Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5962
Noen her som har erfaring med det?
Skal begynne på påbyggningsfag i august.
Hvor har dere bestilt fra, tok det lang tid før det kom?
Har ikke noen erfaring med urter, men jeg må avlegge eksamen i matte 1T til jul, og har i sammenheng med det begynt å ta Omega 3 daglig nå. Etter hva jeg merker, har det vært en forbedring i evnen til å konsentrere meg om mattematikken.
momentum's Avatar
Trådstarter
Sitat av Detectable Vis innlegg
Har ikke noen erfaring med urter, men jeg må avlegge eksamen i matte 1T til jul, og har i sammenheng med det begynt å ta Omega 3 daglig nå. Etter hva jeg merker, har det vært en forbedring i evnen til å konsentrere meg om mattematikken.
Vis hele sitatet...
Jepp, merker det jeg også. Har tatt matte 1T på nettstudier i vår og merket en vesentlig forkskjell etter at jeg begynte med Omega-3.
Sett bort i fra grønn te så kan du i hovedsak glemme urtene, det er viktigere med et riktig kosthold. Fersk fisk burde være din prioritet, og når du studerer så må du aldri glemme frokost. Boken Memo er en vidunderlig bok som lærer deg diverse teknikker på hvordan du skal memorisere/pugge en bok.

Ville det ikke vært morsomt å lære seg pensum, ord for ord? Det er faktisk mulig, behøver bare selvbeherskelse.
Jeg har prøvd ginkgo biloba - noe som brukes av endel studenter med mye å lese. Merka jo økt blodgjennomstrømning som sikkert kan være sunt. Men tror den påstaåtte bedre hukommelse-effekten helst gjelder for mennesker litt oppi åra.

Det beste rådet er å ha gode studieteknikker, og studievaner - Da komme konsentrasjon av seg selv.

Jeg studerer for tiden medisin etter noen år borte fra bøkene. I begynnelsen hadde jeg ingen fokus. Men etter en måned eller to med gode vaner så går det av seg selv
Som nevnt flere ganger er Omega 3/6 veldig viktig, i tillegg kan man også ta Ginseng, noe som hjelper for konsentrasjonsevnen og er oppkvikkende. (dog noen tåler ikke dette og blir helt hyperaktiv)

Spise riktig er nøkkelen.
momentum's Avatar
Trådstarter
- Spise riktig

- Få tilstrekkelig med søvn

- Riktig studieteknikk

- Sørge for å få rikelig med vitaminer, mineraler og fettsyrer

- Unngå kjappe karbohydrater som øker insulinet for så å falle ned til bunn nivå

- Ha musikk som http://www.youtube.com/watch?v=7n_qZ...eature=related spillende i bakgrunnen mens du gjør lekser eller andre oppgaver på skolen

- Trene - helst løping/jogging som øker blodgjennomstrømning i kroppen

- Sørge for å jobbe med lekser regelmessig på ettermiddagen
ritalin funker fjell for å øke konsentrasjonen, er ad/hd medisin, folka tror jeg cheater når jeg gamer.
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
momentum's Avatar
Trådstarter
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Sett en alarm på iphonen på viktige ting er det eneste jeg kan komme på for øyeblikket.
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Wow dude.. det der må du få sjekke opp. Hvis du jobber med løsemidler, kan det se ut som du er løsemiddelskadet?
Mange nevner god mat, enig der da det funker veldig bra for meg. Men jeg lurer på om det finnes noen midler (reseptfri) bortsett fra vitaminer og fettsyrer som kan øke konsentrasjonen. Da tenker jeg ØKE konsentrasjonen...?
Sitat av momentum Vis innlegg
- Spise riktig

- Få tilstrekkelig med søvn

- Riktig studieteknikk

- Sørge for å få rikelig med vitaminer, mineraler og fettsyrer

- Unngå kjappe karbohydrater som øker insulinet for så å falle ned til bunn nivå

- Ha musikk som http://www.youtube.com/watch?v=7n_qZ...eature=related spillende i bakgrunnen mens du gjør lekser eller andre oppgaver på skolen

- Trene - helst løping/jogging som øker blodgjennomstrømning i kroppen

- Sørge for å jobbe med lekser regelmessig på ettermiddagen
Vis hele sitatet...
Utholdenhet i roing gir syke resultat angående blod sirkulasjonen!
Har du iphone kan jeg anbefale en app som heter "Brain trainer". Jeg kjører den regelmessig hver dag, og merker at hodet får kjørt seg litt på de vanskeligste testene.

Den skal tydeligvis stimulere hjernen og øke kognitive evner. Usikker på om det er svada, men jeg velger å ta den for god fisk.

Sitat av pillthrill
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Igjen, Boken Memo er en vidunderlig bok. Nei, jeg er ikke forfatter av boken. Men den tar opp teknikken i å gjøre om ting som setter seg i korttidsminne til langtidsminne. Om du husker hvordan det første huset du noensinne har bodd i ser ut (eller hvilket som helst hus), så fungerer teknikken for deg. Den tar opp teknikken allerede i første kapittel.

Kan også anbefale en form for huskeliste, dette er noe som er standard i nesten alle typer telefoner i dag. Gjør hverdagen lettere ved å slenge viktige ting dit.

Edit: Navnet ditt viser til at du ikke er den mest edru typen. Du burde lage en liste og ta med dette til din lege om du tror at korttidshukommelsen er fortapt. Kan også legge til at minnet blir svakere jo eldre man blir, og i hverdagen er det VELDIG lett å glemme hva kjerringa maser om for å sette det på spissen. Spesielt når du er på jobb.
Sist endret av Patrick; 29. juli 2011 kl. 10:43.
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Prøv som han i denne filmen her
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Hvis det er så alvorlig som det høres ut til bør du dra til lege å sjekke det opp som nevnt over. Det er ikke ukjent at folk som lakkerer kan få løsemiddelskader, det er ikke til å spøke med.
Sitat av pillthrill Vis innlegg
Ikke for og stjele tråden din no men:
Noen som vet av en metode/noe og innta for og få tilbake "korttidshukommelsen"? (husker ikke hva jeg gjorde for 10min siden, heller ikke for 2uker siden. Husker kun ting fra da jeg var liten)
Det er et slit spesielt på jobb da jeg begynner og lakkere og tenker : FAEN! Putta jeg oppi herder!? Åsånt. Samme hvis jeg har lovt dama at vi skal ta en helg jeg og hun med hotel osv.. Så kommer fredagen og jeg får sms: gleder meg til helga. Da starter tankeprosessorn på maks og lurer på "hva faen skjer i helga?) er temmelig lei av det, så om noen har tips/erfaringer og komme med hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Ut av full nysjerrighet, hvordan husker du at du ikke husker ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av CT705 Vis innlegg
Ut av full nysjerrighet, hvordan husker du at du ikke husker ?
Vis hele sitatet...
Husker du hva du spiste til frokost forrige uke? De fleste gjør ikke det. Derimot husker de fleste AT de spiste frokost.
Kreatin hjelper på hukommelsen.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Ville det ikke vært morsomt å lære seg pensum, ord for ord? Det er faktisk mulig, behøver bare selvbeherskelse.
Vis hele sitatet...
nei, det er dumt. du kan jo bruke tid til noe uendelig mer nyttig istedefor f.eks trainspotting.

...eller onani. jeg mener, det er din tid, og den skal brukes til noe som vil (faktisk) hjelpe deg i ditt liv. jeg har ikke råd til å "lære meg pensum, ord for ord", men, jo, jeg er gammel.

ps: koffein + sovn + mat + nikotin (bare røyk ikke, bruk heller snus eller e-cig).
fant en tråd her på forumet angående "smartdrugs" her er link hvis det er intresant. http://freak.no/forum/showthread.php?t=126471
Sitat av Detectable Vis innlegg
Husker du hva du spiste til frokost forrige uke? De fleste gjør ikke det. Derimot husker de fleste AT de spiste frokost.
Vis hele sitatet...
Mandag forrige uke spiste jeg kokt egg, med appelsinjuice. grovt brød med ost og salami. Jeg piffa det opp med litt sitron, og spiste et eple. Tirsdag spiste jeg bønner med brød, grønnsaker og tomater. Jeg drakk melk. Onsdag ...skal jeg fortsette?

Jeg har ikke problemer med hukommelsen. Men jeg føler konsetrasjonsnivået minker betraktelig mot slutten av dagen. Hadde vært fint med noe "lovlig" som kunne kvikke meg opp slik at jeg kan være 100% hele tiden.
Sist endret av CT705; 27. august 2011 kl. 11:00.
Eye-Q. Fåes kjøpt på helsekost stort sett. Omega 6
Sitat av pyth0n Vis innlegg
ritalin funker fjell for å øke konsentrasjonen, er ad/hd medisin, folka tror jeg cheater når jeg gamer.
Vis hele sitatet...
amfetamin ER juks ett veldig veldig dårlig råd spør du meg. hilsen adhd'er med skuffen full....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Udo's Choice Super 3. (omega 3)

Omega 6 trenger man ikke som tilskudd, siden det får man nok av fra måltidene.