Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1109
Jeg tok et bilde sommeren 2007 som jeg snublet over nå, og synes selv resultatet ble rimelig ok, selv om det er nok så utbrent i bakgrunnen blir det i det minste bra lyssetting på personene.

Modellene er min eminente far og (min) sønn. Bildet er ikke manipulert på noen som helst måte bortsett fra at jeg synes å huske å ha beskjært hunden (som man ser rumpa på). Det ble llitt vel tomt over hunden.

Kritikk? (se større versjon)


http://www.newmoondesign.no/gabriel/og_arve2.jpg
Fint bilde, lyst og fine farger.

Men.
Venstrekinn på Mr.Far er ganske utbrent. Samtidig ville jeg ikke hatt hunden der, men det er nok litt problematisk å be han fjerne seg nå. Ville heller ikke ha kappet bare tuppene på skoene hans. Kanskje kuttet litt på toppen?
Ikke verst, regner med du ikke prøvde på noe eksepsjonelt med det, men bildet ble bra og ville hevet ethvert familealbum
Dette er et amatørmessig snapshot, på lik linje med en milliard andre. Det faktum at du ikke har gått nært nok til motivet er et bevis på at du ikke vet hva du driver med.
Tror noe alà dette hadde lignet mer på et skikkelig portrett. Jeg ville hvertfall hatt dette utsnittet (ca). Kanskje med farger tho.

http://vetle.berre.org/lala.jpg
Sitat av DonTomaso
Dette er et amatørmessig snapshot, på lik linje med en milliard andre. Det faktum at du ikke har gått nært nok til motivet er et bevis på at du ikke vet hva du driver med.
Vis hele sitatet...
det var no felt så... vel...

fine farger i bildet, men dessverre må eg nok si meg litt enig med don da det skulle vert litt nærmere, men ellers fint bilde syns eg!
Sitat av goillum
Tror noe alà dette hadde lignet mer på et skikkelig portrett. Jeg ville hvertfall hatt dette utsnittet (ca). Kanskje med farger tho.

http://vetle.berre.org/lala.jpg
Vis hele sitatet...
Den croppen kan jeg leve med, men for en fryktelig svart/hvitt-konvertering.
Var bare kjapt gjort for å si at jeg ville ha hatt det svarthvitt.
Jeg likte det jeg

Han mannen ligna vilt på Lock i Lost O_o
Jeg sier, som jeg har sagt før til slike bilder: Respekt for at du tar bilde av mennesker. Noe amatørmessig teknikk som DonTomaso sier, men jeg er uenig i avstanden. Jeg vil gjerne se mer: Å få med seg det blikket, babyen, OG hunden foran gjerdet hadde blitt knall tror jeg.

Fortsett med fotografering av mennesker!
Sitat av goillum
Var bare kjapt gjort for å si at jeg ville ha hatt det svarthvitt.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

On Topic: Jeg synes bildet er helt greit, jeg. Må jo ta det for det det er. Over gjennomsnittlig familiefoto.
Fint bilde, men jeg ville hatt det i et fotoalbum, ikke på veggen.
Sist endret av patches; 8. mars 2008 kl. 20:31.
Det meste er allerede sagt, men her er mitt forslag til komposisjon.



Ved å ta med hunden får du en mer lukket og rolig komposisjon. Det du sier om tomhet over hunden kunne du lett løst ved å hente en av blomsterpottene til mor og satt på rekkverket som jeg så fortreffelig har illustrert. For å balansere opp mot det har jeg også tatt med litt av venstresiden. Og det at du kuttet skoene skjønner jeg ingenting av. Ikke bra.

Ellers har jeg prøvd å hente inn litt av det utbrente kinnet til far og ellers kjapt fikset farger og kontrast.
Sitat av DonTomaso
Dette er et amatørmessig snapshot, på lik linje med en milliard andre. Det faktum at du ikke har gått nært nok til motivet er et bevis på at du ikke vet hva du driver med.
Vis hele sitatet...
Synes DonTomaso tar for hardt i. Det er overbrent og du kunne gått nærmere ja...det er sant. Jeg liker at man ser personene fra dette perspektivet, og at hudfargen på "modellene" dine er riktig opplyst. Det høres ut som DonTomaso prøver og slakte deg totalt og samtidig hindre deg i å gå videre med fotografering din..han kunne helt klart uttalt seg på en mere vennlig måte...ingen lærer av ren slakt.
Sist endret av ^ProXo^; 8. mars 2008 kl. 21:29.
Sitat av ^ProXo^
Synes DonTomaso tar for hardt i.
Vis hele sitatet...
Oh really?

Sitat av ^ProXo^
Det høres ut som DonTomaso prøver og slakte deg totalt og samtidig hindre deg i å gå videre med fotografering din..han kunne helt klart uttalt seg på en mere vennlig måte...ingen lærer av ren slakt.
Vis hele sitatet...
1. Vi får inn flere bilder hver dag, nettopp fordi noen har blitt fornøyde med et random bilde.
2. Vi har litt høyere krav om hva som er bra, og hva som ikke er bra, her på forumet.

Jeg skal være enige med dere, dette bilde ser fint ut, for de som overhode ikke har peiling. Jeg vil tru bestemor og bestefar hadde blitt kjempestolte hvis barnet deres hadde tatt et slikt bilde, (no offence).

Men dersom de spørr om kritikk på et bilde som faktisk ikke eier komposisjon, som er dårlig planlagt, som er tatt helt random, som ikke er noe gjennomtenkt, som er utbrennt og har en dårlig vinkling. Da er det faktisk ikke det rette stedet og spørre om kritikk på et bilde.

Dersom man skal spørre om kritikk på dette forumet, bør man ha laget et bilde som det finens kvalitet over, og som virker litt mer proffersjonelt.

Som sagt tidligere idag, dersom man skal spørre om kritikk på bilder som ikke er fullt så proffersjonelle, og vil lære seg dette fra bunns, gå til sider som WhiteWings, eller designsiden. Der vil du få hjelpen du trenger for å komme igang.
Sist endret av Restyle; 8. mars 2008 kl. 21:39. Grunn: fikset link.
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Hehe, takk for veldig mye og god respons!

froskenfredrik jeg føler det er på sin plass å svare deg siden du har lagt ufattelig mye arbeid i eksemplet ditt.. Desverre lå hunden med trynet andre veien, delvis derfor jeg klipte det bort, men du mener sikkert dersom jeg hadde tenkt mer gjennom det og planlagt i noen sekunder.

Jeg synes ikke det er på sin plass å planlegge et bilde av familien da de ikke er verken proffe eller amatørmodeller, men for all del; kritikken deres går inn det ene øret og stopper der.
Sitat av DonTomaso
Dette er et amatørmessig snapshot, på lik linje med en milliard andre. Det faktum at du ikke har gått nært nok til motivet er et bevis på at du ikke vet hva du driver med.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her, Don, viser bare at du har hatt en dårlig dag. Sånne utblåsninger er det ingen som har bruk for. Greit nok at man kan gå nærmere motivet, men du fant den mest spydige måten å fortelle det på. Etter hva jeg kan se har du lang fartstid på forumet, og da burde du kanskje tenke deg om en gang til før du tar den tonen.

Til bildet har jeg bare en ting å si:
Siden dette bildet ikke er planlagt på noen måte er det et godt bilde. Det er klart at ting kunne ha blitt gjort bedre, men det er gjerne ting man ser i etterkant. Fortsett å ta bilder! Du har potensiale, det er en kjempefin hobby og samtidig tar du vare på alle dine minner.
Sist endret av docman; 9. mars 2008 kl. 02:09.
fryktelig mye negativitet her da. bildet er ikke så ille som folk vil ha det til. bra bruk av reflektert lys(?)
fint uttrykk på guten. i forhold til kvaliteten på en del repotasjer i dagbladet osv er ikke dette så ille . det gjør nytten sin. kunst? nei. hehe
Plz ikke link til designsiden for det er en riktig piss side. Plenty av folk der som ikke vet en dritt om det å komponere et bilde.

imo
Sitat av docman
Det du skriver her, Don, viser bare at du har hatt en dårlig dag. Sånne utblåsninger er det ingen som har bruk for. Greit nok at man kan gå nærmere motivet, men du fant den mest spydige måten å fortelle det på. Etter hva jeg kan se har du lang fartstid på forumet, og da burde du kanskje tenke deg om en gang til før du tar den tonen.

Til bildet har jeg bare en ting å si:
Siden dette bildet ikke er planlagt på noen måte er det et godt bilde. Det er klart at ting kunne ha blitt gjort bedre, men det er gjerne ting man ser i etterkant. Fortsett å ta bilder! Du har potensiale, det er en kjempefin hobby og samtidig tar du vare på alle dine minner.
Vis hele sitatet...
Nettopp, det passer som et familiebilde, og det ser fint ut å alt det der - vakkert bilde dersom man gir faen i komposisjon.. Altså, bilde er helt greit, langt over standar til familiebilder å være. Men det er kanskje ikke riktig bilde å spørre om kritikk til.

Sitat av Kejerith
Plz ikke link til designsiden for det er en riktig piss side. Plenty av folk der som ikke vet en dritt om det å komponere et bilde.
imo
Vis hele sitatet...
Da skader det sikkert ikke med en til?
Neida, bare tuller jeg.

Okei, skal prøve å ikke gjenta meg selv for mye;
Dersom man legger ut noe for kritikk på et forum med såpass høy standar og forventninger, bør verket som blir lagt ut være gjennomtenkt og gjennomarbeidet.
Dette er ikke plassen for å spørre om kritikk på noe som er slengt sammen på to minutter, dessverre.

Og for ikke å drepe trådstarter helt. Bildet ditt ser bra ut, helt til man starter og studere det. Perfekt familie bilde, stå på. Til neste gang, kan det være en idè og vise at man faktisk har arbeidet med dette, og at den kritikken vi gir faktisk er til nytte. (Gjelder forsåvidt alle her inne, sykt mye random som blir slengt inn.)

Får vel også legge til at det kommer mye bra også!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror det ville blitt bedre hvis du hadde en litt høyere vinkel slik at det hadde blitt mindre himmel og fått sett hele den gule skoen. Det er spesielt den gule skoen jeg synes hever motivet. Det at bare halve hunden syns er bare frekt. Som andre har nevnt burde du gått tettere å motivet.