Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3717
Jeg har vdsl2 linje fra NextGenTel og en Inteno X5671 ruter. Nå har tydligvis den trådløse delen av ruteren tatt kvelden og jeg kan kun få nett via kabel.

I tillegg synes jeg denne ruteren har vært ganske dårlig sånn i utgangspunktet, så jeg lurte på om det var mulig å deaktivere den trådløse delen (ikke det at jeg trenger det nå ) og bruke Inteno enheten kun som modem, for så å koble på en annen og bedre trådløs ruter med kabel sånn at denne kan sende ut nettilgang via trådløst?

Noen som har peil på om og i såfall hvordan dette lar seg gjøre, og evnt. hva slags ruter jeg bør kjøpe??
Du kan sette denne i bridge-mode ganske enkelt, slik at den kun fungerer som modem.

Først må du deaktivere QoS:
1. Logg inn
2. Gå inn på Advanced Setup, så på Quality of Service
3. Fjern haken på Enable QoS
4. Save/reboot

Sette bridge mode:
1. Gå til Advanced setup
2. Klikk på Edit på den aktive configen (evt lag en ny)
3. Fyll inn riktig vpi/vci klikk deretter på Next (Normalt er dette 1/33)
4. Velg Bridging (encapsulation = llc) -> Next
5. "Enable Bridge service" -> Next
6. Save
7. Save/Reboot

I routeren du kobler bak velger du PPPoE som tilkoblingsmåte og taster inn brukernavn/passord fra NextGenTel (NextGenTel kaller dette som regel aktiveringsinfo, er bare å ringe eller sende mail for å få denne infoen).

Selv har jeg en Linksys E4200 koblet bak, og er veldig fornøyd med den.
Sist endret av danielsk; 9. februar 2012 kl. 15:28.
Aha, høres greit nok ut! Noen formaninger om dette vil funke med en AirPort extreme isteden for linksys?

Sitat av danielsk Vis innlegg
Du kan sette denne i bridge-mode ganske enkelt, slik at den kun fungerer som modem.

Først må du deaktivere QoS:
1. Logg inn
2. Gå inn på Advanced Setup, så på Quality of Service
3. Fjern haken på Enable QoS
4. Save/reboot

Sette bridge mode:
1. Gå til Advanced setup
2. Klikk på Edit på den aktive configen (evt lag en ny)
3. Fyll inn riktig vpi/vci klikk deretter på Next (Normalt er dette 1/33)
4. Velg Bridging (encapsulation = llc) -> Next
5. "Enable Bridge service" -> Next
6. Save
7. Save/Reboot

I routeren du kobler bak velger du PPPoE som tilkoblingsmåte og taster inn brukernavn/passord fra NextGenTel (NextGenTel kaller dette som regel aktiveringsinfo, er bare å ringe eller sende mail for å få denne infoen).

Selv har jeg en Linksys E4200 koblet bak, og er veldig fornøyd med den.
Vis hele sitatet...
med denne "oppskriften" funket det også helt fint med airport extreme
Regner med at det vil gå helt fint med Airport Extreme :-) Tror ikke det er veldig merkbare forskjeller på E4200 og Airport Extreme, tipper det er mest smak og behag.
Sist endret av danielsk; 10. februar 2012 kl. 00:40.