Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2390
Jeg har netopp kjøpt meg en stjernekikkert, og jeg mener jeg en gang hørte at linsa i stjernekikkerten vil bli ødelagt hvis jeg bruker den om dagen når det er lyst. Har prøvd og Google det, og det er mange som har sagt at de bruker dem ol dagen. Noen som kan hjelpe?
Tror nok det heller er øynene dine som blir ødelagt om du ser på den eneste stjernen som er synlig om dagen, nemlig denne her: http://media.snl.no/system/images/s/solen02.jpg

Woho! Innlegg nr 1000 ble brukt til noe fornuftig!
Sist endret av KRS93; 19. februar 2012 kl. 19:57.
Haha, tusen takk. Så jeg kan bruke den uansett uten at den blir ødelagt?
Sitat av Lorensia33 Vis innlegg
Haha, tusen takk. Så jeg kan bruke den uansett uten at den blir ødelagt?
Vis hele sitatet...
Javisst, du kan trygt kikke på naboene dine ha en hyrdestund uten at kikkerten blir ødelagt (Med mindre det er en feit og stygg dame da, DA sprekker linsa!)
Haha, takk
Det kan hende du blander med nattkikkerter, de kan bli ødelagt på dagtid, ihvertfall noen av dem.
Ja, det var nok det
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Tror nok det heller er øynene dine som blir ødelagt om du ser på den eneste stjernen som er synlig om dagen, nemlig denne her: http://media.snl.no/system/images/s/solen02.jpg

Woho! Innlegg nr 1000 ble brukt til noe fornuftig!
Vis hele sitatet...
1000?? står 998 på profilen din sorry, oftopic!
Du blir med all sikkerhet blind eller synssvak av å kikke direkte på sola. Du kan derimot bruke ett solfilter (eller hva det het). Du bør kjøpe en skikkelig en, og ikke prøve på noe hjemmelaget, da det er synet ditt det er snakk om.

Med erfaring kan du også kikke på Venus (som alltid er i nærheten av sola), dette er kanskje lurest å gjøre sent på natta/tidlig om morgenen, før sola står opp. Det er da Venus kalles morgenstjernen (?).

Jeg blir blenda når jeg kikker på månen (bruker ikke gråfilter), mitt på svarteste natta. Så kan tenke meg at sola vil svi grusomt.
Låner tråden litt. Lurer bare på om det er mulig med en stjernekikkert å se noe mer en bare lysende prikker? Kan man se stjernetåker eller noe som er i nærheten av de bildene Hubbleteleskopet tar?
Sitat av PClock Vis innlegg
Låner tråden litt. Lurer bare på om det er mulig med en stjernekikkert å se noe mer en bare lysende prikker? Kan man se stjernetåker eller noe som er i nærheten av de bildene Hubbleteleskopet tar?
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men Hubble går jo i bane ganske høyt over jordas overflate. Og derfor vil jeg anta at man i fra Hubble får et bedre utgangspunkt å se fra? Astronomisk sett er ikke høyden Hubble baner i, men uansett.
Ble nysgjerrig på det samme, så håper noen kommer med et fornuftig svar
Edit; Hubble er jo et teleskop, og vi vanlige dødelige har stjernekikkerter? Er vel antakeligvis ikke sammenlignbart da? : p
Sist endret av br4inz; 19. februar 2012 kl. 21:19.
Hubble ligger utenfor atmosfæren, det er poenget med den.
Atmosfæren er full av ting som sperrer utsikten. En av de tingene som hindrer en hobbystjernekikker er lysforrurensning, hvis du en dag reiser ut av byen hvor du er vant til å bruke den, og drar til et mørkt område langt fra lys ser du kjempeforskjell og hvis du reiser helt ut av atmosfæren....så ja
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av br4inz Vis innlegg
Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men Hubble går jo i bane ganske høyt over jordas overflate. Og derfor vil jeg anta at man i fra Hubble får et bedre utgangspunkt å se fra? Astronomisk sett er ikke høyden Hubble baner i, men uansett.
Ble nysgjerrig på det samme, så håper noen kommer med et fornuftig svar
Edit; Hubble er jo et teleskop, og vi vanlige dødelige har stjernekikkerter? Er vel antakeligvis ikke sammenlignbart da? : p
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at hubble teleskopet er litt større enn en stjernekikkert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
For ikke å snakke om at hubble teleskopet er litt større enn en stjernekikkert.
Vis hele sitatet...
Hubble er ikkje veldig stort. 2.4 meter. VLT er 4x8.4 meters teleskop. Det unike med Hubble er at det ikkje får atmosfæriske forstyrrelser.

Ting som Hestehode-tåka kan du sjå med eit godt amatørteleskop (les: 20-30k) - rett nok ikkje like klårt som bileta NASA tar av det...
Sist endret av vidarlo; 19. februar 2012 kl. 22:10.
2,4 meter er jo fremdeles noen hakk større enn de fleste "stjernekikkerter" folk har hjemme
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
2,4 meter er jo fremdeles noen hakk større enn de fleste "stjernekikkerter" folk har hjemme
Vis hele sitatet...
Det er det, men hovudgrunnen til at det tar klåre bilete er at det ikkje har atmosfæriske forstyrrelser. Om du stiller deg opp og ser rett fram over svart asfalt på ein klar dag ser du tydeleg forstyrrelser frå lufta - over korte distanser... Gang det opp med ein stor faktor, og store temperaturgradienter, så får du mykje forvrenging av biletet.
Det som også er med hubble, er at det tar bilder. Som betyr at det kan eksponere alt lys den får inn i flere dager før bildet er ferdig, resultatet er da disse veldig detaljerike bildene!
Når vi kikker i stjernekikkerten ser vi kun det lyset kikkerten samler til en hver tid, men monterer du ett kamera på stjernekikkerten kan også du ta bilder som er mye skarpere enn det du kan se med øyet.

Også skal det sies at en stjernekikkert også er et teleskop.
Sist endret av Niveum; 21. februar 2012 kl. 19:58.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Tror nok det heller er øynene dine som blir ødelagt om du ser på den eneste stjernen som er synlig om dagen, nemlig denne her: *bilde*
Woho! Innlegg nr 1000 ble brukt til noe fornuftig!
Vis hele sitatet...
Egentlig litt fancy at solen egentlig er hvit, ikke gul.
Sitat av Lorensia33 Vis innlegg
Jeg har netopp kjøpt meg en stjernekikkert, og jeg mener jeg en gang hørte at linsa i stjernekikkerten vil bli ødelagt hvis jeg bruker den om dagen når det er lyst. Har prøvd og Google det, og det er mange som har sagt at de bruker dem ol dagen. Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Teleskopet blir ikke ødelagt av vanlig dagslys, men viss du skal se på sola bør du kjøpe filter som settes på selve teleskopet. Ikke de små.
Dette er pga de små kan rett og slett sprekke\sprenge pga varmen. Pluss, har hørt at varmen er ikke bra for linsene i teleskopet. Er tilfeller der teleskop har blitt dårligere pga varmen de blir utsatt for ved og se på sola uten skikkelig beskyttelse.
Vet dog ikke om reflektor er noe mer utsatt enn de andre typene, vet ikke hva type du har heller. :P
Sist endret av sneipen; 21. februar 2012 kl. 21:40.