Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2189
Finnes det et ord som beskriver at du hører om en ting for første gang, så etter veldig kort tid hører om samme ting/person igjen.

Eksempel er at satt på seher.no og kom over denne artikkelen.

Dette ver første gang jeg hørte navnet 'Leighton Meester'.


Så, bare sekunder/minutter senere leser jeg denne. Også der er navnet 'Leighton Meester' nevnt.

Finnes det et ord for dette?
Tilfeldigheter? Eneste jeg ville kalt det.
ooh... Déjà vu
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Bean Vis innlegg
ooh... Déjà vu
Vis hele sitatet...
Er jo ikke déjà vu han beskriver...

Du har sikkert lest navnet utallige ganger før, bare først nå du har blitt "kjent" med navnet. Er nok ikke noe annet en tilfeldigheter.
Sist endret av ticks; 22. juni 2009 kl. 23:09.
Sitat av Bean Vis innlegg
ooh... Déjà vu
Vis hele sitatet...
Feil!

Sitat av Forskning.no
Déjà vu er følelsen av at noe du opplever er en slags reprise på en hendelse som har skjedd deg før.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en følelse av at han har opplevd det, han vet sikkert at han har opplevd det.
Skjønner hva du mener, og har merket det samme flere ganger.
Du merker deg et ord (av en eller annen grunn), og blir påminnet ordet neste gang du ser det.

Oppmerksomhet ville jeg kalt det.
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Skjønner hva du mener, og har merket det samme flere ganger.
Du merker deg et ord (av en eller annen grunn), og blir påminnet ordet neste gang du ser det.

Oppmerksomhet ville jeg kalt det.
Vis hele sitatet...
Ja, noe sånt ja.

Høre om et ord du ikke har hørt på lenge (eller aldri hørt i det hele tatt), for så å høre det igjen bare timer/dager senere.
Jeg har opplevd det samme, har aldri brydd meg om bil, men etter at bror min kjøpte Opel zafira virker det som halve verden kjører Opel zafira.

Dette handler om bevissthet og underbevissthet. Jeg vil tro alle har vært på en offentlig plass hvor det er mange mennesker, alle stemmene som snakker oppå hverandre høres bare ut som tv-støy eller et vepsebol, men om noen nevner navnet du selv har, vil du høre det som den klareste tone.
Sist endret av LoveToGrow; 22. juni 2009 kl. 23:31.
Vært borti MANGE sære eksempler på dette ja, men klarer bare å forklare med at det er vanlige ord som jeg bare aldri har lagt merke til. Tilfeldigheter og oppmerksomhet, men det er litt mystisk likevel.
Jeg opplever ofte slike ting med ord. Det har skjedd nesten skummelt ofte (dvs. mange nok ganger til at jeg har blitt klar over det) at jeg har lært meg f.eks. et nytt engelsk ord, og så hører jeg plutselig ordet igjen i en TV-serie, i en sang, gjerne flere ganger de påfølgende dagene. Selvfølgelig er det ikke noe rart ved dette, tilfeldigheten kan være lunefull. Man legger svært godt merke til slike ting når de skjer, og ikke i det hele tatt når det ikke skjer. Som regel skjer det ikke, men det er gøy når det skjer, og generelt artig å registrere hvordan sinnet streber etter å systematisere, og finne og skape sammenhenger og betydninger der det ikke finnes noen.
Dette skjer hele tiden med meg. Det skjer med telefon og lignende også. Jeg tenker på en person jeg ikke har vært med på lenge, så ringer han for eksempel samme dag eller dagen etter. Sannsynligvis bare at du lettere legger merke til det ordet/personen. Kan ikke komme på noen annen forklaring.
Er det ikke dette man kaller et sammentreff? eller noe i den duren.... Eller det gjelder vel kanskje bare personer det?..
Sist endret av boblesaft; 23. juni 2009 kl. 01:54.
Er nok bare når en annen person gjør en handling du tenkte på, man kan kalle sammentreff / tilfeldigheter.


Men, er nok bare så enkelt at hjernen blir mer oppmerksom for nye ord o.l i det daglige liv, etter at man har lært noe nytt.


Selv så hadde jeg aldri hørt om ordet Deja Vu, før filmen kom på kino for noen år siden... Etter det har jeg sett ordet overalt (Småekstremt 1-2 uker etter filmen, da i sammenhenger som ikke hadde noe med filmen å gjøre).
Men det har vell mest med at jeg ikke viste hva det var, og dermed også på en måte ignorert ordet mer eller mindre helt. Og når man lærte seg hva det var, så ble man mer oppmerksom på at "Det der vet jeg hva betyr".
Man kan også referere til filmen "The number 23" men der er det jo også snakk om obsessjon i tillegg...

ellers ville jeg kalt det snodig tilfeldighet.
Det du beskriver pence321, tror jeg er en form for synkronisitet/synkronitet (synchronicity). Jeg vet ikke om det er det samme som trådstarter forsøker å beskrive med eksemplene sine dog, jeg så ingen andre sammenheng enn at det dreier seg om et sammentreff. Sammentreff eksisterer det, men ikke alt er sammentreff selvom det skulle tilsynelatende virke som det er det. Carl Gustaf Jung skapte derfor ordet synkronisitet, og siden har begrepet utviklet seg til forklaringsmodell for hverdagslige hendelser også for det du nevner pence321, når du sier at du kan tenke på en person og så ringer han f.eks. dagen etter, eller noe tid senere. Ikke helt etter betydningen av Jungs neologisme. Det kan også være en ekstrasensorisk persepsjon, kanskje former av telepati, klarsynthet eller prekognisjon. Men et lite tips på synkronisitet, som for øvrig også regnes som paranormalitet av et eller annet slag.

Snakker om neologisme (nyord), så har vi Baader-Meinhof fenomenet (engelsk artikkel), som er mer beskrivende tilfellet trådstarter referer til i OP (opprinnelig post, førstepost). Nå skal det sies at det muligens i skrivende stund ikke er et anerkjent ord eller fenomen, men heller skapt av St. Paul Pioneer Press sin spalte kalt Baader-Meinhof fenomen. Spalten i avisa fra Minnesota omhandler historier eller anekdoter lik den trådstarter forteller om/refererer til, og fenomenet refererer til akkurat samme hendelse som har oppstått i denne tråden, der trådstarter får opplyst av likesinnede forum-brukere at han eller hun ikke er alene om å ha opplevd dette fenomenet. Dermed skulle det kvalifisere seg til kanskje-neologismen Baaden-Meinhof fenomen, som for øvrig er ganske likt synkronisitet/synkronitet. Men synkronisitet er altså mer slik du beskriver det pence321.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Det var nok uten tvil skjebnen som gjorde at du så samme navn to ganger på kort tid.
Sist endret av Screwdriver; 23. juni 2009 kl. 03:23.
Sitat av ticks Vis innlegg
Er jo ikke déjà vu han beskriver...
Vis hele sitatet...
Hehe
var bare en tull.

er enig i at tilfeldighet eller sammentreff nok er de best beskrivende ordene.

Har skjedd med meg flere ganger før at navn eller ting har dukket opp rett etter jeg for første gang har lest/hørt om dem. Har hendt ved et par anledninger at jeg har lest om en film jeg ikke har hørt om, men som virker kul og et par dager seinere går den på TV. Sist gang noe lignende skjedde, var det med en bok. Jeg fikk lyst til å lese en bok som heter Shantaram (jævlig bra bok) og like etter kom moren min hjem med den uten at jeg i det heletatt hadde nevnt det for henne.

Heldige sammentreff
Skjønner ikke helt hvorfor det er så mystisk... like teit som Jim Carrey når han legger merke til masse tall... når du ''lærer'' noe nytt så blir du obs på det
Det er sånn hver gang morra mi for seg ny bil og når vi kjører så blir jeg overaska hvor ofte og hvor mange Vovlo 850 det finnes, men når hun kjørte Seat Cordoba så la jeg merke til hvor mange det var av dem.

Tenker det er oppmørksomhet ja.
Sitat av Isbit Vis innlegg
Det er sånn hver gang morra mi for seg ny bil og når vi kjører så blir jeg overaska hvor ofte og hvor mange Vovlo 850 det finnes, men når hun kjørte Seat Cordoba så la jeg merke til hvor mange det var av dem.

Tenker det er oppmørksomhet ja.
Vis hele sitatet...
Veit ikke jeg isbit.
Jeg legger også merke til de jævlig mange Volvoene, og familien min kjører Nissan
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg opplever ofte slike ting med ord.
Vis hele sitatet...
Den er jeg med på. Ett eksempel er når norsklæreren vår forklarte noe greier om ordet "henholdsvis", og hvorfor han mente at ordet var ubrukelig eller noe. Siden den gang har jeg lagt merke til ordet hver eneste gang jeg ser det, samtidig som jeg prøver å huske hva han sa. Nesten irriterende, egentlig...
Sist endret av Archj; 23. juni 2009 kl. 23:24.
Skjønner hva dere mener . Skjedd flere ganger med meg. Spesielt da jeg var yngre av en eller annen rar grunn.
litt sånn offtopic: siden trådstarteren lurte på et ord så stjal jeg litt av tråden og spør om det er et ord for å ikke være tørst? Ikke sant det er f. eks sulten-mett, trøtt-våken..tørst-???
Noen som har et ord for detta?
Tilfredstilt ?:P aner ikke haha, faen nå kommer jeg til å tenke på det hele tiden
Jeg veeeit har lurt på det leeenge
Sitat av Asoke Vis innlegg
litt sånn offtopic: siden trådstarteren lurte på et ord så stjal jeg litt av tråden og spør om det er et ord for å ikke være tørst? Ikke sant det er f. eks sulten-mett, trøtt-våken..tørst-???
Noen som har et ord for detta?
Vis hele sitatet...
Utørst.
Sitat av ql1rz Vis innlegg
Utørst.
Vis hele sitatet...
Er det et ord som heter Utørst? neei? må sjekke i ordbok..

Edit: fant det ut nå ja...på språkrådet sine sider så står det visst utørst som det motsatte av tørst.. jaja, syns det høres helt snålt ut jeg^^
Sist endret av Asoke; 23. juni 2009 kl. 23:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Da er det vel mulig at du er unødvendig vanskelig når det gjelder ordvalg - utørst er helt greit og er det samme for tørst som mett er for sulten.
Sist endret av robhol; 24. juni 2009 kl. 00:54.
Blanding av underbevissthet og cocktailparty-effekten ville jeg kalt det.