Norsk Freakforum
Svar

Trådverktøy
Gammel 28. mars 2011, 21:44   #161
redblue

Registreringsdato: mar 2011
Sted: Kristiansand
Sitat: Originalt skrevet av etse Vis innlegg
les guiden. Du koker opp 3-5 liter vann og heller dette i gjæringsspannet. Heller så oppi malten + ølsettet og rører til det er helt utblandet. Tilsett så kaldt vann opptil 23-25l merket. Rør godt og tilsett gjæren mens du rører.
har lest guiden flere ganger, står ingenting om man skal koke ekstrakten når man bruker den SAMMEN med ølsett. anyway takk for hjelpen, utrolig bra og nyttig guide og takk til alle som tar seg tid å svare
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 28. mars 2011, 22:39   #162
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Registreringsdato: feb 2009
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 907
Sitat: Originalt skrevet av redblue Vis innlegg
har lest guiden flere ganger, står ingenting om man skal koke ekstrakten når man bruker den SAMMEN med ølsett. anyway takk for hjelpen, utrolig bra og nyttig guide og takk til alle som tar seg tid å svare
Det står ingenting fordi man i utgangspunktet ikke skal bruke mer maltekstrakt enn det som er i ølsettet.

Sitat: Originalt skrevet av Buddapower Vis innlegg
Det første brygget var som sagt en Australian Pale Ale. Vil egentlig si meg ganske skuffet med denne. Skuffet, fordi jeg trodde at det skulle smake vanlig (godt) øl. Ølet smakte veldig funky, med en sterkt cider-ettersmak. Vil ikke si meg fornøyd med dette brygget. However, så har jeg en mistanke om at dette ølet vil bli bedre om jeg lar det stå å vente litt til.
Etter at ølet nå har stått i 2 måneder, så har det endelig fått bedre smak på seg, og betraktelig mer kullsyre (ølen blir ikke død etter 5 min). Selv om ølet smaker dårlig etter 2 uker, så er ikke håpet ute.

The more I learn, the more I learn how little I know

Ord delings feil har blitt for mainstream. Nåerdet ordsammenslåing somgjelder!
Gammel 30. mars 2011, 12:44   #163
tore-
MINST 12år
tore-'s Avatar

Registreringsdato: mar 2001
Sted: Bergen
Kvalitetspoeng: 107
Man koker aldri ølsett, da forsvinner humlen og smaken på ølet. Grunnen til at man har 3-5 l kokt vann i er for å få temperaturen på vesken totalt sett opp til rundt ~20 grader.

Aldri KOK ølsett!

tore-: jeg har en teori om at man må være dum for å bruke windows effektivt

zeth: nå kan jeg leeche med 25% mer effektivitet, ellerno
Gammel 30. mars 2011, 17:33   #164
redblue

Sitat: Originalt skrevet av tore- Vis innlegg
Man koker aldri ølsett, da forsvinner humlen og smaken på ølet. Grunnen til at man har 3-5 l kokt vann i er for å få temperaturen på vesken totalt sett opp til rundt ~20 grader.

Aldri KOK ølsett!
Det vet jeg, men tenkte mer på maltekstrakt, hvis man bruker den sammen med ølsettet istedet for sukker f.eks. Om man da må koke maltekstrakten eller er det greit å bare ha det oppi uten å koke det først.
Gammel 30. mars 2011, 18:31   #165
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Det vet jeg, men tenkte mer på maltekstrakt, hvis man bruker den sammen med ølsettet istedet for sukker f.eks. Om man da må koke maltekstrakten eller er det greit å bare ha det oppi uten å koke det først.
Bør helst kokes, men når du først putter oppi ekstra maltekstrakt sammen med settet, så tror jeg det går greit.

Gammel 31. mars 2011, 07:24   #166
tore-
MINST 12år
tore-'s Avatar

Bør helst kokes, men når du først putter oppi ekstra maltekstrakt sammen med settet, så tror jeg det går greit.
Maltekstrakten behøver ikke å kokes med ølsett. Egentlig ikke heller hvis man bare bruker maltekstrakt. Men skal man koke inn humle, ja da må alt kokes før humle tilsettes

Gammel 12. april 2011, 12:43   #167
redblue

Da har jeg endelig smakt på min første øl. Det er en Australian Pale Ale med taste enchancer 2 eller hva det nå het. Stått 2 uker i "bøtta" og 2 i flasker før jeg smakte. Smaker helt ok, men jeg kan både lukte og smake en liten hint av gjær... Skyldes dette dårlig gjær (brukte den som fulgte med), eller har den stått for lite, eller er det noe galt som f.eks at den har blitt infisert?
Gammel 12. april 2011, 13:30   #168
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Da har jeg endelig smakt på min første øl. Det er en Australian Pale Ale med taste enchancer 2 eller hva det nå het. Stått 2 uker i "bøtta" og 2 i flasker før jeg smakte. Smaker helt ok, men jeg kan både lukte og smake en liten hint av gjær... Skyldes dette dårlig gjær (brukte den som fulgte med), eller har den stått for lite, eller er det noe galt som f.eks at den har blitt infisert?
Erfarte det samme med min, det hadde en søtlig cider smak og mye smak av gjær. Etter at den nå har stått i 1 1/2 måned, så har det blitt mye mer kullsyre, den har fått en mye sterkere og bittrere ølsmak og er generelt mye bedre. Gi den litt mer tid, så skal du se at det ordner seg

Pass også på at du ikke får med alt for mye bunnfall når du heller over på glass. Lagre alltid flaskene stående, og la de stå minst et døgn i kjøleskap for du drikker (slik at gjæren får tid til å synke til bunns i flaskene). Når du heller, så gjør det i èn jevn bevegelse.

Gammel 12. april 2011, 14:02   #169
redblue

Erfarte det samme med min, det hadde en søtlig cider smak og mye smak av gjær. Etter at den nå har stått i 1 1/2 måned, så har det blitt mye mer kullsyre, den har fått en mye sterkere og bittrere ølsmak og er generelt mye bedre. Gi den litt mer tid, så skal du se at det ordner seg

Pass også på at du ikke får med alt for mye bunnfall når du heller over på glass. Lagre alltid flaskene stående, og la de stå minst et døgn i kjøleskap for du drikker (slik at gjæren får tid til å synke til bunns i flaskene). Når du heller, så gjør det i èn jevn bevegelse.
ok, skal la det stå noen uker til. Brukte du gjær som var med i pakken eller kjøpte du ekstra?
Gammel 12. april 2011, 20:21   #170
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Jeg brukte kun gjæren som fulgte med i ølsettet ja

Gammel 13. april 2011, 07:17   #171
tore-
MINST 12år
tore-'s Avatar

Jeg tipper ølen burde stått noen dager til, i tillegg til at gjæren er halv-god. Har fått anbefalt fra flere hold om at en bør kjøpe egen gjær, da denne har holdbarhetsdato printet på pakken. Såvidt jeg husker så har ikke ølsettene dette, og det er umulig å vite om gjæren er noe tess.

Gjær bør lagres kjøligt og mørkt. I vinogbar butikken lagres all gjær i kjøleskapet, mens ølsett står i butikken. Sier vel sitt?

Gammel 15. april 2011, 17:28   #172
redblue

Jeg tipper ølen burde stått noen dager til, i tillegg til at gjæren er halv-god. Har fått anbefalt fra flere hold om at en bør kjøpe egen gjær, da denne har holdbarhetsdato printet på pakken. Såvidt jeg husker så har ikke ølsettene dette, og det er umulig å vite om gjæren er noe tess.

Gjær bør lagres kjøligt og mørkt. I vinogbar butikken lagres all gjær i kjøleskapet, mens ølsett står i butikken. Sier vel sitt?
Smakte på en istad, og nå var den mye bedre enn sist interressant at det er så stor forskjell etter bare noen dager.
Gammel 15. april 2011, 17:51   #173
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Smakte på en istad, og nå var den mye bedre enn sist interressant at det er så stor forskjell etter bare noen dager.
Da kan du regne med at den blir enda bedre etter nok et par dager

Gammel 16. april 2011, 09:25   #174
redblue

Da kan du regne med at den blir enda bedre etter nok et par dager
Hvor lenge kan denne type øl egentlig stå før den blir dårlig? I temperatur...
Gammel 16. april 2011, 09:32   #175
tore-
MINST 12år
tore-'s Avatar

Hvor lenge kan denne type øl egentlig stå før den blir dårlig? I temperatur...
Romtemperatur? Den er jeg faktisk usikker på. Men øl som lagres kjølig kan fint holde kvaliteten i 2-3 år.

Gammel 16. april 2011, 13:11   #176
redblue

Romtemperatur? Den er jeg faktisk usikker på. Men øl som lagres kjølig kan fint holde kvaliteten i 2-3 år.
Ja mente romtemperatur... mobilen som endret ordet
Gammel 16. april 2011, 13:44   #177
Buddapower
Does not forgive
Buddapower's Avatar

Hvis det ikke er noe infeksjon i ølet (noe det ikke virker som det er iogmed at det blir bedre jo lengre det står), så kan det nok stå hvertfall 7-9 måneder i romtemperatur, eller lengre kjølig som tore sier.

Gammel 17. april 2011, 00:24   #178
redblue

Vurderer å bestille neste sett, og tenkte å gå for denne http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=838
Anbefales å lage denne med 500 gram lys spraymalt, men jeg tenkte å kanskje bruke maltekstrakt istedet. Hvilken bør jeg velge?
Gammel 17. april 2011, 10:18   #179
tore-
MINST 12år
tore-'s Avatar

Vurderer å bestille neste sett, og tenkte å gå for denne http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=838
Anbefales å lage denne med 500 gram lys spraymalt, men jeg tenkte å kanskje bruke maltekstrakt istedet. Hvilken bør jeg velge?
Jeg ville kjøpt 2x av det settet, og lagd en sats på 22 liter totalt. Det vil koste deg 260kr, og du får ca. 20 liter øl. Det vil gi deg 60 enheter øl, ca. 4.5 kr per øl. Da sikrer du deg bedre kvalitet, og fremdeles billig øl.

Ølsettet sier vel at du skal lage 20 liter på et sett, men jeg synes ølen blir litt tynn og kjedelig.

Det blir enklere å lage enn å måtte kjøpe 1KG spraymalt/tørket malteekstrakt. Du trenger kun 500gr, men pakkene selges i 1KG.

Gammel 17. april 2011, 10:55   #180
redblue

Jeg ville kjøpt 2x av det settet, og lagd en sats på 22 liter totalt. Det vil koste deg 260kr, og du får ca. 20 liter øl. Det vil gi deg 60 enheter øl, ca. 4.5 kr per øl. Da sikrer du deg bedre kvalitet, og fremdeles billig øl.

Ølsettet sier vel at du skal lage 20 liter på et sett, men jeg synes ølen blir litt tynn og kjedelig.

Det blir enklere å lage enn å måtte kjøpe 1KG spraymalt/tørket malteekstrakt. Du trenger kun 500gr, men pakkene selges i 1KG.
Vil det bli bedre smak med 2x ølsett enn hvis jeg kjøper 1x ølsett og 1x maltekstrakt (ikke spraymalt) men vanlig, flytende.

Og hvilken gjær bør jeg bestille? Holder det med 11 gram?
Sist endret av redblue; 17. april 2011 kl. 10:56.
Svar
Trådverktøy