![]() |
|
|
|
#1 |
|
Medlem
|
Plasma eller Lcd?
Hei. Jeg skal nå kjøpe en tv på nyttårssalget men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg ser mye fotball så dette må være bra. så ser jeg endel film.
Jeg har hørt veldig mye forskjellig om de to typene blant annet at lcd ikke er bra når det blir litt mørkt ute. Noen tips? Btw tven skal være Full Hd. ![]() Takker |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Utestengt
|
Jeg vil anbefale LCD tv pga at de ikke brenner seg slik som plasmaen kan gjøre når man ser på tv lenge. Med brenne seg mener jeg at bildet henger igjen i skjermen når det har stått lenge på. Feks fotballscore under en 90 min kamp, ikonet til en kanal. Etc...
Har ikke hørt om at LCD ikke er bra når det er mørkt ute. Heller omvendt at den er bedre når det er mørkt ute. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
|
Men så har jeg også hørt at lcd har en noe som mangler som gjør at den henger mer enn plasma men det stemmer kanskje ikke det heller? har du lcd Thewoodman? ser du noe fotball eller noe særlig film som gjør at du kan bekrefte at tven funker bra til dette og da i dagslys?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
lay all your love on me
|
Plasma har lenge vært ledende i markedet grunnet lav pris.
LCD er vesentlig bedre til alle formål, og er fra 2009 i konkurransedyktig pris til den foreldede plasmateknologien. Skal du se på noe i dagslys, så er RGB LED det som gjelder. |
|
"It should be a major goal for most people to think thoughts that does not prohibit them from provoking progression." - ggt667
|
|
|
|
Sist endret av fxxked; 29. desember 2009 kl. 12:39.
|
|
|
#6 |
|
Utestengt
|
Har lcd hjemme ja, og jeg kan bekrefte at den fungerer utmerket til fotball og film
![]() Har ikke hørt noe om at de henger heller nei. Men det kan jo stemme, jeg er ingen ekspert. Du kan jo evt gå til innkjøp av en LED tv så har du jo tv i 5-10 år. |
|
|
Sist endret av Thewoodman; 29. desember 2009 kl. 12:41.
|
|
|
#7 |
|
Tempelprefekt
|
Sitat: Originalt skrevet av fxxked
Plasma har lenge vært ledende i markedet grunnet lav pris.
LCD er vesentlig bedre til alle formål, og er fra 2009 i konkurransedyktig pris til den foreldede plasmateknologien.
Skal du se på noe i dagslys, så er RGB LED det som gjelder.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
lay all your love on me
|
Min LCD skjerm lå sånn midt på treet prismessig 52" til 37 000. De beste RGB LEDene nå koster rett under 70 000 Fordelen med RGB-LED over fluoriserende backlight, eller LEDs på kanten av displayet, er økt kontrast. Jeg vet ikke om eksempelbildet i wikipediaartikkelen om LED-TV er representativ, men den skriver en dynamisk kontrast på RGB-LED-bakgrunnsbelyste TVer på 2 000 000:1 - noe som er en vanlig kontrast på plasmaskjermer. Jeg ser også at bl.a. LG har slike TVer med dynamisk kontrast på 3 000 000:1, men spørsmålet er om den opplevde forskjellen er så stor at den er verdt prisforskjellen, gitt de andre og tidligere nevnte fordelene med plasma over LCD - noe som er svært vanskelig å gi noe objektivt svar på.
Plasma har mange fordeler over LCD, og vil ha det i lang tid fremover. Å kalle plasma for en foreldet teknologi blir i min mening helt feil. For eksempel er responstiden, sortnivået, kontrasten, fargedybden og innsynsvinkelen generelt bedre på plasma enn på LCD. Plasma egner seg derfor bedre til video som inneholder raske bevegelser, slik som for eksempel sport og actionfilmer. I tillegg kan du på en LCD-skjerm få døde piksler, noe du ikke får på en plasmaskjerm.
Jeg tror ikke plasma vil bli produsert mer enn i 2-3 år for salg i i-land. |
|
"It should be a major goal for most people to think thoughts that does not prohibit them from provoking progression." - ggt667
|
|
|
|
Sist endret av fxxked; 29. desember 2009 kl. 13:45.
|
|
|
#9 |
|
Tempelprefekt
|
Ja, det har jeg. Det er et kjent faktum at LCD-skjermer vil få et merkbart dårligere bilde når innsynsvinkelen passerer 80 grader - ofte enda mindre -, selv om produsentene oppgir mye bredere vinkler. Eksempel på at dette er et kjent fenomen: et googlesøk på "lcd typical viewing angle" hoster opp denne artikkelen som første treff. Den forklarer og forteller både med ord og bilder at innsynsvinkelen på LCD-paneler er vesentlig lavere enn det som oppgis av produsenten. Til sammenlikning har plasmaskjermer en innsynsvinkel på ca 178 grader. Hvis så er tilfelle vil det nok være en annen teknologi enn standard LCD som har danket ut plasma - enten OLED eller FED/SED. Samsung har nylig kommet med en uttalelse om at de har både en 14,1" og en 31" OLED-TV klare for produksjon, og produksjonsprisen, strømforbruket og bildekvaliteten på OLED er såpass bra at teknologien kan komme til å danke ut både LCD og plasma. |
|
|
Sist endret av Provo; 29. desember 2009 kl. 14:34.
|
|
|
#10 |
|
Høyt opplyst ridder
|
Sats på en LED-LCD-TV, da de fleste slike oppfyller kvalitetskravene som "plasma-TV-tilhengerne" stiller.
Plasma har mer minuser enn pluss ved kjøp i disse dager (etter min mening). |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
|
Jeg ville absolutt gått for plasma. Den eneste ulempen jeg ser med plasma, er en litt lyssvakere skjerm i dagslys. Når jeg sammenlikner mine foreldres 50" Panasonic plasma, med noen av mine kameraters 50" LCD/LED, så er det faktisk stor forskjell på billedkvaliteten. Plasmaen glatter på en måte ut bilde, og det er absolutt ingen "trails" etter noe som helst, i action scener, og fotball. En kamerat av meg kjøpte en 50" LCD (husker ikke hvilken akkurat nå), for å se fotball. Når jeg ser på den, så er det ganske greit bilde, helt til ballen passerer foran publikum. Da får man trails etter ballen så det holder.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Høyt opplyst ridder
|
For eksempel så kan bilder brenne seg fast (ghosting). De reflekterer lys mer enn LCD. De viser ikke statiske bilder like bra som LCD (bildeskarphet og fargedetaljer) ved oppkobling til PC.
Plasmaskjermen vil miste gløden etter halve sin levetid (edelgassen og fosforholdige elementer i plasmaskjermen vil avta), mens LCD-en holder seg likedan helt til baklyset er kaputt. En plasma-TV bruker omtrent en tredjedel mer strøm enn en LCD på samme skjermstørrelse (merk at LED-LCD har mindre energiforbruk enn en "vanlig" LCD). Men dette er jo minuser jeg ser på - det ikke sikkert alle ser etter det samme i en TV, og derfor må folk selv finne ut hva de ønsker. |
|
|
|
|
|
Sist endret av Grimdoc; 29. desember 2009 kl. 16:13.
|
|
|
#15 |
|
Tempelprefekt
|
Er ikke helt enig i alt, Grimdoc..
Det var i gamle dager. Som sagt brukes det i dag en annen type fosfor (ofte kalt grønn fosfor) i tillegg til pixel shifting for å unngå dette. Ikkepermanent "igjenhenging" av bildet kan forresten også skje med LCD-skjermer. "Miste gløden" er ikke så veldig spesifikt. De fleste plasmaskjermer i dag har en oppgitt levetid på 60 000 timer, som beskriver den tid det tar før du ikke kan få et fullgodt bilde innenfor de innstillingene du har tilgjengelig. Hvis TVen står på i 8 timer hver eneste dag vil TVen vare i 20 år, noe som burde være lenge nok for de fleste. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Høyt opplyst ridder
|
Nei, det var dumt du ikke er enige i mine selvvalgte minuser ved kjøp for TV-er. Jeg foreslår at du kommer med egne erfaringer til trådstarter i stedet.
"Miste gløden" er ikke så veldig spesifikt. De fleste plasmaskjermer i dag har en oppgitt levetid på 60 000 timer, som beskriver den tid det tar før du ikke kan få et fullgodt bilde innenfor de innstillingene du har tilgjengelig. Hvis TVen står på i 8 timer hver eneste dag vil TVen vare i 20 år, noe som burde være lenge nok for de fleste.
Uansett om 60000 timer er for halve levetiden (i forhold til hva jeg sa), så kommer man ikke bort fra at gassene og fosforet har halveringstid, og vil avta effekt uansett. Edit: Har du sett en plasma-TV sammenligned med en LED-LCD-TV? Ser du noen kvalitetsforskjell på de to? Det gjør ikke jeg, og derfor mener jeg at mine minuser på plasma veier så mye at LED-LCD-TV er et enkelt valg. |
|
|
|
|
|
Sist endret av Grimdoc; 29. desember 2009 kl. 18:54.
|
|
|
#17 |
|
Medlem
|
hvis du velger plasma, kan bildet brenne seg fast i skjermen, og ende opp som denne her:
http://failblog.files.wordpress.com/...mmate-fail.jpg Sá hvis du har en romkamerat som er litt "morsom" buy at own risk! |
|
ticks: "Nå må vi for faen gi oss med mannsdiskrimineringen her"
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
|
hvis du velger plasma, kan bildet brenne seg fast i skjermen, og ende opp som denne her:
http://failblog.files.wordpress.com/...mmate-fail.jpg Sá hvis du har en romkamerat som er litt "morsom" buy at own risk! |
|
Canon EOS 1D Mk II Canon EOS 20D BG-E2 EF 24-105 mm IS USM L EF 70-200 mm f/4 L USM
BG-E2 Speedlite 580EX Sigma DG 500 Super EF 50 mm 1,8 Sigma 12-24 f/4.5-5.6 EX EF 28-105 mm f/3.5-4.5 II USM |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tempelprefekt
|
De aller beste LED-belyste LCD-TVene (og da tenker jeg på de som er punktbakgrunnsebelyst, selvfølgelig) kan nok tenkes at er nærmest like bra som plasmaskjermer, men de koster en god del mer. Prisen kommer garantert til å synke, og det skal bli spennende og se hvor prisen stabiliserer seg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ordenens Seglbevarer
|
Hvis du kjøper en decent plasmaskjerm så er ikke innbrenning noe tema i 2009.
Har en Pioneer LX5090 som jeg spiller mye Xbox på, og det er ingen antydning innbrenning av noe som helst. Ellers forsvant mye av fordelen med LED når de plasserte lyset på sidene istedet for bak. Det er også viktig å huske at LED-tver ikke er noe revolusjonerende ny teknologi, det er "bare" en LCD-tv. |
![]() DEC Mafia - Got Alpha? |
|
|
|
|
![]() |
| Sosiale bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 uregistrerte) | |
| Trådverktøy | |
|
|