Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4472
Innledning
Inspirert av Joeys Guide: Photoshop til fotografi (for nybegynnere) har jeg laget en kort guide for GIMP (GNU Image Manipulation Program).

Hvorfor velge GIMP foran Photoshop? Først og fremst pga. pris. Der Photoshop koster kr. 9 000,- koster GIMP kr. 0,-. Dessuten finnes den til Windows, OS X, BSD, Sun og Linux. Det meste med et grafisk brukergrensesnitt, altså. Den har det meste Photoshop har, men med et litt anderledes grensesnitt som gjør mange Photoshop-vante litt forvirret til å starte med.

Selv endte jeg opp med å bruke GIMP etter at jeg ødela min Windows-installasjon og så det som en gyllen mulighet til å hengi meg helt til nylanserte Ubuntu 8.04 (også den gratis). Les mer om Ubuntu i denne artikkelen på Hardware.no: Kongen av brukervennlighet

Så ønsker du å redigere bilder uten å blakke deg eller gjøre deg til kjeltring har du et svært godt alternativ i GIMP.

Bildet som skal forbedres:


Her trengs det helt klart forbedringer. Bildet er skjevt, det har for mye luft rundt strutsens hode og bildet er blast og kaldt. I tillegg kan det ha godt av en ørliten oppskarping og oppklaring.

Rotering og beskjæring
Når du åpner dette bildet i GIMP vil det se mer eller mindre slik ut, avhengig av operativsystem og tema.



Linjen på tvers av bildet skal vi bruke til å rette opp bildet. Vi lager linjen ved å klikke på «linjalen» øverst og dra ned til der vi vil ha guide-linjen. Jeg valgte pupillene her, som i og for seg også var det eneste konkrete holdepunktet vi har å rette etter.





Klikk på «Rotate» (tre ovenfra, tre fra siden på verktøypaletten eller Shift+R) og velg tilsvarende innstillinger som jeg har på bildet. Klikk og dra bildet for å snu det. Når du er fornøyd klikker du «Rotate» i dialogboksen som har kommet opp.





Her ser du jeg har fjernet guide-linjen (Shift+Ctrl+T) og markert området jeg vil ha bildet beskåret til. Bruk rektangelmarkeringsverktøyet (øverst til venstre på verktøypaletten eller R) og dra en firkant du er fornøyd med. Her kan du forresten jukse litt; har du hørt maset om det gyldne snitt i bilder? GIMP har valget «Golden sections» som gir deg hjelpelinjer som viser det gyldne snitt i markeringen din.
Når du er fornøyd går du til «Image» -> «Crop to Selection».
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Farger og kontraster


Her kjenner nok mange Photoshop-brukere seg igjen. Disse verktøyene så godt som like i begge programmer.

Vi begynner med «Curves».


Her blir vi presentert med en lineær diagonal strek i et rutenett. «Fjellet» vi ser i bakgrunnen er et såkalt histogram, det sier noe om hvor lyst eller mørkt et bilde er. Desto mer mot venstre jo lysere er bildet.
Vi begynner å justere ved å klikke på streken. Da får vi et punkt vi kan justere linjen med. For enkelhets skyld bør vi holde oss til to punkter. Ett på den første vertikale linjen og ett på den siste (disse vertikale linjene er målepunkter for skygge, mellomtone og høylys). Ved å dra linjen oppover lysner vi området og ved å dra nedover mørkner vi det.

Her synes jeg det passer med en klassisk svak s-kurve. Litt mørkere i skyggeområdet og litt lysere i høylyset. Dette gir diskré økte kontraster.


Vi prøver oss med «Levels».


Dette er et kraftig verktøy med mange nyttige funksjoner. Pipettene spesielt er praktiske. Med de kan du automatisk sette hva som skal være svart, hvitt og nøytralt grått.
Ellers kan du justere lysstyrken på bildet på en litt annen måte enn med «Curves». Du kjenner kanskje også igjen histogrammet som fungerer på samme måte her. Over det ser du et valg for hvilken fargekanal du vil jobbe i, «Channels». Prøv deg litt frem og se hvordan det påvirker bildet. Jeg synes ikke jeg fikk noe særlig ut av «Levels» denne gangen, så jeg trykket bare Cancel og gikk videre til neste trinn.





Nemlig gode gamle «Unsharp Mask»! Fotografens beste venn og verste fiende. Dette er et verktøy som er veldig nyttig om det blir brukt riktig og med måte.

Vi begynner med å klarne opp bildet.


Jeg stiller «Radius» høyt, faktisk så høyt som 70 pixler. Her gjelder det å være forsiktig med «Amount», fort gjort å overdrive. Prøv deg frem til du synes det ser bra ut. Jeg endte opp med 0.27. Og ikke tenk på at øynene er så mørke, det kommer vi til i neste trinn. Oppskarping tar vi til slutt.





Nå skal vi rette opp i de mørke øynene. Velg «Dodge/Burn Tool» og pass på at du har huket av for «Dodge» og «Midtones». Øk «Scale» til 6-7 og tegn på øynene. Voila! Detaljene kommer til syne. På illustrasjonen over ser du at jeg har «Dodget» venstre øye.





Nå skal vi korrigere fargebalansen. «Tools» -> «Color Tools» -> «Color Balance» åpner vinduet du ser over her. Det samme gjelder her, prøv deg frem og føl på hvordan kontrollene fungerer. Jeg synes det ble best slik, kanskje du har en annen preferanse.





Til slutt skal vi skarpe opp bildet. På dette bildet er det strengt tatt ikke veldig nødvendig, men vi tar det med likevel. Igjen er det unsharp mask som brukes. Men denne gangen setter vi «Radius» ganske lavt og tar også med litt «Threshold» for å forhindre eventuell støy. Husk at bildet bør ha den størrelsen du skal bruke når du skarper opp, ellers har den liten effekt (ingen vits i å skarpe opp et bilde på 7 megapixler om du skal vise det i 800x600pixler, da blir oppskarpingen usynlig).

Ferdig!



Avsluttende kommentarer
Dette er på ingen måte noen komplett guide. Etterhvert som du prøver deg frem vil du oppdage nye verktøy og nye måter å bruke gamle verktøy på.
Alt jeg har gjort med dette bildet har ikke vært nødvendig, men jeg har valgt å ta det med for eksempelets skyld. Konservative purister vil sikkert være uenig i mange av mine valg, og det skal de være. Folk har forskjellig syn på ting. Noen liker å maltraktere bildene med masse unsharp mask og kontraster fra et annet helvette, mens andre mener et bilde skal skapes i søkeren og ikke fikles med i etterkant.

Det viktigste er at du har det gøy og føler du skaper noe! Drit i hva de andre synes om det du gjør så lenge du er fornøyd selv og mener du kan forsvare valgene du har tatt.

Det finnes forøvrig en tidligere utgave av samme bilde gjort med andre innstillinger og verktøy, direkte i raw her: http://farm3.static.flickr.com/2102/...13a6787549.jpg
Sist endret av froskenfredrik; 25. mai 2008 kl. 05:05.
Meget bra gaid.
Har selv gått over til "den mørke siden", og har nå Hardy Heron installert. Noe jeg ikke angrer på.
Dette er det som driver Nix/Gnu videre, innsatsen fra brukermiljøet.

Håper det kommer mer.

atlef.
Jeg skal laste ned GIMP. Fin guide
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Konvertering til svart/hvit
Tenkte jeg skulle legge til hvordan du konverterer et fargebilde til et svart/hvit bilde på den riktige måten.

Du kan gjøre det på den enkle måten ved hjelp av «Image» -> «Mode» -> «Grayscale» eller «Colors» -> «Desaturate», men dette gir deg ingen kontroll over resultatet.

Bildet vi jobber med er et såkalt RGB-bilde, hvor bokstavene RGB gjenspeiler fargekanlene bildet består av, Red Green Blue. Ved hjelp av «Channel Mixer» kan vi selv styre hvordan kanalene jobber sammen i det fargeløse resultatet.

Du finner den her:


I «Channel Mixer»-vinduet huker vi av for «Monochrome» for å få et svart/hvit resultat.



Ved å dra i spakene justerer vi hvor synlige de forskjellige kanalene skal være.

Fokus på den røde kanalen:


Fokus på den grønne kanalen:


Fokus på den blå kanalen:


I tillegg til det vi ser over er «Channel Mixer» spesielt nyttig på bilder av mennesker og på bilder med en del støy. Urenheter i huden synes ofte best i den røde kanalen. Derfor blir gjerne et svart/hvit portretter dempet i den røde kanalen for et mer flatterende resultat. Støy opptrer også gjerne mer i enkelte enn andre, det kan derfor være en del å hente i støyreduksjon også med «Channel Mixer».
Sist endret av froskenfredrik; 25. mai 2008 kl. 14:46.
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av froskenfredrik
«Fjellet» vi ser i bakgrunnen er et såkalt histogram, det sier noe om hvor lyst eller mørkt et bilde er. Desto mer mot venstre jo lysere er bildet.
Vis hele sitatet...
Eller omvendt... Desto mer mot høyre jo lysere er bildet.

Jeg kan legge til at det finnes et utall plugins til GIMP som kan lastes ned her: http://registry.gimp.org/
Det finnes også en svært omfattende brukermanual oversatt til norsk i sin helhet her: http://docs.gimp.org/no/
Sist endret av froskenfredrik; 27. mai 2008 kl. 20:55.
Sikkerhetsklarert
Flott guide. KP avgitt..

Har vært innom ubuntu flere ganger, og har en leke boks på jobben som kjører dette.

Av en eller annen grunn faller jeg alltid tilbake på windows på maskina hjemme..
Flott innsats.

Motiverende å se slikt. Får lyst til å prøve selv.

Pjukern: Beste måten å konvertere til The Free Side, er å bare avinstallere windows .. over alt .. og bruke linux. Får du ett problem, løser du det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan bytter man språk på dette programmet?
Har GIMP noen lunde lik støtte til RAW-filer? For RAW-behandlinga i PS er jeg meget fornøyd med.
Lyster litt på å lukte litt på Ubuntu igjenn, og da blir det jo selvfølgelig GIMP som blir valget.

Post nr. 1000
Sist endret av Popp; 4. juni 2008 kl. 23:46.
Denne fungerer utmerket : gimp-ufraw.

atlef.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Silvercrest55
Hvordan bytter man språk på dette programmet?
Vis hele sitatet...
http://www.gimptalk.com/forum/viewtopic.php?t=4283

Basically sletter du språkpakkene du ikke vil ha.
▼ ... over et år senere ... ▼
bra guide
Sliter litt med GIMP selv, kanskje du ga meg en god liten dytt