Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3418
jeg leier hos noen også klager de på støy da jeg kommer hjem ifra byen utenfor huset... Men det som da er spørsmålet mitt er har jeg rettigheter til og klage på det samme da de kommer hjem sent på kveldene og bråker utenfor så jeg våkner? for da dama våknet i natt sendte hun klage meld om det til dem og da fikk hu bare en frekk meld tilbake at det var dems hus og at hu mer en gjerne kunne finne seg et annet sted og sove..

og i tilegg så handler det vel om gjensidig respekt hvis de vil at vi skal respektere dems klager og etter komme dem burde vel de gjøre det samme eller ivartfall ta hensyn? hva tenker dere freaks?

har jeg noen rettigheter?
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 14:03.
Den gylne "regelen" er at det skal være alminnelig ro og orden etter kl 23:00 hverdager, og 24:00 i helgene. Noen kommuner har tidspunkter nedfelt i vedtekter, mens andre har ikke det(og praktiserer ofte kl 23:00).

Hva står det i kontrakten deres?
okei så det gjelder de også? så jeg har rett til og si ifra om det? men da kan det jo hende jeg blir sagt opp? står 23.00 i helgene ivartfall...
Eg synes det hele virker litt "satt på spissen", eller at dere trekker opp enkelttilfeller og gjør ei fjær om til ti høns. Dvs ikke bare dere, men også huseier.

Om man kommer full hjem fra byen og klarer å uheldigvis lage litt bråk så bør huseier overse dette og legge seg igjen. Er det gjentatte ganger, eller nachspiel derimot, er det på sin plass å si i fra. Dette gjelder begge veier.

Våker man på natta og tar seg et glass vann og på veien velter pianoet i stua så er det et hendelig uhell. Slår man pianoet i gulvet hver kveld fem på tolv er det en annen sak, og er verdt et par klager.
okei... takk for svar uansett..
Det er ikke bare å kaste ut folk uten gyldig grunn. Dere har ingen grunn til å være bekymra. Hvis dere er stille og rolige 99% av tiden ellers, og ikke lager bråk uten å tenke dere om, kan dere bare si til dem at de skal ha problemer med å finne mer rolige folk og at de bør tenke før de snakker.
Dama di skulle svart at dere betaler penger for å bo der og at dem er pliktig å sørge for at det et fred i hjemmet deres, ellers holder dere litt av husleien tilbake, siden dere ikke får det dere har krav på.. evnt ring politiet nestegang dem bråker etter 11
okei for jeg er stort sett stille fester sjeldent og holder stortsett alle regler har fått få klager.. og da de har klaget har det vært pga noen har kjørt inn i gårdsplassen her om natten og vekket dem pga motor lyd. i natt kom de hjem ringte på huset sitt for og få foreldrene til og åpne de begynte også og ta vannslangen og spyle på rutene utenfor og lo og snakket høy lytt og spylte ned rutene her så det dundret i rutene her.. etter det gikk de hentet stege og satt opp rett utafor døra bare smalt den ned på takrena så det smalt i hele huset her.. dermed følte vi at etter vi har fått klager for støy utenfor så kunne vi gjøre det samme tilbake... dette ble ikke godt motatt..

til slutt våknet foreldrene men vi ble jo lysvåkene etter 20 min med høy lytt prat og latter og hamring utenfor..
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 15:14.
Det med bilen var ikke dere. Si det som det er og ikke godta anklagelsen. Det i natt er ikke ok, men med mindre det førte til større problemer for dere ville eg latt det ligge. Gjentar det seg klager dere og henviser til kontrakten.
det var ikke det at vi ble så ille plaget eller jo det er jo irriterende og våkne 4 om natten av sånt bråk.. og i tilegg så har de hatt klagene veldig løst i forhold til oss.. og de har bråket veldig BRA ved gjentatte anledninger dermed følte vi at det var på tide at vi sa ifra også... og da fikk vi bare en veldig frekk meldingen tilbake da vi selv ordla oss veldig hyggelig men samtidig sa ifra at vi ikke syntes det var greit..
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 15:43.
Som sagt, det låg noe mer bak ja

Gjentatt bråk klager dere på. Klag høflig, til den som dere har signert kontrakt med. Er de rappkjefta ber du de om å ha en seriøs tone tilbake. Henvis til kontrakten om at det skal være ro etter kl 23:00, og henvis gjerne også til datoer og tidspunkter. Om det ikke bedrer seg sender du en skriftlig klage og ber om snarlig tilbakemelding og forslag til løsninger så dere kan beholde natteroen, slik dere har krav på.

Men eg er litt forvirret. Er dette unge folk dere bor hos, som har foreldrene sine boende hos seg, eller er det foreldrene som eier huset, som har barna sine boende der?
Sitat av nomore Vis innlegg
Som sagt, det låg noe mer bak ja

Gjentatt bråk klager dere på. Klag høflig, til den som dere har signert kontrakt med. Er de rappkjefta ber du de om å ha en seriøs tone tilbake. Henvis til kontrakten om at det skal være ro etter kl 23:00, og henvis gjerne også til datoer og tidspunkter. Om det ikke bedrer seg sender du en skriftlig klage og ber om snarlig tilbakemelding og forslag til løsninger så dere kan beholde natteroen, slik dere har krav på.

Men eg er litt forvirret. Er dette unge folk dere bor hos, som har foreldrene sine boende hos seg, eller er det foreldrene som eier huset, som har barna sine boende der?
Vis hele sitatet...
det er et ungt par med barn men foreldrene bor der for øyeblikket og disse prøvde de som eier huset og vekke og det ble et stort rabalder... og det har vært flere episoder der de har laget mye bråk utenfor og politiet har t.o.m blitt tilkalt av naboer pga husbråk her... og igår bestemte vi oss for og klage tilbake da de gjør de samme feilene selv som de klager/hakker på oss for..

og i tilegg så har de bedt meg om og legge ut nøkkel tilfelle jeg mister den da jeg drar ut så jeg slipper og vekke dem midt på natten pga nøkkel dette ble sagt med en ganske irriterende tone... og hu huseiern sa selv at de alltid gjør det.. men da forstår jeg ikke hvorfor jeg og fruen våknet i natt av det spetakele dems fordi di ikke kom seg inn...
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 15:52.
Kanskje vært en fordel om dere hadde tatt det opp med huseier da de var edru. Regner med de hadde noen pils innabords da dere sendte melding til dem.
Ignorer i det minste rådet om å legge ut nøkkel. I kontrakten står det nok noe om forsvarlig oppbevaring av nøkler og ved evnt innbrudd vil dere få avkortning av forsikringsutbetalingen. Om dere gjør det så gjør det forsvarlig, men eg ville gitt en f. Overse rådet.

Beste rådet eg kan komme med her er å oppføre dere som normalt. Lager de bråk ut over det normale så klager dere, når de er edrue som stagg sier.

Skal de si opp avtalen må det være godt begrunnet. Skal de kaste dere ut må det være enda bedre grunn, samt må det foreligge skriftlige advarsler i forkant. Ut i fra det du beskriver her ville eg ikke uroet meg for det.
de svarte ikke på meld før idag.. og i tilegg etter vi sendte en meld etter det kom hun og ringte på og kjeftet og var veldig spydig og mente på at dama ikke trengte og være her og at navnet hennes ikke sto i kontrakten og at hu ikke hadde noe rett til og si ifra.. men hu sa ifra for oss begge og det sa jeg også og da sa hun at dama ikke hadde noen rett til og være frekk/spydig men var jo hun som var det i utgangspunktet.. og sa at det var de som eide huset og virket skikkelig "sjef i melden" og jeg mener at da vi tar en hyggelig tone og prøver og si ifra på en pen måte er det ikke nødvendig og bli spydig og frekk og svare på en så barnslig måte da man er "voksen" men tydeligvis tåler de ikke kritikk og bli sagt ifra til selv..
Det med dama di kan de forøvrig ha ett poeng med.
mener allikevel at så lenge jeg er i sammen med hun og hu bor hos meg/er med meg i helgene så har hun samme rettigheter som meg ang nattes ro osv..
Spørsmålet er om hun bor der, og har lov til å bo der. Det mest ryddige for begge parter er å få henne inkludert i kontrakten.
Finn deg en ny plass å bo. Ser ikke poenget med å bo der om du skal ligge i en krig med huseier hele tiden, gagner ingen av dere.
Sitat av nomore Vis innlegg
Spørsmålet er om hun bor der, og har lov til å bo der. Det mest ryddige for begge parter er å få henne inkludert i kontrakten.
Vis hele sitatet...
så vis mann hennes klager på meg kan jeg sikte til husleie kontrakta og si at det står ikke hans navn i den kontrakten og at han har ingen rett til og klage?
Pr definisjon ja. Men det vil faktisk bare øke konfliktnivået unødvendig.
okei men jeg er hyggelig og respekterer andre så lenge de respekterer meg så jeg driter egentlig i hvor stor konflikt det måtte bli de som er barnslige i denne saken føler jeg. så hever hodet bare over det og kommer til og klage igjen og konfrontere med husleie kontrakten.. vis de ikke respekterer meg og da jeg og fruen velger og sende en klage meld i sammen så trenger ikke jeg og respektere de heller eller etterkomme det de sier eller unnskylde meg så lett..

jeg er rolig 99% av tiden jeg bor her holder alle regler og er blid og hyggelig og i møtekommende og jeg har heller ingen problem med og finne meg et nytt sted og bo så føler at det er vinn vinn for min del jeg står på mine rettigheter og er de respektløse ovenfor meg så hvorfor skal jeg være så overfladisk og bare godta ting og være blid og hyggelig og etterkomme dem?
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 16:30.
Hvis du føler det går utover livskvaliteten med urettferdighet så skal du ikke godta det.
Ikke begynn en "de begynte først"-situasjon nå da.

Dersom utleier(med familie) kommer med saklige klager så skal dere etterfølge disse i henhold til husleieavtalen dere har. Om en av disse klagene er at fruen din bor der, uten at dette er tatt opp med utleier eller inkludert i kontrakten, så er faktisk dette et saklig poeng. Få derfor dette med så snart som mulig, så slipper dette å bli et tema senere når konflikten er der og begge parter prøver å påføre den andre mest skade(det skjer fort når det er dårlig kommunikasjon).

Kommer de med usaklige klager så sier dere i fra, saklig og høflig. Henvis gjerne til husleieavtalen ved behov.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis du føler det går utover livskvaliteten med urettferdighet så skal du ikke godta det.
Vis hele sitatet...
ja jeg syns ikke at det er greit og bli overkjørt av dem pga de "eier huset" så de kan klage og gjøre som de vil og lage masse bråk uten for men hvis vi gjør det kan de klage og det følger vi vær gang.. jeg mener at da jeg respekterer dem og er blid og vennelig så synes jeg at de også skal vise gjensidig respekt og ikke komme og være så spydige og "store av seg fordi de eier huset" jeg har mine rettigheter og de har sine.. og disse rettighetene er like enten man eier huset eller om man leier der..

roen er satt til 23.00 og den har de ved alle annledninger de har drukket gått over og bråket utenfor smelt døra i vindus karmen min så det har dundret i huset og pratet høylytt uten for med vennene sine og kjørt inn i gårsplassen her selv med bil og stått lenge med motoren i gang..

de har spilt musikk etter kl 23.00 og ikke dempet den.. noe som står i kontrakten at det skal gjøres jeg har valgt og overse det og alt annet og da fruen og jeg bestemte oss for og klage igår så blir hun spydig og frekk.. men da jeg har spilt musikk etter 23.00 og hatt omtrent samme lyd nivå som de har brukt og ha og hatt 2-3 venner her og vi har spilt slik at vi kan prate uten og heve stemmen og bare tatt noen øl etter endt by tur og dette har ikke vært hørenes utenfor huset... så har hun klaget.. jeg mener at man bør gå litt i seg selv før man begynner og hakke på andre og være sur og grinete..
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 16:43.
Du kan ikke overse noe, og så henge deg urettmessig opp i det senere. Det kan være at de trodde du ikke hørte det, ikke var hjemme eller syntes det var helt greit? Hvordan skal de vite at noe plager deg om du ikke sier i fra?
poenget er at da jeg først klager på en ting bør de respektere det og etterkomme det da jeg stadig har hørt på dems klager..

og jeg og fruen skrev selv i meld at jeg og hun har valgt og overse flere av gangene jeg/hun har blitt vekket av de og at de har bråket osv... men nå syns jeg at det var nok og at de stadig klager på meg ang små ting som bil kjøring inn i gårsplassen høylytt prating utenfor osv. og at de selv også måtte ta hensyn..

vi lukket vinduet igår da de bråket utenfor da gikk det litt så begynte de og spyle på det og le osv lite respektfullt og umodent..
Sist endret av mr-martinss; 30. oktober 2011 kl. 16:52.
Enig - men det er det lite å gjøre med. Folk er forskjellige. Enkelte har ikke folkeskikk. Det viktigste er å klage når noe plager deg, selv vise hensyn, samt si i fra når de klager urettmessig.

Om de klager 59 ganger på ting du gjør(eller ikke gjør), og du ikke sier imot, så er det 59 klager mot deg. Selv om du stilltiende kun mener at 12 er berettiget.
okei... ja har bestemt meg for og begynne og si ifra nå ang klagene dems for jeg syns enkelte av klagene har vært på tynt grunnlag men har valgt og bare respektere det for og være vennlig og ydmyk, men da de skal være sånn så trenger ikke jeg og legge meg flat og la meg bli overkjørt gang på gang..
Flott. Det er mange som tror at å legge seg flat og holde kjeft gang på gang er den beste og letteste måten å takle verden på. Men det er feil. Man skal dog heller ikke være drittsekk

Lykke til!

Btw, husk på dette med fruen din da. Når du nå sier i fra så vil de helt sikkert prøve å finne mest mulig feil hos deg for å gjengjelde. Om hun ikke står i kontrakten men bor der, så kan de ha et godt kort for hånden der.
takk for hjelpen og svar uansett
HAr såvidt skumma gjennom tråden din mr-martinss, så jeg har ikke fått med meg all infoen og de andre kommentarene.

Men her er det jeg vil si ang det der; vær FAST og stå på ditt mot huseier, der og da du trenger det - men; ikke vær jævlig mot dem. Du gjør deg selv enn stor tjeneste ved å stå på ditt, men samtidig ikke gå over streken.
Det iom at svært mange huseiere har store komplekser i leieforholdet sitt til unge mennesker.

Jeg vil si det sånn(bare min egen mening), at ca 2 av3 tilfeller med/i husleie-problemer så er utleierens skyld. Problemene spenner svært bredt, men det er uansett ikke heeelt tilfeldig at det etter hvert har kommet ting som Jushjelpa(i de store byene, f.eks her i Trondheim), Leieboerforeningen for unge og når det skrives artikler om dette i media(spes. aviser/nettaviser), så er det svært ofte det taes opp problemer og løsninger for unge/studenter.

Vil anbefale deg å melde deg inn i Leieboerforeningen. Jeg er ikke medlem selv, per nå, men etter en samtale med dem for noen uker siden hørte jeg mange fordeler, som f.eks gratis jushjelp hvis nødvendig!
Hvis du bor i en stor by, spesielt på Østlandet, så ha de eget kontor tror jeg (?)

**addition; disse leietakerforeningene/gruppene som har kommet opp er jo et møst som bare faen, fordi mange utleiere er med i Huseiernes Landsforbund, som er stort og mektig og har mange medlemmer.
Sitat av nomore Vis innlegg
Spørsmålet er om hun bor der, og har lov til å bo der. Det mest ryddige for begge parter er å få henne inkludert i kontrakten.
Vis hele sitatet...
Står vel klartvi husleieloven at man kan ta inn samboer og nær familie..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Står vel klartvi husleieloven at man kan ta inn samboer og nær familie..
Vis hele sitatet...
Men det står også at opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra huseieren. (Husleieloven §7-1). Og dama til trådstarter er hverken samboer eller ektefelle, slik at huseier faktisk har anledning til å nekte. Dog skal det påpekes at det kreves saklig grunn eller at husrommet blir overbefolket før huseier kan nekte, men leietakeren må fortsatt spørre.

I denne saken ville jeg anbefalt TS å avholde et møte med huseier. Sørg for å gjøre dette for eksempel en lørdag formiddag, hvor man er edru og oppegående. Legg frem hele saken slik du opplever den, hvor du føler at det blir slått veldig ned på all form for støy fra din side mens de ikke tar samme hensyn til deg. Vær likevel påpasselig i forhold til å trekke frem gamle saker. I stedet bør du fokusere fremover og forsøke å få på plass et sett med kjøreregler hvor dere sammen kan komme frem til en løsning.
Sitat av doseren Vis innlegg
Men det står også at opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra huseieren. (Husleieloven §7-1). Og dama til trådstarter er hverken samboer eller ektefelle, slik at huseier faktisk har anledning til å nekte. Dog skal det påpekes at det kreves saklig grunn eller at husrommet blir overbefolket før huseier kan nekte, men leietakeren må fortsatt spørre.

I denne saken ville jeg anbefalt TS å avholde et møte med huseier. Sørg for å gjøre dette for eksempel en lørdag formiddag, hvor man er edru og oppegående. Legg frem hele saken slik du opplever den, hvor du føler at det blir slått veldig ned på all form for støy fra din side mens de ikke tar samme hensyn til deg. Vær likevel påpasselig i forhold til å trekke frem gamle saker. I stedet bør du fokusere fremover og forsøke å få på plass et sett med kjøreregler hvor dere sammen kan komme frem til en løsning.
Vis hele sitatet...
dama hans bor der=samboere
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
dama hans bor der=samboere
Vis hele sitatet...
ikke når det kommer til lover og regler.
tror man må ha en samboer-kontrakt?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
dama hans bor der=samboere
Vis hele sitatet...
Men ikke da HUN flyttet inn. Leietaker kan ta inn eksisterende samboer i leieforholdet(eller ektefelle), men på tidspunktet HUN flyttet inn så var de ikke samboere. Men det ble de ETTER at hun flyttet inn. Men altså ikke på tidspunktet hun flyttet inn

Juridisk flisespikkeri, men nok til at det kan føre til krangling og diskusjoner. Mao noe som bør ryddes av veien ASAP.

Og som doseren sier, dette blir nok ikke et problem siden huseier skal ha god grunn for å nekte for dette. Men, det kan naturligvis bli en del diskusjon ut av det.
Sitat av nomore Vis innlegg
Men ikke da HUN flyttet inn. Leietaker kan ta inn eksisterende samboer i leieforholdet(eller ektefelle), men på tidspunktet HUN flyttet inn så var de ikke samboere. Men det ble de ETTER at hun flyttet inn. Men altså ikke på tidspunktet hun flyttet inn

Juridisk flisespikkeri, men nok til at det kan føre til krangling og diskusjoner. Mao noe som bør ryddes av veien ASAP.

Og som doseren sier, dette blir nok ikke et problem siden huseier skal ha god grunn for å nekte for dette. Men, det kan naturligvis bli en del diskusjon ut av det.
Vis hele sitatet...
det står: leieren har rett til å ta opp i sin husstand! og det betyr vel at dem også kan bli samboere etterpå..

ellers hadde jo husstanden allerede bestått av dem to
Dette står: "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer".
Ikke: "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller fremtidig samboer".

På tidspunktet for opptakelse i husstanden er de to ikke samboere. Enkelt og greit.
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette står: "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer".
Ikke: "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller fremtidig samboer".

På tidspunktet for opptakelse i husstanden er de to ikke samboere. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Samboer og kommunale avgifter


Spørsmål:

Er det lov å kreve 1.000 ekstra i husleie fordi jeg får meg samboer, og er det lov å kreve at leietaker skal betale komunale avgifter. Kan jeg evt kreve dette tilbake etter endt leieforhold?

Svar:


Nei, det er ikke lov å kreve kr 1.000,- ekstra i husleie fordi du har blitt samboer. Husleieloven bestemmer at du fritt kan bli samboer og la samboeren flytte inn.

Kommunale avgifter skal inngå som en del av husleia. Utleier kan altså ikke komme med fakturaene på kommunale avgifter til deg. Dette kan du kreve tilbakebetalt, men når du nå er blitt oppmerksom på at dette ikke er lov bør du unnlate å betale dette, og si fra til utleier om at du krever tilbake det du alt har betalt. Selv om ditt krav normalt ikke foreldes før etter 3 år bør du ikke vente med å kreve dette tilbakebetalt.


http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs