniørene et overblikk av terrenget.

To Mastcams:

Mastkameraene skal ta fargebilder, fargevideo og "3D stereo images". Den har en kraftig linse med høy zoom.

Ett Chemcam:

"Laser-Induced Remote Sensing for Chemistry and Micro-Imaging" er det lange navnet, og avslører oppgaven til kameraet (i faktaboksen litt lenger opp, er den omtalt som rock-vaporizing laser). Den fyrer av en laser som analyserer stoffene i steiner og jord. Hvordan den fungerer er litt beyond min kunnskap, men det kan kanskje noen av oraklene på forumet svare på. Jeg limer inn fra hjemmesiden, igjen på grunn av mangel av norske gloser: "...analyze the elemental composition of vaporized materials from areas smaller than 1 millimeter on the surface of Martian rocks and soils. An on-board spectrograph will provide unprecedented detail about minerals and microstructures in rocks by measuring the composition of the resulting plasma - an extremely hot gas made of free-floating ions and electrons."

"MAHLI":

"Mars Hand Lens Imager" er montert på armen, og gir nærbilde av det roveren jobber med. "Earthbound geologists will be able to see martian features smaller than the diameter of a human hair". Altså, et fantastisk verktøy for geologer.

"MARDI":

"Mars Descent Imager" sender HD video i "true color". 5 FPS.


Her er noen av de andre verktøyene til roveren:
(Som jeg dessverre ikke har kunnskap nok til å forklare enkelt på norsk)

Spectrometers
Alpha Particle X-Ray Spectrometer (APXS)
Chemistry & Camera (ChemCam)
Chemistry & Mineralogy X-Ray Diffraction/X-Ray Fluorescence Instrument (CheMin)
Sample Analysis at Mars (SAM) Instrument Suite

Radiation Detectors
Radiation Assessment Detector (RAD)
Dynamic Albedo of Neutrons (DAN)

Environmental Sensors
Rover Environmental Monitoring Station (REMS)

Atmospheric Sensors
Mars Science Laboratory Entry Descent and Landing Instrument (MEDLI)


Et lite tilbakeblikk:

Den minste er en eksakt kopi, rettere sagt en "flight spare", av den første Mars-roveren "Sojurner". Den landet på Mars i 1997. Deretter kommer testroveren til "Spirit" og "Opportunity" som landet på Mars i 2004. Og den største er selvsagt "Curiosity" som ikke enda har landet, men som forhåpentligvis gjør det om 2 dager.

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/images/PIA15279_3rovers-stand_D2011_1215_D521-br2.jpg

Fantastisk bilde som viser 15års teknologisk utvikling.

Landing:

Landingen av roveren har vært en nøtt for ingeniørene på JPL. De har jo landet rovere på Mars før, men som man ser på bildet over, så har disse vært betydelig mindre og lettere enn monsteret som skal landes nå.

De har derfor måttet se etter svært kreative løsninger på problemet. Dette bildet illustrerer landingsfasen, eller EDL "Entry, Descent, and Landing":

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/images/msl/Entry2.jpg
  • "Moderskipet"/den flyvende tallerkenen, kommer inn i atmosfæren (125km over bakken) med en hastighet på ca 5,9km/sek. Hastigheten blir betraktelig redusert mens den deiser ned mot Mars' overflate.
  • Ved ca. 11km over bakken blir fallskjermen utløst. Da er hastigheten beregnet til å være ca. 405m/s.
  • 8km over bakken, med en hastighet på 125m/s forsvinner "varmeskjoldet" og radaren begynner å samle inn data om bakken.
  • 1,6km over bakken og 80m/s forsvinner bakdelen med fallskjermen, og "Sky Crane" tar over. Den er utstyrt med selve roveren, en kran, og motorer som skal senke farten ytterligere.
  • Når hastigheten er redusert ned til 0,75m/s og Sky Crane er ca 20m over bakken vil den nærmest stå stille, mens den heiser ned roveren.

Et mesterverk av "episke" proporsjoner!


Jeg gleder meg veldig til å følge med på denne landingen og oppdraget.
Her er noen nyttige og unyttige lenker:

Mars Science Laboratorys hjemmeside

Bilder

Hvor er Curiosity nå?

Fact Sheet om oppdraget og Curiosity

FØLG MED!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du har jo glemt å nevne noe av det kuleste med oppdraget: At Curiosity har med seg en mikrochip med navn - inkludert mitt
Kan også legge til at man kan følge Curiosity på Twitter.

Bra innlegg, det med selve størrelsen var nytt for meg.

Håper virkelig landingen går bra!
Den landingen ser helt vanvittig ut, vi får bare krysse fingrene. Dette blir unektelig spennende
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Når tror freaks vi kommer til å sende mennesker til Mars?

Jeg personlig vet ikke om det blir med det første, da Curiosity er velutstyrt, og kommer til svare på mange spørsmål forskerne foreløpig har.
Dessuten vet jeg ikke hvorvidt skattebetalerne i USA er gira på å bruke skattepengene sine på et slikt oppdrag i nærmeste framtid.
I følge Illustrert Vitenskap-blader fra 80-tallet burde vi ha etablert en base der for lengst nå!

Barack Obama sa hvert fall følgende i 2010:

«By the mid-2030s, I believe we can send humans to orbit Mars and return them safely to Earth. And a landing on Mars will follow. And I expect to be around to see it.»

NASA (i likheten med veldig mange andre) opplever jo kutt i budsjettene sine, så de har ganske enkelt ikke råd til helt de store tingene de kommende årene. Står en del om det her, blant annet:

«After Curiosity lands in August, the next NASA Mars surface mission is probably close to a decade away, Grunsfeld said.»

Ergo enda lenger til vi ser mennesker der, alt det tekniske må jo klaffe og funke også.

Selv om det helt klart foregår masse spennende astronomiting vi ikke hører for mye om er det litt ergerlig å tenke på at det ikke prioriteres enda mer. Var annerledes på 50-, 60-, og 70-tallet da Sovjet også «konkurrerte» om rommet.
Sist endret av Viva la Opium; 4. august 2012 kl. 21:49.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Nå er det ikke lenge før ting begynner å skje!
Link i førsteposten tar deg til live-coverage av landingen.

<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Det var tøft!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Fantastisk, emosjonellt. Dette kommer til å bli utrolig spennende å følge med på i tiden framover angående hvilken info vi kan få!
http://i.imgur.com/6jgAv.jpg
Ble nesten litt rørt når jeg hørte "touchdown" og så alle jublet, fantastisk prestasjon av NASA. Gleder meg til bildene de neste dagene og året.
det der var så tøfft det.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Fantastisk spennende og en perfekt start på dagen og følge med på tvsendingen til NASA. Var det 15 milliarder kroner den har kostet? Håper alt virker som det skal. Blir gøy å følge med videre. Den greia er jo svær. Likte det bildet som viser størrelsen i forhold til de tidligere roverne.

KP
var morsomt å få med seg greia live
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Aaaah! Det var rett og slett rørende å se live-bildene! Er ikke ofte det renner gledestårer langs kinna mine på en mandagsmorgen.

til dagens helt:

http://multimedia.heraldinteractive.com/images/20120803/8d25e2_mars8312.jpg

Adam Steltzner
Helt utrolig, er så mange småting som kan gå galt i den kompliserte landingen. Svært gledelig å se de jubelbildene!
Lettet over at den landet trygt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA16028.jpg

Mitt favorittbilde hittil.
Flott bilde! Bidrar med et annet jeg liker godt:


Her har vi Aeolis Mons i bakgrunnen, med sine ~5500 meter over krateroverflaten.


Earth, Jupiter and Venus (top down) seen from Mars.

Om den er tatt fra Roveren som i disse dager har landet eller om det er fake kan jeg ikke svare på, flott var det hvertfall =)
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men den går på solcellepaneler, ikke sant ? Hvis ikke, åssen skulle den ellers fått strøm til alle komponentene o.l, det kan da ikke være lite strøm den trenger?
"The rover is powered by radioactive plutonium-238. As the plutonium undergoes decay, its heat is converted into electricity to power the rover’s electronic devices."

http://digitaljournal.com/article/314887
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men den går på solcellepaneler, ikke sant ? Hvis ikke, åssen skulle den ellers fått strøm til alle komponentene o.l, det kan da ikke være lite strøm den trenger?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål! La meg overraske deg:

"The Mars Science Laboratory rover carries a radioisotope power system that generates electricity from the heat of plutonium's radioactive decay."

Fact sheet
Mer om Radioisotope Power

Supercool science-stuff!

Ninjaed!
Sist endret av Lily Bowen; 14. august 2012 kl. 18:35.
Ah, takker for svar, begge to. Har faktisk lurt på det i lengere tid, hehe.
Solcellepanel er desverre for upålitelige fordi støv legger seg på solcellepanelet og dermed blir ikke "doningen" oppladdet og kan kjøre rundt på oppdagelseferd. Nå skal det sies at vi hadde jo en som fungerte lengere enn beregnet fordi vinden på Mars blåste bort støvet som samlet seg på solcellepanelene. Nå skal det sies at Spirit har fungert langt ut over den tiden den var tiltenkt å fungere, men døde i 2011 da den ikke klarte å få nok strøm til å holde di interne varmeelementene igang, å på den måten kan man si at den døde av kulde. Tvilling Roveren til Spirit, Opportunity fungerer enda og har overlevd over 3000 Mars soldøgn

Det som har vært største grunnen til at Curiosity er "nuclear power" er pga. av mengden utstyr den har med seg, samt den tiltenkte operasjonstiden og distansen den stal tilbakelegge seg. I motsetning til Spirit & Oppertunity så kan Curiosity jobbe uansett årstider, noe som ikke di andre roverene kunne.
Sitat av Bemu Vis innlegg


Earth, Jupiter and Venus (top down) seen from Mars.

Om den er tatt fra Roveren som i disse dager har landet eller om det er fake kan jeg ikke svare på, flott var det hvertfall =)
Vis hele sitatet...
Jupiter er vel på andre siden av Mars, så tipper det er fake.
True phreak.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jupiter er vel på andre siden av Mars, så tipper det er fake.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på legemets plassering i banen.
Sitat av Bemu Vis innlegg


Earth, Jupiter and Venus (top down) seen from Mars.

Om den er tatt fra Roveren som i disse dager har landet eller om det er fake kan jeg ikke svare på, flott var det hvertfall =)
Vis hele sitatet...
Det er FAKE

Det var fake i 2010, så da er det ivertfall ikke tatt av Curiosity nå i disse dager og sendt "hjem".

Du kan lese hvorfor det er fake her : http://www.spacetravels.org/2012/08/...-mars-skyline/

Men teoretisk sett så skal det være mulig å få både Venus, Jorden & Jupiter til å linje seg, men dette hender utrolig sjeldent, og det hendte i 2010, aka derfor noen lagde et fake bilde av det da. Selvsagt har dette komt fram igjen pga. Curiosity landingen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Strålende referanser i førsteposten!
Denne "månelandingen" kom som lyn fra klar himmel på mange av oss, jeg hadde liten kunnskap om Curiostiy-prosjektet før Discovery news gav det førstesideplass. Selv om jeg er fan av tekniske finesser og annet jeg egentlig ikke skjønner meg på, er det de (mulige) politiske konsekvensene av dette som trigger meg.

Curiosity retter en god bit av dagsorden på NASA og forskning generelt, noe som vil gjøre det vanskeligere å eksempelvis kutte støtte slik USA så seg nødt til og gjøre tidligere. Kanskje ved bedre tider, er rom-forskning en av de tingene som får noen ressurser "tilbake," nettopp grunnet prosjekter som dette. You go rover! <3

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg har nevnt det mange ganger, "episk" på norsk og "epic," er ikke det samme ordet. Episk, er en tekstsjanger, som du selv har brukt på skolen en gang i tiden. Noen forteller meg at språket skal bevege seg, og at "episk" ved sannsynlighet betyr "epic" en gang i fremtiden. Hermetegnene var et smart trekk, jeg må tenke litt.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har nevnt det mange ganger, "episk" på norsk og "epic," er ikke det samme ordet. Episk, er en tekstsjanger, som du selv har brukt på skolen en gang i tiden. Noen forteller meg at språket skal bevege seg, og at "episk" ved sannsynlighet betyr "epic" en gang i fremtiden. Hermetegnene var et smart trekk, jeg må tenke litt.
Vis hele sitatet...
Jeg blir glad helt inn i hjerterota av at du kommenterer det! Det er nettopp derfor "episk" står i hermetegn. Kidsa bruker det om awesome shit, så jeg prøver sakte men sikkert å integrere megselv inn i det miljøet. Du vet, for å virke kult og hip mens jeg egentlig snakker om et kjedelig tema.

Men takk, det varmer som sagt.
Sist endret av Lily Bowen; 15. august 2012 kl. 01:15.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/images/pia16234-ChemCam-Crestaurum-br.gif

#PewPew! I zapped a Martian sand target 30 times. Analysis underway.
Vis hele sitatet...
- @ MarsCuriosity Twitter.

Denne GIFen viser "ChemCamets" funksjon IRL. Altså, denne kule "rock-vaporizing" laseren Curiosity er utstyrt med.

2,7 meter unna bakken skyter den ut laserting, og samler inn data fra den lille jordpatchen. GIFen består av to bilder, et før- og etterbilde. Laseren har blitt avfyrt 30ganger mellom de to bildene. Jeg er dog litt usikker på hvor lang tid det har gått mellom bildene.

Yaay for science!
Sist endret av Lily Bowen; 23. oktober 2012 kl. 10:36.