![]() |
|
|
|
#1 |
|
Medlem
|
Søketjenesten iam.no. Alle personopplysninger.
En ny søketjeneste, iam.no, som i disse dager lanseres gir en informasjonsmengde man sjeldent har sett på en og samme side. Ved søk på personer kan man få oppgitt adresse, skatteinformasjon, roller i næringsliv, fødselsdato og mye mer.
All denne informasjonen er jo generelt tilgjengelig på nett, men jeg er litt kritisk til at alt er samlet på ett sted, ergo mye lettere å finne. Det var jo en sak med eniro og utlegging av fødselsdatoer for en tid tilbake; http://forbruker.no/digital/article3115207.ece. Hva mener dere? http://www.nettavisen.no/it/article2713800.ece http://www.iam.no/ |
|
Redd en hare, røyk en rev ;)
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
|
Jeg likte dette dårlig! Alt for mye info på et sted.
Blir nesten litt skremt, det burde være innmelding på sånne ting som dette. Jeg vet vertfall at jeg og mine skal meldes ut(hvis mulig) |
|
Direktoratet presiserer at det avgjørende her ikke er hvor mye eleven fysisk har vært til stede, men hvilke kompetanse eleven faktisk kan dokumentere.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
|
Jeg registrerte meg der(man må dette for å kunne redigere sin egen profil), i håp om at det var en "slett-min-info"-knapp, men så langt har jeg ikke kommet lenger enn at jeg kan legge til mer informasjon, i stedet for å fjerne..
|
|
Redd en hare, røyk en rev ;)
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
|
Tja, føltes jo bare ut som 1881.no på steroider? Infoen er liksom bare dandert penere med en tekst, og det er googlet navnet ditt.
|
|
"Don’t give me that shit that weed’s a drug. It ain’t no motherfuckin’ drug. Aspirin is perfectly legal, but if you take thirteen of them mother fuckas it'll be your last headache." - Katt Williams
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
|
hahahahah! Hva faen!
Jeg skrev under på en kampanje for 7 måneder siden om at jeg ønsket låsbare skap i en treningshall like i nærheten. Denne listen har nå gjort at jeg og alle mine venner som gjorde det samme ikke kan komme på iam.no Sykt, det er folk som har skrevet under med prell prell prell og så bruker de den lista. HAhaha jeg ler høyt nå! |
|
Direktoratet presiserer at det avgjørende her ikke er hvor mye eleven fysisk har vært til stede, men hvilke kompetanse eleven faktisk kan dokumentere.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
|
Mye av dette er jo bare informasjon som finnes på andre nettsider.
adresse+telefonnr - 1881 skatteinformasjon - Skattelistene roller i næringsliv - 1881+brreg fødselsdato -facebok. selv har jeg fjernet meg fra 1881 + har sperret profil på facebook, så iam fikk ikke opp annet enn det som kom frem fra ett helt vanlig googlesøk.. |
|
Son of a bitch, I'm sick of these dolphins.
|
|
|
|
Sist endret av LazySunday; 24. september 2009 kl. 10:33.
|
|
|
#7 |
|
Lawful Neutral
nFF Crew
|
Den der finner ikke mer enn jeg kan finne ved 2-3 minutters lesning googling, men det var da praktisk å få alt på ett sted.
edit: det ser ikke ut til at de bryter norsk lov, det er bare en samletjeneste. |
|
Enhver mening tilstrekkelig langt fra din egen, er umulig å se på som annet enn galskap.
Torrent invites |
|
|
|
Sist endret av meitemark; 24. september 2009 kl. 12:00.
|
|
|
#9 |
|
with love.
|
|
|
|
|
|
Sist endret av loathsome; 25. september 2009 kl. 20:47.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
|
|
|
#12 |
|
Philosphicus
|
Fant heller ikke noe om meg, annet enn det jeg står oppført under Google (twitter, linkedin osv). Men utifra det jeg har funnet på andre navn, er dette informasjon jeg like lett kunne funnet et andre steder - kanskje tilogmed raskere, fordi denne tjenesten er helt forbanna treg.
Det eneste jeg stusset på, noe som ser ut til å være fjernet fra i går, var en liste på forsiden over siste søkte personer. Den andre boksen "Se hva vi har funnet ut om disse personene" er jeg også skeptisk til, og ser ikke hvordan den kan være nyttig eller interessant for en vanlig bruker av siden. Kom dog over denne underholdende artiklen: http://www.5080.no/2009/09/stresset-...-fjordlandmat/ |
|
|
|
|
|
Sist endret av Digital Hybrid; 25. september 2009 kl. 22:00.
|
|
|
#13 |
|
with love.
|
Spørsmålet er jo faktisk om iam.no lagrer personopplysningene som blir crawlet. Da blir det hele en litt annen sak. |
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem
|
Fatter ikke greia.. Søkte på meg selv, og fikk noen av treffene som kommer på google. + noen som ikke hadde noe med meg å gjør o,O
Edit: Til de som vil reservere seg: http://www.iam.no/Fjerneopp |
|
|
Sist endret av preboa; 25. september 2009 kl. 22:27.
|
|
|
#17 |
|
Lawful Neutral
nFF Crew
|
Hmm, begynner mer og mer å lure på om dette er et forsøk på å tjene penger på informasjon om andre eller et skjult forsøk på å få folk til å forstå hvor mye informasjon de egentlig etterlater seg på nett. Kanskje en kombinasjon?
|
|
Enhver mening tilstrekkelig langt fra din egen, er umulig å se på som annet enn galskap.
Torrent invites |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lawful Neutral
nFF Crew
|
Tjenesten har kanskje fått litt mere trafikk enn forventet pga alt mediastyret. Så er det sikkert noen som har funnet en måte å rippe den på også...
|
|
Torrent invites |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
|
Bedriften er etablert i en boligblokk.
Daglig leder er en kvinne som har tidligere jobbet i Telenor, Nettavisen, TV2 og hatt ansvaret for f.eks Yahoo! sine nettsider i Norge. Vil tro at dette er et av Nettavisen ( med andre ord TV2) sine påfunn, for å skape litt fun i media, slik som Nettavisen er så flink til å gjøre. |
|
|
|
![]() |
| Sosiale bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 uregistrerte) | |
| Trådverktøy | |
|
|