![]() |
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
|
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#181 |
|
hvorfor skulle det være det? Det som påvirker oss er ikke fart, men akselerasjon. Og gitt at man er i vakum, og holder lav akkselerasjon til man når denne farten - så kan jeg ikke se noen fysiske grunner til hvorfor vi ikke skulle tåle farten.
| |
|
“If Java had true garbage collection, most programs would delete themselves upon execution.” — Robert Sewell
|
|
|
|
|
|
|
#182 |
|
Ved konstant hastighet virker det ingen krefter på et legeme som reiser gjennom et vakuum (i realiteten vil man jo selvfølgelig bli påvirket av stråling, dog), så såfremt man akselererer i et rolig tempo skal dette gå helt fint. | |
|
|
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 15:56.
|
|
|
#184 |
|
nFF Crew
|
Kven seier at vi ikkje gjer det? Om vi seier at dei fjernaste stjernene vi kan sjå står stille, blir konklusjonen at vi beveger oss svært nær lysfarten, relativt til dei.
|
|
Reunite Gondwanaland!
|
|
|
|
|
|
|
#185 |
|
Dersom det hadde vært tilfellet alt lyset som kommer mot fartsretningen vår være ekstremt blåforskjøvet, og alt som kommer med fartsretningen ekstremt rødforskjøvet, om jeg ikke tar helt feil (noe som er meget vel mulig i dette tilfellet), så det bør være ganske lett å konkludere med at vi ikke gjør det...
| |
|
|
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 16:50.
|
|
|
#186 |
|
nFF Crew
|
Dersom det hadde vært tilfellet alt lyset som kommer mot fartsretningen vår være ekstremt blåforskjøvet, og alt som kommer med fartsretningen ekstremt rødforskjøvet, om jeg ikke tar helt feil (noe som er meget vel mulig i dette tilfellet), så det bør være ganske lett å konkludere med at vi ikke gjør det...
|
|
Reunite Gondwanaland!
|
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Jepp. Og mye av grunnen til at den relative hastigheten du snakker om er så stor er nettopp på grunn av at romtiden utvider seg. Det er ingenting i veien for at romtiden kan utvide seg raskere enn lysfarten, slik at legemer i hver sin kant av universet beveger seg fra hverandre med hastighet > c, uten at vi er nødt til å legge relativitetsteorien død av den grunn.
| |
|
|
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 16:56.
|
|
|
#188 |
| |
|
|
|
|
|
#189 |
|
| |
|
"Never be a spectator of unfairness or stupidity. Seek out argument and disputation for their own sake; the grave will supply plenty of time for silence." – Christopher Hitchens
|
|
|
|
|
|
|
#190 |
|
nFF Crew
|
a <--- jorda ---> b der både a og b beveger seg med lyshastigheten vekk fra jorda. Kan du utdjupe litt rundt det? Eller er det meg som har misforstått?
|
|
Reunite Gondwanaland!
|
|
|
|
Sist endret av slashdot; 14. mai 2012 kl. 21:38.
|
|
|
#192 |
|
Men det er et poeng at fart er fullstendig relativt og kan kun beskrives i forhold til et referansepunkt. Det at alt er like rødforskjøvet i alle retninger betyr at man befinner seg i et såkalt samflyttende (comoving) treghetssystem – som for øvrig universets alder måles ut fra – men det har ingen overordnet posisjon som fartsreferanse. Der er like gyldig å definere farten vår ut fra et vilkårlig referanse som setter vår hastighet tett opp mot c. Det er bare svært sjelden praktisk.
![]() | |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Jeg vet ikke om dette er noen god kilde, men de påstår hvertfall at elektroner beveger seg i 2200 km/t rundt atomkjernen.
http://education.jlab.org/qa/electron_01.html | |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Men elektronene beveger seg vel ikke rundt atomkjernen? Dersom de skal gå i bane må de akselerere konstant. Akselererte elektroner sender som kjent ut elektromagnetisk stråling, hvilket betyr at de mister energi og dermed kommer nærmere og nærmere kjernen, før de til slutt vil havne inne i kjernen. Uten at jeg er noen ekspert på dette, så forteller vel dagens modell om områder der det er sannsynlig å finne elektronet, og at atomene ikke er som små solsystemer.
| |
|
|
Sist endret av Ingens gate; 14. mai 2012 kl. 22:14.
|
|
|
#195 |
|
Bare for å presisere litt: Informasjon kan ikke forflytte seg raskere enn lysets hastighet. Det er modellen vi har i dag. Det betyr ikke at universet ikke kan utvide seg med overlyshastighet.
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
#196 |
|
nFF Crew
|
Orph: eg er forsåvidt klar over prinsippet bak; universet (eller teppet om du vil) utvider seg, men korleis blir det iforhold til relativitetsteorien? Tilsynelatande vil jo dei bevege seg over lyshastigheita iforhold til kvarandre...
|
|
Reunite Gondwanaland!
|
|
|
|
|
|
|
#197 |
|
Men la oss bruke teppeanalogien igjen: Relativt til teppet gjelder fartsgrensen (c), men teppet har ingen slike begrensninger, og kan uten problemer utvide seg raskere enn c. | |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Om det er slik at lyset er det raskeste vil jeg tro at det blir natulig å si at, dit lyset har nådd i utstrekning fra big bang er enden på vårt univers. Det forutsetter at universet er flatt og at det ikke er noe som reiser raskere en lyset.
Om vi tenker på avstanden til de fjerneste stjærnene i f.eks nor og sør retning er ville vi ikke kunne observere dem om de hadde fjernet seg fra oss med en hastighet som er over lysets. I mitt hode blir det også slik at om man er på stjernene i f.eks nord (mener de fjærneste vi kan observere i den retningen) og forsøker å se på de stjerne i sør vil man ikke kunne se dem pga. at de beveger seg fra deg med en hastighet som er reskere/dobbelte av lyset. Corect me if I'm wrong... Jeg har også troen på at all energien brenner ut/går over til fart og om man fortsatt er her vil stjærnehimmelen tømmes for stjerner / akselererer fra oss. Det der er merkelig å tenke på, at alt henger sammen og er egentlig er en og samme tingen. Jeg mener , tid , hastighet , energi , masse. Og også rom. Sykt... Kaizen | |
|
|
Sist endret av Kaizen; 14. mai 2012 kl. 22:52.
|
|
|
#199 |
|
Jeg ser det litt som at "recessional velocity" er en helt fundamentalt annen type hastighet enn den lokale hastigheten. Hvis man skal øke "peculiar velocity" så må man til å akselerere legemet med en kraft og tilføre energi, men ekspansjonshastigheten vil øke med tiden etterhvert som de siger fra hverandre helt uten at en kraft har skapt noen akselerasjon etter a=F/m. Men jeg er som sagt grønn her, så ikke ta detaljene for altfor god fisk. ![]() Det står for øvrig litt mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-...rsal_expansion | |
|
"Never be a spectator of unfairness or stupidity. Seek out argument and disputation for their own sake; the grave will supply plenty of time for silence." – Christopher Hitchens
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
|
|