Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3524
Hei.

Jeg begynner rett på sak. De tre siste ukene på skolen (VGS) er et helvete. Alt jeg har gjort de tre siste ukene på skolen er å møte opp, se en film eller få studietid. Studietid til hva? Karakterene er allerede satt. Så hvorfor i helvete skal vi gidde å studere noe mer?

Tro meg, det føles virkelig rart å si dette. Men hvorfor må skolene sette karakterene så jævlig tidlig? Hvorfor kan de ikke sette karakterene to tre dager før skoleslutt slik at vi faktisk har noe å gjøre på skolen? Jeg vil mye heller jobbe med skolearbeid enn å sitte å se på diverse filmer 8 timer om dagen. Hadde da dette vært lærerike filmer. Kanskje om 2. verdenskrig e.l. Men neida. Dårlige komedier herjer på min skole. Jeg er rett og slett lei.

Jeg har jo ekstremt lyst å bare ta ferie nå. I og med at vi ikke har en drit å gjøre på skolen. Men neida, jeg er nødt til å møte opp, for ellers får jeg fravær. Noe som ikke ser så bra ut på vitnemålet.
Hvorfor? Jeg spør hvorfor kan vi ikke bare få ferie de tre ukene vi ikke har noe å gjøre uansett? Skolesystemet her i landet svikter...
se på det som 8 timer om dagen med kompiser.

Personlig syns jeg det at man har 3 uker med ingenting og gjøre når man er ferdig med eksamen er kjempegreit.

På grunnkurs tok læreren med seg en små elektriske fjernstyrte biler, som vi bygde opp en bane av(utrolig hvor intrikat noe kan bli når man bare kan bøye til alt man trenger.)

På IKT løste IT ansvarlig opp alt av porter, og sperret for P2P.

Syns det er litt koselig og kunne bli kjent med folka i klassen på en annen måte. selv om man har gått i klasse ett år blir man gjerne enda litt bedre venner!

Tiden er hva du gjør den til. Hør om dere kanskje kan finne på noe slikt dere?
Sist endret av MagicalTrevor; 12. juni 2008 kl. 13:40.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ha med bra filmer på skolen istedenfor da vel.

Edit: Åja, hva faen er dét for en trådtittel?
Sist endret av Jonta; 12. juni 2008 kl. 13:40.
Sitat av MagicalTrevor
se på det som 8 timer om dagen med kompiser.
Vis hele sitatet...
Man kan bli lei av de og...
Hehe...

Sitat av Jonta
Ha med bra filmer på skolen istedenfor da vel.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått poenget mitt...
Her i distriktet settes karakterene visstnok i morgen.
Allikevel har klassen egentlig kun sett på film eller gjort ingenting i hele år. Jeg syns nå det er verre med et helt år enn 3 uker?

Hva annet skulle du gjort? sovet?
Jeg hadde iallfall sitti hjemme og sett film til kamerater våkna i 16-tida uansett... like greit å se film sammen med andre er det ikke? haha
Du hadde antakeligvis fått like mye/lite ut av dagen om du fikk fri.

Det høres i grunn litt rart ut at skolen setter karakterene 3 uker før skoleslutt for meg..
Sist endret av Wilibald; 12. juni 2008 kl. 13:38.
Sitat av Wilibald
Her i distriktet settes karakterene visstnok i morgen.
Allikevel har klassen egentlig kun sett på film eller gjort ingenting i hele år. Jeg syns nå det er verre med et helt år enn 3 uker?

Hva annet skulle du gjort? sovet?
Jeg hadde iallfall sitti hjemme og sett film til kamerater våkna i 16-tida uansett... like greit å se film sammen med andre er det ikke? haha
Du hadde antakeligvis fått like mye/lite ut av dagen om du fikk fri.

Det høres i grunn litt rart ut at skolen setter karakterene 3 uker før skoleslutt for meg..
Vis hele sitatet...
Kommunen deres er sikkert litt bedre med karaktersettingen da.
At dere ikke har gjort annet enn å se på film hele året er vel mest grunnet den offentlige skolen. De feiler jo på alle områder. Utenom karaktersettingen visstnok.
Jeg mener. Jeg går på en privatskole, jeg betaler for å lære ting. Men allikavel sitter vi å ser på filmer de siste ukene av skolen.

Hva annet jeg skulle gjort? Det er ikke det som er poenget her. Poenget mitt er at jeg faktisk har lyst til å jobbe på skolen, og lære noe. Men det går visst ikke det.
Sitat av Boo-Boo
Hva annet jeg skulle gjort? Det er ikke det som er poenget her. Poenget mitt er at jeg faktisk har lyst til å jobbe på skolen, og lære noe. Men det går visst ikke det.
Vis hele sitatet...
Lærdommen er at verden suger. Alt er ikke alltid som det helst burde være, folk er ikke som de helst burde være, og mye tid er bortkasta.
Jeg vil nå ikke si at offentlige skolen feiler på alle områder. Jeg er selv utdannet via offentlige skoler og det offentlige systeme. Jeg har ikke hatt noen problemer med og tilegne meg kunnskap. Det er elevene som er problemet. Det er ikke systemet sin skyld at foreldre er for slappe med og faktisk lære elevene forskjell på rett og galt.

Jeg er 18, og jeg kan ikke telle på mine to hender hvor mange av mine tidligere skolekamerater som bla. fikk røyk av foreldrene sine.

Skolene jeg har gått på, har hatt store problemer pga nye elever med innvandrings bakgrunn hvor foreldrene overlater alt ansvar for opplæring og lekser til eleven og lærer. Dvs ikke møter opp på konferanser, sørger for at ungen er på skolen, osv.
Det er i all hovedsak DISSE individene som sørger for at den offentlige skolen "feiler" i mediasammenheng, for du får aldri høre når elever faktisk gjør det sabla godt! (Med unntak av eksepsjonelle historier)

Grunnen til at jeg gadd og skrive noe så langt var at jeg leste følgende
At dere ikke har gjort annet enn å se på film hele året er vel mest grunnet den offentlige skolen. De feiler jo på alle områder. Utenom karaktersettingen visstnok.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wilibald
Lærdommen er at verden suger. Alt er ikke alltid som det helst burde være, folk er ikke som de helst burde være, og mye tid er bortkasta.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Mye tid blir bortkastet. Faen heller, jeg kunne sikkert funne på masse fornuftige saker å gjøre istedenfor å se på filmer på skolen.

Jeg høres sikkert ut som den største nerden gjennom denne posten. Men liksom. Jeg vil ha tid til andre ting. Og jeg liker ikke sitte å se på filmer. Noe av det mest unødvendige man kan gjøre. Se på noe som ikke er ekte en gang. Jeg liker å gjøre fornuftige ting. Hadde jeg hatt ferie, kunne jeg vært på fylla i dette øyeblikk!

Sitat av MagicalTrevor
Jeg vil nå ikke si at offentlige skolen feiler på alle områder. Jeg er selv utdannet via offentlige skoler og det offentlige systeme. Jeg har ikke hatt noen problemer med og tilegne meg kunnskap. Det er elevene som er problemet. Det er ikke systemet sin skyld at foreldre er for slappe med og faktisk lære elevene forskjell på rett og galt.

Jeg er 18, og jeg kan ikke telle på mine to hender hvor mange av mine tidligere skolekamerater som bla. fikk røyk av foreldrene sine.

Skolene jeg har gått på, har hatt store problemer pga nye elever med innvandrings bakgrunn hvor foreldrene overlater alt ansvar for opplæring og lekser til eleven og lærer. Dvs ikke møter opp på konferanser, sørger for at ungen er på skolen, osv.
Det er i all hovedsak DISSE individene som sørger for at den offentlige skolen "feiler" i mediasammenheng, for du får aldri høre når elever faktisk gjør det sabla godt! (Med unntak av eksepsjonelle historier)
Vis hele sitatet...
Sikkert sant det du sier. Men selv gikk jeg på offentlig ungdomskole. Og det var ikke noe fin opplevelse. Læreren var jo helt ute allesammen. Ene læreren min gikk f.eks. ut å røykte johnny i friminuttene. Hva faen? Da jeg var litt ung på den tiden, så syntes jeg det bare var kult liksom. Men ser nå hva budskap det ga... Lærererne klarte heller ikke lære fra seg noe. Men det var også noe jeg ikke brydde meg om på den tiden.

Da jeg ble gammel nok til å begynne i videregående skole. Fant jeg ut at jeg skulle prøve privat. Rettere sagt fant foreldrene mine ut at jeg skulle prøve privat. Og det var en jævlig stor forskjell. Jeg fant faktisk ut at det gikk an å lære. Lærerne her vet hva de driver med og bryr seg om elevene sine. Noe som er veldig positivt
Har aldri opplevd noe så elendig som det du beskriver.
Der jeg gikk, ente det opp med at de som faktisk ikke ville lære, slutta lærerne og hjelpe. Etterhvert fikk de sendt de "værste frøene" avgårde til en liten skole som vet hvordan man håndterer slikt. De lærerne jeg har hatt, har alltid brydd seg om elevene, noen mer enn andre.

Flere ganger stopper jeg opp og prater med mine gamle lærere om jeg støter på dem, som en venn jeg ikke har prata med på lenge.

Sitat av Boo-Boo
Jeg liker å gjøre fornuftige ting. Hadde jeg hatt ferie, kunne jeg vært på fylla i dette øyeblikk!
Vis hele sitatet...
KP for den! :-)

Edit:
Sitat av Boo-Boo
Hmm. Offentligheten er kanskje ikke så gale som jeg husker den lengre.
Good for you!
Vis hele sitatet...
Det varierer nok fra skole til skole.
Sist endret av MagicalTrevor; 12. juni 2008 kl. 14:12.
Sitat av MagicalTrevor
Har aldri opplevd noe så elendig som det du beskriver.
Der jeg gikk, ente det opp med at de som faktisk ikke ville lære, slutta lærerne og hjelpe. Etterhvert fikk de sendt de "værste frøene" avgårde til en liten skole som vet hvordan man håndterer slikt. De lærerne jeg har hatt, har alltid brydd seg om elevene, noen mer enn andre.

Flere ganger stopper jeg opp og prater med mine gamle lærere om jeg støter på dem, som en venn jeg ikke har prata med på lenge.
Vis hele sitatet...

Hmm. Offentligheten er kanskje ikke så gale som jeg husker den lengre.
Good for you!

Og takker for KP.
Jeg har det sånn på min skole jeg og, men er det ikke dette man går å venter på gjennom den lange vinteren da? Jeg har jobbet mye med skolen gjennom vinteren, og jeg bor så langt unna skolen at jeg kom hjem da sola akkurat hadde gått ned. Nå er det endelig godt å fri fra skoloearbeidet selv om vi kanskje ikke burde ha det. Der jeg går på skole har vi et friluftsbad 100 meter unna som vi går til og bader da vi har fritimer. Syns denne tiden er den beste i skoleåret jeg.
Sitat av rovlaH
Jeg har det sånn på min skole jeg og, men er det ikke dette man går å venter på gjennom den lange vinteren da? Jeg har jobbet mye med skolen gjennom vinteren, og jeg bor så langt unna skolen at jeg kom hjem da sola akkurat hadde gått ned. Nå er det endelig godt å fri fra skoloearbeidet selv om vi kanskje ikke burde ha det. Der jeg går på skole har vi et friluftsbad 100 meter unna som vi går til og bader da vi har fritimer. Syns denne tiden er den beste i skoleåret jeg.
Vis hele sitatet...
Jada, jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg mener.. Hvorfor kan vi ikke bare få ferie med en gang? Istedenfor å komme på skolen å bare vente.

Jeg tror dette er et hemmlig prosjekt fra staten hvor de skal få ungdommen mer sosiale.
I og med at såpass mange bare sitter foran PC'en hele dagen liksom.
Jeg syns egentlig det er jævla digg at det ikke er en dritt å gjøre på skolen. Chill med fritimer og film, og masse fri:P Skole er drit kjedelig!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boo-Boo
Og takker for KP.
Vis hele sitatet...
Du fikk ikke KP...

Etterhvert som man blir eldre får man mer og mer ansvar for egen læring, skolen blir altså mer til hva du gjør den til selv. Men absolutt; gode lærere kan gjøre all verdens forskjell, mange mener de har altfor liten status og respekt her til lands, og det stemmer nok: Hver eneste dag blir de kvalitetssjekket av medlærere, annet personale på skolen og ikke minst elevene selv. Det er veldig vanskelig å jobbe med folk nesten hele tiden, særlig når man er en viktig del av oppdragelsen deres, men fortsatt ikke har "makten" en foresatt har. Skal man være kamerat? Eller distansiere seg selv fra elevene?
Sitat av Jonta
Du fikk ikke KP...

Etterhvert som man blir eldre får man mer og mer ansvar for egen læring, skolen blir altså mer til hva du gjør den til selv. Men absolutt; gode lærere kan gjøre all verdens forskjell, mange mener de har altfor liten status og respekt her til lands, og det stemmer nok: Hver eneste dag blir de kvalitetssjekket av medlærere, annet personale på skolen og ikke minst elevene selv. Det er veldig vanskelig å jobbe med folk nesten hele tiden, særlig når man er en viktig del av oppdragelsen deres, men fortsatt ikke har "makten" en foresatt har. Skal man være kamerat? Eller distansiere seg selv fra elevene?
Vis hele sitatet...
Han sa han skulle gi meg KP..

Selvsagt blir de kvalitetsjekket av medlærere og annet personale på skolen. De har jo faktisk en av verdens viktigste jobber. Det er viktig å følge med om dem gjør en bra jobb... De jobber ikke på rema 1000 liksom.

Og ja. Jeg mener faktisk at ihvertfall på barne - og undomskole burde lærere være mer kamerat. De burde nesten oppført seg som en forelder. Som det har blitt sagt tidligere i tråden av han som løy om å gi meg KP. Det er så jævlig mange barn med utlendlansk bakgrunn. Og det virker jo ikke som foreldrene der helt vet hva de driver på med. Dette gjelder selvsagt personer med norske foreldre også.

De lærer ingenting om manerer, eller om hva som er rett eller galt. Det er ting de er nødt til å lære når de er små. Og hvis foreldrene ikke klarer det. Burde lærerne se dette og gjøre noe med det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boo-Boo
Han sa han skulle gi meg KP..

Selvsagt blir de kvalitetsjekket av medlærere og annet personale på skolen. De har jo faktisk en av verdens viktigste jobber. Det er viktig å følge med om dem gjør en bra jobb... De jobber ikke på rema 1000 liksom.

Og ja. Jeg mener faktisk at ihvertfall på barne - og undomskole burde lærere være mer kamerat. De burde nesten oppført seg som en forelder. Som det har blitt sagt tidligere i tråden av han som løy om å gi meg KP. Det er så jævlig mange barn med utlendlansk bakgrunn. Og det virker jo ikke som foreldrene der helt vet hva de driver på med. Dette gjelder selvsagt personer med norske foreldre også.

De lærer ingenting om manerer, eller om hva som er rett eller galt. Det er ting de er nødt til å lære når de er små. Og hvis foreldrene ikke klarer det. Burde lærerne se dette og gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Foreldrene har hovedansvaret for oppdragelse. På skolen får man akademisk læring i tillegg til sosial omgang. Det står ikke i lærernes arbeidskontrakter at de skal gripe inn og gi elevene masse ubetalt undervisning i etikette. Tenk hvordan det ville vært om du er lærer for en av de nye (to år siden ish) superstore klassene på 40 stk, der alle hadde dårlige manerer og adferdsproblemer. Hva blir det for en kjempejobb? Det ryktes faktisk at lærere har et liv utenom jobben også... (Halalgeir, confirm?)
Sitat av Jonta
Foreldrene har hovedansvaret for oppdragelse. På skolen får man akademisk læring i tillegg til sosial omgang. Det står ikke i lærernes arbeidskontrakter at de skal gripe inn og gi elevene masse ubetalt undervisning i etikette. Tenk hvordan det ville vært om du er lærer for en av de nye (to år siden ish) superstore klassene på 40 stk, der alle hadde dårlige manerer og adferdsproblemer. Hva blir det for en kjempejobb? Det ryktes faktisk at lærere har et liv utenom jobben også... (Halalgeir, confirm?)
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Selvsagt... Jeg sier bare at det hadde vært flott hvis lærerne kunne tatt seg av dette. Jeg skjønner jo selvfølgelig selv at dette verken kan skje, eller kommer til å skje. Men det er jo allikevel en fin tanke.

Og jeg fikk KP'en min btw!
Vi har hatt 4 prøver hittil denne uka, som lærerne sier de vet at de ikke rekker å rette!
Sitat av jesk03
Vi har hatt 4 prøver hittil denne uka, som lærerne sier de vet at de ikke rekker å rette!
Vis hele sitatet...
... og jeg har innleveringsfrist på en bokrapport fredag neste uke ...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boo-Boo
Selvsagt. Selvsagt... Jeg sier bare at det hadde vært flott hvis lærerne kunne tatt seg av dette.
Vis hele sitatet...
Nei. Du sier:
Sitat av Boo-Boo
Burde lærerne se dette og gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Slottsnarr
Allure's Avatar
Boo-Boo: Jeg er i samme situasjon som deg, går på privatskole jeg også. Tidligere år har det vært normalt at elevene tar skriftlig eksamen, for deretter å ha ferie frem til muntlig. I år har derimot utdanningsdirektoratet kommet med en ny regel som sier at elevene også skal være på skolen disse dagene. Dette kommer av at elevene skal ha hatt så og så mange dager i løpet av året.

Det er likevel mange skoler (hvertfall her i Oslo) som fortsatt lar elevene få fri mellom skriftelig og muntlig, men ettersom privatskoler blir kontrollert mye hyppigere enn de offentlige, må vi fortsatt være på skolen. Jeg vil tippe det er den samme grunnen som gjelder dere.
Er jo så evig tullette å måtte gå på skolen etter at karakterene er satt. Vi hadde til og med prøvemuntlig i norsk etter at karakterene var satt, hva er poenget med det? Endte jo med at ingen i klassen gjorde noe, og læreren bare stakk, but still..

Opplevde også at ene læreren begynnte i ny jobb for ca 2 uker siden, og vi måtte komme på skolen for å ikke få fravær i disse timene, selv om vi ikke hadde lærer, how fucked is that?

Men skolen har alltid vært crap, og kommer nok alltid til å være det, sånn organisatorisk sett ..
06.06.08 var det slik for OSS i alle fall at karakterene skulle vært satt av lærerne.

Men etter det er det opptak til eksamen som går.

Jeg kom opp i forje uke og har vært inne på muntlig denne mandagen, ellers har jeg ikke vist meg på skolen. Denne uken altså.
Sitat av Boo-Boo
Hei.

Jeg begynner rett på sak. De tre siste ukene på skolen (VGS) er et helvete. Alt jeg har gjort de tre siste ukene på skolen er å møte opp, se en film eller få studietid. Studietid til hva? Karakterene er allerede satt. Så hvorfor i helvete skal vi gidde å studere noe mer?

Tro meg, det føles virkelig rart å si dette. Men hvorfor må skolene sette karakterene så jævlig tidlig? Hvorfor kan de ikke sette karakterene to tre dager før skoleslutt slik at vi faktisk har noe å gjøre på skolen? Jeg vil mye heller jobbe med skolearbeid enn å sitte å se på diverse filmer 8 timer om dagen. Hadde da dette vært lærerike filmer. Kanskje om 2. verdenskrig e.l. Men neida. Dårlige komedier herjer på min skole. Jeg er rett og slett lei.

Jeg har jo ekstremt lyst å bare ta ferie nå. I og med at vi ikke har en drit å gjøre på skolen. Men neida, jeg er nødt til å møte opp, for ellers får jeg fravær. Noe som ikke ser så bra ut på vitnemålet.
Hvorfor? Jeg spør hvorfor kan vi ikke bare få ferie de tre ukene vi ikke har noe å gjøre uansett? Skolesystemet her i landet svikter...
Vis hele sitatet...
stikk å redd regnskogen eller no da!
Jeg synes svarene i denne tråden heller mot tåpelig. Alle sammen. Hva er det dere svarer til denne fyren da?
- Ta med noen bedre filmer..
- Hva annet har du å gjøre på?
- Stikk og redd regnskogen eller no da!
- Chill med fritimer

Jeg er fullstendig enig med trådstarter. Dette fenomenet med "daffing" før hver eneste ferie er noe herk. Det hadde vært mye bedre med en hissig prøverunde til omtrentlig 1.juni, og sluttet med at karakterene ble satt og sommeren starter.

I andre land slutter de av før oss, og jobber litt mer intensivt. Jeg synes det hadde vært på sin plass at den norske skole begynte å bli hardere, og KORTERE. Vi normenn mener vi kan gjøre unna jobben med 6 timers arbeidsdag, hvorfor ikke korte ned skoleåret da, hvis pensum er så kort?

Det blir to måter å fikse dette tullet på:
- Hardere og større pensum
- Kortere semester
Sitat av Boo-Boo
Jeg vil mye heller jobbe med skolearbeid enn å sitte å se på diverse filmer 8 timer om dagen. Hadde da dette vært lærerike filmer. Kanskje om 2. verdenskrig e.l. Men neida.
Vis hele sitatet...
Men så er mesteparten av 2. verdenskrig filmer løgn.