Norsk Freakforum
Svar

Trådverktøy
Gammel 25. april 2012, 14:04   #361
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Registreringsdato: des 2007
Sted: Lillehammer.
Kvalitetspoeng: 693
Mjøskastellet (Rural-utforskning.)

Har blitt svært fasinert av spillet Skyrim den siste tiden.
Jeg har derfor besøkte dette stedet, som viser ruinene av en gammel steinborg.
Ble en spontan tur, siden vi var i området.
Denne er plassert rett ved Mjøsa, den er liksom en liten øy.
Men den er kun en øy under sommerhalvåret.
På våren og høsten så kan man traske over ditt.
"Mjøskastellet er en tidligere steinborg som nå ligger i ruiner på øya Steinsholmen i Mjøsa like sør for tettstedet Moelv i Ringsaker kommune. Kastellet ble anlagt av Håkon IV Håkonsson og blir nevnt i kilder for første gang gjennom et pavebrev fra år 1234 og i Håkon Håkonssons saga."
http://no.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B8skastellet

Beklager dårlig kvalitet på bildene, de ble tatt min mobil.

"Kildematerialet til Mjøskastellet er på grunn av alderen noe begrenset, men den er nevnt med navn i både i siste kapittel av Håkon Håkonssons saga samt i et pavebrev fra 1234 vedrørende en eiendomstvist mellom Håkon Håkonsson og Hamarbiskopen Paul. I sistnevnte pavebrev blir borgen omtalt som nylig oppført, noe som gjør at årstallet 1234 regnes som det nærmeste man kommer en sikker datering av anlegget.
Mjøskastellets strategiske beliggenhet på en holme/øy ved den smale nordenden av Mjøsa tyder på at borgen hadde som funksjon å kunne kontrollere trafikk mellom nord og sør på innsjøen i sammenheng med de daværende konfliktene som utspilte seg mellom opprørere på indre Østlandet og kongemakten under ledelse av Håkon Håkonsson og Skule Bårdsson.[1] I kombinasjon med kongemaktens øvrige forsvarsanlegg (som for eksempel med Valdisholm i Glomma) tyder mye på at kastellet hadde en markant posisjon i forsvarssystemet.
I den relativt fredelige perioden som fulgte etter borgerkrigstiden fikk Mjøskastellet mindre betydning, noe som dokumenteres gjennom Magnus Lagabøtes hirdskrå hvor det ble skrevet at Mjossar kastalla ble benyttet som statsfengsel. Det finnes for øvrig ingen dokumenterte kilder som gir et klart bilde av når kastellet gikk ut av bruk, men av Gerhard Schønings reisebeskrivelser fra 1775 ble det skrevet at kastellet lå i ruiner."

"Kastellet har siden Schønings besøk blitt arkeologisk undersøkt og dokumentert i en mindre skala av Peter Blix i 1897 og siden av Gerhard Fischer i 1928, som konkluderte med at oppmålingene av Blix kun var å regne som foreløpige. Etter dette har det kun blitt utført mindre tiltak gjennom reparasjoner, sikring og bevaring både på 1930-tallet, i 1952 og i 1983.
Ruinen har ikke gjennomgått helhetlige arkeologiske undersøkelser og har heller ikke blitt forsøkt gjenoppbygget slik de fleste andre middelalderbygninger i Norge har. Riksantikvaren gikk i 2003 sammen med Hedmarksmuseet og Hedmark fylkeskommune inn for å lage en skjøtselplan med tanke på å bevare ruinene i best mulig stand for ettertiden."

Jeg tror at det fortsatt kan være noe spennende og finne der, men dette området er jo fredet. Man kan derfor ikke dra ditt og bare begynne og grave.

"Kastellets konstruksjon har gjennom enkle arkeologiske undersøkelser vist seg å ligge i et rektangulært plan på 18 ganger 20 meter (360 m²)[2] noe som gjorde kastellet til den største tårnbygningen fra middelalderen i Norge. Tårnets størrelse tyder på at kastellet var av en europeisk type med engelsk og skotsk inspirasjon. Murene av lokal kalkstein var rundt tre meter tykke, og tårnet var sannsynligvis derfor på minimum fem etasjer eller over ti meter høyt. Den inneholdt bolig, kapell, hall, fengsel og ulike forsvar i én og samme bygning."

"Hovedinngangen skal ha vært på østmuren, og hugget stein fra både hjørner og vinduer gir indikasjoner på at kastellet har hatt et markant eksteriør. Det eksisterer i dag to kjellervinduer hver på henholdsvis østveggen og sørveggen som fortsatt er synlige. Det finnes også rester av murverk på holmen, noe som indikerer at det fantes et ringmuranlegg tvers over Steinsholmen. Ved lav vannstand i Mjøsa kan man også skimte vesentlige rester av en 120 meter lang steinklopp som forbandt Steinsholmen og tårnet med fastlandet, og som trolig var en del av forsvarsverket til Mjøskastelle"

Kilde for fakta informasjonen er :

Sist endret av UrbanFreak86; 25. april 2012 kl. 14:05.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 25. april 2012, 14:24   #362
tribalgoth
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar

Registreringsdato: aug 2006
Sted: vestfold
Kvalitetspoeng: 259
slottsfjellet i tbg, der kan du nok klare og fikse opp noen finfine bilder
ikke noe forlatt iom det er midt i tbg sentrum, men ganske masse fine ruiner...

http://www.lolcats.com/view/579/
Gammel 25. april 2012, 18:21   #363
bajjaz

Registreringsdato: nov 2010
Kvalitetspoeng: 766
Fantasitisk sted det der, jeg kjenner det klør i kroppen når jeg ser slike kjellervelvinger fra før svartedauen.
Landet ble jo nesten lagt øde så jeg tror det kan finnes flere uoppdagete slike rundt omkring.

På avaldsnes har de for tiden en større utgraving av Harald Hårfagres kongsgård, der har de funnet en tunnel som går fra kirken til kongsgården: http://www.youtube.com/watch?v=OKo73a85n3A

Her har du også en borgruin tilsvarende din, beliggende i østfold: http://no.wikipedia.org/wiki/Valdisholm_borg
Gammel 26. april 2012, 20:27   #364
Dæng

Kvalitetspoeng: 154
Stadig imponert over plasser du finner
Gammel 29. april 2012, 11:29   #365
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Dæng : Takk for det, alltid hyggelig og høre slikt :-)
Gammel 29. april 2012, 19:30   #366
HexUaV

Registreringsdato: apr 2012
Sted: Troms
Har lest gjennom hele tråden nå, utrulig mange stilige bilder og plasser.
Jeg tror jeg må dra på noen turer når jeg får mopedlappen om noen uker!

PS: Gleder meg til å se flere bilder
Gammel 30. april 2012, 22:18   #367
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Sagbruket.

La merke til dette stedet for en liten stund når jeg kjørte forbi det.
Siden det var så flott vær i dag, så tenkte jeg at det ville være svært idyllisk og ta en tur ditt.
I følge lokale kilder så skal driften av denne saga ha opphørt, for cirka 30år siden.
Her er noen bilder av stedet :-)

Innsiden.

Som tatt rett ut i fra en grøsser.

Picture Perfect :-)
Gammel 1. mai 2012, 09:57   #368
MrNorUe
MrNorUe's Avatar

Registreringsdato: aug 2009
Sted: Akershus
Kvalitetspoeng: 921
Nice. Helt utrolig hvor mange steder du finner overalt. Skulle ønske jeg var like heldig. Kjører du mye rundt?

Gammel 1. mai 2012, 18:57   #369
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

MrNorUe : Jeg finner som regel en ting eller to.
Kjører faktisk ikke så mye rundt, men jeg har en tendens til å legge merke til slike steder.
Jeg er veldig ivrig på å se meg rundt når jeg ferdes rundt omkring.
Hadde det ikke vært for min blomstrende fasinasjon for UE de siste årene, så hadde jeg nok ikke lagt merke til slike steder.
Gammel 2. mai 2012, 12:33   #370
Klepto
Klepto's Avatar

Registreringsdato: aug 2011
Sted: Cuckootown
Kvalitetspoeng: 113
Steinsholmen er jo nydelig! Har alltid lurt på hva som kunne ligge på den øya når jeg har kjørt forbi i tog og bil
Må nok ta et par turer til steder i Lillehammer og omegn de kommende dagene, nå som det er så fint vær. Kamera tas med, kanskje exploreren i meg vekkes til live igjen også.
Gammel 4. mai 2012, 19:21   #371
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Random

Her er noen bilder fra litt forskjellige steder jeg har vært i nærheten av den siste tiden.
Har kun noen få bilder av disse stedene, å jeg har dessverre ikke vært på innsiden av alle disse stedene.
Men se på det som tips eller kanskje inspirasjon :-)

Gammel hytte plassert i skogen.

Gammel hytte plassert i skogen.

Bildet er av gammel forlatt bygård i London.
Bildet ble tatt i beruset tilstand på vei hjem fra bydelen Soho, bildet er derfor i svært dårlig kvalitet.

Bildet er av gammel forlatt bygård i London.
Bildet ble tatt i beruset tilstand på vei hjem fra bydelen Soho, bildet er derfor i svært dårlig kvalitet.

Et forlatt skur.

Et spesielt bygg i særdeles dårlig stand plassert her på landet.

Et spesielt bygg i særdeles dårlig stand plassert her på landet.
Gammel 4. mai 2012, 19:26   #372
MrNorUe
MrNorUe's Avatar

Registreringsdato: aug 2009
Sted: Akershus
Kvalitetspoeng: 921
Spennende steder du har funnet denne gangen også! Får veldig lyst til å dra ut og fotografere nå.. lenge siden sist. Det første hyttehuset.. gikk det ann å komme inn? Så interessant ut.

Gammel 4. mai 2012, 19:26   #373
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

La også merke til denne kirken når jeg var i London.
Bildet er tatt fra en taxi i høy fart.
Skulle gitt noen kroner for og kommet på innsiden av denne kirken.

Dette bildet er også tatt fra en taxi.
Kjennere av byen London vil nok vite hvilken statsjon dette er.
Den er selvfølgelig forlatt, og det finnes en fullstendig rapport for den på blant annet 28dayslater.co.uk forumet.

Sitat: Originalt skrevet av MrNorUe Vis innlegg
Spennende steder du har funnet denne gangen også! Får veldig lyst til å dra ut og fotografere nå.. lenge siden sist. Det første hyttehuset.. gikk det ann å komme inn? Så interessant ut.
Mulighet for å komme inn der ja, men hadde ikke akkurat klær for det.
Siden man kan kun komme seg inn gjennom et kjeller vindu, hvor det da mangler glass. En bukse som tåler møkk og støvler er et must på dette stedet.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. mai 2012 kl. 19:29.
Gammel 4. mai 2012, 20:52   #374
Rabbern
Rabbern's Avatar

Registreringsdato: feb 2011
Sted: Bygda
Kvalitetspoeng: 89
Hehe ser du har vært på tur igjen, i din nest siste post så vet jeg hvor de 3 siste bildene er tatt Men vil egentlig ikke kalle det urban exploring da. Er jo ganske lokalt de bildene er tatt.
Gammel 4. mai 2012, 21:03   #375
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Sitat: Originalt skrevet av Rabbern Vis innlegg
Hehe ser du har vært på tur igjen, i din nest siste post så vet jeg hvor de 3 siste bildene er tatt Men vil egentlig ikke kalle det urban exploring da. Er jo ganske lokalt de bildene er tatt.
Alltid ut på tur.
Du har nok tolket feil hva UE faktisk er vis du mener, at ting som er lokalt ikke er UE.
Det er ikke meningen og være "breial" du har sikkert venner og slikt.
Men når du bommer så tydelig så må jeg bare kommentere.

Sitat: Originalt skrevet av Rabbern Vis innlegg
Du vet ikke noe i nærheten av Løten? Max 2 mil fra Løten kanskje mener da løten sentrum.
Hmmm, du spør etter lokale UE steder !
Men når jeg tar bilder av noen lokale UE steder, så er ikke det "EKTE" UE i din bok?
Du er jo så motsigende eller kanskje på grensen til dobbeltmoralsk.

Word UrbanFreak86
Sist endret av UrbanFreak86; 4. mai 2012 kl. 21:04.
Gammel 9. mai 2012, 15:54   #376
Dæng

Kvalitetspoeng: 154
Har funnet ut at det straffer seg å vente forlenge med å gå på UE, når du finner plasser. Er et bygg jeg fant og bare tittet kjapt på. Fant ut at bedre kamera og bedre tid, måtte til. Nå er huset borte, pga jeg ventet for lenge. Statens vegvesen har gjevnet huset med jorde. Gammel flott låve fra 1800tallet.

Hater meg sjøl akkuratt nå.
Gammel 9. mai 2012, 23:50   #377
UrbanFreak86
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar

Dæng : Jeg må si at du var svært uheldig men den der.
Det er alltid lurt og gjøre det fortest mulig når man har funnet noe.
Men du har muligens lært noe av den uheldige hendelsen.
Heldigvis så finnes det mange forlatte småbruk her og der, antall arbeidere innenfor landbruk har jo synket svært mye de siste par hundreårene.
Å finne et fra 1800tallet kan være en smule vanskelig, men du kan jo finne mye rart her og der.
Du må bare prøve, dra fram eventyreren inni deg.

Men er ikke du Bergenser ?
Etter hva jeg har lagt merke til så skal det finnes svært mange steder i Bergens området som passer for urban utforskning.
Sist endret av UrbanFreak86; 9. mai 2012 kl. 23:54.
Gammel 10. mai 2012, 09:19   #378
Husemann
Kakekakekakekakekake
Husemann's Avatar

Registreringsdato: des 2008
Sted: Ser du pappesken der borte...?
Kvalitetspoeng: 168
Sitat: Originalt skrevet av tribalgoth Vis innlegg
slottsfjellet i tbg, der kan du nok klare og fikse opp noen finfine bilder
ikke noe forlatt iom det er midt i tbg sentrum, men ganske masse fine ruiner...
Er ikke så mange som vet om rundkirken :P

No survivors
Set the world on fire

Gammel 10. mai 2012, 19:26   #379
olavXO
You're wrong
olavXO's Avatar

Registreringsdato: feb 2011
Sted: Telemark
Kvalitetspoeng: 285
fytti så mange kule funn du har nå, er jo evig lang med godsaker denne tråden.
Likte virkelig den gamle saga du fant

Gammel 10. mai 2012, 19:30   #380
targus
targus's Avatar

Registreringsdato: mar 2012
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 82
Fete bilder, men liker ikke bordsager. Har selv kuttet meg på en sånn.
Sist endret av targus; 10. mai 2012 kl. 19:30.
Svar
Trådverktøy