Norsk Freakforum
Svar

Trådverktøy
Gammel 25. august 2011, 03:30   #81
sjokoladehatt

Registreringsdato: jul 2011
Kvalitetspoeng: 2
Sitat: Originalt skrevet av 1337Wince Vis innlegg
Lar dette seg faktisk gjennomføre?
Hvis selvmordsbrevet er på nynorsk, ja.

Neida, jeg tror at myndighetene hadde skjønt at "uttak av alle mulige kontanter + selvmordsbrev + ingen død kropp" er et forsøk på å bedrive svindel eller noe annet merkelig.

For min del har jeg i ikke lyst til å dra til Australia i det hele tatt, og vet ikke hvorfor. Det er det landet i den vestlige verden jeg ville dratt til aller sist.

Men, når det er sagt så ville jeg nok ha reist ned som turist eller prøve et år med jobbing først (hvis jeg var i dine sko, 44?).
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 25. august 2011, 03:35   #82
bongjoy
bongjoy's Avatar

Registreringsdato: apr 2010
Sted: rogaland
Kvalitetspoeng: 12
liker også tanken på at du skal *rømme* og ikke flytte
Gammel 29. august 2011, 18:36   #83
itchytrigga2

Registreringsdato: okt 2007
Sted: oslo
Kvalitetspoeng: 2
Nei, RødEkstra jeg foreslår ikke å spare opp noen mill. Bare påpeker at Australia er ett jævla dyrt land, og d kan være problem med visum og oppholdstillatelse (særlig ettersom han er 18 år og neppe har noe relevant utdanning/jobbmuligheter som er ønskelig for Australia. 150k er ikke mye, bare flybilletten ned dit, transport,mat og overnatting den første tida vil gjøre store innhugg i den summen. Men for all del, go for it.
Gammel 2. september 2011, 19:30   #84
jeisn

Registreringsdato: mar 2008
Herregud så mye piss dere skriver her inne, er bare et par personer som faktisk har forsøkt å hjelpe. resten gjør narr av ideen hans.

Uten at jeg vet direkte hvordan Australia er så er det utrolig mange nordmenn som reiser ned dit for et opplevelse år med strøjobber overalt og dersom du feks brukte den linken en person gav deg her inne for å komme i kontakt med et byrå som hjelper til med oppholdet der nede og spesielt i starten så er det en god start for å komme seg vekk fra Norge. Mulighetene er mange og det at du har 150k i cash så vil dette hjelpe deg godt i starten med å leve der nede og etablere deg. Du må bare først ta steget og begynne med feks et opplevelse år og heller planlegge videre for hvordan du skal gjøre det videre. Når du først er der nede så vil det nok være lettere å finne ut hva du skal gjøre.

Dersom målet er å gjemme seg for familien så er det fult mulig å gjøre det i Norge. Du kan lett finne deg en hybel en fremmed plass og ikke oppgi den som feks offisiell bosted adresse. Det er mange måter å leve anonymt på og du vil også få hjelp til dette dersom du kontakter myndigheter for hjelp. Skjønner at du kanskje vil enda lenger bort for å være helt trygg og du må bare bestemme deg for noe og undersøke litt på nett for mulighetene er mange. Men spørsmålet er om du kan få et like enkelt liv som du evt kan ha i Norge pga vi har utrolig mange rettigheter og fordeler i dette landet som vi ikke engang tenker på i hverdagen.
Gammel 2. september 2011, 21:30   #85
IGLESIA

Registreringsdato: mar 2006
Sted: Wonderland
Kvalitetspoeng: 6
Da jeg var på tur i Australia for noen år siden møtte jeg på en gammel nordmann.... på vei fra Townsville til Airlie beach så jeg et skilt langs veien med norsk flagg og påskriften: ''kom in å snakk med en gammel normann''. Han var en såpass ålreit type at jeg faktisk ble boende der litt i overkant av en uke... Veldig jovial fyr.... Han hadde kommet til Australia som 18åring via et norsk skip og ''rømt'' rett etter andre verdenskrig. 10 år senere betalte han 20dollar i bot og fikk oppholdtillatelse=) (det han sa til meg).

Så det er ikke umulig å dra ditt selv om det kanskje er litt far out... Stikk til townsville så kanskje finner du kan få noen tips av han
Gammel 6. september 2011, 20:40   #86
skeletoret

Registreringsdato: feb 2011
Sted: nordland
Kvalitetspoeng: 14
Heisann, har du funnet ut noe mer om det blir australia på deg?
Jeg planlegger å flytte dit, å bli i 1 år å jobbe. Så hadde vært artig å hørt fra deg
Gammel 19. september 2011, 16:09   #87
rayblack

Registreringsdato: sep 2011
Sted: Fevik
Kvalitetspoeng: 1
Du trenger ikke å flytte lenger en til sverige før politiet begynner å drite i saker de har på deg, Iknow been there. Sverige er fint.
Gammel 19. september 2011, 16:55   #88
DharkZ
DharkZ's Avatar

Registreringsdato: feb 2011
Sted: Norge
Kvalitetspoeng: 19
Bli bartender og flytt til syden. (Ayia Napa, Kos osvosv. )
Gammel 19. september 2011, 18:04   #89
jauface
jauface's Avatar

Registreringsdato: des 2010
Sted: Oslo
Sitat: Originalt skrevet av RødExtra Vis innlegg
Jeg har reist inn i Australia uten å måtte ordne noe visa på forhånd.
Du blir innvilg visa ved avkomst, hvis du klarer å svare (nei) på alle de vansklige spørsmålene du må svare på i skjemaet du leverer i passkontrollen.

Nå orker ikke jeg å lese den linken du la ved, men det er sikkert en eller annen setning du ikke har forstått skikkelig.
Jeg tipper engelsk-kunnskapene dine ikke er helt tilstrekkelige, men pyt pyt. Litt øving så kommer det seg

IRL-experience says yes
Neida, ingenting i veien med min engelsk. Linken var forøvrig bare informasjon om hvordan man får en ETA, som de fleste sider jeg har besøkt sier man må ha. Min IRL experience, som du så pent kaller det, er på mine to reiser til Oz å ha blitt spurt ved innsjekk på Gardermoen (og før ny boarding på mellomlandingene i ett tilfelle) om jeg har visum. ETA gir ikke stempel i passet, det lagres elektronisk og de hadde ikke behøvd å spørre, men gjorde det læll, av en eller annen grunn. Jeg tviler ikke på at du fikk visum ved grensa, men forholder meg til egen erfaring og det jeg finner på nett (hence, computer says no). Her står det visst på norsk også:

"Du må selvsagt ha et gyldig pass ved innreise, men vær oppmerksom på at du også må ha visum til Australia før du drar. Du risikerer å bli nektet adgang til flyet ditt i Norge hvis du ikke kan vise fram et visum ved innsjekk, og ankommer du Australia uten visum, kan du bli sendt rett ut av landet igjen på første fly på egen regning. Det er derimot ikke noe problem å få et visum, disse er elektroniske og kan vanligvis utstedes av ditt reisebyrå for en billig penge." (Fra http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Perth/fly/)

Dette fra en annen norsk reiseside:
"Du trenger elektronisk visum for kortere opphold i Australia. Nordmenn trenger ikke visum for opphold på inntil tre måneder i New Zealand. Ved innreise til Australia og New Zealand kreves det gyldig returbillett. Ingen av Stillehavsøyene krever visum fra norske statsborgere." (http://www.bedrereise.no/trenger-du-visum/)

Beklager at dette er nokså off topic, jeg kunne bare ikke la påstanden om min manglende engelskkunnskap stå ubesvart.

You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it.
Gammel 19. september 2011, 18:50   #90
Green_Matter

Registreringsdato: mai 2009
Kvalitetspoeng: 33
prøv heller å få visum i england. australia er fu#"""
Svar
Trådverktøy