Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1570
Enola gaye sine røykgranater er "cold burn", man kan holde de i hånden mens de brenner osv, ingen stikkflamme.

er det noen her som kan forklare meg hvordan man oppnår dette?
Logikken min sier meg at det er to eller flere kjemikalier som reagerer med hverandre og sender partikler opp i luften som ser ut som røyk. Likt som med blå,rød osv. røykkoposisjoner. Minner meg om noe blått pulver en venn av meg hadde en gang, fra brannvesenet eller noe slikt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Eller så er det en entropisk reaksjon startet av varmeenergi(viss man må starte de med lighter)
Trådstarter
85 3
de kommer med lunte, man skrur av "korken", og bruker denne til og slå på, en tykk lunte som antenner og brenner inn.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Høres misenkelig ut som vanlige røykgranater basert på et pyrogen og et pigment. Disse brenner med en temperatur på 200-400*C, men kan holdes i hånden hvis det er et brukbart lag med papp el. utenpå.
Det brenner heller ikke med stikkflamme.
Trådstarter
85 3
Sitat av Pyro Anders
Høres misenkelig ut som vanlige røykgranater basert på et pyrogen og et pigment. Disse brenner med en temperatur på 200-400*C, men kan holdes i hånden hvis det er et brukbart lag med papp el. utenpå.
Det brenner heller ikke med stikkflamme.
Vis hele sitatet...
der har vi trolig greia, er dette noe jeg kan mekke sammen hjemme?
har brukt knsu saken en stund nå, men den kan ikke benyttes i skog, pga "litt" varme (bruker de til paintball osv) uten at man dør av gassen....
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
(PM) Du kan mekke dette hjemme hvis du har utstyret, kaliumklorat, karbohydrater f.eks laktose (ikke alle fungerer) og et pigment. Pigmentene er ikke enkle å få tak i. Gassene er ikke spesielt farlige, men kan være helseskadelige.
Du får kjøpt slike rundt nyttår (og sikkert på noen morrobutikker) i form av "merlins magiske røykkuler" elns.

Her er noen formler:

http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/

Edit: Karbohydrater, ikke hydrokarboner. Er så vant til å skrive sistnevnte at det stokker seg..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kaliumklorat?! Kaliumklorat og sukker, er kjent for og brenne så varmt at det antenner termitt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, men med f.eks laktose eller mel brenner det ganske kjølig :wink: Kaliumklorat er den eneste oksidanten som kan brukes etter det jeg kjenner til (med unntak av div. "army smoke").
▼ ... noen uker senere ... ▼
er ikke sikkert jeg husker helt riktig, men mener det var titanoksid som kunne antennes slik at det spruta gnister opp, disse hadde så lav temperatur i tillegg til at det ble avkjøt at man kunne ha hånda i spruten
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Var nok ikke titandioksid.