Norsk Freakforum
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
Svar

Trådverktøy
Gammel 17. mai 2012, 22:12   #1
Leonardie

Registreringsdato: jul 2011
Sted: Pandora
Kvalitetspoeng: 49
Fisheye lens til Canon 600d

Hejsann. Jeg har nå gått en god stund med bare standardobjektiv til kameraet mitt (18-55mm). Jeg har ikke tatt så mye bilder i det siste, men har tenkt å ta litt fremover, og da er det greit å ha et skikkelig objektiv. Som de fleste fotografer vet, så er ikke akkurat standardlinsa den beste.. heh.. så tenkte jeg skulle investere i noe bedre. Har ikke helt bestemt meg ennå for hva slags type jeg skal ha..
Jeg tror nok det blir enten fisheye, eller et zoomobjektiv i nærheten 70-200/70-300mm. Litt usikkert ennå. Hva er det best å skaffe først?
Mitt bruk av kameraet er for det meste filming av sport. Altså ekstremsport (twintip/jibbing). Der er det fint å ha en fisheye, men også zoomobjektiv.

Noen som anbefaler et spesielt objektiv? Og hvor er det best å kjøpe det? Hvilken butikk? Hvilket nettsted?

Dubstep & DnB liste på spotify. Subscribe!
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 17. mai 2012, 23:22   #2
BaDomTss
Frankrikes Solkonge

Registreringsdato: aug 2011
Sted: Hamar
Kvalitetspoeng: 97
Vidvinkelzoom er kult. Da "beholder" du proporsjonene i bildet, men får fortsatt med deg mye. Sigma 20mm f1.8 er fin.
Gammel 17. mai 2012, 23:35   #3
missjones
linnjones.com
missjones's Avatar

Registreringsdato: okt 2011
Sted: Bergen
Kvalitetspoeng: 218
Jeg har Tokia 12-24, digger den. Er kanskje mer vidvinkel den da, men tøff! Den ligger vel rundt 4.500.-

http://linnjones.com
- Mitt liv gjennom tekst og bilder -
Gammel 18. mai 2012, 06:29   #4
Gerbizzle
Kybernetiker

Registreringsdato: aug 2006
Sted: Oslo Centrumsomraade
Kvalitetspoeng: 67
Sitat: Originalt skrevet av BaDomTss Vis innlegg
Vidvinkelzoom er kult. Da "beholder" du proporsjonene i bildet, men får fortsatt med deg mye. Sigma 20mm f1.8 er fin.
Det er jo ikke en zoom?

Jeg har en Samyang 14mm/2.8 på Nikon - den er fin! Den er skarp og god og koster betraktelig mindre enn tilsvarende fra Nik/Can osv. Den er riktignok ikke fisheye, men en relativt rettegnende vidvinkel.

Men, alt jeg poster er jo løgn og fanteri, så tolk det som du vil
Sist endret av Gerbizzle; 18. mai 2012 kl. 06:31.
Gammel 18. mai 2012, 09:07   #5
knewt_
Sulten
knewt_'s Avatar

Registreringsdato: jun 2011
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 110
Hvis du skal ha fisheye kan jeg anbefale Sigma 10mm f/2.8. Denne funker best på mellomformatskameraer som 600D og gir full fisheye-effekt. Hvis du planlegger å oppgradere kamera til fullformat, f.eks. Canon 5D vil jeg anbefale deg å kjøpe Canon sin 15mm f/2.8 istedenfor. Begge objektivene koster omtrent det samme, rundt 4 - 5k sist jeg sjekka.
Gammel 18. mai 2012, 11:01   #6
targus
targus's Avatar

Registreringsdato: mar 2012
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 82
Jeg har samyang 8mm fisheye. Den får du på Japan photo til 2k. Men hele linsa er manuell, så blender og fokus endres på objektivet. Altså, da funker linsa kun med manuelle innstillinger og ikke Auto osv.

Her er et bilde jeg tok her om dagen.

HDR Oslo 3 by Marius-Kaniewski, on Flickr
Gammel 18. mai 2012, 11:44   #7
Kolobok
Kolobok's Avatar

Registreringsdato: okt 2010
Kvalitetspoeng: 190
Sitat: Originalt skrevet av BaDomTss Vis innlegg
20mm er ikke spesielt vidt på crop kamera som 600d, og en blender på f1,8 er strengt tatt ikke nødvendig så lenge det skal fotograferes i dagslys.

Selv anbefaler jeg Tamron 10-24mm 3,5-4,5. Ikke det mest lyssterke, ei fisheye, men zoom fra 10-24mm og autofokus gjør det ganske fleksibelt.

Sitat: Originalt skrevet av targus Vis innlegg
*snip*
Litt kult bilde, ga assosiasjoner fra STALKER spillserien.
Gammel 19. mai 2012, 01:27   #8
Dounut

Registreringsdato: jan 2011
Kvalitetspoeng: 21
70-300mm er ganske vanskelig å bruke på et crop-kamera dersom du filmer ekstremsport, men jeg ville sett på Tamron SP 70-300mm VC. Den skal gi veldig god bildekvalitet og har en VC/IS-teknologi som skal være av meget høy kvalitet. Dette vil du ha når du filmer. Ettersom du har standardobjektivet så har du sikkert IS. Ville prøvd å filme både med og uten dette aktivert for å finne ut av forskjellen. Tamrons telezoom koster rundt 2700 kroner.

Samyangs 14mm skal holde høy bildekvalitet for en lav pris, da den ikke inneholder noe elektronikk. Er imidlertid to versjoner - tror de trakk den første fra markedet for å forbedre den - så om du leser tester av dette kan du få litt variasjon i konklusjonen avhengig av hvilken versjon de har testet. Den nyeste versjonen skal være meget bra og kan brukes både på crop-kamera og fullformat. Kun manuell fokusering og blender - og den tar ikke filtre, så vidt jeg vet.

Denne koster også 2700 kroner. 5 400 kroner totalt, så har du både vidvinkel og tele av god kvalitet.
Gammel 20. mai 2012, 11:50   #9
Surtur
Surtur's Avatar

Registreringsdato: aug 2011
Sted: Kristiansund
Kvalitetspoeng: 36
Skal du kjøpe nytt objektiv anbefaler jeg å sjekke ut http://www.lenshero.com

snoogans
Gammel 22. mai 2012, 15:16   #10
MrNorUe
MrNorUe's Avatar

Registreringsdato: aug 2009
Sted: Akershus
Kvalitetspoeng: 921
Har selv Canon 70-200 og Canon 15mm fisheye (begge 2.8). Det er jo ganske stor prisforskjell på disse linsene. Må si jeg bruker fisheyen mest (kanskje altfor mye) og nesten aldri 70-200, men det er fordi jeg tar mest innendørsbilder tror jeg. Fisheye er morsom til ekstreme effekter, men kan fort bli slitsomt å se på så smart å ikke bruke det for mye. 70-200 er et fantastisk og skarpt objektiv. Sigma sin 15mm fisheye er forresten også bra og har hørt den er bedre enn canon sin faktisk. sjekk litt på bruktmarkedet på foto.no. Har kjøpt nesten alle objektivene mine der. Eneste nye jeg har er en canon 50mm 1.4.

Her er noen av de bildene jeg har tatt med Canon 15mm 2.8 fisheye.

Fungerer især fint på trapper og runde ting som dette hvor man nesten ikke ser at det er fisheye:

spiral stair (explore #19) by [AndreasS], on Flickr

Svar
Trådverktøy