Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 13300
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Her er litt om nitrogentriiodid (NI3) og en guide med bilder om hvordan du kan lage det
Har lest litt rundt på nettet og sett i arkivet og hentet noe info derifra også, men nesten all teksten er egen tekst.
Nitrogentriiodid er egentlig et HE, men jeg velger å putte det i dette forumet så får heller crew flytte tråden.
Nitrogentriiodid er egentlig ikke det ordentlige navnet. I virkeligheten er det et kompleks mellom nitrogentriiodid og ammoniakk! Da det egentlig heter nitrogentriiodidmonoammine.
Dette er det samme stoffet som er i ”Peter Logan’s Exploding Paste”
Denne blandingen er veldig ustabil og kan faktisk gå av om du berører den med en fjær!
Jeg ville ikke kalt stoffet veldig kraftig, men veldig følsomt for berøring som vill få stoffet til å smelle med et høyt og skjærende smell og det vil komme lilla røyk.

Guiden:

Du trenger:
Jod i krystallform (I2) – Kan kjøpes på apotek, men det er veldig dyrt og fordi jod er veldig giftig så må man vist fylle ut et langt skjema og beskrive hva man skal bruke det til (dette har jeg i alle fall lest at man må). Kjøp det heller på en kjemiforhandler som for eksempel svensakemi. Det er også mulighet å lage Jod selv. Oppskrift nederst på siden.

Ammoniakk – Vanelig husholdnings salmiakk inneholder 10-15% ammoniakk (resten vann) dette er i miste laget for å lage NI3 (har selv prøvd og det fungerer, men med dårlig resultat. Man trenger helst fra 25% og oppover. Luna (TOOLS) selger ammoniakk 25% men da må man må kjøpe 12 liter om gangen! Får å få høyere % av ammoniakk av vanelig salmiakk (10-15% ammoniakk) destillerer du det.

http://img2.putfile.com/thumb/8/22306182948.jpg

En ting til å røre med (noe av glass er supert siden det ikke reagerer med nesten noe)
En beholder å blande kjemikaliene sammen i.
Du trenger også hansker fordi Jod setter stygge merker på fingre og andre ting. Klær som du ikke er så redd for er også fint å ha på siden både ammoniakk og jod setter stygge merker på klærne.

Slik gjør du:
Jeg pleier bare å bløtlegge noen jod krystaller i ammoniakk til de er fine og våte la det stå en liten stund og etter det legge det på en plate/skål og la det tørke der til det er fint og tørt.
Men en metode jeg har lest er å blande 1 gram med jod krystaller med 20 ml ammoniakk, vent i en time eller to, filtrer blandingen og la den tørke i en til en og en halv time. Det spørs litt på temperatur og luftfuktighet hvor fort det går å tørke.
Nå har du nitrogentriiodidmonoammine!
ta nå en lang pinne og rør stoffet ditt litt eller slå det forsiktig. Noen ganger skal det et litt hardt slag for å få det til å sprenge, men det kan også sprenge av sin egen vekt noen ganger!
Bli kjent med stoffet på lang avstand først.

IKKE OPPBEVAR STOFFET FERDIG LAGET! Dette er nesten 100% sikkert at stoffet oppbevart på en eller annen beholder vil sprenge av seg selv i beholderen. Tenk om du har NI3 i en beholder og noe av stoffet fester seg på sidene i beholderen eller i skrulokket (stoffet nederst i beholderen vill få alt vekten av det andre over seg og det vill garantert sprenge). Du åpner enten boksen eller er ner den og hele dritten sprenger og det kommer NI3 utover deg og rundt på gulvet, taket og veggene! Da har du sånn ca. 10 min til 2timer på deg før alt sprenger.
Jeg tar ikke ansvar for hva dere gjør med dette stoffet eller om dere skader dere, noen andre eller noe annet under produksjon eller bruk av dette stoffet.



Hvordan lage Jod:
Det er flere måter å lage jod på:

Metode 1 (Oversatt mer eller mindre fra Frogfot)
Du trenger:
Kaliumjodid (KI)
Kaliumpermanganat (KMnO4)
Svovelsyre (H2SO4) (11% og oppover)

Slik gjør du:
Oppløs 1 gram av KMnO4 i 20 ml vann.
Oppløs 5 gram KI litt og litt i en blanding av 1,4 ml H2SO4 og 20 ml vann. Du kan også oppløse KI i 20 ml 11% H2SO4.
Før vi går videre så vær sikker på at alt av det faste/solide stoffet er løst opp. Hvis alt har løst seg opp så start med å røre rundt i beholderen med syre og jodid mens du sakte tilsetter permanganat-løsningen dråpevis. Husk å gjøre dette i et godt ventilert rom (eller ute for den saks skyld).
Når du er ferdig med å blande stoffene, kondensert jod vill komme til syne. Filtrer blandingen og vask det solide stoffet med vann på filteret. Overfør filteret til et papir håndkle og få ut så mye vann som overhode mulig. Produktet du har laget er som små krystaller med mørkegrå farge og en spesiell lukt.
Jod laget på denne måten er nødt til å bli renset/vasket. Først tørket i en liten ”dessicator” (tørkeapparat) (med CaCl2) for i alle fall 6 timer. Hver ørliten bit av jodet vil fordampe, men det er uvesentlig. Vekten av det ubearbeidete joden er 3,67 gram. Etter tørking plasserer du jodet i et begergalss og et rundt glassbeholder med kaldt vann på toppen av er begerglass.
http://www.frogfot.com/stuff/iodinesublapp.gif
Dette er hovedsakelig et bra oppsett for rensing av jodet. Den kuleformede beholderen som du ser på bildet er det en fin måte og få nytt og forsette og holde vannet kaldt. Men enklere og lettere for de som ikke har så mye utstyr er å skifte vannet med en sprøyte.
http://www.frogfot.com/stuff/iodsubl.jpg
Her er et enkelt oppsett for rensingen av jodet. En rundt glassbeholder med vann, jeg brukte en lyspære som beholderen på toppen, men en beholder med tykkere vegger vill fungere bedre.

Begerglasset blir så varmet opp på i en ovn, og som resultat vill begerglasset bli fylt med en tykk lilla jodid røyk/damp og jodet vil rekrystalliseres på den kalde beholderen med vann.
Begerglasset blir så fjernet fra ovnen når røyken/dampen begynner å bli klar. Skrap av krystallene med en kniv og la dette stå og tørke i en tett glass beholder.

Jeg fikk tilslutt 3,53 g jod (92 % av teoretisk mulig)
http://www.frogfot.com/stuff/iodine.jpg
Nydelige mørke og skinnende krystaller av ren jod under en lyspære. Den er egentlig grå i fargen, men det er frogfot sin fotoskills.

Metode 2 (Oversatt mer eller mindre fra Frogfot)
Du trenger:
Kaliumjodid (KI)
Kaliumdikromat (K2Cr2O7)

Slik gjør du:
Bland sammen 1 del KI (kaliumjodid) og 1,5-2 deler K2Cr2O7 (kaliumdikromat), plasser blandingen i et begerglass. Oppå begerglasset setter du en rund glassholder med kalt vann og varm opp begerglasset, (i alle fall på e 1300W varme plate). Jod vel forme krystaller på beholderen men vann. Når reaksjonen er ferdig når jod-røyken/dampen starter å bli klar/gjennomsiktig. Legg alle krystallene i en lufttett glass beholder.

Har du tenkt til å lage jod så husk at dette er giftig og les mer om det før du setter i gang!
Står mer informasjon om produksjon av jod på www.frogfot.com > synteser.
Husk å Søk!
Takk til forgfot for Jod oppskrift + bilder.

Lykke til! (Jeg tar ikke noe ansvar av skader og lignende under produksjon eller bruk av dette).

- Thoryllo
Det er virkelig fart i dette her: http://youtube.com/watch?v=-FcBZPB-PCU
Med det virker som at man ikke skal pakke dette inn å lage en kinaputt for å si det sånn:P
Flott guide! Jeg syns denne fortjener en plass i "oppskrifter"-delen.

Kansje du kan filme det i action en gang og? Kansje skremme livskiten ut av læreren?

Keep up the good work.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Har kaliumjodid noen faremomenter?Etter det jeg har lest så har det ikke det, men vil være på den sikre siden.

Jeg tenkte importere det med bil. Vil jeg kunne få problemer i tollen da? Det kan jo egentlig ikke brukes til noe spesielt farlig?
Som vi har tatt på PM og jeg har skrevet på forumet; generelt går kjemikalier under vanlig verdigrense så lenge de ikke står på denne listen:
http://lovdata.no/for/sf/md/td-19951024-0865-018.html

Men de kan inndra det hvis de får mistanke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg testet ut dette her om dagen, Og jeg hadde skvettet rundt med det i nesten hele huset, og på trappa
Tror ikke jeg vil gjøre det igjen, fordi det smallt nesten hele tiden uten videre
Sitat av hanse Vis innlegg
Har kaliumjodid noen faremomenter?Etter det jeg har lest så har det ikke det, men vil være på den sikre siden.

Jeg tenkte importere det med bil. Vil jeg kunne få problemer i tollen da? Det kan jo egentlig ikke brukes til noe spesielt farlig?
Vis hele sitatet...
Kan ikke tro at det er så veldig farlig vertfall. KJ er det jodet som bruker i Jozo-salt.

Det er 0.5g KJ per 100g salt. Så ikke store mengden, men finner du en måte å hente ut 100% på så har du en pris på 10kr++ grammet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Du kan faktisk lage jod med elektrolyse av kaliumjodidoppløysning..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Fyllingz: Ja det kan man http://www.freakforum.nu/forum/showp...7&postcount=32
Men for en del folk så er det faktisk lettere å få tak i jod krystaller enn kaliumjodid, pga. kaliumjodid ikke er lov å innføre. (jod går fint igjennom tollen, har fortollet jod flere ganger)
Men er lettere og tryggere å oppbevare / holde på med kaliumjodid da, men så starter jo jobber med å skille det ut gjennom elektrolyse.

Står en del om jod framstilling her: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=121594
Ikke akkurat elektrolyse av kaliumjodid tror jeg da.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Mener man også kan oksidere jod- ioner til jod med klorgass:

2KI+ Cl2 --> 2KCl + I2

Man fører rett å slett klorgass gjennom et rør med fast KI. Da vil det, forhåpentligvis, dannes jod. Jeg vet ihvertfall at det fungerer å lage brom fra KBr på denne måten, og Jod er mindre elektronegativt enn brom.

Jeg skal teste det etterhvert. Skal gjøre det ute, så må ha sånn nogenlunde bra vær hehe.

Edit: Fant også dette på wikipedia nå:

The element may also be prepared in an ultrapure form through the reaction of potassium iodide with copper(II) sulfate, which gives copper(II) iodide initially. That decomposes spontaneously to copper(I) iodide and iodine:

Cu2+ + 2 I− → CuI2
2 CuI2 → 2 CuI + I2
Sist endret av hanses; 19. januar 2009 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis jeg har et begerglass med salmiakk og jod krystaller oppi, er det da trygt å lagre det i en uke, så lenge man passer på at NI3'en er i væsken?
Nei, sånt tull hadde jeg aldri prøvd meg på uansett om noen her inne har gjort lignende før.
Noe så ustabilt som det der skal man ikke lagre under noen som helst slags omstendigheter. Det mener nå hvertfall jeg.
Neivell, men jeg mener å huske at det kunne løses opp i eter og lagres slik. Det skulle visstnok være slik de gjorde det på Brainiac med den berømte "Exploding Paste".
Ikke at det under noen omstendigheter skulle være nødvendig å lagre det, ettersom det er latterlig simpelt å lage hvis man har både jod og salmiakk.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
så lenge det er vasket godt og står under vann vil jeg tro det er ufarlig. Har lest om en som lagret det i flere måneder. Det har jeg vel forsåvidt gjort selv også når jeg tenker meg om... Og jo, det kan være nødvendig å lagre hvis man er lat nok til å ikke gidde å dra et sted der det kan detoneres uten å forstyrre andre Det var snakk om ca 1 gram. Ville aldri ha lagret store mengder. Heller ikke laget for den saks skyld.

Fant noe litt interresant på wikipedia:

"Structure of NI3 and its derivatives
Nitrogen triiodide is a dark red compound, first characterized by X-ray crystallography in 1990, when it was prepared by an ammonia-free route. Boron nitride reacts with iodine fluoride in trichlorofluoromethane at -30 °C to produce pure NI3 in low yield.[1] NI3 is pyramidal (C3v molecular symmetry), as are the other nitrogen trihalides as well as ammonia.[2]

The material that is usually called "nitrogen triiodide" is prepared by the reaction of iodine with ammonia. When this reaction is conducted at low temperatures in anhydrous ammonia, the initial product is NI3·(NH3)5, but this material loses some ammonia upon warming to give the 1:1 adduct NI3·(NH3). This adduct was first reported by Bernard Courtois in 1812, and its formula was finally determined in 1905 by Silberrad.[3] Its solid state structure consists of chains of -NI2-I-NI2-I-NI2-I-... Ammonia molecules are situated between the chains. In the dark and kept cold and damp with ammonia, NI3·(NH3) is stable. The dry material is, however a contact explosive decomposing according to the following equation:[2]

8NI3NH3 → 5 N2 + 6 NH4I + 9 I2
The instability of NI3 itself or NI3NH3 can be attributed to the great stability of N2."
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Må bare fortelle en historie jeg har hørt eller lest for en stund siden om lagring av NI3 (kan vær det var her inne?!)
Det var en fyr som hadde laget store mengder NI3, og han skulle jo ikke bruke opp alt med en gang, så han tok å helte det nedpå en beholder med tettskrulokk, muligens han lagret det under vann også!
Når han holdt på med beholderen og skulle sette den vekk så ble litt av NI3-et ”kastet” opp ved lokket hvor det lå og tørket.
Neste gang han åpnet beholderen som hadde skrulokk, ble det friksjon så hele det sa pang, beholderen ble ødelagt og det spruta vått NI3 på personen og på veggene, gulvet og taket(?)!
Da står man der med skjegget i postkassa…
Du har ca. 1 time på deg før en bare en liten flue kan detonere hele ladningen som er spredd i et rom i huset ditt… eller så kommer det til å gå av, av sin egen vekt et sted og detonere alt.
Boooom :P

Bare en liten morsom historie som godt kunne vært sann (kanskje den er det også)

Selv ville jeg aldri oppbevart NI3, i alle fall ikke i store mengder.
Stoffet er greit kraftig, og det skal så _utrolig_ lite til for å sette det av.
Har selv opplevd at det har detonert av sin egen vekt.
Sist endret av Thoryllo; 23. januar 2009 kl. 07:56.
Jeg har også opplevd at det detonerer for nesten ingenting, vet ikke hvor mye det var i vekt men i volum så var det en bitteliten klump på tuppen av en skje. Så jeg har forståelse for hvor farlig det er å lage store mengder, og det er noe jeg ikke vil risikere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er vell større sjangs at det detonerer av vibrasjoner og sjokk enn sin egen vekt?
funker sikkert fett til musefelle fikk ikke kjøpe jod på apoteket, "du måtte ha oppbevarings løyve fra politi for å holde dette kjemikaliet" fikk eg beskjed om?
NI3 er tøffe greier
Jeg har som mange andre opplevd at det har detonert av litt vind, av lyd, og av egen vekt.
Men har noen her et godt tips til hva man kan bruke for å fjerne stygge flekker ?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
prøv med natrium/kalium tiosulfat. Saltsyre har jeg også hørt skal fungere, men det egner seg ikke alltid å bruke
Jeg brukte ingenting for å fjerne flekkene
De forsvant av seg selv xD
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når man skal destilere ut ammoniakk fra salmiakk, er det vannet eller ammoniakken som vi fordampe?
Jeg prøvde å lese på wikipedia, men det står at den fordamper på -33 grader C, så jeg går utifra at den egentli er en gass (?)

Noen som vet dette, å evt. hvilken tempratur fordamper ammoniakken?
Sist endret av tobbi94; 6. mars 2009 kl. 16:45.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg må bare først spørre; Hva er planen din?
Skal du ha NH3 gass? Eller skal du ha sterkere salmiakk? Eller vil du krystalisere NH4Cl?
Jeg tenkte å konsentrere ammoniakken som finnes i salmiakk, å deretter lage NI3.

Jeg å fyllingz lagde Jod igår, av KI og H2SO4, og det funket perfekt, så da mangle vi bare Ammoniakk.

Visst vi klarer det får vi muligens lov til å fremføre en liten detonasjon av NI3 for Kjemiklassen
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Fungerer flott å lage NI3 med "Salmiakk" fra vanlig matbutikk (som inneholder 10-15% ammoniakk).
Muligens man får ett bedre resultat med sterkere konsentrasjon av ammoniakken, men fungerer BRA med vanlig husholdnings-salmiakk.
Sitat av tobbi94 Vis innlegg
Jeg tenkte å konsentrere ammoniakken som finnes i salmiakk, å deretter lage NI3.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig å konsentrere, bare bortkasta tid.
Fikk strålende resultat med "Salmi" salmiakk, bare la den stå i salmiakken litt lengre.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Muligens man får ett bedre resultat med sterkere konsentrasjon av ammoniakken, men fungerer BRA med vanlig husholdnings-salmiakk.
Vis hele sitatet...
Man får vell heller bedre yield, da det er flere mol NH4Cl om det er mere konsentrert.
Visst en får bedre yield ved høyere konsentrasjoner av ammoniakk spør jeg igjen, som i post 22.

Og ja, jeg er ute etter sterkere ammoniakk
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell tviler på at det er snakk om mye yield.
Er tross alt snakk om molare verdier, så viss du har 50% Salmiakk istedenfor 10%, så tilsetter du 5 ganger mindre.
Kan være det er ingenting mere yield.

Ser værtfall ingen vits non whatsoever og gjøre det.
Det tørkar fortare? (trur eg)
Så tobbi94 det blir heilt vanlig salmiakk
Sist endret av Fyllingz; 10. mars 2009 kl. 22:44.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte jeg skulle bestille jod fra tyskland i steden for å lage det selv.

Jeg vet at det er ulovlig å impotere det, så jeg lurer på hvilken straff man vil kunne få, vis tollvesenet stopper pakken med 500g jod?

forenklet foreleg eller bot og skriv på rullebladet?
Eller, retur av varen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Er jod ulovlig å importere? Jeg vet at kaliumjodid er ulovlig å importere uten resept (snakk om idioti), men jeg har ikke lest noe om forbud av jod.
Jeg kan ta feil, men jeg leste en plass at det skulle være ulovlig.
men det vet sikkert dere bedre en meg.

Noen som vet?
Sist endret av phyton; 3. april 2009 kl. 22:17.
Kan si med ganske stor sannsynlighet at jod er ulovelig å importere uten spesiell avtale. Det er et rent helvete å kjøpe jod på apoteket i Norge, nesten umulig uten god grunn.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
For 2-3 år siden bestilte jeg en del kjemikalie fra Svenskakemi, 2 av de kjemikaliene var jod (100 gram godt merket) og kaliumpermanganat.
Før hadde det vært en 100kg grense på innførsel av kaliumpermanganat, men rett før jeg bestilte hadde tollen fått nye regler som innebar et totalforbud mot innførsel av kaliumpermangant, som verken jeg eller Hans Nilsson Jr. fra Svenskakemi viste om.
Pakken ble sjekket i tollen, men ble retunert fordi den inneholdt kaliumpermangat! De sa ingenting om jodet... og jodet det gikk fint igjennom andre gang (pakken ble sjekket da også).
Så selv har jeg erfart av det ikke er noe forbud mot innførsel av Jod.

Vil anbefale deg og sende en e-post til tollvesenet og spørre.
Jeg har selv spurt om innførsel av flere stoffer ved flere anledninger før jeg har bestilt kjemikalier, de er veldig hyggelige, svarer raskt og på det du lurer på!
(Beklager skrivefeil hvis det er noen, er ganske trøtt nå! God natt )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hallo sikkert mange her som lurer på ka blandings forholda er med jod å salmiakk
Så i går kveld sat eg å rekna det ut
Dette er med 10% ammoniakk:
77% salmiakk og 23% rein jod
KOS dokke:P
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er de 77% volum eller vekt?

Og hvilken reaksjonslikning brukte du?
Alt blei målt med vekt.

3 I2 + 2 NH3 -> 2 NI3 + 3 H2

Eg rekna ikkje med vatn/H2O.
77% g salmiakk, som har i seg 10% ammoniakk.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Da stemmer ikke beregningene dine. Formelen for stoffet du får når du blander salmiakk (NH4+ + OH-) med jod er nemlig [NI3(NH3)] eller [NI3(NH3)3] og er altså et kompleks. Ren NI3 ble ikke laget før på 90- tallet ifølge wikipedia.

Og har du sett noe H2(g) som bobler opp? Lenge siden jeg har lagd det, men kan ikke huske å ha lagt merke til det. Jeg har sett mange reaksjonslikninger på denne reaksjonen, men hittil synes jeg denne er meste sannsynlig:

3I2 + 5NH4+ + 5OH- ----> 3NH4I + [NI3 (NH3)] + 5H2O

Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg gjerne ha prøvd å påvise NH4I for å styrke reaksjonslikningen, men det har jeg desverre ikke mulighet til fordi jeg skal selge kjemikaliene mine.
Okey, ein ting når NI3 går av kva blir formelen?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
sjekk ut denne siden: http://www.absoluteastronomy.com/top...ogen_triiodide

The dry material is, however a contact explosive decomposing according to the following equation:


8NI3NH3 --> 5 N2 + 6 NH4I + 9 I2
Vis hele sitatet...
Om dette er korrekt vet jeg ikke. Ligger så mye feilinformasjon ute på nettet. Men siden virket jo seriøs
Sist endret av hanses; 8. mai 2009 kl. 20:38.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Når det tørker...
Det er ikke sånn at alt av løsemidler forsvinner, og man sitter igjen med ren NI3?
Sist endret av Up; 8. mai 2009 kl. 21:08.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
nei, en sitter igjen med [NI3(NH3)]. Produktet i reaksjonen er [NI3(NH3)5] produktet ser det ut som, men det mister ammoniakk ettersom det tørker. Om en får [NI3(NH3)] uten å varme opp vet jeg ikke.

ren NI3 sublimerer ved -20 grader C og dekomponerer ved 0 grader C.

Fra wikipedia:
"Boron nitride reacts with iodine fluoride in trichlorofluoromethane at -30 °C to produce pure NI3 in low yield."

Så å lage ren NI3 er ikke lett!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av hanses Vis innlegg
Produktet i reaksjonen er [NI3(NH3)5] produktet ser det ut som, men det mister ammoniakk ettersom det tørker
Vis hele sitatet...
Ja og det detonerer ikke før det er tørt gjør det?
Hvor mye ammoniak er borte da det kan erklæres tørt?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Ja og det detonerer ikke før det er tørt gjør det?
Hvor mye ammoniak er borte da det kan erklæres tørt?
Vis hele sitatet...
Stemmer, det er stablit så lenge det er ikke er tørt.
Når ikke krystallene / NI3-et er våte lengre Etter jeg har puttet det i et kaffe-filter slik at restene av ammoniaken har rent bort og det ser ut som man bare sitter igjen med våte jod biter så har jeg spredd det utover filteret og det har tatt ca. 20-60min før den har vært tørr for meg.

Går også ann å legge filteret med NI3 på toppen av en stekeplate eller over en gassbrenner og varme det opp for å få det til å gå av ganske fort.
Sist endret av Thoryllo; 11. mai 2009 kl. 07:28.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det på denne måten kun mulig å få rekative jodkrystaller eller er det mulig å knuse de i salmiakken sånn att du kan smøre stoffet på noe før det tørker?

Eller kanskje knuse krystallen før de tilsettes, evt lage en liten mølle av ett shell med noen blykuler, sånn att det er pulver før det puttes i.

Hadde vært fint med en slags grøt konsistens
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En flott og meget enkel syntese på jod ved bruk av kun NaI2 + H2SO4. (noe grisete metode)
http://www.youtube.com/watch?v=2F_kPXbi2D8

Her er en mye renere syntese for jod. Denne ved bruk av NaI2/KI2 + HCl + H2O2 3%.
http://www.youtube.com/watch?v=ZFP7f...eature=channel

Rekrystallisering som vanlig, på liten rundkolbe med kaldt vann/isvann.
Sist endret av BlueStarPyro; 26. september 2010 kl. 04:11.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
En flott og meget enkel syntese på jod ved bruk av kun NaI2 + H2SO4. (noe grisete metode)
http://www.youtube.com/watch?v=2F_kPXbi2D8

Her er en mye renere syntese for jod. Denne ved bruk av NaI2/KI2 + HCl + H2O2 3%.
Vis hele sitatet...
Kaliumjodid = KI
Natriumjodid = NaI

Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
Rekrystallisering som vanlig, på liten rundkolbe med kaldt vann/isvann.
Vis hele sitatet...
Det han gjør i videoen er ikke rekrystallisering, det er sublimering.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kaliumjodid = KI
Natriumjodid = NaI


Det han gjør i videoen er ikke rekrystallisering, det er sublimering.
Vis hele sitatet...
Så pirkete vi skulle være i dag. Hatt en kjip dag?

Det er da svært merkelig at denne kjemikeren sier 1.58 min inn i filmen, fordampe det og rekrystallisere det. Kall det hva du vil, men jeg lærte meg denne syntesen på kjemistudiene og da også som sublimering og rekrystallisering.

Edit, disse to metodene jeg linker til i innlegg #48 er også betydelig enklere og mindre giftig enn dem i førsteposten.
Sist endret av BlueStarPyro; 26. september 2010 kl. 18:23.