![]() |
|
|
|
#21 |
|
Utestengt
|
Dere kan starte å spare opp penger nå og innføre sparetiltak på alt slik at dere har en god del penger når dere flytter. Husbanken betaler som oftest 50% av husleia. Så jeg skjønner ikke hva som er så dårlig med det, mer kan man nesten ikke spørre om. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem
|
Maten burde dere klare og kutte ned på. Jeg og fruen har et matbudsjett på 2000,- hver månde.
(1000,- hver) Og vi handler som oftest på Meny
|
|
|
Sist endret av Bombasa; 5. februar 2010 kl. 00:07.
|
|
|
#23 |
|
Medlem
|
For meg høres det ikke ut som at dere har satt dere nok inn i hva pengene deres går til. Bruk tid på det, og vurder å spar opp penger til å flytte, om dere har mulighet til å vente med dette en stund til. |
|
"Don’t give me that shit that weed’s a drug. It ain’t no motherfuckin’ drug. Aspirin is perfectly legal, but if you take thirteen of them mother fuckas it'll be your last headache." - Katt Williams
|
|
|
|
Sist endret av tafsern; 5. februar 2010 kl. 00:10.
|
|
|
#24 |
|
Medlem
|
inntekt 17000
lån 3000 strøm 300 annen gjeld 2000 forsikring bil 300 årsavgift 300 mat 4000 ( dette blir ca 64.- per dag per person. er ikke mye det ) husleie 6000 ( dette blir evt den nye leiligheten ca pris ) sparing 200 klær 200 mobil 400 lege/tannlege 400 Maten tar vi såpass så vi har mat i fryseren i tilfelle det skulle skje noe alvolig. Dette blir den fine sum av -100 kr
|
|
|
Sist endret av elefant1; 5. februar 2010 kl. 00:23.
|
|
|
#25 |
|
Medlem
|
inntekt 17000
lån 3000 strøm 300 annen gjeld 2000 forsikring bil 300 årsavgift 300 mat 4000 ( dette blir ca 64.- per dag per person. er ikke mye det ) husleie 6000 ( dette blir evt den nye leiligheten ca pris ) sparing 200 klær 200 mobil 400 lege/tannlege 400 Dette blir den fine sum av -100 kr ![]()
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem
|
Alle andre her klarer seg jo helt fint, så det må jo være noe dere gjør feil
|
|
|
Sist endret av danielsk; 5. februar 2010 kl. 00:26.
|
|
|
#29 |
|
Medlem
|
I dette budsjettet er det jo lagt inn med en "ny" husleie på 6000, men nå har dere leie på 2000, altså burde dere ha 3900 å spare hver mnd, eller 4100 om man regner med den sparingen dere har lagt inn, med andre ord, om dere bor hjemme i 3 mnd så har dere omkring 12 000 netto på sparekonto. Om dere så går 100 kr minus hver mnd, så vil dere ha spart opp til å gjøre dette i 120 mnd eller 10 år med leie, innen den tid vil dere nok ha en bedre inntekt eller andre behov uansett.
Ps. Studenter har vel omkring 7000 pr mnd, å leiepriser på omkring 3-4 tusen i de større byene, så det sier seg selv at dette burde dere lett greie om dere virkelig vil å lager en god plan på det. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Medlem
|
Hva er det egentlig du trenger hjelp til da? Alt dere trenger for å rette opp i økonomien deres er jo skrevet her!
Beklager å si det, men om dere har psykiske problemer eller ikke bør da ikke ha noe med hva slags mat dere spiser?? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Medlem
|
Trinn 1.
Husly Dere kommer ikke til å like dette, men bli værende hjemme! Ta å spar opp mest mulig penger før dere flytter ut, og i alle fall ikke flytt viss dere sliter med penger! HintDere bor hjemme? Undersøk med moren om dere kan betale 1500,- istedenfor 2000,- viss dere tar 500,- innpå bsu hver mnd. Fleste foreldre ville godtatt dette vil jeg tro og da får dere får da skattefradrag neste år + litt renter.Hint Trinn 2. Abonnementer Dyre regninger? Skift abb! Start med mobil, masse å hente der mest sannsynlig. telepriser.no Ellers f.eks. strøm osv osv, se på regningene deres, kan dere få noe billigere? Hint Bil. Hint Trinn 3. Regning Bli kvitt regningene! Dette er 1. prioritet. Nesten fremfor husly til og med. HintNoen som nærmer seg inkasso? Få de vekk fort som mulig Hint Trinn 4. Handling Bra at du tar storhandel med liste osv, men hvor handler du? Forskjell på rema 1000 og meny etter en del varer. HintTrenger du virkelig den nyeste backstreet boys cdn?Hint Trinn 5. Sparing En økonomisk buffer er godt å ha i tilfelle noe uventet skjer. Sett og av penger til faste utgifter som forsikringer osv. Åpne en sparekonto i en bank med god rente, gjerne og en brukskonto til regninger Trinn 6. Lev livet 10 000,- eller hva det var dere hadde bør være mer enn nok for å holde ut i en mnd, selv om regninger. Spare på strømmen f.eks. Dusj mindre, installer sparedusj og ta en kveld der dere gjør noe ilag med et stearinlys eller annet kos. Hope this helps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Medlem
|
Hvor mye gjeld har dere? En mulighet er jo å bo hjemme til dere har kvittet dere med all kortsiktig gjeld (ref. "annen gjeld") hvis det er mulig. Klarer dere det, vil dere fort ligge 1900; i pluss hver måned, selv med "ny" husleie på 6000;.
|
|
The only constant is change.
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Mar Josua
|
Bo der dere bor inntil videre og betal ned eksisterende gjeld. Det er denne som ødelegger økonomien deres (Og strømmen, betaler dere bare 300 kroner i måneden i strøm?). Om dere kvitter dere med den gjelden så har dere plutselig 2000 kroner ekstra i måneden. Om det er forbrukslån eller lignende så kan det også lønne seg å droppe sparingen og heller betale ned gjelden raskere. Angående lege så har dere kanskje rett til frikort. Undersøk det.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Medlem
|
Og bil lærer dere, eller ihvertfall han å skru selv
Penger spart.Tlf abbonoment: Ha gjerne flere, bruk de forskjellige for det de er verdt (les: mobiltelefon) Noen har x antall gratis sms i mnd og ingen mndspris, der har du sms'er. Mangen har opptl 600 gratis ringeminutter uten mndspris eller ikke mer enn en 50lapp. Og selvfølgelig frifamilie osv
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Medlem
|
- Se på nettbanken på hva pengene FAKTISK har gått til de siste f.eks. 6 månedene!
- Vet du hva partneren din bruker penger på? Lurt å være åpen og ærlig om økonomien. Ser jo ofte på Luksusfellen at folk som har vært gift i 20 år ikke vet hva den andre parten driver med økonomisk. - Har dere kredittkort? Klipp de i stykker snarest! De er roten til alt ondt! - Prioriter nedbetaling av dyr gjeld! Har dere penger til overs ved månedens slutt, betal inn på det dyreste lånet! - Undersøk om dere har mulighet for bostøtte fra kommunen selv om dere bor hjemme. - Bil er dyrt! Vurder nøye om dere kan klare dere uten, eller bruke den mindre. Selv korte turer kan være forholdsvis dyrt, da bilen bruker mye mer drivstoff når den er kald. - Svart arbeid? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem
|
Det ar en ganska dålig ursäkt tycker jag. Jag har slittit med psyken ganska länge just pga ett liv med mycket skit som har fört till dålig ekonomi.Ni värkar ju ha en gylden chans att få ordna i eran ekonomi genom att bo billigt.Ja det kan vara surt att bo hos föräldrar/svärföräldrar men lite får man fan ofra om man vill få ordning på grejerna.Som det värkar på dig så ser det inte ut som du är intresserad att lösa det eftersom du inte klarar att ta till dig det folk skriver. Och svart arbeid som en här skriver är absolut inget att basera en ekonomi på.Ni är ju redan i NAV systemet så då kan ni ta och prata med eran kontaktperson om att få ett möte med en ekonomirådgivare på NAV.Kan vara jävla jobbigt att sitta där se hur dum man har varit men kjänns riktigt bra att få ordning på skiten efteråt
|
|
|
Sist endret av caan; 5. februar 2010 kl. 01:18.
|
|
|
#37 |
|
Medlem
|
han har lån på ca 300 tusen. Jeg har ubetalte regninger på ca 50.000 det var en person som lurte meg trill rundt så jeg sitter veldig fint idet.
Vi får ikke bodd hjemme hos moren hans særlig lenger. Vi går veldig oppå hverandre, og jeg og typen får aldri vært alene sammen. ( kan ikke huske sist han og jeg spiste en god middag sammen eller så på film sammen ) og jeg har ikke lyst til å miste det forholdet jeg er i. Han og jeg snakket mye om det i går etter at jeg hadde skrevet her. Vi har kommet frem til at vi kan dempe matbudskjett med 1500 kr. så da hjelper det en del. Og det var en annen ting jeg kom på og det er jo det at nav dekker jo reisepenger til jobb dermed så får vi jo og ca 2000-3000 kr i diesel i mnd. så da kan det hende ting ordner seg for oss Men jeg er veldig fornøyd med at dere sier ting rett ut. da får jeg sett hvordan andre løser økonomiske problemer. Men ang mat. Lever dere veldig billig på det og hvordan gjør dere dette? ser dere overalt etter hvor det er billig mat og halvpris varer?? og spiser dere middag hver dag?? |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Medlem
|
Et brød og pålegg kan vare 3-4 dager delt (to personer), dette kan dekke frokost og kvelds.
Brød 5kr Random Pålegg: 25,- (fint med ost for da kan man også lage toast f.eks) Havregryn, koster rundt 10kr og varer flere dager. For varriasjon kan man tilsette banan. En pk first price egg 18 egg til ~25kr ? Dette holder til mange frokoster. Kan også brukes til middager! Middag: Tomatsuppe (20kr?) Nuddler (First Price, 10kr for 5pk!!) Makaroni (20kr?) Fint med ketchup i tilegg kanskje? En pk makaroni holder forøvrig til mange middager, det gjør ketchup også. Hermetikk mat, f.eks lapskaus (20kr, burde holde til 2 om man tar en skive vedsiden av) Pølse + Brød (10 pølser = 20kr, brød, 10stk+ = 20kr) - burde holde 2 dager. Det finnes uendelig mange muligheter til. Gå i butikken (pass på at dere er mett ) og se hva som kan være aktuelt for dere, til en billig penge.Kiwi's "go helg tilbud" kan være greit for en "bedre økonomisk middag". 2pk kyllingfilet = 30kr, 1pk ris = 20kr Legg på en billig saus og noe grønnsaker så har du et meget oppegående måltid for "slick og ingenting" Ellers burde man ha frukt som begge liker i hjemmet til en hver tid. Dette er en god "snack" for å holde seg mett, det er sunt, godt og billig. |
|
Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.
|
|
|
|
Sist endret av Nenzo; 5. februar 2010 kl. 09:42.
|
|
|
#39 |
|
Medlem
|
Jeg har inntekt på 8000 før skatt nå+husleie på 6500. Jeg får det til å gå rundt, jeg sulter heller ikke og jeg kommer meg på jobb hver dag : ) Skal nevnes at jeg jobba ganske hardt en periode før jeg flytta,m i tilfelle krise
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
White Wesir Command
Administrator
|
Betal de ubetalte regningene så fort som mulig! De vokser helt ute av kontroll hvis du ikke betaler dem. Er dette 'annen gjeld' som koster nesten like mye som lånet som er seks ganger større? Hvis det går til inkasso, ring folka og be om betalingsplaner. Smågjeld er noe av det farligste som finnes...
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
| Sosiale bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 uregistrerte) | |
| Trådverktøy | |
|