Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 41022
Hei!

Har sett gjennom den gamle myntboksen i huset og fant to mynter som ser ganske bra ut, og er fra 1941 og 1945. Begge er 50øringer.

Jeg har googlet litt og fant frem til at 50øringen fra 1945 kan være verdt alt fra 7200-1000kr. Denne mynten lå under "verdifulle årganger".

Det jeg lurer litt på er mynten fra 1941. Er det ikke slik at det var mye mindre myntproduksjon under andre verdenskrig? Hvorfor er ikke denne da satt opp som verdifull årgang, eller i det hele tatt satt opp?

Og, noen som har noen anelse på hva den mynten fra 1941 kan være verdt?
Sitat av Waffaz Vis innlegg

Og, noen som har noen anelse på hva den mynten fra 1941 kan være verdt?
Vis hele sitatet...
Mynter ifra krigen er ofte preget i zink. Grunnet mangel på materiale

Er din med eller uten hull?

Verdi på en slik mynt i zink er vel ca 150-250kr (uten hull)

Med hull i god kvalitet, ca 300-450kr. Ofte at samlerhus etc tar seg bedre betalt men det betyr ikke nødvendigvis at mynten har den verdien.

Ellers så er den aldri verdt mere enn noen er villig til å betale for den

Husk og at mynter med feil har en mye høyere verdi et plettfrie mynter. Jeg snakker da om feil som har oppstått under preging.

Hvis du har mange eldre mynter så se etter en 5 øring ifra 1968
Sist endret av Henrik-Vanger; 25. juli 2010 kl. 21:06.
Jeg har ingen anelse på akkurat hva de er verdt, men hvor god stand mynten er i har nesten alt å si.

Det er en type mynter som kalles for "proof"-mynter, og det er de 100-1000 myntene som kommer aller først ut av maskinen, og ser derfor plettfrie ut og har tydelige detaljer. Disse myntene blir som oftest satt inn i etui og solgt som samlerobjekt. Selv har jeg noen myntsett med en av hver av dagens mynter i proofkvalitet, der de ligger beskyttet i en gjennomsiktig plastramme. Selv om disse myntene er de samme som blir brukt i dag, så er settet verdt 500-600 kr.
http://www.myntogseddel.no/images//P.../4525-1994.jpg

Altså, er mynten i god stand og lite brukt kan du regne med at den er verdt litt. Er den slitt og fæl og full i hakk, er den nok ikke verdt noe som helst, om du er heldig, kanskje noen småpenger. Og selv da nytter det ikke å polere den blank og fin, den er fremdeles slitt.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Den er med hull. Og etter det jeg har sett på nettet vil jeg tro det er en 1+= Pent eksemplar.Mynten kan lett sees å ha vært i sirkulasjon, men uten vesentlig slitasje elller en 01 = Meget pent eksemplar. Kun lett slitasje og viser lite tegn på sirkulasjon.

Jeg så forresten på denne siden http://www.dinside.no/1272/tjen-penger-paa-smaamynt og kan ikke finne noe om 5ører fra 1968.

Tror forresten ikke 5øre fra 1968 er spesielt verdifull. Her kan du kjøpe den for 60kr http://www.norskmynt.com/product.asp?product=33
Sist endret av Waffaz; 25. juli 2010 kl. 21:12.
Beklager, er 2 øre ifra 1968 du bør kikke etter. Det var noe feil med dem så de stoppet produksjonen, nesten ingen ble produsert. Vet om folk som har betalt 60-70.000 for et eksemplar av denne mynten. Så lykke til!

Men det ble og laget reproduksjoner av denne i 1985 som en slags "inngangsbillett" til Myntmarten på hamar, dette er preget på baksiden og mynten har en "ramme" rundt som originale ikke har

De med hull er etter det jeg vet mer attraktive, kan tippe du kan få en 300-400kr for den på feks qxl. Du vil få dårligere betalt hos en forhandler ettersom de skal jo tjene på det.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Beklager, er 2 øre ifra 1968 du bør kikke etter. Det var noe feil med dem så de stoppet produksjonen, nesten ingen ble produsert. Vet om folk som har betalt 60-70.000 for et eksemplar av denne mynten. Så lykke til!

Men det ble og laget reproduksjoner av denne i 1985 som en slags "inngangsbillett" til Myntmarten på hamar, dette er preget på baksiden og mynten har en "ramme" rundt som originale ikke har

De med hull er etter det jeg vet mer attraktive, kan tippe du kan få en 300-400kr for den på feks qxl. Du vil få dårligere betalt hos en forhandler ettersom de skal jo tjene på det.
Vis hele sitatet...
Tviler på at noen har betalt 60-70000 for en 2 øre fra 1968, da er de ihvertfall dum. Har sett de ute på QXl mellom 10-15000.
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Tviler på at noen har betalt 60-70000 for en 2 øre fra 1968, da er de ihvertfall dum. Har sett de ute på QXl mellom 10-15000.
Vis hele sitatet...
Tror man generelt er litt smådum om man bruker 10-15 000,- på å få 2 øre.
Hva med en 5-øring fra 1973? verdt noe som helst?
jeg har en seddel fra rundt 1. eller 2. verdenskrig som er 100 mark eller noe, husker ikke. Menn Det er trykt på ''Eine milliard'' i rød skrift. (seddelen er tysk, bers)
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Tviler på at noen har betalt 60-70000 for en 2 øre fra 1968, da er de ihvertfall dum. Har sett de ute på QXl mellom 10-15000.
Vis hele sitatet...


Dette forklarer saken: "en gjenstand er ikke verdt enn noen er villig til å betale for den"

Jeg har selv sett en betale 60.000 for en slik mynt. Vikingskipet, vårmarked 2006 hvis jeg ikke husker galt.

Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Hva med en 5-øring fra 1973? verdt noe som helst?
Vis hele sitatet...
5-10 NOK, ekstremt vanlig mynt.

Sitat av kvarburg Vis innlegg
jeg har en seddel fra rundt 1. eller 2. verdenskrig som er 100 mark eller noe, husker ikke. Menn Det er trykt på ''Eine milliard'' i rød skrift. (seddelen er tysk, bers)
Vis hele sitatet...
Ja da er det en en milliard tyske mark. Denne seddelen er ifra økonomikrisen under weimar, ifra 20 tallet tenker jeg. Pengene fikk etterhvert meget lav verdi, uansett hvor høye tallene var. Pengene var verdt mere som brensel enn de var som penger.
Hvis noen har mynter de lurer på hvor mye er verd, så er det bare å spørre. Har en myntbok, hvor det står verdien på alle slags mynter.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror man generelt er litt smådum om man bruker 10-15 000,- på å få 2 øre.
Vis hele sitatet...
Ja, man er smådum om man har en interesse og velger å bruke penger på den. Tenk på folk som sløser bort millioner av kroner på gamle malerier, biler, statuer, møbler og alt det som er fra fortiden uten noe verdi i det hele tatt. Det er jo tross alt bare gammelt skrot, alt sammen?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Tenker også at myntene blir mer verdt om de er renere. Lurer derfor på om dere vet om noe som er vanlig å ha i husholdningen som jeg kan pusse dem med? Har aldri sett noe sølv-tøy pusse greier, så det kan dere se bort i fra.

Tenker mer zalo, salmiakk og lignende. Hva burde jeg bruke? Bør jeg tørke med papir eller fille?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Tenker også at myntene blir mer verdt om de er renere. Lurer derfor på om dere vet om noe som er vanlig å ha i husholdningen som jeg kan pusse dem med? Har aldri sett noe sølv-tøy pusse greier, så det kan dere se bort i fra.

Tenker mer zalo, salmiakk og lignende. Hva burde jeg bruke? Bør jeg tørke med papir eller fille?
Vis hele sitatet...
Hvis du pusser dem går de automatisk ned en gradering i kvalitet.
Så, NEI!! ikke puss!!
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Hmm. Var hos myntforhandler idag som sa at den ene mynten var verdt 3,- og den andre 5,-

Kjedelig.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hmm. Var hos myntforhandler idag som sa at den ene mynten var verdt 3,- og den andre 5,-

Kjedelig.
Vis hele sitatet...
Legg dem ut på qxl, jeg har solgt flere slike mynter for flere hundre kroner der. Mulig jeg var heldig.
Jeg har en 2 kr minnemint fra 1914, på den ene sida er riksvåpenet med skog som bakgrunn, på andre sida er det ei dame ved sjøen. Noen peiling på hva denne er verd?

Edit: Fant også en 1 franc mynt fra 1943, verd noe særlig?
Sist endret av Invisible Elf; 26. juli 2010 kl. 15:00.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Jeg har en 2 kr minnemint fra 1914, på den ene sida er riksvåpenet med skog som bakgrunn, på andre sida er det ei dame ved sjøen. Noen peiling på hva denne er verd?

Edit: Fant også en 1 franc mynt fra 1943, verd noe særlig?
Vis hele sitatet...
En myntsamling med den 2kr i koster 16000. Men det er dog da en del andre mynter der også.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler...v/an614260954/
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Jeg har en 2 kr minnemint fra 1914, på den ene sida er riksvåpenet med skog som bakgrunn, på andre sida er det ei dame ved sjøen. Noen peiling på hva denne er verd?

Edit: Fant også en 1 franc mynt fra 1943, verd noe særlig?
Vis hele sitatet...
Verdi ca 500 - 1500 avhengiv av kvalitet. Kilde: myntogseddel.no
Hvordan ligger det ann med mynter fra 1700-tallet?, 1768, om jeg husker riktig. Finnes de?. Har en som ser mer elle mindre ut som en knapp? men det er jo årstall stempla på den?

Takk for svar
Ja, såklart finnes det mynter fra 1700 tallet.
Jeg har mange gamle romerske mynter, men de er så stygge at de ikke er verdt en dritt.
Den peneste eldgamle mynten jeg har er en sølv Dirham fra Rasulid dynastiet (1229-1454). Nøyaktig hvilket år den er fra vet jeg ikke, men gammel er den!

Sleng ut ett bilde da vel!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tokronen 1914 er verdt 100-200 kroner. Generelt vil jeg si at mynter ikke er så mye verdt som de uten gjenskap tror.
Hvis samlerne skulle betalt tusener av kroner for hver mynt, hvor mange hadde da samlet og hvor mange mynter hadde de da hatt råd til å putte i samlingen? Det finnes også mynter fra 1700tallet som selges for under 100 kroner. Det er et egent diskusjonsforum om mynter, der kan man raskt få svar på verdi på mynter. http://www.samlerforum.no/viewforum.php?f=6

PS - hold dere unna samlerhuset, de er et useriøst selskap som selger mynter til grove overpriser ved hjelp av agresiv reklame. Man tape 60-90% av kjøpesummen i det forsendelsen dumper ned i postkassa.
Jeg har en 5øre fra 1889, relativt bra stand, hva kan den være verdt mon'tro?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg har en 5øre fra 1889, relativt bra stand, hva kan den være verdt mon'tro?
Vis hele sitatet...
Den er i såfall svenkt (hvis du ikke har skrevet feil årstall) verdt 50-100 kroner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er samler, anbefaller norske mynter bøkene (tror de heter det) som har årlig verdivurdering av alle norske mynter. Der er også en liten guide på vurdering av mynters kvalitet (og deretter verdi)

hf
Sitat av kvarburg Vis innlegg
jeg har en seddel fra rundt 1. eller 2. verdenskrig som er 100 mark eller noe, husker ikke. Menn Det er trykt på ''Eine milliard'' i rød skrift. (seddelen er tysk, bers)
Vis hele sitatet...
Den er verdt ca. en milliard minus en milliard. Ble som sagt tidligere trykket i så enormt opplag at den finnes som isolasjon i flere gamle hus i Tyskland osv. Du får kjøpt de for en euro eller to av gateselgere i Berlin, og dette er grovt overpriset. Men er jo morsomt og ha da!
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Ja, man er smådum om man har en interesse og velger å bruke penger på den. Tenk på folk som sløser bort millioner av kroner på gamle malerier, biler, statuer, møbler og alt det som er fra fortiden uten noe verdi i det hele tatt. Det er jo tross alt bare gammelt skrot, alt sammen?
Vis hele sitatet...
Tror at det var ment som en vits, og ikke helt seriøst.

Jeg skal til bestefar i påsken. Han var myntsamler før så han har sikkert noe fett
Har selv noen gamle mynter.
Lurer på om de har noen verdi?

2x 2øre fra 1937
1øre fra 1945
2øre fra 1936
1øre fra 1944
5øre fra 1942
25øre fra 1943
Skal ikke si jeg har peiling på mynter, men utifra info på myntogseddel.no
Kom jeg fram til dette:
1 øre fra 1944 - 25-90kr (fant ikke 1 øre fra 1945)
2 øre fra 1937 - 5kr
2 øre fra 1936 - 5-150kr (?)
5 øre fra 1942 - 60kr
25 øre fra 1943 - 15-30kr

Dette er sikkert mynter i fin stand også, så tror ikke du sitter på en formue, desverre.
(eller kanskje enøringen fra 1945 er en skatt?)
Ser ut til at jeg må la myntene vente en god stund til.
De blir sikkert verdt å selge en gang i fremtiden
Har en hel boks med masse gamle mynter og sedler. Blant annet penger fra Sovjetunionen. Er dette verdt noe?
Sitter selv på en 2 kroning fra 1908.
(Haakon * VII * Norges * Konge *
Alt * For * Norge* )

Verdi rundt 800kr, eller er jeg dårlig å lete?

Har en del andre mynter også :

10 kr 1964 Eidsvold minnemynt. (Kv 0)
1 kroning fra 1998 med 2 usentrerte hull. (brukt)
og 7 5-krones minnemynter fra forskjellige årstall.

Noen som vet om dette er av verdi?
Hva med 10 øringer som er fra 1950 tallet og oppover? Og noen 50 øringer?
Sitat av robbi13 Vis innlegg
Hva med 10 øringer som er fra 1950 tallet og oppover? Og noen 50 øringer?
Vis hele sitatet...
Neppe verdt noe somhelst.

1-2-5-10-25-50 øringer fra de siste 60 årene er som oftest tilnærmet verdiløse. Med få unntak som 2øringen fra '68 og diverse feilpreg.

De er kvaliteten på mynten og hvor mange som er preget som avgjør om den er verdt mye eller lite, ikke årstallet.
Sist endret av Bombasa; 30. desember 2010 kl. 17:03.
mhm, angående denne tråden, fant jeg en 10 kr fra 1902 i en lomme fra en jakke på loppemarket, tok nu bare vare på den, å nu leite jeg som bare det etter den, håper jeg finner den, kansje den har en liten verdi !

kan noen bekrefte verdien på en sånn mynt?
Sitat av Kain Vis innlegg
mhm, angående denne tråden, fant jeg en 10 kr fra 1902 i en lomme fra en jakke på loppemarket, tok nu bare vare på den, å nu leite jeg som bare det etter den, håper jeg finner den, kansje den har en liten verdi !

kan noen bekrefte verdien på en sånn mynt?
Vis hele sitatet...
Gullvarianten av disse har jeg sett gå for 20.000,- ved toppkvalitet.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Gullvarianten av disse har jeg sett gå for 20.000,- ved toppkvalitet.
Vis hele sitatet...
SHIT DUDE.. har tømt hele rommet mitt nu, og begyner på huset snart, alt ligger strød utover gulvet, må finne den !

off har hjerte i halsen
hei... jeg har en mynt fra 1764 vet ikke hvor den kommer fra fant den ute i jungelen når jeg var på safari i afrika noen ide om hva den er hvert?
Sitat av knusern knutsen Vis innlegg
hei... jeg har en mynt fra 1764 vet ikke hvor den kommer fra fant den ute i jungelen når jeg var på safari i afrika noen ide om hva den er hvert?
Vis hele sitatet...
Legg ut ett bilde av den Så er det lettere å si noe.
http://www.oslomynthandel.no/picture/13770_00.jpg

noen som vet hva denner er vert?

hva faen er den hvert ??! millioner?
Sitat av knusern knutsen Vis innlegg
http://www.oslomynthandel.no/picture/13770_00.jpg

noen som vet hva denner er vert?

hva faen er den hvert ??! millioner?
Vis hele sitatet...
Det er en Frederik III's daler med hans valgspråk "Dominus Providebit" - "Herren skal være mit forsyn". Kan ikke si noe mer sikkert uten å få se andre siden av den.

Jeg måtte også se gjennom min myntsamling fra ungdomstiden, og tror kanskje jeg fant dagens fangst

http://img573.imageshack.us/img573/9387/50re1920hull.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Har ca 200 andre mynter jeg må gjennom også
Sitat av knusern knutsen Vis innlegg
for faen da ! !!!! noobz kkk ftw!!! gtfo! people!
Vis hele sitatet...
Hvor blir det av andre siden av mynten?
Den du "fant i jungelen" fra 1764...
Kan du værsåsnill og skrive norsk?
Sitat av knusern knutsen Vis innlegg
si si ? ? :P sisi ? helosa ? si si ?
Vis hele sitatet...

4chan er forumet for deg jah
▼ ... over en uke senere ... ▼
har en lapp jeg fikk en gang for å kjøre en gammel mann hjem 50 tyske mark står det på den. noen som har noe peiling på hva den kan være værdt?

den er sånn halvrød med ett bilde av en kvinne med hatt. ellers kan jeg si at det står "Frankfurt um Main 1. juni 1977" ved siden av den dama.

tror det er en dame ihvertfall.

fikk denna her av bestefar for en haug med år siden
http://i299.photobucket.com/albums/mm317/Finnerud/IMAG0030.jpg
http://i299.photobucket.com/albums/mm317/Finnerud/IMAG0029.jpg

er den noe verdt?
er jo veldig sliten, så regner igrunn ikke med att den er noe annet enn ett fint minne om bestefar.

har søkt litt rundt på teksten som står på selve kanten av mynten, justicia et clementia en slags maria theresa thaler.

er det noen spesifike ting man kan kikke etter for og se att dette er en slik restrike? prøver og se på bilder av restrikes, men synes ikke mynten ligner da det er noe ornament greier på skuldra under den broschen som ikke er på min mynt men som er på denne restrike`n

noen som er gode på mynt pls help evt vis meg veien til ett mynt forum
I insprasjon av denne tråden fant jeg fram noen gamle mynter bestefar pleide å ha. Har ikke tatt bilder enda, men kan disse være noe verdt? Ingen er norske, vet ikke hvilke land dem er fra.

1923: 1 Pfennig Danzia - på den andre siden er det bilde av en krone, et kors og 1923.

1929: 25 Cmes - på den ene siden står det kun RF, på den andre siden står det: Liberte egalite fraternite - har også en 5 Cmes helt lik mynt bare mindre, fra 1925.

1923: 10 Ces - det står Royaume de Belgique (belgia?)

1919: One Half Penny - ene siden står det Commonwealth of australia, på den andre siden: Georgivs V D.G. Britt - Omn: Rex F.D.IND:IMP: også er det bilde av en konge

1916: ??? - Ene siden er det bilde av en I, og teksten: Patria y libertad - 250 M - 2.5. G. - Andre siden: Republica de Cuba - Un centavo

1921: - 1 Cent - Koningrijk der nederlanden

1923: - Bon pour 50 centimes - Chambres de commerce de france. Andre siden: Commerce industrie

1903: 25 Centimes - Liberte egalite fraternite. Andre siden: Republique Francaise

1927: 1 øre fra Danmark

1928: 2 øre fra Danmark

1902: 1 Cent fra Nederland


Noe av dette som kan være av verdi?

Har nå googla litt rundt på noen av dem, og ser ut som at 1 øre fra danmark fra 1927 går for 15 dollar stykket. JESS.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen som vet hvor mye en 2 øringer fra 1921-1931 er verdt?
Eventeldt jubeleumsmynter for norske sparebanker eller mynt fra 1913?
Sitat av Eyvind Lier Vis innlegg
Er det noen som vet hvor mye en 2 øringer fra 1921-1931 er verdt?

Kommer an på hvilken stand de befinner seg i. Men forskjellen i pris er ikke voldsom, de ligger stort sett på 10-40kr pr stk om man er heldig.

Eventeldt jubeleumsmynter for norske sparebanker eller mynt fra 1913?
Vis hele sitatet...
Jubileumsmynter er oftest ikke ettertraktet, da det eksisterer en masse av dem. Dessuten er de kjedelige. Når er den ifra?

Det funker på samme måte som andre minnemynter, folk kjøper fordi det er "lavt opplag". Folk tror at disse minnemyntene får utrolig verdi med tiden, problemet er at slik tenker mange. Ergo, masser av folk som kjøper svindyre minnemynter.

En venn av meg kjøpte et sett minnemynter fra krigen, disse ble utgitt på slutten av 90 tallet med en hendelse fra krigen dekket på hver mynt. Det medfulgte også papirer på hver enkelt mynt. Til sammen kostet settet rundt 28k. Tror han fikk solgt det etter mye om og men for 3500,-

Hva slags mynt er ifra 1913?

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jubileumsmynter er oftest ikke ettertraktet, da det eksisterer en masse av dem. Dessuten er de kjedelige. Når er den ifra?

Det funker på samme måte som andre minnemynter, folk kjøper fordi det er "lavt opplag". Folk tror at disse minnemyntene får utrolig verdi med tiden, problemet er at slik tenker mange. Ergo, masser av folk som kjøper svindyre minnemynter.

En venn av meg kjøpte et sett minnemynter fra krigen, disse ble utgitt på slutten av 90 tallet med en hendelse fra krigen dekket på hver mynt. Det medfulgte også papirer på hver enkelt mynt. Til sammen kostet settet rundt 28k. Tror han fikk solgt det etter mye om og men for 3500,-

Hva slags mynt er ifra 1913?
Vis hele sitatet...
Ble noe tull med quoten min på toppen der.... Sorry