Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1923
Vi har nå sett et prakt eksempel på en bransje som fikk seg en bitch slap, ja jeg snakker om film bransjen. De var uforbredt og globalt hadde de en flasketut som gjorde at de iverigste kundene måtte ty til ukomersiel fildeling.

mitt spm er: hva vil nå skje med bokbransjen? har bokbransjen sett sine gladeste dager?
For de som ikke har fått med seg det så har det nå kommet et nytt produkt på markedet, tablets og e-bøker.
ja e-bøker og tablets har eksistert lenge , men de nye tabletsene som kommer er ventet til å slå ann for fult, nemelig ipad (kommer til Norge straks, og de iverigste har sin egen ipad som de har kjøpt i utlandet eller på andre måter, og de forguder og elsker denne dingsen over allet på jord)
Diskusjonen i Norge i dag er mva på e-bøker og forlagene er redde for å satse på dette før mva spm er konkludert og bestemt.

mange mener at dette er det store nye, og jeg tror også at det en mange normenn som allerede bare venter på sitt "lesebrett". men er det slik at vi liker å lese på skjerm? gjør du?(mest sansynelig syns du det er helt greit hvis du bruker mye tip på pc og andre ting.)
Og hva slags foretnings modeller fins for distrubisjon av e-bøker? (ja vi har itunes og amazon, det er de første som spretter inn i hodet mitt)
fugerer diss modellen , hvorfor /hvorfor ikke?

hva tror dere om dette ?
Sist endret av random40348; 1. august 2010 kl. 23:11.
eg har egentlig ikkje lyst til å spekulere på fremtiden til bokbransjen, men eg ville bare si at eg har prøvd å laste ned bøker og leste de på data og på tven, men eg foretrekker ekte bøker, og så lenge det er rimeligt å kjøpe ordentlige bøker så vil eg gjøre det.
Du kan ikke fylle en Kindle-bokhylle med klassisk russisk litteratur som du aldri leser for så å vise den frem for å imponere jenter på nach, så bokbransjen lever nok en stund til.
"Øko-Terrorist"
Nei, kan ikke si at det vil bli det samme å sette seg ned foran peisen med ett glass rødvin og en kindle....
Jeg kommer nok fortsatt til å bruke pengene mine på gode gamle bøker
Gjest
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Du kan ikke fylle en Kindle-bokhylle med klassisk russisk litteratur som du aldri leser for så å vise den frem for å imponere jenter på nach, så bokbransjen lever nok en stund til.
Vis hele sitatet...
hahaha! Det var dagens ivioynar
Bransjen vil muligens møte noe tøffere tider de neste par årene. Men folk vil nok fort skjønne at en skjerm aldri kan erstatte en god gammeldags bok.

Sitte foran peisen med en kopp kakao og telys med en lysende skjerm i henda?- ikke faen for min del i vært fall.
E-bøker vil aldri erstatte bøker. Det er ikke det samme og det gir ikke samme følelse. Det er mye bedre med en bokhylle med de bøkene du leser som du kan ta frem enn å måtte dra frem enda en skjerm. Du kan jo ikke bla i en kindle.
Ikke akkurat svar på spørsmålene dine, men jeg har aldri kjøpt mer bøker enn etter jeg begynnte å laste dem ned fra nettet. Jeg liker å skumlese boken først, og om jeg synes den er bra, ja da kjøper jeg den. Har de siste månedene kjøpt bøker for nærmere 10 000 kr. Ja, jeg er glad i å lese!

Er jo en del bøker jeg ender opp med å lese på dataen, men da er det stortsett pga. de er vanskelig å få bestillt på nett, ute av print, utsolgt osv.
Sist endret av Frater L.S.D.; 1. august 2010 kl. 23:29.
Har til dags dato lastet ned hundrevis av bøker. Dette hendte over to-tre torrenter, vel å merke, og er samlinger tilfeldige musikkteoribøker, tekniske bøker o.l. Av disse bøkene, har jeg plukket ut rundt ti (ironisk nok stort sett etter omslaget; tittelen), som jeg liker veldig godt. Storparten av disse bøkene er bøker jeg nå og da tar meg selv i å lete etter på diverse nettbutikker. De jeg finner, kjøper jeg straks. For en elektronisk bok vil aldri kunne erstatte den friheten en papirbok gir. En så basic manøver som å bla elektronisk er i det hele tatt en relativt strevsom affære, og et forsøk på å sammenligne deling av bøker med deling av musikk og film vil resultere i en heller dårlig sammenligning, av åpenbare grunner.

Så: med mindre noen programmerer et genialt leseprogram (hint), tror jeg bokindustrien går sin gang uanfektet fremover.
Sist endret av potetsaus; 2. august 2010 kl. 04:09.
problemstillingen er neppe når de generasjonene som er oppvokst med bøker vil bytte de ut med digitale medier, men at de generasjonene faktisk dør ut og playstationfolka skal overta. Den dagen spørs det hvor god jobb de gamle har gjort med ungdommen.

Selv opplevd at skolen gjøres uinteressant for de yngste fordi gamle lærere tviholder på sin Ibsen o.l. Tror at Harry Potter f,eks kanskje reddet en hel generasjon med sine bøker og kanskje kommer det flere forfattere som kan gjøre lignende ting i fremtiden. Ønsker å se at den aktuelle generasjonens favoritter blir brukt mer i skolen for å stimulere leselyst og lærelyst, og tror virkelig at det er viktig at skolen følger med på utvikling og lar Ibsen komme mer naturlig.
Altfor mange , spesiellt gutter, føler skolen fullstendig bortkasta mens jentene holder ut pga at de har mer pliktfølelse og redsel for å falle utenfor.
Gutter og jenter er skapt litt forskjellig mens guttene skylder på alle andre når livet går dem i mot er det mer naturlig for jenter med selvbebreidelse.

Selv syns jeg ikke problemstillingen er så viktig. det viktigste er at folk leser ikke hva de leser med. Irriterer meg mer over dubbing av barnetv og filmer.
Haha, hvor ofte sitter dere "foran peisen med et glass rødvin og ei god bok" og kjenner på følelsen av ekte papir mellom fingrene?
"Øko-Terrorist"
Sitat av commie Vis innlegg
Haha, hvor ofte sitter dere "foran peisen med et glass rødvin og ei god bok" og kjenner på følelsen av ekte papir mellom fingrene?
Vis hele sitatet...
Foran peisen om vinteren, som regel minst en gang i uka, ellers gjerne sofaen eller godstolen Er glad i rødvin, og er glad i å lese, så prøver å kombinere de når jeg kan
Andre store fordeler med dødt tre teknologi har er at det er;

-Billig. Litt kjipt å miste den nye boka på havet/i dass/annet. Jævlig kjipt å gjøre det med en kindle/pad/laptop.

-Holdbarhet. En bok vil holde seg lesbar i veldig mange år uten å miste verdi, en elektronisk sak har nesten halvert verdien når du åpner eska og er mye mer sårbar for skader.

-Batterilevetid. Tar du med en elektronisk sak på telttur har du bok for en dag, tar du med en vanlig bok har du bok hele turen.

-Muligheter for deling/videresalg.

-Godt alternativ som gave i de fleste anledninger.

Blir nok en reduksjon i boksalget på sikt, men jeg tror ikke det blir noe helt ekstremt med det første. Alt avhenger som nevnt av andre om hvilke vaner de oppvoksende generasjonene tar med seg. Hadde skolen gitt slipp på Ibsen i grunnskolen og byttet han helt ut med HC Andersen, Brødrene Grimm, JK Rowling, JRR Tolkien osv hadde nok leselysten blitt bevart for fremtiden.
For å komme med et litt mindre nachspielfokusert svar så tror jeg nok at Kindle først og fremst vil erstatte pocketbøker og "forbrukslitteratur", dvs krim, dan brown og andre ting som er lest en gang og så glemt. Jeg foretrekker gjerne f.eks. Dante eller Bibelen eller Ibsen i fast, solid form, men når jeg leser billige pocketbøker kunne jeg like gjerne brukt et lesebrett. Samtidig merker jeg at jeg leser mest billige pocketbøker når jeg er på ferie, på hytta osv og da er det bare sporadisk tilgang på strøm uansett.

Lå og leste i Rio under flommen i høst og da var både luftfuktigheten og manglende strøm nok mer enn kindle kunne tålt. Skeptisk!
Noe jeg reagerer på er bokbransjens dobbeltmoral i dette spørsmålet. Først så skriker de ut fordi elektroniske bøker blir momspålagt, et slikt overgrep mot det norske språk tillater de seg ikke. Men nå kommer det frem at bokhandlerne (som eies av bokbransjen) fortsatt skal ha de samme 30% fra salg av e-bøker som de nå får fra salg av bøker i sine egne butikker. Merk dere at de ikke vil ha noe med selve salget av de elektroniske bøkene å gjøre (selv om der er noen som foreslår at elektroniske bøker simpelthen skal være et supplement som følger med papirutgavene). Der har kommet frem endel argumentasjon for dette, som at omstruktureringskostnadene blir for store, og at det vil bli minst like dyrt å drifte en nettforhandler for elektroniske varer som det å drifte alle Norges bokforhandlere, men for min del høres det meste ut som konservativt pølsevev fra folk som frykter sin stilling kompromisert som følge av utviklingen.

Forøvrig så bruker jeg lesebrettet mitt til all skjønnlitterær lesing, det være seg Bibelen eller Ibsen. Faglitteratur derimot synes jeg passer seg bedre i papirutgave, men allikevel så tror jeg at Ivioynar har rett når han spår at lesebrettet vil bli den nye arenaen for kiosklitteratur.

Strømmen er forøvrig ikke et stort problem om man bruker de konvensjonelle lesebrettene (Kindle og Sony som to eksempler), da man kun forbruker strøm i det man blar. Lesebrettet holder en ukes tid med moderat lesing.
Sist endret av gulunderstrek; 8. august 2010 kl. 18:14.
HVIS jeg kjøper en ipad, så hadde jeg ikke brukt den til bøker. Blir fort tørre i øynene, vondt i hodet og sånn + skjermen er ekkel i sola. Men den er jo sikkert suveren for film, internett og sånn når man er borte fra 32'' TV da.
Sist endret av kvarburg; 8. august 2010 kl. 19:26.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
HVIS jeg kjøper en ipad, så hadde jeg ikke brukt den til bøker. Blir fort tørre i øynene, vondt i hodet og sånn + skjermen er ekkel i sola. Men den er jo sikkert suveren for film, internett og sånn når man er borte fra 32'' TV da.
Vis hele sitatet...
Kindle er laget for å lese på, og de har selvfølgelig tatt hensyn til brukervennlighet. =)

Bøker i fast form kommer nok til å beholde sin status i den nærmeste fremtid, men det betyr ikke at forlagene ikke burde ligge i forkant! Se hva som skjedde med plateselskapene når de var for trege til å komme på banen, folk fant det ulovlig og har siden fått vanen med å ikke betale for seg.