Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7950
Jeg legger dette innlegget i undergrunn da disse dyrene er ulovlig og eie, selge og drive oppdrett på.
Planen min med denne tråden er å informere om et tema som det er mye misforståelser rundt, både når det gjelder hold, regelverk og hvor langt det har kommet angående en muligens lovgivning om reptiler/amfibier. Det er ikke sagt at jeg har sett noen særlig med innlegg på freak, men jeg tror den generelle missoppfatningen er stor.

Litt grunninfo:

Amfibier: Er kaldblodige dyr som lever den første delen av livet sitt i vann, før de går opp på land så gjennomgår de en metamorfose http://no.wikipedia.org/wiki/Metamorfose_(biologi) De fleste amfibier er også avhenging av veldig fuktige omgivelser også som voksne dyr for å holde på fuktigheten. Axolotl er en av veldig få amfibier som aldri går på land og går under kategorien lungeløs salamander og arten Eleutheridactylus gjennomgår metamorfosen i egget før det blir klekket. Huden på amfibier er som regel dekket av et tynt slimlag som beskytter dyret mot uttørking, de er veldig følsom for forurensning i omgivelsene de lever og de er blant de første dyrene som dør ut ved uslipp. Dyr som går i kategorien amfibier er er f.eks frosker, padder, salamander osv.

Reptiler: Er kaldblodige dyr som ikke gjennomgår en metamorfose, de ser ut som små versjoner av det voksne dyret. Veldig mange reptiler skifter farge i løpet av livet, som regel fra veldig fargerik til litt mørkere(med unntak selvfølgelig). De fleste reptiler legger egg men det er unntak der og, noen av de reptilene som føder levende føder under vann et eksempel på dette er grønn anaconda(eunectes murinus). Veldig mange reptiler lukter ikke med nesen men bruker noe som heter jacobs organet for å lukte, dette er et lukteapparat som sitter i munnhulen og dyrene som har dette bruker tungen for å transportere lukt til organet. Den klassiske 2 delte tungen som slanger og varaner har gjør at dyret kan avgjøre hvor lukt kommer fra ved at de lukter sterkere på en av de to tungespissene. Dyr som går i kategorien reptiler er f.eks alle slangetyper, varaner, agamer, skilpadder og benløse øgler(stålorm).


Herptiler er en samlebetegnelse på dyr som trenger en ekstern oppvarmingskilde for å holde metabolismen i gang, altså kaldblodig. Det er litt forskjell på hvordan de får denne varmen. Amfibier henter ofte varme fra omgivelse(vann) da sol har en tendens til å tørke ut det slimet som beskytter huden, reptiler bruker solen og lufttemperatur for og opprettholde riktig temperatur, det er noen reptil som også kan lage varme ved å stramme og slappe musklene. Jeg må også legge til at slanger er ikke slimete noe av en eller annen grunn mange tror.
Fagfeltet som handler om herptiler kalles herpetologi og de personene som har de som hobbydyr blir kalt herptokulturister.

Hold: Herptiler er ikke kjæledyr og setter aldri pris på ditt selskap. Hold av herptiler kan sammenlignes med hold av fisk, det er veldig bra og ha regelen se mye og røre minst mulig. Herptiler blir på generell basis blir stresset av håndtering, og en del amfibier i tillegg til grønn trepyton kan bli dårlig av forurensning fra vår hud. Herptiler skal holdes i bur som heter terrarier som ofte er laget av glass eller tre, buret skal ha god lufting, vanligvis så er det gitter nede på ene siden og gitter oppe på andre siden slik at konveksjon lager gjennomlufting. Hvert reptil har behov for sitt eget oppsett, dette oppsettet lages etter hvordan omgivelse og miljø er der de kommer fra. Ting man må ta hensyn til er, relativ luftfuktighet, temperatur(hot spot), temperatur omgivelse, temperaturgradient, substrat i bunn, dekor som skaper kamuflasje, gjemmesteder og hvor i terrariet, om du skal ha et høyt terrarie eller om du skal ha et terrarie med stort bunnareal. Grunnleggende regler for størrelse på terrarier er slik.

Terrestriale slanger: Lengden av terrariet skal være like langt som slangen når den er fullvoksen og bredden skal være 1/2 x av lengden på slangen. Høyden så er det litt opp til deg selv men man bør ha minst 40 cm og oppover for å få plass til eventuelle varmelamper og lignende.

Arborale slanger: Lengde og bredde ca 1/3 av lengden av fullvoksen slange og høyde ca 2/3 av slangens lengde. Grunn til at disse terrariene er mindre i forhold til slangen er pga trelevende arter er mye spinklere i kroppsbyggingen

Terrestiale øgler: Lengde er minst 2 x lengden av dyret og bredden er 1 x lengden av dyret. Desto større terrariet er en dette desto bedre er det, spesielt for aktive øgler som f.eks varanus acanthurus.

Arborale øgler: Samme som terrestiale men 2/1 av dyret i tillegg på høyden.
Noen herptiler trenger en blanding mellom aquarie og terrarie men dette skal ikke jeg gå inn på, hvis du er nysgjerrig så er det bare og sende meg en PM så kan jeg sende noen linker til hvor du bør lete.
Alle som vurderer og skaffe seg et herptil bør lese seg opp godt på dyret først, det finne mange vanskelighetsgrader av hvordan noen dyr er og holde. Stedet som herptilet skal bo må være klart og testet for stabilitet i temperatur og luftfuktighet før dyret kjøpes i det hele tatt.

Lovverk: Norge er det eneste landet i verden som har et totalforbud mot hold av herptiler, man kan få ha landskilpadde i Norge hvis man er hyperallergisk mot pelsdyr og søker mattilsynet om tillatelse. Det var lov med herptiler i Norge frem til 1976 som forbudet tredde i kraft, de som hadde dyr fikk lov og beholde disse. Hvis man blir tatt for hold av herptil i Norge så får man en bot som kan variere veldig men rundt 10 000 kr er normalt, mer hvis dyret er dårlig holdt, dyret blir i tillegg avlivet på eiers regning.

NHF som står Norsk Herpetologis Forening er en forening som jobber for lovgivning av herptiler, i tillegg så jobber de for en bedre forståelse av herptiler blant den generelle befolkning og arrangerer møter med foredrag og utflukter et par ganger i året. Hjemmesiden til NHF er www.herpetologiske.com, de har også en egen facebookside med informasjon.
Statusen på herptilsaken og lovgivning finner du her http://www.reptilfreaks.no/forum/lov...folge-med.html
Kort oppsummert så er det slik at NHF har sendt inn noe som blir kalt en positivliste til mattilsynet(mt), dette er en liste over arter som er foreslått at skal bli lovlig. Mt har sendt denne listen til vitenskapskomiteen for mattrygghet(vkm) som har skrevet en vurdering over hver enkelt art. Her er et sammendrag av rapporten http://www.reptilfreaks.no/forum/lov...folge-med.html Nå så utarbeider mt en anbefalning som skal sendes til landbruks og matdepartementet(lmd) basert på vkm`s risikovurdering. Lmd skal da lage et forslag til lovgivning som skal bli stemt over på stortinget.

Som avsluttende ord så vil jeg si at jeg har sett mye dårlig hold av reptiler, spesielt hjemme hos folk som er litt glad i droger. Jeg håper alle som leser denne posten informer litt om hvor mye det kreves av kunnskap om å ha slike dyr slik at de kanskje leser seg opp på området.

The Rebel
Sist endret av The Rebel; 16. juni 2011 kl. 08:22. Grunn: Laget noen flere avsnitt.
Du har navngitt tråden din "Den store herptiltråden", litt usikker på hvor mange som roter seg inn på den utover de som lurer veldig på hva "herptil" er for noe...
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Du har navngitt tråden din "Den store herptiltråden", litt usikker på hvor mange som roter seg inn på den utover de som lurer veldig på hva "herptil" er for noe...
Vis hele sitatet...
Det er muligens sant, får be moderator bytte navn til den store reptil og amfibietråden.

Må legge til at det er mange veterinærer som tar imot reptiler og klarer å behandle de.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har vert interesert i reptiler hele ivet, utrolig fine dyr!
Lest meg opp på hold av reptiler, da spesielt slaner.
Når tider er inne, og jeg har funnet plass i huset kommer det til å flytte inn en Konge Pyton her.
Veldig fin slange som er grei å ha med å gjøre.
En av slangene som er best egnet for terrarium.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har vert interesert i reptiler hele ivet, utrolig fine dyr!
Lest meg opp på hold av reptiler, da spesielt slaner.
Når tider er inne, og jeg har funnet plass i huset kommer det til å flytte inn en Konge Pyton her.
Veldig fin slange som er grei å ha med å gjøre.
En av slangene som er best egnet for terrarium.
Vis hele sitatet...
I second that! Skal kanskje skaffe meg en KP når jeg flytter til enten mamma, eller pappa
Jeg klikka og leste jeg Bra info, jeg lærte noe nytt selv om jeg ikke har den store herptilinteressen. Klikka faktisk mest fordi jeg ikke visste hva et herptil var.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Kongepyton(Python regius) er fine lettholdte slanger i en passe størrelse ja de kan være litt vanskelig i matveien. Det er ikke så uvanlig at de kun spiser rotter av en farge. Andre slanger du bør ta en titt på er morelia slekten, spesielt spilota og cheynei. Liasis familien har også noen pene lettholdte slanger. De kan være litt aggresive noen ganger.

Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg klikka og leste jeg Bra info, jeg lærte noe nytt selv om jeg ikke har den store herptilinteressen. Klikka faktisk mest fordi jeg ikke visste hva et herptil var.
Vis hele sitatet...
Er nok flere som kommer til å gjøre det

Det er bare å sende meg en PM hvis dere trenger tips og triks
Sist endret av The Rebel; 16. juni 2011 kl. 09:49.
Kan jeg få lov til å spørre hva du holder i hus selv, The Rebel? Interessant tråd. Har sykt fobi mot reptiler og amfibier selv, men det hemner ikke for lysten etter å vite mer!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har titta litt på snoker, kornsnok er mye brukt i terra. Fin i matveien og, men synes at KP er mye finere, finere form liksom.

Ellers er jo leopard gackoen en arti krabat da..
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg hadde flekkpyton(Antaresia Maculosa)
http://www.flickr.com/photos/smacdonald/3410121545/

Nå har jeg Pigghalevaran(varanus Acanthurus)
http://www.flickr.com/photos/derflitzer/3234465307/

Fobi er noe man har for det ukjente, finn noen som har herptil så kan du ta en sakte tilvending. Har selv fått bort frykten for herptiler til en 4-5 stk ved gradvis eksponering.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har titta litt på snoker, kornsnok er mye brukt i terra. Fin i matveien og, men synes at KP er mye finere, finere form liksom.

Ellers er jo leopard gackoen en arti krabat da..
Vis hele sitatet...
http://www.atomic-animals.com/en/ele...ta-cheynei.htm
Dette r min favoritt, passe stor, lettholdt, ikke agressiv og den finnes i hvit og svart og. Ellers er leucistic rottesnok utrolig vakker, med helt hvit kropp og blå øyer.
http://www.flickr.com/photos/mcwetboy/3248295844/
Man får også KP som leucistic men den koster over 20 høvdinger.

Sjekk ut dvergvaraner, litt mer action en leopardgekko

Hvis du liker kp så kommer du til å elske python breitensteini
Sist endret av The Rebel; 16. juni 2011 kl. 10:39.
Er noen av disse gekkoene eller varanene særlig sosiale av seg? Jeg tenkte sånn mest med egen art. Liker og se på samspill mellom dyr og se hvordan de kommuniserer på sin egen måte. Men har liksom ikke lyst til at den ene skal spise den andre en vakker dag
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Er det bare jeg som stusser litt på det etiske ved å holde i utgangspunktet frie dyr fanget i et lite område som et slikt terrarie er? Det er ikke ment negativt i utgangspunktet, og jeg vet ikke nok om disse dyrene (?) til å uttale meg annet enn på generell basis, men det er noe som skurrer litt for meg her.

En ting er katter og hunder og andre dyr som kan "temmes", og får et forhold til eieren, disse ligger jo bare inne i glassburet sitt og drømmer sikkert om et liv på prærien?
Spørs vel hvor avansert følelseslivet dems er. Er ikke sikker de vet hva ensomhet kjedsomhet er. Kan hende de kun fokuserer på primærbehovene sine. Ikke vet jeg
Jeg vil anbefale et besøk (eller flere) til Oslo Reptilpark for å se mange av dyrene som nevnes her på nært hold. De har mye forskjellig (slanger, øgler), også amfibier (noen nydelige, giftige frosker bl.a.) og min favoritt; afrikanske kjempesnegler (hadde de i fjor i alle fall). De mates tirsdager kl. 17.00. I turistsesongen er det rimelig mange som kommer for å se på det, så det blir trangt. Noen mates oftere, men ikke til annonserte tider. I vinterhalvåret mates de fleste sjeldnere, og det skjer oftere at de ikke vil ha mat når de får.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er veldig mange som har reptiler på dårlig måte.
Terrariumet må tilpassets dyrets behov, opprinnelig habbitat og størrelse.
Om dette gjøres riktig får dyre det veldig bra i terra.

Men det er jo veldig mye dårlig dyrehold rundt.
Kaniner, marsvin, hamster og lignende har ofte veldig små bur.

En som eier reptiler er ofte mer innteresert i dyret en som har kniner, og vil derfor ta mere hensyn til dyrets behov.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er noen av disse gekkoene eller varanene særlig sosiale av seg? Jeg tenkte sånn mest med egen art. Liker og se på samspill mellom dyr og se hvordan de kommuniserer på sin egen måte. Men har liksom ikke lyst til at den ene skal spise den andre en vakker dag
Vis hele sitatet...
Skjeggagam er og anbefale da, pogono vitticeps
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ellers så er Leopardgekkoer veldig "vanlige" endel mindre enn skjeggiser

Kan forøvrigt nevne www.repti.net kremt*(Norsk flagg kjøp og salg)
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Er det bare jeg som stusser litt på det etiske ved å holde i utgangspunktet frie dyr fanget i et lite område som et slikt terrarie er? Det er ikke ment negativt i utgangspunktet, og jeg vet ikke nok om disse dyrene (?) til å uttale meg annet enn på generell basis, men det er noe som skurrer litt for meg her.

En ting er katter og hunder og andre dyr som kan "temmes", og får et forhold til eieren, disse ligger jo bare inne i glassburet sitt og drømmer sikkert om et liv på prærien?
Vis hele sitatet...
Det er derfor det er meget viktig å ha forkunnskaper om reptilene først, dette er for å oppfylle kravene som den har for og leve et godt og ikke stressende liv. Jeg vil ikke påstå at det er verre en hold av burdyr eller aquariedyr på generel basis. Fugler er noe av det vanskligste man kan holde hvis dyret skal ha det bra.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Ellers så er Leopardgekkoer veldig "vanlige" endel mindre enn skjeggiser

Kan forøvrigt nevne www.repti.net kremt*(Norsk flagg kjøp og salg)
Vis hele sitatet...
Glemte helt å nevne gode gamle repti.net hehe
Skal prøve å utdype litt hva The Rebel allerede har skrevet..

Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Er det bare jeg som stusser litt på det etiske ved å holde i utgangspunktet frie dyr fanget i et lite område som et slikt terrarie er? Det er ikke ment negativt i utgangspunktet, og jeg vet ikke nok om disse dyrene (?) til å uttale meg annet enn på generell basis, men det er noe som skurrer litt for meg her.
Vis hele sitatet...
Det er veldig viktig å huske på at reptiler er verdens aller største dyregruppe med over 8200 forskjellige arter til sammenlikning finnes det 5400 arter pattedyr hvor bare 75% av dem er smågnagere som mus. Som du sikkert skjønner så vil det å snakke generelt om reptiler bli som å snakke generelt om pattedyr. Videre tar jeg derfor utgangspunkt i de 30 forskjellige artene (30 forskjellige dyr) er for foreslått å holde lovlig i Norge. Dette er de mest vanlige artene å holde i fangenskap på verdensbasis og alle blir oppdrettet i stort antall, dvs at viltfangst ikke er en relevant problemstilling.
Ingen av disse artene er i stand til å skade deg mer enn hva en 3mnd gammel kattunge klarer på en dårlig dag.

En stor missoppfattelse når det gjelder reptiler er at de trenger hele verden å bevege seg på. Faktisk så benytter et marsvin eller kanin i naturen mer areal på et år enn hva noen av de foreslåtte artene benytter seg av i et helt liv. Grunnen til dette er at de foreslåtte reptilene ikke jakter på maten sin. De venter på at maten kommer til dem. Det største bevegelsestrangen de har er for å regulere kroppstemperaturen eller for å finne et nytt skjulested. Dette bevegelsesbehovet og mer til får de i et riktig tilpasset terrarie.

Sitat av Heffalompen Vis innlegg
En ting er katter og hunder og andre dyr som kan "temmes", og får et forhold til eieren, disse ligger jo bare inne i glassburet sitt og drømmer sikkert om et liv på prærien?
Vis hele sitatet...
Isåfall må de drømme om klekkeren de kom utfra da de var små, prærien eller jungelen har de aldri opplevd :P

I et terrarie er det et beskyttet klima. For at reptilet skal trives må det ha riktig temperatur, luftfuktighet og riktig lys. En fisk i akvarie må ha riktig temperatur, vannkvaliteter og lys. Det å ta ut en fisk av akvarie er temmelig absurd fordi du vet den vil dø fordi den ikke får puste. Ingen krever å kose med fisken eller forlanger at gullfisken skal ha et forhold til eieren.

Det samme gjelder for reptiler. Faktisk er eneste forskjellen at de er tørre istedet for våte. Reptiler er faktisk ikke smartere enn en middels stor gullfisk og bryr seg lite lite om eieren. Ingen av dem har videre behov for å bli tatt på heller.
Tror det er her mye av missforståelsen med reptiler ligger. Reptiler er ikke et kjæledyr på nivå med hund, katt, marsvin, kanin osv, de er mer et hobbydyr hvor det er å observere dyret som gjør det spennende. Igjen litt det samme som å ha akvarier.

Som med alle andre dyr så kreves det at eieren setter seg inn i hva dyret krever av stell og pass. De fleste som skaffer seg hund bruker lang lang tid på å lære seg alt om den aktuelle rasen de går til anskaffelse av en. Den samme regelen gjelder reptiler. De er ikke vanskelige å holde, så lenge eieren har satt seg inn i hva dyret krever.

Håper det svarte på spørsmålene dine.
Fortsatt ingen som har svart på om de er sosiale og liker selskap av hverandre og har noe samspill eller om de vil leve alene uten noen form for selskap
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Fortsatt ingen som har svart på om de er sosiale og liker selskap av hverandre og har noe samspill eller om de vil leve alene uten noen form for selskap
Vis hele sitatet...
Det har blitt svart på litt enkelt men jeg kan utdype litt til.

Det finnes reptiler som lever sammen i samspill. De fleste slanger som ikke er kannibaler eller sterkt terrestiale klarer og leve i en sosial gruppe, det samme gjelder veldig mange øgletyper og amfibier, men det kan ofte bli litt mild slossing om terretorie og hvem som er alfa i gruppen.
Lampropeltis getula er en kannibalistisk slange, og det sier seg da selv at det lønner seg å ha den alene.

Dyr som jeg husker nå som klarer å leve sammen er:
Skjeggagam(Pogono Vitticeps)
Kinesisk Vannagam(phsyignatus cocincinus)
Pilgiftfrosker(Dendrobatidae)
Rødøyd trefrosk(agalychnis callidryas)
Pigghalevaran(Varanus acanthurus)

Det er veldig mange, dette er bare noen jeg kom på fort, hvis du googler litt kreativt så skal det ikke være vanskelig og finne disse dyrene. Hvis det er noen spesifikke du lurer på så kan det hende jeg vet svaret.



Min kjære varan Bacon døde i går kveld så nå har jeg ikke noe dyr lenger.
RIP
Sist endret av The Rebel; 17. juni 2011 kl. 06:40.
Veldig mange gekkoer og mindre øgler kan leve i samhold. I f.eks 3.1 grupper(3hunner&1hann) hannene er ofte som rebel sier territoriale(alphamales). De fleste reptiler har det også bedre i fangenskap, hvis du ser ville gekkoer er somregel disse avmagrede og lider av diverse mangler,som kalsium.Klart det er unntak,men det er det også med hunde eiere. Folk som kjøper før de leser seg opp på arter,før de har ett terrarie klargjort til den spesifikke arten.


Trist med Varanen din, hva feilte den?
Sist endret av Hydroide; 17. juni 2011 kl. 07:27.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg er litt usikker, sterk mistanke om at det var av alderdom. Den siste tiden så har det vært tilnærmet umulig å få vekk hammen fra halen, den har ikke spist på 5 dager og i går så ble den funnet med blod som har kommet ut av nesen og død. Det kan ha vært blodpropp av noe slag men jeg er ikke noe veterinær.
Hadde ikke mistanke om at den var så dårlig egentlig, han har vært fin og aktiv fremt til forrige uke. Tenkte jeg skulle levere den på veterinærhøyskolen, kanskje de lærer litt mer om reptiler der
Skulle faktisk til og starte en lignende tråd selv, er faktisk helt på tryne at det er ulovlig. Altså, mener ikke du ska få dra med deg en svart mamba eller kongekobra inn i landet, men srsly..

Her er forøvrig positivlista som er sendt til vurdering hos mattilsynet(?) og svaret gis / skal være ferdig til 1 januar 2012.

Slanger:

Kornsnok - Pantherophis (Elaphe) guttata X
Kongesnok - Lampropeltis getula X
Trepyton - Morelia viridis X
Melkesnok - Lampropeltis triangulum X
Kongepyton - Python regius X
Teppepyton - Morelia spilota X
Kongeboa - Boa constrictor X
Treboa - Corallus hortulanus X
Regnbueboa - Epicrates cenchria X

Øgler:

Leopardgekko - Eublepharis macularius X
Daggekko - Phelsuma madagascariensis X
Pigghaleagam - Uromastyx ocellata
Perlefirfisle - Lacerta lepida
Skjeggagam - Pogona vitticeps X
Blåtunge skink - Tiliqua scincoides
Dvergvaran - Varanus acanthurus
Yemenkameleon - Chamaeleo calyptratus
Kranset Gekko - Rhacodactylus ciliatus
Panterkameleon - Furcifer pardalis X

Skilpadder:

Gresk Landkilpadde - Testudo hermanni X
Leopardskilpadde - Geochelone pardalis X
Kinesisk Trekjølskilpadde - Chinemys reevesi

Amfibier:

Argentinsk Hornfrosk - Ceratophrys ornata
Klofrosk - Xenopus laevis
Orientalsk Klokkefrosk - Bombina orientalis
Whites Trefrosk - Litoria caerulea
Rødbuket Salamander - Cynops pyrrhogaster
Melkefrosk - Trachycephalus resinifictrix X
Trefarget Dvergfrosk - Epipedobates tricolor
Ildsalamander - Salamandra salamandra


Her i huset finnes det 2 reptiler og 2 amfiber for øyeblikket, 2 kjedelige små salamandere med navnet kinesisk ildbuk og 2 leopardgeckoer. Bilde av den ene for de som vil se: http://www.reptilfreaks.no/forum/att...a-img_2223.jpg

Ligger forøvrig 8 egg til klekking
Sist endret av ghettokid; 17. juni 2011 kl. 12:57.
Ah, sure greier... Selv huser jeg bare yemen kameleoner for øyeblikket. Har verken tid eller plass til noe mer for øyeblikket.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg kan legge til hvorfor jeg synes dene lovgivningen er idiotisk.
Hvis en kanin biter deg så vil du få større skader en hvis en slange på 3 meter skulle bite deg. De dyrene som er i positivlisten er dyr som i hovedsak ikke kan skade mennesker på noe mer en litt vondt skalaen. De krever ikke noe særlig mer en hvis man drive med saltvannsakvarie.

Det er også færre zoonoser fra reptil til menneske enn det er med katt, hund eller fugl.
Zoonoser som vanlig husdyr kan ha i norge er toksoplasmose(Katt), ringorm(de fleste pattedyr), yersiniose(Svin), ornitose, fugleinfluensa og psittakose(selskapsfugler), leptospirose, rabies og ekinokokkose(hund), tuberkulose(storfe)

Nå har jeg ikke tatt med parasittiske zoonoser men det er ganske mange der og.
Reptiler har i hovedsak 1 type zoonose som smitter til menneske og det er salmonella. Det finnes andre zoonoser men de er så uvanlige at de er påvist kanskje 2-3 ganger i løpet av de siste 20 årene. Det finnes 2 parasittiske zoonoser på reptiler, men de samme zoonosene finner du også i katt, hund, storfe og fugl, og de er ganske uvanlige parasittene er ,Armillifer armillatus og Linguatula serrata.
Sist endret av The Rebel; 17. juni 2011 kl. 14:04.
Noen som vet hvorfor reptiler er forbudt? Forsåvidt så lurer jeg på det samme om amfibier og.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Noen som vet hvorfor reptiler er forbudt? Forsåvidt så lurer jeg på det samme om amfibier og.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er pga at det er mange som har en ubegrunnet frykt for dem, bambifaktor på godt norsk.
Sist endret av The Rebel; 17. juni 2011 kl. 14:25.
Pga dyrevernshensyn. Det menes også at hvis det skal gjennomføres,altså bli lovlig. Må det bli regelmessige kontroller for å sjekke om dyra har det bra, noe norge mener de ikke kapasitet til,da det allerede er mange problemer angående dyrevern her i landet.

Men det er utrolig kjipt at de som gir faen og skaffer seg dyr uten å lese,bare fordi de ser kule ut skal ødelegge for dem som kan ta godt vare på dyra og virkelig brenner for dette.
Sist endret av Hydroide; 17. juni 2011 kl. 14:31.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg tror at i gjennomsnitt at reptilene får det bedre, da folk som har det tør å dra til veterniær med dem. Det blir lettere å finne norsk informasjon, noe som er bra for de som ikke er så sterke i engelsk.
Mindre ubehag for dyrene kommer det også til å bli under transport da det mest sannsynlig oftere vil være nærmere til en som driver med oppdrett av dyret du vil ha.

Sitat av Ratex Vis innlegg
Pga dyrevernshensyn. Det menes også at hvis det skal gjennomføres,altså bli lovlig. Må det bli regelmessige kontroller for å sjekke om dyra har det bra, noe norge mener de ikke kapasitet til,da det allerede er mange problemer angående dyrevern her i landet.
Vis hele sitatet...
Da måtte vi kuttet ut alt av selskapsdyr egentlig.
Sitter selv med noe her, men jeg har hørt at det er fordi mattilsynet er redd for at de skal slippes løs i naturen og spre smitte?
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Det varierer veldig på hvor de kommer fra, jeg kan forstå akkurat den skepsisen. Man skal ikke kødde for mye med dyr som ikke hører hjemme i faunaen, dette er også tatt hensyn til i positivlisten, slik at vi ikke får inn dyr som utkonkurrerer artene som hører hjemme her. De fleste reptiler vil dø av kulden i Norge, noe jeg mener er en bra ting.
Enig i alt du sier! Ett av de største argumentene for å lovliggjøre er for å slippe smugling,da folk driter i lovene og skaffer seg uansett hvis de har lyst på. Og ja, ang. Veterinærer,du har så rett. For å ikke snakke om regelmessige helsesjekker,forebygge sykdom++
Det eneste rasjonelle argumentet jeg kan se for meg er som nevnt fare for faunaen. Det er jo mange eksempler på at slikt har gått galt. Australia her jo grimme er faringer med slikt. Vi har kongekrabben her i Norge. Men samtidig så tviler jeg på at disse artene ville klart seg i Norge. Pluss at det er nok mange som allerede har reptiler i Norge, og sikkert en del som har mistet dem også.
Tror uansett tørr frost og lignende vil ta livet av de fleste reptiler i løpet av vintern. Den tar jo tilgomed livet av disse hersens liberia sneglene.
Men har jo sett eksempler hvor diverse slanger har krypi nedi ledningsnettet og kommet opp igjenom andre folks toaletter osv.
Personlig er jeg ikke noe start fan at at noe kommer og biter meg i pungen mens jeg sitter og aner fred og ingen fare. Syntes det skulle blitt lov og holde de men da med lisens som viser at du har litt peiling og at denne skal kunne inndras om du har alt for mange rømninger eller andre alvorlig brudd på vilkårene for å ha en lisens
Jeg vet ihvertfall at det jeg har hadde vært dødt iløpet av en uke om jeg hadde sluppet de løs
Sitat av murloc Vis innlegg
Det eneste rasjonelle argumentet jeg kan se for meg er som nevnt fare for faunaen. Det er jo mange eksempler på at slikt har gått galt. Australia her jo grimme er faringer med slikt. Vi har kongekrabben her i Norge. Men samtidig så tviler jeg på at disse artene ville klart seg i Norge. Pluss at det er nok mange som allerede har reptiler i Norge, og sikkert en del som har mistet dem også.
Vis hele sitatet...
Norge er et hardt habitat for reptiler og amfibier, og alle artene vi har her naturlig er tilpasset akkurat dette. Er ikke lett å være kaldblodig når dine omgivelser har en tendens til å ligge betraktelig under null grader i flere måneder hvert år. Utenlandske arter, i hvert fall subtropiske og tropiske, vil ikke ha en nubbesjanse.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Det eneste rasjonelle argumentet jeg kan se for meg er som nevnt fare for faunaen. Det er jo mange eksempler på at slikt har gått galt. Australia her jo grimme er faringer med slikt. Vi har kongekrabben her i Norge. Men samtidig så tviler jeg på at disse artene ville klart seg i Norge. Pluss at det er nok mange som allerede har reptiler i Norge, og sikkert en del som har mistet dem også.
Vis hele sitatet...
Og på det områder er faktisk herptiler bedre en pattedyr pga at de er kaldblodige, de har ikke den muligheten til å tilpasse seg store temperaturforandringer. Vi bør unngå reptiler som russisk landskilpadde, garter snake og andre herptiler som lever langt sør eller langt nord.
Sist endret av The Rebel; 17. juni 2011 kl. 15:58.
Det finnes ingen rasjonelle argumenter for at herptiler skal være forbudt i Norge.
Årsaken til at forbudet ble innført i 1977 var grunnet dårlig dyrevelferd. Den gang var det mye rart som befant seg i Norge og verken tilgang på kunnskap eller utstyr var videre bra.
Siden den gang har det skjedd svært mye. Utstyret er temmelig avansert og man kan med letthet skaffe seg den informasjon og kunnskap man ønsker seg fra f.eks amazon.com eller fra div. internet sider.

Argumentasjonen som enkelte dyrevern organisasjoner og skeptikere har kommet med mot et lovlig herptilhold baserer seg på skremselspropaganda og ved å generalisere reptiler. Som jeg skrev i et tidligere innlegg så består reptilfammilien av over 8000 forskjellige arter. Det er klart at man ved å generalisere kan finne et eller hundre dyr som ikke egner seg i fangenskap, som kan utgjøre en fare for mennesker/husdyr og kan bære med seg smitte som kan spres til Norsk Natur evt enkelta arter kan etablere seg i norsk natur.

Av den grunn har videnskapskommiteen for Mattrygghet laget en risiko analyse over de 30 aktuelle artene. Denne risikoanalysen har så blitt vurdert av Mattilsynet som nå anbefaller Landbruk og Matderpartementet å legalisere reptiler i Norge. Direktoratet for Naturforvaltning støtter Mattilsynets anbefalling.

Kort sagt. Det finnes ikke noe faglig grunnlag for at herptiler ikke kan legaliseres i Norge.
Kopiert fra reptilfreaks, nereme bestemt frogger.

Da har Mattilsynet (MT) sendt et brev til Landbruks- og matdepartementet (LMD) med en foreløping rapport og anbefalling når det gjelder legaliseringen av reptiler i Norge.

Mattilsynets brev gir en temmelig edruelig gjennomgang av Videnskapskommiteens (VKM) risiko analyse.
I brevet gjennomgår de 3 alternativer til en fremtidig regulering og forklarer på en tydelig og grei måte fordelene og bakdelene vet hvert alternativ.

Alternativ 0: Ingen endring fra dagens regulering og forvaltningspraksis
Alternativ 1: Ingen endring fra dagens regulering, men styrket tilsyn med hold av ulovlige dyr
Alternativ 2: Legalisering av et begrenset antall arter
Alternativ 3: Legalisering av et begrenset antall arter og formelle krav til dyreholder.


Mattilsynet har ikke gjennomgått positivlisten i brevet men det er det temmelig klart at klofrosk faller ut da den kan være bærer av Rana viruset som kan skade den norske froskebestanden.
Videre er det en en temmelig stor sjanse for at Pigghale agam faller ut av listen.

Avsluttningsvis kan vi lese Mattilsynets konklusjon:
Sitat:
Anbefaling for fremtidig regulering av hold av reptiler og amfibier
Mattilsynet anbefaler at man ved fremtidig regulering av hold av eksotiske dyr velger alternativ 2, dvs. legalisering av et begrenset antall arter herptiler. Med bakgrunn i rapporten fra VKM og vurderingen av dagens situasjon mener vi at visse arter reptiler og amfibier kan holdes som hobbydyr i private hjem uten større velferdsrisiko enn det som gjelder for andre tillatte arter. Videre vurderer vi at legalisering av hold av slike arter er den mest hensiktsmessige løsningen på de utfordringene som følger av dagens situasjon. Vi foreslår derfor å forskriftsfeste en positivliste over tillatte arter i forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte. Utgangspunktet for positivlisten er de artene som har vært vurdert av VKM. Bare arter som vurderes som egnet ut fra hensynet til dyrehelse, folkehelse, naturmangfold og dyrevelferd foreslås tatt inn på listen. Samtidig bør forskriften revideres og moderniseres.

Avsluttningsvis i rapporten får vi både en god og en dårlig nyhet.. Ikke sprett champagnen enda.


Sitat:
Spørsmålet om legalisering av herptiler skaper samfunnsdebatt av flere grunner. Motstand mot denne type dyrehold har ikke bare bunnet i bekymring for dyrevelferd, men også i frykt for slanger og andre krypdyr. Dette er hensyn det ligger utenfor Mattilsynets mandat å vurdere. Det har vært politisk motstand mot legalisering før, for eksempel uttalte Næringskomiteen i sin innstilling til stortingsmeldingen: ”Flertallet er i utgangspunktet positive til en slik liste, og forstår begrunnelsen for den. Flertallet vil imidlertid ikke støtte forslaget om å oppheve forbudet mot å innføre krypdyr.” Forrige landbruks- og matminister ga også uttrykk for en negativ holdning til en positivliste gjennom media. Vi ønsker derfor en tilbakemelding fra departementet på vår anbefaling før vi eventuelt iverksetter videre arbeid på området.
Spørsmålet nå er hva som vil skje videre. Vi vet alle at Terje Riis ikke er i bildet mer, selv om hans uttalelse til media (Dokument 2, Slanger i Paradis) tydeligvis også har gjort inntrykk på Mattilsynet. Lars Peder Brekk har vist seg mer fornuftig enn sin forgjenger. Vi får håpe han ønsker at Mattilsynet skal fullføre anbefallingen sin.

Vi kan nå selvsagt begynne å spekulere på når vi får en legalisering.. Faktum er at ingen vet. Personlig tror jeg ikke det vil skje noe før tidligst 2 halvdel av 2012.
Dette gjennstår:

Landbruks- og mattdepartementet må bestemme seg om MT skal sluttføre anbefallingen sin
Mattilsynet må ferdiggjøre arbeidet sitt og overlevere den på nytt til LMD.
LMD må skrive en lovendting som må opp til høring.
Vi får en høring om den nye lovteksten
Loven sluttføres og vi har fått lov til å holde noen herptiler i Norge også.


For å gjøre det helt klart for alle:
Det er ikke lovlig å eie reptiler i Norge enda!
Sist endret av ghettokid; 18. juni 2011 kl. 23:09.