Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2220
Hei.
Jeg tenker å kjøpe meg en ny gaming pc da jeg hr vært uten lenge. Har nå vært å lest tråder som Ruudi og httpwhat har skrevet men føler de bare hjelper meg halvveis da jeg ikke har peiling på komponenter i det hele tatt når det kommer til hva som er bra og hva som passer sammen osv.

Hva skal maskinen brukes til?
Denne maskinen blir kjøpt inn til gaming av BF3 og er dette den primært kommer til å bli brukt til. Men jeg kommer også til å bruke den til Adobe cs5 pakken, samt alt det vanlige surfe på nett og se film. Men altså ytes for bf3

Hva er buskjette mitt?
Budsjettet mitt ligger på 10k, og da skal bare maskinen og kanskje windows 7 være med i prisen. Spørs hva folk vil anbefale.

Jeg kommer ikke til å overklokke den da jeg er første gangs bygger og holder meg med det.

Hva skal den yte?
Jeg har sett folk spørre etter hvilke setings folk vil kjøre spillene på når de kjøper pc og svaret mitt blir ganske enkelt. Jeg vil kjøre max om det er mulig til den prisen.


Så da håper jeg noen her har lyst å hjelpe meg med å sette sammen en maskin
Sist endret av Shudo; 27. september 2011 kl. 15:19.
Du sparer ca 800kr på piratversjon av OS, baare så det er sagt
Ja det vet jeg Men jeg kommer uansett til å investere i os nå når jeg kjøper pc
*insert tittel her*
Skal du kjøre bf3 på ultra settings må du vel ha et ganske kraftig sjermkort, hørt at men trenger DOBBEL gtx 580, men tror ikke det er helt sant :P Uanset 580 FTW
Skal du ha en bra gaming pc så vil jeg anbefalle deg denne jeg har den selv og kjører alle spill på max.
og til denne prisen tror jeg d er den beste

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145
Sitat av heiweed Vis innlegg
Skal du ha en bra gaming pc så vil jeg anbefalle deg denne jeg har den selv og kjører alle spill på max.
og til denne prisen tror jeg d er den beste

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145
Vis hele sitatet...
Ikke å annbefale, utdatert socket og prosessor.

Det er utallige tråder på foumet allerede med pc-forslag i den prisklassen Søk litt!
- ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
- AMD Phenom II x4 965 Black Edition
- 4-6 GB RAM, klokkehastighet: 1600 MHz
- XFX Radeon 6950 - Crossfire om du skal investere en del
- 500GB - 1 TB HDD
- 60GB SSD til OS(evt?)
- 950W PSU


Anbefalt oppsett til BF3

Satt sammen denne her:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-1ED3EADB886D

Gi beskjed om jeg har glemt noe
Sist endret av I ChiiSSii I x; 27. september 2011 kl. 16:50.
er jo helt på trynet å annbefale AMD nå ettersom intel leder milevisf or øyeblikket. gå for i5-2500k isåfall
Hmm, selv om jeg ikke kan dette egentlig så har jeg prøvd å sette sammen en liste fra en av pcen på komplett med lit modifikasjon:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-8310D415F82C

Men jeg vet ikke jeg, hva drar en slik en ? Andre med forslag ?

Og ja, eventuelt kabler som ikke følager med, hva trenger jeg på det området? Og vifte er det noe vifter jeg bør ha ?

Takk
Windowns til nesten 3k? Huff
Hmm ja jeg synes det ble lit dyrt jeg og :S Jeg vet ikke fordelene med å gå for ultimat kontra og gå for premium for eksempel, og pleier da bare pøse på med det dyreste xD Men hadde vært bra å gå ned, enda bedre deler eller biligere kanskje :P
Windows 7 Home Edition holder plenty så lenge du holder deg på 8GB... Hvis du kan noe om å være pirat så anbefaler jeg meg å laste dritten ned. Er ikke en person i kameratgjengen min som noengang har betalt for OS.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Hmm ja jeg synes det ble lit dyrt jeg og :S Jeg vet ikke fordelene med å gå for ultimat kontra og gå for premium for eksempel, og pleier da bare pøse på med det dyreste xD Men hadde vært bra å gå ned, enda bedre deler eller biligere kanskje :P
Vis hele sitatet...
Idioti. Gå for home premium. Eneste forskjellen er vell mer minnestøtte (afaik)
De to tusen du sparer ved å kjøpe billigere OS kan du bruke på GTX 580.
Her er en liste jeg satte opp, som jeg anser som en bra PC til 10k, til ditt formål. Her er ikke operativsystem medregnet i prisen, men om jeg forsto deg riktig så var ikke dette et must.

Hvis noen har synspunkt og endringer som de mener er bedre så er det bare å skyte inn. Dette er et eksempel, men det finnes alltid rom for forandringer
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Her er en liste jeg satte opp, som jeg anser som en bra PC til 10k, til ditt formål. Her er ikke operativsystem medregnet i prisen, men om jeg forsto deg riktig så var ikke dette et must.

Hvis noen har synspunkt og endringer som de mener er bedre så er det bare å skyte inn. Dette er et eksempel, men det finnes alltid rom for forandringer
Vis hele sitatet...
Bytt ut Harddisken til Samsung Spinpoint 1TB og Strømforsyninga til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646595

Også kan du spare 400,- ved å kjøpe et billigere HK, utenom det er den perfekt
Sitat av Mr. D Vis innlegg
Bytt ut Harddisken til Samsung Spinpoint 1TB og Strømforsyninga til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646595

Også kan du spare 400,- ved å kjøpe et billigere HK, utenom det er den perfekt
Vis hele sitatet...
Jeg personlig anbefaler aldri Samsung Spinpoint.. Er så fornøyd med WD, og har hatt problemer med 2 av 2 Spinpoint disker, at jeg rett og slett styrer unna. Mulig jeg har vært uheldig, men jeg velger å betale de få kronene ekstra for å få noe jeg er fornøyd med

Det å bytte til en mindre strømforsyning ser jeg ikke noe spesielt grunn til.. Da ha rman sjeldent rom for oppgraderinger om man vil. Men nå er ikke jeg ekspert på forbruk osv..

Men når du først skal komme med innsyn og endringer som at du kan spare 400 kroner på hovedkort, så bør du også linke til et anbefalt hovedkort. Spesielt pga TS sier gjentatte ganger at han ikke har særlig peiling selv
Har oppdatert den karl kom med lit:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...A-3DC95BB276D0

Lakt på en SSD for slik jeg har forstått det er det rask og bra til å kjøre os på siden den ikke er mekanisk? og bytta ut towert som var der som jeg så hadde en vifte med, er det noe som trengs å kjøpes uten om ? Om jeg ikke kjøper et med?
Sist endret av Shudo; 27. september 2011 kl. 19:13.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Har oppdatert den karl kom med lit:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...A-3DC95BB276D0

Lakt på en SSD for slik jeg har forstått det er det rask og bra til å kjøre os på siden den ikke er mekanisk? og bytta ut towert som var der som jeg så hadde en vifte med, er det noe som trengs å kjøpes uten om ? Om jeg ikke kjøper et med?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil strekke deg i pris er jo dette greit Vil av personlige erfaringer råde deg til å skifte kabinett til det jeg viste til. Mye pga. kjøleløsningene

Min personlige mening, er også at det kabinettet du linka til er nok så "fjortis".. Hvis du holder det stilrent, slipper du å skifte kabinett om 2 år fordi du er lei av det

EDIT: Må bare legge til, utseende på kabinett er selvfølgelig veldig smak og behag!
Sist endret av KarlsenK; 27. september 2011 kl. 19:17.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
kjøp deg heller dette kortet som koster en hundrings mer samt har bedre kjørling og som sagt bytt til denne harddisken, og dette kabinettet vil du kunne leve mye lenger med og bytt til bake til HX psu'en da den er modulær og gør det enklere og rydde i kabinettet
www.tinyurl.com/falconguide
Sist endret av Grix; 27. september 2011 kl. 19:58.
Snakker med en jeg kjenner på skype for å få hans innsikt i det pc, og han mente det var bedre å kjøre 2 / 3 skjermkort en 1 "dyrt" at det ble billigere per ytelse liksom.

Er det noe i det eller ? Hva mener dere ?

Siden jeg ikke kan edite får det bli "dobbel" post :P
Han bruke ikke det uanset, og her er hans resultat:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-124BB6122352

Her er det jeg har sett lit på:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-7AEDBDF48D65

Hva synes folk om listene? Hvem er best / hva vil du endre og på vilken :P
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Kompisen din bør oppdatere seg litt i HW-verdenen nå om dagen. 2-3 skjermkort kan sikkert by på mere ytelse pr. krone, men på kjøpet får du kompatibilitetsproblemer, varme, støy og ingen mulighet for videre oppgradering på skjermkortfronten uten å bytte ut hele røklet.

Videre er AMD Phenom II X6 1090T et ganske elendig valg for en spillmaskin. På det beste utnytter spill fire kjerner noe som vil si at man ikke får utnyttet prosessoren noe særlig i spillsammenheng. De kjernene man faktisk får utnyttet er heller ikke spesielt sterke ift. Intels i5 2500k. Misforstå meg rett, det er ikke en dårlig CPU og vil kjøre spill helt fint, men likevel bortkastet spesielt pga. at man får i5 til omlag samme pris. I tillegg har han prestert å legge ved 6x2GB RAM-brikker som er beregnet på Intels 1366 og trippelkanals minne. Hadde du kjøpt dette oppsettet ville du ha sittet igjen med to brikker til overs.

GTX580 med standardkjøler er heller ikke et spesielt klokt valg da det nå finnes mange flotte alternativer med alternativ kjøler som både er mer effektiv og stillegående.

Oppsettet du foreslår ser imidlertid fint ut. Dog får du Corsair HX750W til 999kr hos dustinhome og P8Z68V-Pro til 1065kr hos cdon.no For pengene du sparer kan du evt. gå for denne SSD'en eller en god CPU-kjøler. Ingenting galt med SSD'en i oppsettet ditt, men det har i senere tid kommet nye og kjappere disker så du ender opp med å betale ganske mye for den gamle hvis man ser på hastighet og størrelse.

I tillegg kan du gjøre lurt i å legge ved et par ekstra 120mm vifter til kabinettet.

Edit: Vil du ha mulighet for GTX580 SLI bør du oppjustere PSU til 850W eller mer.
Sist endret av 83leo; 28. september 2011 kl. 11:29.
Du kommer med noe bra poenger der ja Men tenker jeg går for alle delene fra samme sted når jeg kjøper.

Eneste er at jeg har vært så dum å prøvd å få innspill fra alt for mange personer xD Står virkelig fast siden noen sier "høyre" og andre "venstre". Men uanset, få se lit mer på saken kanskje noen flere vil komme med innspill og selv om.

Men står vel egentlig for det "jeg" har satt sammen men noen modifikasjoner kanskje. Fikk høre at dere dere Fatal som står på den listen jeg hadde at ikke passet for gaming men mer for servere ? Synespunkter ?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Fractal Design R3 du mener? Greit nok, den har plass til noen disker, men først og fremst er det et godt og luftig kabinett som egner seg godt for varm HW såfremt man putter inn en vifte eller to ekstra.

Gjør deg selv en tjeneste og gå for oppsettet du presenterer sist her nå. Det er godt balansert med gode komponenter. Det eneste jeg har å utsette er egentlig RAM-brikkene (de høye kjøleribbene kan komme i veien for store tredjeparts luftkjølere) og fraværet av bedre CPU-kjøler. RAM-brikkene fås nå forresten i en lowprofile-utgave som bortsett fra manglende kjøleribber er identiske. Kjøleribber på DDR3 er forøvrig noe tull så det må du ikke tenke på.
ah, så tenkt jeg litt på denne here INTEL vs AMD krigen :P Siden jeg ikke bar bygget noe pc slik på den måten før har jeg ikke noe forhold til noen av de. Hva er folk sin mening ? Helt og holdent i forhold til prestasjoner og pris ? Alle jeg kjener IR som jeg kar spurt vil at jeg skal gå for AMD for de mener at de har mest ytelse for pengene. Men blir også litt i stuss nå jeg leser rundt en del som ambefaler INTEL.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
AMD er ikke nødvendigvis noe dårlig valg, men innenfor budsjettet ditt og med kravene du har vil soleklart Intels i5 2500k være det beste valget.

Du kan jo ta en titt på denne sammenligningen av i5 og AMDs nåværende topp-firekjerner, som riktig nok ligger litt under prismessig, men kun med noen hundrelapper som ikke forsvarer mangelen på ytelse kontra i5. Legg spesielt merke til forskjellene i spill.

Med BF3 i tankene vil også i5 være en stor fordel da dette spillet regelrett spiser CPU og ellers krever sitt fra skjermkortet også. F.eks vil du med i5 samt et greit skjermkort ligge på 60fps+ der du ellers med likt oppsett og AMD PhenomII 980 ville ligget på45fps+. Dette kun som eksempel.
Sist endret av 83leo; 28. september 2011 kl. 16:05.
Aa, det så bra ut. Reagerte på at de flere spillene ikke ble kjørt med maks grafikk i testen. Men det tenker jeg skyldes grafikk korte de brukte da :P?

Annen ting jeg tenkte på er MSI GeForce GTX 580 vs EVGA GeForce GTX 580 men etter å ha sett filmen nederst på det første ble jeg overbebist om den :P

Som leder meg til hovedkortet, begge de listene jeg hadde hvilket er best ? Om begge passer til delene i maskinen da :P

EDIT:
83leo du sa noe om RAM, mente du jeg burde finne noe annet å byte det ut med ? tilfele hva ?

EDIT: Det ser ut som jeg lader på dette her:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...8-E03E48F7B1F7

Jeg tror jeg blir veldig happy med dette, er det noen som er veldig ueninge ? Hvorfor ?

liten edit - Bytta ut den dere HHDn på siste der med en Samsung SpinPoint F3 1TB siden den bare hadde 5900RPM.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
er jo helt på trynet å annbefale AMD nå ettersom intel leder milevisf or øyeblikket. gå for i5-2500k isåfall
Vis hele sitatet...
Driter vel i hvem som leder, AMD er og vil alltid være best imo
Cookie Monstah ^_^
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Driter vel i hvem som leder, AMD er og vil alltid være best imo
Vis hele sitatet...
totally agreed.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Nå er kanskje noe av greia med å anbefale saker og ting til folk i denne sammenheng faktisk å gå etter ytelse og bang for the buck, fremfor personlige preferanser og overbevisninger?
Sant Da blir det vell snart å bestille oppsetet mitt, så om noen er veldig uenig gi med hvorfor Gleder meg som svare å få ny pc her
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Driter vel i hvem som leder, AMD er og vil alltid være best imo
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå fanboys av spill, fanboys av fotballklubber, fanboys av cola etc. etc, men fanboys av noe som KUN handler om ytelse og som som bevisst velger noe dårligere KUN fordi de syns det ene navnet er litt kulere enn det andre, det klarer jeg bare ikke å forstå.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg kan forstå fanboys av spill, fanboys av fotballklubber, fanboys av cola etc. etc, men fanboys av noe som KUN handler om ytelse og som som bevisst velger noe dårligere KUN fordi de syns det ene navnet er litt kulere enn det andre, det klarer jeg bare ikke å forstå.
Vis hele sitatet...
Vel jeg er, kal det intel fanboy, har hatt amd en gang og kommer ikke til og ha det igjen samme hva. Selv om amd blir aldri så mye bedre vil jeg altid velge Intel
Sist endret av Frufsa; 28. september 2011 kl. 21:19.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg kan forstå fanboys av spill, fanboys av fotballklubber, fanboys av cola etc. etc, men fanboys av noe som KUN handler om ytelse og som som bevisst velger noe dårligere KUN fordi de syns det ene navnet er litt kulere enn det andre, det klarer jeg bare ikke å forstå.
Vis hele sitatet...
Ytelse er jo ikke alt, i dette tilfeller har kvalitet veldig mye å si. Jeg er forsåvidt Intel "fanboy" om du vil kalle meg det. Av den enkle grunn; kvalitet, og at Intel nesten alltid har vært hakket råere enn AMD. Har også hatt AMD, men føler de ekstra kronene er verd det for en Intel.

Sitat av Shudo Vis innlegg
Sant Da blir det vell snart å bestille oppsetet mitt, så om noen er veldig uenig gi med hvorfor Gleder meg som svare å få ny pc her
Vis hele sitatet...
Jeg ville virkelig bytta harddisk til noe annet enn Green før du kjøper oppsettet. Ellers ser det veldig bra ut.
Jepp vet, den er bytta med en Samsung SpinPoint F3 1TB
Stjeler tråden litt, da jeg kun har et spm som jeg egentlig ikke føler at jeg trenger en ny tråd for å få svar på

Planlegger kjøp av ny hardware, og har satt meg litt fast på hvilke skjermkort jeg skal gå for.
Står imellom:
2x 570GTX
2x 6970 HD (Usikker på hva som vil gi best ytelse av de 6970 forskjellige kortene)
Eller dette GTX 580

Jeg tenker ikke så allverden på støy, så ytelse er maks prioritet her ;d
Må si at det frister å gå for nVidia, da de har noen fantastiske kort... Men har ikke fått prøvd AMD sine toppkort enda, så er usikker.

Er klar over at både SLI og Xfire oppsettene vil slå et ensomt 580 kort, men muligheten for å kjøpe et til 580 senere er jo alltid der!
hehe den er grei, jeg her vel egentlig bestemt meg og må kjøpe ellers klarer jeg aldrig å få kjøpt meg Lykke til
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Stjeler tråden litt, da jeg kun har et spm som jeg egentlig ikke føler at jeg trenger en ny tråd for å få svar på

Planlegger kjøp av ny hardware, og har satt meg litt fast på hvilke skjermkort jeg skal gå for.
Står imellom:
2x 570GTX
2x 6970 HD (Usikker på hva som vil gi best ytelse av de 6970 forskjellige kortene)
Eller dette GTX 580

Jeg tenker ikke så allverden på støy, så ytelse er maks prioritet her ;d
Må si at det frister å gå for nVidia, da de har noen fantastiske kort... Men har ikke fått prøvd AMD sine toppkort enda, så er usikker.

Er klar over at både SLI og Xfire oppsettene vil slå et ensomt 580 kort, men muligheten for å kjøpe et til 580 senere er jo alltid der!
Vis hele sitatet...
du koser deg lege med et 570 kort fra msi, så venter du på 600 serien fra NVIDIA
Det jeg også har tenkt på Even, vet at nye serien ikke er langt unna... Er vel kanskje best å holde seg i tøylene da og vente litt... Er det noen info om hva 600 serien blir å starte på prismessig?
Kan hende Intel klarer å få bedrye ytelse, men AMD er rimeligere hvis du sammenligner to identiske prosessorer fra AMD og Intel. Ytelse er ikke alt, er minst like viktig for meg med stabilitet og pålitelighet
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Det jeg også har tenkt på Even, vet at nye serien ikke er langt unna... Er vel kanskje best å holde seg i tøylene da og vente litt... Er det noen info om hva 600 serien blir å starte på prismessig?
Vis hele sitatet...
Blir nok ikke langt unna tilsvarans modell i 500 serien 560 =660. 570=670 osv
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Vel jeg er, kal det intel fanboy, har hatt amd en gang og kommer ikke til og ha det igjen samme hva. Selv om amd blir aldri så mye bedre vil jeg altid velge Intel
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Kan hende Intel klarer å få bedrye ytelse, men AMD er rimeligere hvis du sammenligner to identiske prosessorer fra AMD og Intel. Ytelse er ikke alt, er minst like viktig for meg med stabilitet og pålitelighet
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt noen store problemer hverken med AMD eller Intel, noen som kan opplyse meg om de store forskjellene når det kommer til noe annet enn ytelse?

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Ytelse er jo ikke alt, i dette tilfeller har kvalitet veldig mye å si. Jeg er forsåvidt Intel "fanboy" om du vil kalle meg det. Av den enkle grunn; kvalitet, og at Intel nesten alltid har vært hakket råere enn AMD. Har også hatt AMD, men føler de ekstra kronene er verd det for en Intel.
Vis hele sitatet...
Kilder på at Intel alltid har vært hakket råere enn AMD? Husker at før jeg ble interessert i pcer/gaming at alle snakket om at AMD var best.

Poenget mitt er at jeg ikke skjønner poenget med å holde seg til KUN en ting, når en annen ting åpenbart er bedre. Det er bare tåpelig.
Sist endret av bamsegutt; 29. september 2011 kl. 01:35.