Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 865
Er ferdig med lærlingtiden min i IT-servicefaget i juli, og tror jeg har lyst å prøve meg utenfor landegrensene. Siden jeg ikke har umiddelbare planer om å lære et nytt språk har jeg sett på England som mest aktuelt.

Noen som har tips til hvor jeg skal begynne å lete etter jobb? Hva er beste rekrutteringsbyrå å henvende seg til? Hva er beste sted å finne seg bolig? Hvor er det billigst å bo? Det er slike ting jeg gjerne ønsker å vite. Burde jeg spare opp endel cash til jeg skal flytte? I så fall hvor mye?
Jeg vet en del her på forumet som jobber / har jobbet hos support for Dell og andre slike bedrifter i Dublin, som kunne anbefale det videre til andre. Kanskje det er noe for deg?
Coptercat
Trådstarter
Tror jeg er litt mer gira på London, men har sett at Irland/Dublin har alle faens telefonsupporter man kan tenke seg.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Tror jeg er litt mer gira på London, men har sett at Irland/Dublin har alle faens telefonsupporter man kan tenke seg.
Vis hele sitatet...
Er lite generell support mot utenlandske kunder fra London afaik, isåfall blir det mot branch offices i diverse land.

Det meste av support jeg kjenner til i London retter seg mot engelske bedrifter og banker, og disse vil du nok havne aller bakerst i køen siden du er fra et ikke-engelskspråklig land.

Og fagbrev innenfor IKT er jo like mye verdt i norge som en oppbrukt neseduk, i utlandet er det nok verdt enda mindre.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Tror jeg er litt mer gira på London, men har sett at Irland/Dublin har alle faens telefonsupporter man kan tenke seg.
Vis hele sitatet...
For eksempel Xbox Support som jeg mener fortsatt trenger en nordmann :P Men du er vel ute etter noe som faktisk krever utdannelse/som du kan bruke utdannelsen din på. Her har vi egen opplæring.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er lite generell support mot utenlandske kunder fra London afaik, isåfall blir det mot branch offices i diverse land.

Det meste av support jeg kjenner til i London retter seg mot engelske bedrifter og banker, og disse vil du nok havne aller bakerst i køen siden du er fra et ikke-engelskspråklig land.

Og fagbrev innenfor IKT er jo like mye verdt i norge som en oppbrukt neseduk, i utlandet er det nok verdt enda mindre.
Vis hele sitatet...
Hva ville du anbefalt?

Sitat av bamsegutt Vis innlegg
For eksempel Xbox Support som jeg mener fortsatt trenger en nordmann :P Men du er vel ute etter noe som faktisk krever utdannelse/som du kan bruke utdannelsen din på. Her har vi egen opplæring.
Vis hele sitatet...
Er nok interessert i noe som er litt mer relatert til IT-drift, gjerne ja. Når det skal sies er jeg villig til å ta en stilling der jeg jobber meg oppover.
Ikke for å være kjip og sånt, men å få seg en drifts-jobb utover det offentlige i Norge uten høyere utdannelse eller mye erfaring i veldig vanskelig. I utlandet er det nærmest umulig.

Tar du noen år på Høgskole/Universitet med spesialisering i unix/nettverk gjør det ting mye lettere.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Ikke for å være kjip og sånt, men å få seg en drifts-jobb utover det offentlige i Norge uten høyere utdannelse eller mye erfaring i veldig vanskelig. I utlandet er det nærmest umulig.

Tar du noen år på Høgskole/Universitet med spesialisering i unix/nettverk gjør det ting mye lettere.
Vis hele sitatet...
Som jeg sier- RELATERT til drift. Jeg snakker ikke om seniordriftskonsulent her. Jeg forventer ikke å havne rett på jernet.
Jeg mener også relatert til drift utover førstelinjesupport.
Det er helt sikkert mulig å jobbe seg oppover, men jeg har aldri hørt om noe sted de gjør det.

Mye lettere å ta inn en person som garantert vet noe, enn å satse på en intern som trenger opplæring når det kommer til selve grunnsteinen i en bedrift.

Med litt utdanning stiller du helt utrolig mye sterkere. Det finnes Høgskole-linjer der du kan starte rett fra IKT.
Sist endret av Goophy; 22. november 2011 kl. 16:56.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg mener også relatert til drift utover førstelinjesupport.
Det er helt sikkert mulig å jobbe seg oppover, men jeg har aldri hørt om noe sted de gjør det.

Mye lettere å ta inn en person som garantert vet noe, enn å satse på en intern som trenger opplæring når det kommer til selve grunnsteinen i en bedrift.

Med litt utdanning stiller du helt utrolig mye sterkere. Det finnes Høgskole-linjer der du kan starte rett fra IKT.
Vis hele sitatet...
Har også vurdert studier, og det er fortsatt i vurdering. Har allmennfaglig studiekompetanse. Problemet er mattematikk og eventuelt fysikk om jeg skal gå ingeniørfag. Forslag?
Sitat av connubialis Vis innlegg
Er nok interessert i noe som er litt mer relatert til IT-drift, gjerne ja. Når det skal sies er jeg villig til å ta en stilling der jeg jobber meg oppover.
Vis hele sitatet...
Er vel få sjanser for å jobbe seg oppover der ja, men det ser jo veldig bra ut på CV om du ikke har no tidligere jobberfaring.