![]() |
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
|
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#41 |
|
Sitat: Originalt skrevet av atomet
Ja, vi har et og annet kulturkrasj. Tror du det vil løses best på sikt ved å isolere oss fra resten av verden, eller ved å lære oss å leve sammen? Vi har forøvrig også titt og ofte kulturkrasj mellom sørnorge/nordnorge også, østlandet/vestlandet, osv. Skal vi da kaste ut alle nordlendinger fra oslo? For ikke å snakke om alle de fordømte svenskene... ...og bergensere (sorry nso). Pokker så plagsom naboen her kan være innimellom.
Sitat: Originalt skrevet av Lulz
Om noen lurer på hvorfor jeg er imot miksing av raser/innvandring, sa er det fordi f.eks når det kommer innvandrere til Norge eller andre arikse land, så blir mange skeptiske og kanskje redde for fremmede mennesker, kulturer, osv... Noen kan leve med det, noen bryr seg ikke i det hele tatt, men noen går til angrep på disse, og omvendt, innvandrere danner grupper eller gjenger og tar tilbake. Dette skaper vold og hat.
Du ser problemer med den bergenske naboen din. Han ser problemer med den pakistanske naboen sin. Fellesnevneren er at man ikke er vant med andre typer mennesker og det oppstår problemer. | |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Hva faen. Er man rasist om man er skeptisk til at andre kulturer/religioner og folk som kommer til Norge?
Problemet er visse ting som omskjering, tvangsekteskap, etc. etc. er vanlig og akseptert i visse land. Når de da tar med seg disse skikkene til vesten blir det krasj. Jeg sier ikke at løsningen er og stenge grensene og kaste ut alt og alle. Men hva skal man gjøre da, for og få så forskjellige kulturar til og gå godt sammen? Å ikke kom med østlandet sørlandet nordnorge osv. Kan ikke sammenlignes i det heletatt. Trenger heller ikke komme med teite ting om mulige skrivefeil. er verken rasist eller dum men har en smule dysleksi. | |
|
Ka faen e d du vill?
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Sitat: Originalt skrevet av hyys
Nei, jeg tror ikke det er en løsning å isolere oss fra hverandre. Det er selve isolasjonen fra hverandre, noe som gjenspeiler den geografiske distansen mellom oss, som gjør at vi har isolert oss fra hverandre.
Det jeg påpeker, for siste gang i denne tråden, er at man kan ikke legge under en stol at det herskes mer problemer på en plass der det er mennesker med mange forskjellige kulturbakgrunner. Jeg gikk et år på folkehøyskole for noen år tilbake. Der var det hele 150 elever, fra 20 forskjellige nasjoner. Alle disse, klint inn i et internat. Jeg skal love deg det oppsto missforståelser. Om det er slik at trådstarter har noe imot andre kulturer fordi det nettopp kan bli slike missforståelser, har jeg tolket hans innlegg feil og støtter meg ikke til han i det hele tatt. Men etter mitt syn, ble han utestengt fra et nettspill, fordi han nettopp hadde påpekt at det oppstår problemer og missforståelser ved kulturblandinger- og jeg vil langt fra kalle meg rasist. du... jeg bodde på hybelhus for noen år siden, og der var det også en del forskjellige folk. Helt ærlig så husker jeg ikke helt hvor alle mulige folk kom fra, men på "mitt" kjøkken var det vel... tja... meg, en fra somalia, en vestlending av et eller annet slag, en fyr jeg ikke aner hvor kom fra utover at han var "norsk", en fyr som vel var et sted rundt midten av 40-åra, en jente fra stavangerområdet, og en fyr fra bærum eller noe sånt. Problemer? Tja... La meg se... Han snålingen på 45 eller noe var jeger. Vi (jeg og stavangerjenta) kom hjem fra byen en gang, og da holdt fyren på og slakta en bever på kjøkkenbordet vårt. Med øks. Dette er faktisk ikke kødd i det hele tatt. Deretter la han dyret i en plastboks på verandaen med masse salt og litt vann. Verandaen var ca 1 meter unna vinduet mitt, og dette var i mai. Det begynte å bli varmt, og fyren forsvant i flere uker på jakt. Vil du vite hvordan det lukta? Jeg kasta faanskapen til slutt, holdt på å brekke meg hver gang jeg lukka opp vinduet. Ok, fyren fra somalia røyka helt klart for mye. Ellers stille og rolig fyr. Fyren jeg ikke husker hvor var fra i det hele tatt vaska ALDRI. Hverken seg selv, kjøkkenet, eller i følge dublett-samboeren - noe annet heller. Dublett-samboeren til han som aldri vaska var vestlendingen. Han var supergeek, rett ut av videregående, og jævelig plagsom på fylla. Null styring, alltid dritings, typisk drittunge som akkurat har flytta hjemmefra. Men han vaska, det skal han ha. Hun stavangerjenta var stort sett hyggelig. Stort sett. Riktignok husker jeg en gang jeg skulle ha eksamen dagen etter (som hun egentlig visste siden vi hang mye sammen, men hun var dritings så hun huska det ikke), der hun kom hjem og hadde fullt nach på rommet, vegg i vegg med meg. Det værste når det er venner som gjør sånt er at det er mye vanskeligere å være streng. Bærumsfyren var naturligvis høyregutt, og ganske brautende, men bortsett fra det var han en ålreit fyr. Hva er moralen i historien her, er det sikkert en del som lurer på nå...? JO, krasj vil det alltid bli. Enten man er fra hver sin side av jordkloden, eller fra nabokommunen. Skal vi isolere oss bort fra krasj, så blir verden et jævelig ensomt sted. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem.
Og jeg tenker på MESTEPARTEN. Det vil alltid være folk som ikke liker hverandre uansett, men å sende inn folk med krigsbakgrunn, annen religion, annen kultur, vil gi ENDA mer problemer. Og i tillegg så er Norge flink til å sende ut barna, men beholde de kriminelle, noe som gjør saken enda verre. | |
|
|
Sist endret av Lulz; 15. mars 2008 kl. 15:08.
|
|
|
#45 |
|
Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem.
| |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Sitat: Originalt skrevet av hyys
Du er jo enig med trådstarter.
Sitat:
Han har aldri sagt at dem skal holdes separert. Han bare påpeker problemer som oppstår mellom forskjellige kulturer. Om man er fra Oslo og Tromsø- eller Kina og England er vel rævande likegyldig.
Du ser problemer med den bergenske naboen din. Han ser problemer med den pakistanske naboen sin. Fellesnevneren er at man ikke er vant med andre typer mennesker og det oppstår problemer. | |
|
|
|
|
|
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 15:23.
|
|
|
#47 |
|
Feks. "Eg synest alle innvandrar burde reise ut av landet, sidan alle stjeler"
Det er ein fordom etter mitt syn. Feks. "Sånne utlendinger er dummere enn vi norske. Berre fordi dei er mørkere i huden. Jødene er og mindre smarte." Det er rasisme. Rasisme & fordommer blandes på tvers i dag. Ein kan ikkje sei mykje, før ein blir stempla "rasist" Dårlige eksempel, men dykk skjønnar kva eg meinar. Btw Lulz sa: "Atomet... Du sier at du har problemer med en nabo fordi han er fra en annen by i Norge? Tenk deg hvis du hadde fått en pakistaner familie ved siden av deg som har helt annen levemåte og kultur? Vet ikke helt hvordan forholdet ditt med naboen din er, men jeg er helt sikker på at du hadde fått et problem." Det der synest eg var meget usaklig sagt av deg! | |
|
|
Sist endret av Evig_liv; 15. mars 2008 kl. 15:17.
|
|
|
#48 |
|
Sitat: Originalt skrevet av DonTomaso
Du forutsetter at alle er like innsnevra og ubehagelige som deg, men det er faktisk noen av oss som setter pris på at mennesker er forskjellige. Jeg har bodd sammen med pakistanere, kurdere og asiater, og det eneste som har laga trøbbel er rasistpakk som deg.
| |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Og jeg tenker på MESTEPARTEN. Det vil alltid være folk som ikke liker hverandre uansett, men å sende inn folk med krigsbakgrunn, annen religion, annen kultur, vil gi ENDA mer problemer. Og i tillegg så er Norge flink til å sende ut barna, men beholde de kriminelle, noe som gjør saken enda verre. Vel, faktisk bor det, som jeg nettopp nevnte, to pakistanske brødre i etasjen under her. Nema problema. Mulig det bare er det at jeg har vokst opp midt i oslo sentrum, og ikke syns det er skummelt med folk som har brun hud, som gjør det, men helt ærlig ser jeg rett og slett ikke noe problem med det. Jeg tror faktisk jeg har hatt naboer, klassekamerater og andre kamerater av de fleste rare nasjonaliteter opp gjennom åra, uten noen relle problemer. Ok, det var ikke alltid så moro å se på film hos Günger på barneskolen, siden de ofte leide tyrkisk film... men... Helt ærlig, så er den eneste gangen jeg kan huske noe virkelig problem relatert til "etnisitet" osv i sjuendeklasse, når vi fikk en serbisk jente, og en... hm, var det bosnisk? jente i klassen... (beklager, litt for lenge siden til at jeg husker helt nøyaktig) Men de ble også venner etterhvert, selv om det var en del kjefting og krangling til å begynne med. Hehehe, åja, nå kom jeg på noe - når gunger (fra tyrkia) og marcos (fra chile) krangla på barneskolen, så kalte de alltid hverandre "tyrkisk pepper" og "chilipepper"
| |
|
|
|
|
|
Sist endret av atomet; 15. mars 2008 kl. 15:27.
|
|
|
#50 |
|
Det jeg mente var at hvis han ikke liker en person fordi han er fra en annen by, så vil han sannsyneligvis få problemer med innvandrere. Skjønner?
Det går fire muslimer i klassen min. Og de har ingen problemer, hverken med meg, eller min mor. Sitat:
Skrevet av Atomet: Hehehe, åja, nå kom jeg på noe - når gunger (fra tyrkia) og marcos (fra chile) krangla på barneskolen, så kalte de alltid hverandre "tyrkisk pepper" og "chilipepper"
Klassikeren på barneskolen vår var når en jente fra Eritrea ble mobbet av en tulling - han kalte henne "brunost". Ikke noe problem, hun svarte bare freidig tilbake: din hvitost! Elskverdige metaforer
| |
|
As your attorney, I advise you to drive at top speed, it'll be a goddamed miracle if you could get there before you turn into a.. Wild animal.
|
|
|
|
Sist endret av Joachimsen; 15. mars 2008 kl. 15:43.
|
|
|
#51 |
|
Forøvrig... du syns altså at vi skal la være å slippe inn folk fra områder der det har vært/er krig, lulz...? At dette er noen av de som faktisk virkelig trenger hjelpen MEST er ikke relevant...?
At vi sender ut unger syns jeg er rett og slett flaut. Nesten samme hva grunnen måtte være. Kriminelle... tja. Kanskje. Samtidig er jeg også tilhenger av at man ikke skal sende folk til et sted de vil risikere dødsstraff, og å sende folk tilbake til et diktatur e.l. vil jo i praksis si at vi hjelper det diktaturet med å ta motstanderne sine, så nei, det syns jeg heller ikke er noen bra løsning. For ikke å snakke om folk som blir nekta opphold fordi de ikke har gyldige papirer. Tidenes idiotgrunn. Tror dere mange av de som stakk av til sverige eller england under krigen, hadde med seg fullt opp med pass og papirer?
Sitat: Originalt skrevet av FiseFin
Hva faen. Er man rasist om man er skeptisk til at andre kulturer/religioner og folk som kommer til Norge?
Problemet er visse ting som omskjering, tvangsekteskap, etc. etc. er vanlig og akseptert i visse land. Når de da tar med seg disse skikkene til vesten blir det krasj. Jeg sier ikke at løsningen er og stenge grensene og kaste ut alt og alle. Men hva skal man gjøre da, for og få så forskjellige kulturar til og gå godt sammen? Å ikke kom med østlandet sørlandet nordnorge osv. Kan ikke sammenlignes i det heletatt. Trenger heller ikke komme med teite ting om mulige skrivefeil. er verken rasist eller dum men har en smule dysleksi. Ja, omskjæring og tvangsekteskap er helt klart veldig negative ting, og det er klart det ikke skal være lov å praktisere dette i norge, men det er egentlig ikke noe bedre at det skjer i et annet land heller, eller hva, selv om vi da slipper å forholde oss til det i like stor grad? Så, nei, jeg syns ikke det heller er noen grunn til å nekte ALLE å komme inn til Norge. Om noe burde vel det egentlig være en grunn til å få inn flere hit, så er det sannsynligvis flere jenter som vil slippe unna den slags. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Om du er rasist eller ikke kommer vel mer an på hva du gjør utav det, sier og mener, enn at man er litt skeptisk.
Ja, omskjæring og tvangsekteskap er helt klart veldig negative ting, og det er klart det ikke skal være lov å praktisere dette i norge, men det er egentlig ikke noe bedre at det skjer i et annet land heller, eller hva, selv om vi da slipper å forholde oss til det i like stor grad? Så, nei, jeg syns ikke det heller er noen grunn til å nekte ALLE å komme inn til Norge. Om noe burde vel det egentlig være en grunn til å få inn flere hit, så er det sannsynligvis flere jenter som vil slippe unna den slags. Ikke gidder og lære seg Norsk, eller intigrere seg i det norske samfundet. Da spiller det ingen rolle om de er fra ett krigsherjet området. Vi må få være litt restrektive om hvem som kommer til landet vårt. Eller er du for frie grenser over alt? | |
|
Ka faen e d du vill?
|
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Forøvrig er jeg enig i at det er dumt å blande raser. Mennesker og hunder f.ex. Liker ikke sånt.
Bare det at du refererer til Norge som et "arisk" land (riktignok kan du ikke nok norsk til å skrive det rett engang, så det blir jo litt ironisk det her...) sier jo sitt.
Mitt ståsted: Har et par fantastiske venner fra utlandet, blant annet fra Peru, India, Gambia, Spania, Russland, Vietnam, Etiopia og Tyrkia (og Sverige ), og de er helt fantastiske mennesker, men jeg kommer likevel til å stemme blått. Ingen tvil om at det kommer mye spennende tradisjon og kultur og vidunderlige mennesker, men det er så mye tull også. Jeg liker ikke hvordan en så stor andel av innvandrerne, kontra andelen nordmenn, fusker på skatt, trygd og ellers tyr til voldtekter, ran og småkriminalitet. I miljøet her i Bergen, og helt sikkert i MYE større grad i hovedstaden, danner innvandrere gjenger, og spankulerer fra fest til fest, kun for å søke bråk. Jeg kjenner til ytterst få norske gjenger med disse hensiktene. Mange sosialister hyler kjeven ut av ledd på "rasisme" hver gang noen nevner den sinnsyke(!) voldtektsstatistikken i Norge, når man ser hvem som begår voldtektene. Det er likevel ikke til å komme unna. Det er våre nye landsmenn som står for dette, i aller høyeste grad. Drap og ran også. Samtidig som de kriminelle innvandrerne går i skjul, snyter på skatt og likevel hever trygd eller skaffer seg penger ved hjelp av kriminalitet, blir lovlydige innvandrere satt på et fly og sendt til hjemlandet, der de blir møtt av vold, fattigdom eller krig. Det er dette som irriterer meg. Jeg føler nesten at sosialistene som styrer dette er mer rasistiske enn oss som blir kalt rasister. Det er ingen som kaller meg rasist i det virkelige liv, men i debatter på nettet sitter rasismebegrepet løst, og blir brukt hele tiden, og jeg får det stadig slengt etter meg. Rasismebegrepet er i mine øyne ødelagt. Det brukes hele tiden og har mistet sin kraft. Jeg vil at innvandringsmyndighetene skal være STRENGERE mot de kriminelle. Hiv de ut. De må også være snillere mot lovlydige. Hvorfor kaster de ut en somalier som er i arbeid, betaler skatt, og har prikkfritt rulleblad? De må gå i dybden på hver enkelt innvandrer som kommer inni Norge for å slå seg ned. STRAFF de kriminelle, la de lovlydige BLI! Jeg vil ha likhet, og da blir jeg stemplet som rasist. Det er urettferdig. FrP vil ikke stenge grensene. De vil ha en mer omfattende kontroll, og det støtter jeg. Innvandrervennene mine blir flau og forbanna hver gang de leser om kriminelle innvandrere. Det setter dem i et dårlig lys, og gir nordmenn fordommer mot innvandrere. Det er egentlig bare trist å se på hvordan situasjonen er i dag. Jeg tenker da både på innvandringskriminalitet, innvandringspolitikk og sosialisters tanker og oppførsel. Det er derfor jeg vil ha forandring. Ja til innvandring, nei til kriminalitet! Ja til flerkultur, nei til rasisme! -- og definere rasisme i Norge i 2008? Gi opp. | |
|
Husk: Høflighet på nFF ;)
|
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Sitat:
ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer
| |
|
須佐能乎
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Rasisme er når en hvit mann sier noe nedsettende eller bare "du er dum" til en svart/farget person.
Det er derimot IKKE rasisme, dersom en farget/svart mann kaller en hvit mann/dame for albino, bleikfis, vanilje is, potet, etc. | |
|
Halla damer.
|
|
|
|
Sist endret av Xasma; 15. mars 2008 kl. 17:20.
|
|
|
#57 |
|
Perfekt eksempel, mujahedning. Det å være hvit er nok til å bli stemplet som rasist i dag.
Hentet fra VGs forum: "Rasist" - en som arresterer, slår, snakker stygt til, eller er uenig med en med middelhavsk hudfarge eller mørkere. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
GJESP! Kan dere ikke skru den tilbakestående sutringa om at "samfunnet" mener "alle" hvite er rasister opp der sola aldri skinner? Når noen presterer å si noe slikt så vet jeg at jeg har med en hobbyrasist å gjøre.
| |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Den hvite rasen kommer til å gå stille i natten hvis vi ikke tar affære, det er en krig mot oss ariere enten du liker det eller ei.
Hvis det å stå opp mot ondsinnede agendaer i regi av fn gjør meg til en rasist i dine øyne så får det så være. Faktum er at det er flere hvite som blir angrepet pga sin hudfarge enn svarte. hvorfor har de fargede minoritetsstatus rundt om i verden da det er de som er i flertall? har ikke vi hvite også krav på ett viss vern?
| |
|
|
Sist endret av mujahedning; 15. mars 2008 kl. 18:45.
|
|
|
#60 |
|
Nok en generaliserende rasismebeskyldning. De som finner det ubehagelig og ukorrekt å bli kalt rasister, er egentlig hobbyrasister. Var det det du mente å si?
| |
|
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
|
|