![]() |
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
|
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#1 |
|
Hei jeg har lyst til og lære meg runer, har lyst til og lære meg å lese og skrive.
Noen som har noen tips til steder og lære seg dette ? har funnet denne http://www.snl.no/.bilde/runer_(alfabetet) Flytt tråden hvis jeg satt den på feil plass | |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tjaaa, Nå er jo runer ganske lett MTP. at det ikke er så mange av dem
![]() Ville sett litt her jeg da, De har runer fra forskjellige aldre og norsk-dansk, norsk-svensk. http://www.norron-mytologi.info/diverse/runeskrift.htm | |
|
Shazbot!
|
|
|
|
Sist endret av Fusjon; 15. juli 2010 kl. 04:13.
|
|
|
#7 |
|
jeg husker jeg lerte meg runealfabetet en gang i tiden for lenge siden. kan enda en del av dem men er langt i fra like flink som jeg var før. husker måten jeg lærte meg dem på var emd og sitte med alfabetet foran meg og skrive tekster der jeg bare skrev med runer så godt som det lar seg gjøre.
| |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Finnes en god del varianter av runealfabetet (strekker seg langt tilbake til steinalderen), men tradisjonelt så er det 24 runer som blir brukt. Altså tre familier med 8 Runer hver (som du ser på bildet i øverse link). De kan sies å symbolisere Åsgard, Midgard og Hel ovenifra og ned.
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X Dette gjør at man kan kode tekst i andre figurer/symboler. F.eks (litt utradisjonelt siden jeg sitter på data, men er uansett bare ett eksempel ----/-- = Rune nr 4 fra 2 familie, altså Jera (nr 12) **|* = Rune nr 2 fra 1 familie, altså Uruz (nr 2) ///////-/// = Rune nr 7 fra 3 familie, altså Dagaz (nr 23) Man lagde gjerne figurer hvor stavene var kodet, så kun de som var opplært i runene kunne dekode dem. Under vikingtiden ble derimot den Yngre Futhark mest brukt her i Skandinavia, som var en forenklet versjon med kun 16 Runer. Ordet "bokstav" stammer forresten fra runene, som ble kalt staver. Man kan også kombinere runene og får da noe som kalles bindruner. Kan anbefale bøkene til Edred Thorsson for en kort introduksjon til Runene og hvordan de er blitt brukt opp igjennom tidene. Helrunar av Jan Fries er også en genial resurss hvis du virkelig vil lære om runene og ikke bare alfabetet. Ble ett litt rotete innlegg dette her, og jeg vet ikke helt om det var til så veldig mye hjelp. ![]() Edit: Om du vil lære deg å skrive runer, så anbefaler jeg at du skaffer deg Edda samlingene (aller helst på Islandsk). Begynn f.eks med Voluspå og "oversett" teksen til runer. | |
|
|
Sist endret av Frater L.S.D.; 15. juli 2010 kl. 13:31.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
|
|