Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10. mars 2012, 16:47   #1
stakern
 
Medlem siden: mars 2012
Innlegg: 6
El motor på sykkel

Er ny her på forumet så ikke slakt meg vist dette har blitt lagt ut før eller om det er feil postet.

Sitter her med ideen om å montere en elektrisk motor på en sykkel.
Det jeg lurer på er hvordan motor jeg skal bruke og hvilket batteri jeg skal bruke.
Motoren må være kraftig nok til at jeg får en respektabel fart og ikke er for stor eller bruker for mye volt eller ampere. så vet jeg ikke hvilket batteri jeg burde bruke.
Siden dette blir likestrøm så tenker jeg å bruke en regulerbar motstand eller noe i den dur.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 17:00   #2
Blackkoz
Automatikeren
 
Medlem siden: nov. 2007
Innlegg: 4.715 / KP: 1315
Finnes da allerede ganske mange slike kit tilgjengelig i Norge...
Hvorfor ikke bruke en av de?

* Jobber som automatiker og installerer SD-anlegg. *Fullført førstegangstjenesten i sjøforsvaret.
* Audiofil og autofil. * Spørsmål kan rettes til innboks.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 17:02   #3
stakern
 
Medlem siden: mars 2012
Innlegg: 6
Eneste jeg har funnet er det på sykkelmotor.no å den går vel ikke mer en 40 vil jeg tro. Vil ha noe mer futt å litt artig å holde på med.
Trur om denne da?
http://www.ebay.com/itm/Electric-Sco...t_50 0wt_1180
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 17:05   #4
Blackkoz
Automatikeren
 
Medlem siden: nov. 2007
Innlegg: 4.715 / KP: 1315
Handler vell gjerne også å holde seg innenfor norske trafikklover.
Monterer du noe lignende på en sykkel, så har du ikke lov å bruke den på offentlig vei.

* Jobber som automatiker og installerer SD-anlegg. *Fullført førstegangstjenesten i sjøforsvaret.
* Audiofil og autofil. * Spørsmål kan rettes til innboks.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 17:16   #5
petterpan2
 
Medlem siden: aug. 2010
Innlegg: 1.135 / KP: 381
På sykkel er det lov med maks 250W.
Denne er fin
http://www.ebay.com/itm/36V250W-26-F...item5ae2dac18e
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 17:20   #6
stakern
 
Medlem siden: mars 2012
Innlegg: 6
Det er mye man ikke har lovt til, har ikke sagt jeg skal bruke den på veien.
petterpan2 har du brukt denne selv? hvordan er ytelsen?

Er det ikke slik at man må registrere fremkomstmiddelet hvis den er over 250W?
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 18:13   #7
Fleff
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
 
Medlem siden: jan. 2010
Innlegg: 5.356 / KP: 1160
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.

There's got to be more to life than fighting for rotten fisheads...
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 10. mars 2012, 18:36   #8
stakern
 
Medlem siden: mars 2012
Innlegg: 6
Finner jo batteri som holder en stund da. Vet om en som har gjort dette men husker ikke hvor langt han kunne kjøre men det var et par mil å den gikk rundt 70 km/t
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 01:40   #9
Markula
 
Medlem siden: nov. 2009
Innlegg: 211 / KP: 11
Sitat: Originalt skrevet av Fleff Vis innlegg
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.

Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 06:30   #10
slashdot
Watching you
slashdot's Avatar
nFF Crew
 
Medlem siden: nov. 2005
Innlegg: 19.089 / KP: 16159
Sitat: Originalt skrevet av Markula Vis innlegg
Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...

Reunite Gondwanaland today!
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 12:26   #11
stakern
 
Medlem siden: mars 2012
Innlegg: 6
Sitat: Originalt skrevet av Markula Vis innlegg
Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Har du en link til en side som selger slike batteri?

I want a brand new house
On an episode of Cribs
And a bathroom I can play baseball in
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 14:25   #12
Markula
 
Medlem siden: nov. 2009
Innlegg: 211 / KP: 11
Sitat: Originalt skrevet av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Joda, men hele forskjelden er at ingen bryr seg med el. Det er noen ulemper men en avhengig fordel. Kommer du med en gresklipper motor på en sykkel eller sparkesykkel blir du politianmelt av naboen med en gang. Derfor er det ikke et alternativ og bruke bensinmotor
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 14:32   #13
petterpan2
 
Medlem siden: aug. 2010
Innlegg: 1.135 / KP: 381
Sitat: Originalt skrevet av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Ja, men prøv å finn en bensimotor på 1Kw som veier et par hundre gram Hvis du ikke trenger mer enn noen mil med rekkevidde så er nok elektrisk drift helt overlegent
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 14:41   #14
Markula
 
Medlem siden: nov. 2009
Innlegg: 211 / KP: 11
Sitat: Originalt skrevet av stakern Vis innlegg
Har du en link til en side som selger slike batteri?
http://www.ebay.com/itm/24v-30ah-LiF...item20c29c7638

Det er med lader. Men ville heller kjøpt flere små batterier. Koster litt mindre men da må du selv lage kasse og lodde se sammen.

http://www.ebay.com/itm/22-2v-5200mA...em19b c28d162

Kjøp 6 sånne så har du litt mer effekt en den jeg linket til først.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 14:47   #15
zyrezatan
zyrezatan's Avatar
 
Medlem siden: mars 2011
Innlegg: 8
Jeg bestilte et sett fra denne siden goldenmotor for et halvt år siden. Jeg gikk for motortypen magicpie 2 med innebygd kontroller og et 48V 10A LiFePo batteri. Sykkelen har med dette oppsettet en toppfart på ca. 40 km/t og en rekkevidde på +- 30km. Sykkelen har nå gått nærmere 1000km, og jeg sparer masse penger på bensin og bompenger!

Etter dagens lover er denne sykkelen ulovlig å bruke, men siden motoren er innebygd i navet, og jeg har festet batteriet inne i rammen, skiller den seg ikke spesielt ut. Jeg har kjørt forbi politiet flere ganger på sykkelen, men de har aldri reagert på at dette er et ulovlig kjøretøy. Sannsynligvis er ikke den gjennomsnittlige politimann så veldig oppdatert på gjeldende el-sykkel regler.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 15:00   #16
petterpan2
 
Medlem siden: aug. 2010
Innlegg: 1.135 / KP: 381
Sitat: Originalt skrevet av zyrezatan Vis innlegg
og jeg har festet batteriet inne i rammen,
Høres stilig ut? Hvordann gjorde du dette? har du fylt rammen på sykkelen med små Lithium batterier? har du et bilde av dette?
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 15:12   #17
zyrezatan
zyrezatan's Avatar
 
Medlem siden: mars 2011
Innlegg: 8
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 15:44   #18
xaine
xaine's Avatar
 
Medlem siden: mars 2011
Innlegg: 278 / KP: 106
Holder på med sånne prosjekt på skolen nå. Ulempen er at det er bensin den går på.
Sinnsykt lett å montere og justere, tar deg 3 timer om du ikke har skrudd før
Kan eventuelt poste link når jeg kommer hjem om du er intiressert

Music is another word to explain life !
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 16:00   #19
petterpan2
 
Medlem siden: aug. 2010
Innlegg: 1.135 / KP: 381
Sitat: Originalt skrevet av zyrezatan Vis innlegg
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 12. mars 2012, 16:43   #20
Markula
 
Medlem siden: nov. 2009
Innlegg: 211 / KP: 11
Sitat: Originalt skrevet av petterpan2 Vis innlegg
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Det er jo mulig det også. Men da må du bruke eks 18650 celler. Litt større en AA batterier. 3,7 volt ca 2,5Ah. Også sette de sammen i serie og paralell for å få opp spenningen og strømen som du kan belaste batteriet med. Så hvis man setter 3 batterier så det danner en runding. Men da må du kutte rammen og sveise den på nytt.
Svar på og siter dette innlegget
Svar
Trådverktøy