Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4612
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For en stund siden (mange måneder siden) fikk jeg bestillingen min fra svenskakemi.nu og da var det på tide med testing av nye ting. Noe av det jeg kjøpte kjemikalier til var Negative X.
Dette et en blanding av 3 kjemikalier som til sammen antennes ved hjelp av en dråpe vann!

Du trenger:
2,8 g ammoniumnitrat – finnes i isposer, kan kjøpes på noen gartnerbutikker og kan skaffes hos kjemiforhandlere.
0,3 g ammoniumklorid – Kan skaffes hos kjemiforhandlere.
9,6 g Sink (fint pulver) – kan skaffes hos kjemiforhandlere.
http://img2.putfile.com/thumb/8/21415565635.jpg

Gjør at ute!
Ta ammoniumnitratet og ammoniumkloridet og mos det til fint pulver i en morter.
Tilsett sink og rør litt om. (ikke ha hodet rett over)
http://img2.putfile.com/thumb/8/21415565682.jpg

Plasser blandingen på et sted hvor det ikke er noen brennbare gjenstander (UTE).
http://img2.putfile.com/thumb/8/21415565641.jpg

Tilsett en eller 2 dråpe vann med en pipette og fjern deg raskt.

Etter bare noen få sekunder vill du se at det begynner å ryke og litt etter vill det komme flammer og gnistrer.
http://www.pyrokits.com/documents/NH4NO3-Zn-3.jpg
Ikke mitt bilde, jeg greide å prestere med å sprute ut alt for mye vann når jeg skulle ta bildet så det bare boblet og røyk litt og fikk ikke ordentlig tenning.

Hva som skjer når du putter oppi vann kommer snart. Skal bare få sjekket at det er riktig først. Kan sikkert lage en film også.

Dette er veldig morsomt å gjøre og folk blir fascinert av at man kan tenne ting med bare en dråpe vann. Takk til Pyrokits / Svenskakemi for ide og kjemikalier.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
flott guide Du skal vel ikke fortelle reaksjonen, eller var det du mente?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hm, har alt jeg trenger, får se om jeg prøver dette!
Fin guide!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kult!
Man skal kunne gjøre noe lignende med kaliumpermanganat og glycerin.
Jeg kan prøve når jeg får tak i glycerin.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Brainiac: Takk, tenkte å forklare hva som skjer når du tilsetter en dråpe vann, altså hvorfor det begynner å brenne osv...
Raptor-Rub: Stemmer det:
Sitat av jchemed
A few drops of glycerin are placed into a hollow in a pile of potassium permanganate. Potassium permanganate is a strong oxidizing agent and glycerin is an easily oxidized substance. Consequently a redox type reaction is expected between these two substances. An exothermic reaction does occur with the glycerin boiling giving off smoke and eventually producing a flame that spreads around the pile of potassium permanganate. Eventually all the glycerin is consumed by the permanganate.

http://jchemed.chem.wisc.edu/jcesoft/cca/cca3/STILLS/GLYCER/GLYCER/12JPG09/2.JPG
glycerin is placed on potassium permanganate.

http://jchemed.chem.wisc.edu/jcesoft/cca/cca3/STILLS/GLYCER/GLYCER/12JPG09/7.JPG
The reaction is exothermic.
Link:
Vis hele sitatet...
http://jchemed.chem.wisc.edu/jcesoft...YCER/PAGE1.HTM

EDIT: Glycerin/glyserol får du på appoteket veldig billig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Thoryllo; det der er heilt anna reaksjon enn den som skjer i den første posten i denne tråden.

Alle forbrenninger er redox-reaksjoner, og redox-reaksjoner er veldig vanlige. Til dømes føregår det milliarder av dei i cellene dine, akkurat no. Samme skjer når du tenner ei fyrstikk eller en sigarett. Så å vise til en redox-reaksjon for å forklare ein anna er rimelig meiningslaust.

Kva som skjer i den øverste kan du sikkert finne ut ved å stille opp redox-ligninger for den, og sjå på endringer i oks.talla.
Flott guide.

Jeg så en film en plass (husker ikke hvor). Der var ammoniumklorid byttet ut med bakepulver, og så ut til å fynke fint.

Har du kansje hatt giddet å prøve dette?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Thoryllo; det der er heilt anna reaksjon enn den som skjer i den første posten i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Vidarlo: Legg merke til at Thoryllo skriver et kolon etter at han sier: "Stemmer det(_:_)".

Måtte bare
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
NH4Cl er vell en katalysator, så AN starter og dekomponere og oxyderer sinken. Vannet løser litt NH4Cl opp sammen med litt NH4NO3, og Cl setter i gang reaksjonen med AN'et.
Zn + NH4NO3 ---> ZnO + 2H2O + N2
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Big B: Ja, kan teste. Man kan også bytte ut ammoniumklorid med NaCl og andre stoffer. Kan lage en film hvor jeg tester litt div
Up: Stemmer etter hva jeg har lest
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Big B: Ja, kan teste. Man kan også bytte ut ammoniumklorid med NaCl og andre stoffer. Kan lage en film hvor jeg tester litt div
Up: Stemmer etter hva jeg har lest
Vis hele sitatet...

Uaaaagh! NaCl var det ja! Ikke bakepulver, sorry for det altså. Kom på det når du nevnte det.

Også er det mer logisk.
Tror dere zinken fra galvaniserte spikre er rent nokk? Eller er gjør allt sink hydrokside det ubrukelig?
Kan man kjøpe zink a\andre steder, funker offeranodene i båter?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Spiker er nok en dårlig kilde, kjøp heller anoder fra Biltema eller finn evt. brukte. Er veldig rent og en bra kilde.
Lekkert, de kosta jo ikke mye det må være magnesium anodene som kostet flesk.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Magnesiumanoder koster en del ja.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sinken på galvaniserte spikre skal vist være veldig rent, men siden det er veldig lite ville jeg helle som Pyro Anders sier kjøpt noen anoder som også er veldig rene
Skal mekke en film snart. Men er litt opptatt denne uken.
Forstod jeg riktig, at alt er malt opp i fint pulver?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, som det står i guiden til Thoryllo...
Vel, bare jeg får kjøpt en ispose nå må dette testes.
Nå prøvde jeg det her, men jeg fikke ikke noen flammer, selv om det virka som det brant for det ble veldig varmt og det røyk, men altså ingen flammer. Kan det ha vært siden jeg bare lagde 4g eller er det noe annent feil?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Gruff Vis innlegg
Nå prøvde jeg det her, men jeg fikke ikke noen flammer, selv om det virka som det brant for det ble veldig varmt og det røyk, men altså ingen flammer. Kan det ha vært siden jeg bare lagde 4g eller er det noe annent feil?
Vis hele sitatet...
Fulgte du oppskriften til Thoryllo? Var alt i fint pulver?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg splitta diskusjonen om vekter ut i eigen tråd, sidan den ikkje passa godt inn her. Svar på vekter kan takast der, fortsatt diskusjon om Negative X kan sjølvsagt takast her
http://youtube.com/watch?v=Q7YJDROJb1Q

I denne filmen sier de at man kan bruke vanlig bordsalt.
er det like bra som ammonium cloride?
Det står vel forsåvidt også i denne tråden

Big B: Ja, kan teste. Man kan også bytte ut ammoniumklorid med NaCl og andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Det var noe snakk om kaliumpermanganat og glycerin og jeg fikk lyst til å prøve.
Bare lurer på om man får tak i kaliumpermanganat billig på FK?
Hørte noen snakke om det et sted
Vil bare nevne at Ammoniumklorid også kalles Salmiakksalt eller bare Salmiakk. Kan kjøpes is hobbybutikker og brukes som smaksstoff i drops.

Infoen over er ikke 100% bekreftet. Synes bare å huske at jeg brukte Ammoniumklorid i drops jeg lagde engang. Bare under navnet Salmiakksalt. Sikkert grei info om noen kan bekrefte det.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
iBang: Ja, man kan bruke bordsalt (NaCl) som jeg skrev tidligere.
Zebbern: 70kr for 1kg kaliumpermanganat var det på FK før i alle fall.
Stemmer Liquix I f.eks. hockypulver er det ammonimklorid.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Panduro Hobby selger ammoniumklorid. Lager drops og har kjøpt der flere ganger før.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Raptor-Rub Vis innlegg
Kult!
Man skal kunne gjøre noe lignende med kaliumpermanganat og glycerin.
Jeg kan prøve når jeg får tak i glycerin.
Vis hele sitatet...
Prøvde dette nå, og det gikk ikke. Jeg blanda KMnO4 og glyserinet, men det skjedde ingen reaksjon. Hjelp?

Glyserinet er av merket Sterling BASIC, kjøpt i Danmark. Det er kjemisk ren 86% vegetabilsk glyserin.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Prøv og holde det på ca 150 grader i ca 1 time. da bør det være ca 86 ml utifra 100 ml.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til det med ammonium klorid, synes jeg å ha lest et sted at det finnes 60-100% i sopp og bakterie fjerner og kan kjøpes på jernia. Regner med at det er blandet ut med vann, og at man kan evaporere dette, men som sagt veldig usikker...
Er det noen som vet hvor konsentrert glyserinen som er i en sort isposer, vet ikke helt hva de heter, men det er ikke en sånn som du slår på så blir den kald.
Du har misforstått innholdet i isposene, tobbi94!
I disse isposene er det ammonium nitrat, ikke glyserin.
Glyserin kan du få kjøpt på apoteket.
Nei, jeg vet att det er AN i isposer, men det er en annen type ispose, som det stod bakpå att den inneholdt glyserin, men jeg vet ikke helt sikkert om det var isposer, men er ganske sikker, skal prøve og få sjekka dette nermere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Glyserin er vel rimelig uinteressant stoff? Det er ein tung alkohol, som brenn dårlig, er totalt ufarlig, og fåast kjøpt på apoteket i 100ml-flasker, eller hos vilkårlig kjemikalieforhandler i bulk. Er mykje brukt i kosmetikk og næringsmiddelindustrien.

Greit nok at det har bruksområder innenfor pyroteknikk, men i så måte er vel minste problemet å anskaffe glyserinen...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Du har misforstått innholdet i isposene, tobbi94!
I disse isposene er det ammonium nitrat, ikke glyserin.
Glyserin kan du få kjøpt på apoteket.
Vis hele sitatet...
Nope, tobbi har helt rett! Gjennbrukbare isposer inneholder glyserin. Det er vel og merke ikke helt rent pga. konsistensen, men jeg vil tro det kan fungere i noen tilfeller.

vidarlo: Enig!
Very Important Pyrotechnician
Siden det allerede har vært diskutert glyserin og kaliumpermanganat, så kan man i stedet for glyserin bruke helt vanlig frostvæske (konsentrert)
Denne mixen er forøvrig kurrant å bruke for antenning av Thermite.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fostvæske er etylenglykol, som vel igjen er glyserin?
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nope, tobbi har helt rett! Gjennbrukbare isposer inneholder glyserin. Det er vel og merke ikke helt rent pga. konsistensen, men jeg vil tro det kan fungere i noen tilfeller.

vidarlo: Enig!
Vis hele sitatet...
Okay, da beklager jeg! Det er visst jeg som har misforstått dette!

Men for å svare på ditt spørsmål Pyro Anders :

Etylenglykol og glyserin er to helt forskjellige stoffer!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Fostvæske er etylenglykol, som vel igjen er glyserin?
Vis hele sitatet...
Nei det er 2 forskjellige stoffer. Ethylen glycol er C2H4(OH)2 og glyserin er C3H5(OH)3.
Glycerin er ett kjedelig stoff ja, men ved hjelp av SA og KNO3 så kan man gjøre det spennende.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Fostvæske er etylenglykol, som vel igjen er glyserin?
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg uttale meg om ting jeg ikke er hundre prosent sikker på, men såvidt jeg ser er det to ganske forskjellige stoffer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycerin
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol