Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2085
Jeg tenkte å gå til annskaffelse av paintball. Har liten peiling. Kun spilt noen runder, men har aldri eid noe utstyr selv. Så det er på tide å invistere.

Det jeg lurte på er om noen mere erfrarne spillere kan gi meg noen tips så jeg kan velge det utstyret jeg trenger. Min økonomi er ikke på topp for tiden, og det gjør utfordringen litt større.

Jeg tenkte litt på denne pakken:

http://www.game-on.no/webshop/btippm...kb-p-1300.html

Hva tror dere? og hva mere trenger jeg for å komme igang?
Skal du spille bane eller skog?
Prisene på utstyr i Norge er høye, men visst du bestiller fra statene får du det en del billigere. www.ansgear.com sender til Norge som gave, dvs at du slipper å betale 25% mva på hele beløpet, du velger selv hvilken "verdi" de skriver på pakken før de sender den. 5000kr i utstyr kan koste deg 300kr i mva.
Jeg anbefaler deg å kjøpe tippmann A-5 fra gameon, men husk at du må ha lufttank og helst en remote. Da må du også ha en vest eller lignende som du kan ha tanken i. Crossfire har noen greie tanker, men de er litt dyre. Du finner masse fint på ebay og qxl.
Den A5-en er lett å oppgradere med flatlineløp og taktisk skulderstokk. Dessuten er matesystemet på den temmelig genialt. Hadde selv en oppgradert A5 "stealth sniper", den opplevde jeg _aldri_ å få splatt i løpet under krig.

Jeg syns at A5 er en meget allsidig markør som er god både i skog og på bane.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Morro at du lagde denne tråden på kontrakultur, da det ikke er noe "kontrakulturistisk" med paintball.

Skal du spille på bane og turneringer, så kan du ikke bruke Tippmann A-5 grunnet cyclone feeding.
Dette gjelder også markører med rocking trigger, men det er det ikke mange av...

Om du skal spille Speedball, vil jeg annbefale deg Smart Parts Epiphany, Invert Mini, eller generelt en brukt Smart Parts Shocker.
Sistnevnte er bra greier.
Det finnes mange andre saker og ting, men jeg gidder ikke nevne alt...
Du spør på feil forum...
www.splat.no er stedet du bør spørre.
Jeg kan annbefale Crossfire tank: http://www.paintball24.com/shop/prod...roducts_id=394
og av magasin er det ett par bra greier: VL eVLution III, VL Vlocity, Empire Reloader B, Empire Prophecy og Empire Magna.
Empire lager de råeste magasinene..
anbefaler deg til å kjøpe Spyder MR2 som markør, veldig robust, skyter fort og er ganske treffsikker, koster under 2000kr og ser kul ut http://007paintballshop.com/shop/images/mr2_eye_angled_sm.JPG
Siden du ikke har så mye penger å bruke så hadde jeg kjøpt et litt billig magasin, på ebay får du masse billige magasiner, tror det koster 400kr for et som lader 25skudd i sekundet.
På ebay for du egentlig kjøpt alt du trenger til en rimelig penge, så jeg vil anbefale deg å finne en selger som selger alt du trenger og som er rimelig, så kan du kjøpe alt av samme selger.
Alt i alt med MR2 markør, maske, tank og magasin så mener jeg å huske at det ble like under 3000kr... da har du en markør som er god for 25 skudd i sekundet.

Vil også råde deg til å kjøpe flere luft eller co2 tanker, greit å ha litt ekstra gass.
Spyder, heheheheeehe.

Styr unna Spyder.
Tippmann til skog og en grei nybegynner speedball markør er Smart Parts / Invert Mini som Up sa.
Trådstarter
Blir vel mest skog. Har ingen planer om turneringer.

Nitrofis anbefaler meg luftank med remote. Og en vest til å ha tanken i. Vi det da si at tanken ikke festest direkte til markøren, men at tanken er festet på vesten og at det går luftslange fra tanken til markøren? Har jeg forstått det riktig?
Sitat av Insanity Vis innlegg
Skal du spille bane eller skog?
Prisene på utstyr i Norge er høye, men visst du bestiller fra statene får du det en del billigere. www.ansgear.com sender til Norge som gave, dvs at du slipper å betale 25% mva på hele beløpet, du velger selv hvilken "verdi" de skriver på pakken før de sender den. 5000kr i utstyr kan koste deg [COLOR="Red"]1200[/COLOR]kr i mva.
Vis hele sitatet...

Se rettelse over.

Jeg har ikke så mye peil, men riktig som Insanity sier, kjøp fra statene.
nå har ikke jeg noe særlig peiling på skog, men...
remote er djevelens verk.
enig med HStern i at du bør styre unna spyder.
tippmann er genialt i skog og krever svært lite vedlikehold. vil og anbefale at du stryker flatlineløp og diverse "taktiske utskjeielser". Du blir ikke noe bedre av at rifla di ser ut som en ak-47. bruk penger på skikkelig maling heller.

selv om du skal spille skog, vil jeg anbefale at du tar en kikk på brukte proto matrixer, pmr eller slg.
Enig med de over, styr langt unna Spyder.
Selv mener eg at skogsmarkører er søppel.
Hadde det vert opp til meg hadde jeg gått på splat.no ( paintballforum )
og funnet det en Ego6 til en veldig billig penge.

Dette er en high-end markør, og du vil aldri få noe problemer med den, eneste hake er at den trenger rengjøring etter hver gang, men dette er unnagjort på 1 min med en Ego.

Den skyter bedre, er mer presis, fyrer av fortere, bortimot like robust som hvilken som helst skogsmarkør. Du kan ikke skyte med den under vann, men dette ser jeg ikke som noen ulempe.

Hvorfor springe rundt med en stor og tung markør, når man kan springe rundt med en liten og lett markør, og alltid vere klar når noen skulle dukke opp.

Har selv spilt med min Ego8 i skog mange ganger, og kan mildt sagt si at ingen skogsmarkør har sjangs mot en Ego, bortsett fra undervannsskyting, og om du skulle bli sint og gå rage mot en sten.

Almenning
Forresten, en Spyder mr2 er heldig om den klarer 8 ball i sekundet, 25 er bare bullshit Se en markør som virkelig er god for 25 ball i sekundet og sammenlign, det er stor forskjell, en mekanisk markør vil aldri klare 14 engang =)
hvis du skal spille skog/scenario så anbefaler jeg deg tippman 98 custom
aner ikke hvor mange ganger jeg har kasta denne veggimellom å ijgennom bilruter osv.. men den funker like bra hver gang og ikke antydning til at den har fått gjennomgått
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må bare si meg enig i "styr unna spyder" og "gå for tippmann".
Tippmann er det beste nybegynner utstyret.

Som Mats sier, så er remote djevelens værk, og jeg kan ikke si meg mere enig!
Tanken er der for at man skal klare holde markøren stabilt, og viss noen som ikke har erfaring med remote prøver si det motsatte, så vent med det til dere har testet.
Noen liker det kansje, men da har de sikkert skulderstøtte.

Og som Almenning sier, så er det mye bedre og finne en brukt Ego!
Ego er veldig bra saker, og finner man det billig så er det alfa omega.

Nå vil jeg bare si en ting anngående bps...
Det hjelper ingenting om en markørs mekanikk klarer 25 bps, om triggeren og mekanikken suger, som på de fleste billigmarkører.
Det beste av billigmarkører jeg selv har testet er SP Epiphany og Pro Master.
Sistnevnte lånte jeg under NM i 2007 eller var det 2006, og jeg fikk 0 break eller chop, og jeg klarte fyre baller som ett uvær. Han som eide den ga 1500 for den, men vet ikke om det var ny eller ikke. Kosta lite uansett.
Med f.eks SP ion, så har jeg klart og fyre av 13-14 bps på det meste, men med min gammle godt tunede Angel G7 fikk jeg avogtil beskjed fra BPS telleren at jeg var oppe i 15 bps, som er veldig fort, værtfall forhold til 12-13 bps.
Når man er helt færsk er det vanlig at fingrene klarer 10-12 uten trening.
Det vanskeligste er ikke og klare og komme opp i høy hastighet, men og få en jevn rytme i høy hastighet.

I allefall, som jeg har fått med meg, så har MR2 elektronisk grip med så si mekanisk trigger, som man kan be til gud, om og få en høy ROF... Da mener jeg virkelig BE.
Sitat av HStern Vis innlegg
Spyder, heheheheeehe.

Styr unna Spyder.
Tippmann til skog og en grei nybegynner speedball markør er Smart Parts / Invert Mini som Up sa.
Vis hele sitatet...

lavpanna idiot! det er hva du gjør det til. om du skal leke drittunge med å ta på rambosminken og herje med markøren din er det ikke rart man får et dårlig forhold til markøren sin.
Tippman funker fjell. Vi er selv en gjeng på 8-9 stk som spiller, alle bruker Tippmann 98 act.

Er super, og funker bra året rundt.
^^Men, har dere tilgang til ladestasjon/luft?
Vi kjøpte med 2x15 l luftflasker, som holder i allefall en hel dag, for oss :P Men pass på hvor du bestiller fra..
Er ikke alle som er like flinke når det kommer til kundebehandling (Paintba....nor...)
Hvorfor skal man styre unna Spyder? Greit nok at Tippmann er en utrolig bra nybegynner markør, med tanke på hvor robust den er og hvor billig den er. Kan praktisk talt hive den i en murvegg, og fungerer like optimalt som før etterpå.
Men, driver min egen paintball bedrift for tiden, driver med litt salg og mye utleie. Har solgt fler Spyder markører, og har en selv også. Aldri opplevd noe tull, forutenom når jeg selv driver å tukler litt for mye. Den er av typen Spyder vs2.
Rask, treffsikker (noe tippmann ikke er i det hele) og samtidig er den robust. Ikke robust nok til å kunne bli kastet i en murvegg, men den tåler ihvertfall en del fall fra 1m høyde eller litt hard smelling mot div. gjenstander.

Hadde en kompis som hadde ca akuratt det samme spørsmålet og var i samme situasjon som deg. Anbefalte han denne, han gikk for den, og har ikke hørt han klage siden.
Har to kompiser som har har Spyder MR2 og begge to har hatt problemer med luftlekkasjer.
Anbefaler på det sterkeste tippmann hvis du bare skal spille skog. 98'en er paintballverdenens AK47, skal du kjøpe a5 bør du bytte ut plastikk delene i cyclone feeden ettersom disse ofte slites ut og/eller knekker.
Man kan vere så fornøyd man vil med en markør, helt til man prøver en Ego, da er alt annet søppel. Har selv skutt med godt over 50 forskjellige markører.
Eid Spyder, Dye, Smartparts og Ego markører og kan ikke si noe annet enn at Ego er det beste alternativ med mindre du skal holde deg under 2 store lapper.

Går man på splat.no og finner en brukt pakke, for man fint en 06 Ego med luft og alt man trenger for å spille til 3000.
Den slår Spyder, Tippman you name it på ALLE pungter, bortsett fra vedlikehold og robusthet.
For all del, de tåler MYE juling, men man må ta vare på den i høgre grad enn en Tippmann.

Den trenger ikke vedlikehold, men levetiden deretter.

Anbefaler deg å prøve samtlige markører, og se hvordan samtlige markører blir vedlikeholdt før du kjøper deg en selv.

Jeg gjorde mitt livs største tabbe da jeg kjøpte en Spyder.

Og det som står over at man kan ta med en tippmann markør på en speedball bane er noe av det største pisspreiket jeg har hørt =)
Vi har hatt av den sorten i klubben vår, nå eiger de enten Dm eller Ego.
Fordi det er nettop det som er veien å gå.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
lavpanna idiot! det er hva du gjør det til. om du skal leke drittunge med å ta på rambosminken og herje med markøren din er det ikke rart man får et dårlig forhold til markøren sin.
Vis hele sitatet...
Ta det med ro - kanskje du får tilbake de 4000 du betalte på finn.no.
Og nå spiller jeg ikke skog så mye - men er det ikke slikt en god skogsmarkør skal tåle?
Herjing i både sol,regn og vind.