![]() |
|
|
|
#3 |
|
Medlem
|
Resette passordet ved å ta ut bios-batteriet / jumper?
Men jeg hadde uansett prøvd med en linux live cd som knoppix eller ubuntu først, dersom du er heldig har ikke "oppstart fra cd" blitt slått av, du kan da jobbe på maskinen som administrator uten å hacke den. Og dermed slippe eventuelle problemer når/dersom det blir oppdaget at du har fjerna BIOS/administrator passordet... Ophcrack er også en mulighet... Har du windows xp eller vista? [EDIT:] Dersom du har en skole-pc av typen Dell Latitude D520...
|
|
|
|
|
|
Sist endret av Turbolego; 7. mars 2008 kl. 17:07.
|
|
|
#4 |
|
Medlem
|
Sitat: Originalt skrevet av Turbolego
Resette passordet ved å ta ut bios-batteriet / jumper?
Men jeg hadde uansett prøvd med en linux live cd som knoppix eller ubuntu først, dersom du er heldig har ikke "oppstart fra cd" blitt slått av, du kan da jobbe på maskinen som administrator uten å hacke den. Og dermed slippe eventuelle problemer når/dersom det blir oppdaget at du har fjerna BIOS/administrator passordet... Ophcrack er også en mulighet... Har du windows xp eller vista? [EDIT:] Dersom du har en skole-pc av typen Dell Latitude D520... ![]() jeg liker ikke linux^^ |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
|
Får å boote med linux må du først fjerne bios passordet og endre rekkefølgen ting skal boote i. laget en tut på dette i samletråden for skole pcer.
Sitat:
FJERNE BIOS PASSORD PÅ HP COMPAQ 6715b Hordaland's skole pc Etter snart 3-4 timer fant jeg endelig ut hvordan jeg skulle klare dette. (med KyrreV sin hjelp også) Skal ta det stef for steg. Legger kanskje opp bilder senere. 1. Øverst på tastaturet er det noen små "tapper" du kan dra litt bak. Gjør det 2. Sku ut 2-3 skruer under som er merka med et keyboard. 3. Løft tastaturet opp 4. Fjern bios batteriet for 10-15 min. 5. sett det inn igjen. + skal peke der det er en liten opning 6. Sett på igjen tastaturet (husk tappene) 7. Start pcen på nytt med batteriet utav. La den gå på strøm, og bare det 8. Voilà! I oppstarten trykker du F10 og du er inne i Bios! Endre bios passord 1. Boot opp og trykk F10. 2. Gå på Security -> Setup Password. 3. Skriv inn nytt passord. Gjør det mulig å boote fra cd 1. Boot opp og trykk F10 2. Skriv inn ditt nye bios passord 3. Gå på System Configuration -> Boot Options 4. Multiboot -> Enable 5. Trykk en gang på "Optical Disk Drive", så endrer den seg automatisk til Second, og USB CD-ROM til First. |
|
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affectued us kids, we'd all be running around darkened rooms, munching magic pills, listening to repetitive electronic music.
|
|
|
|
Sist endret av OoM; 7. mars 2008 kl. 17:20.
|
|
|
#6 |
|
Medlem
|
Sitat: Originalt skrevet av OoM
Får å boote med linux må du først fjerne bios passordet og endre rekkefølgen ting skal boote i. laget en tut på dette i samletråden for skole pcer.
Unasett.. Passordet er 55rA7sk& men jeg vil bare komme meg inn som administartor å ikke boote linux live cd jeg kan ikke formatere hele pcn heller fordi da kommer jeg meg ikke inn på tråløs nette på skolen |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
|
Administrator passordet på skole pcen er: 55rA7sk&
Du logger deg inn ved å skrive inn Administrator som brukernavn etterfulgt av passordet, som da er "55rA7sk&". |
|
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affectued us kids, we'd all be running around darkened rooms, munching magic pills, listening to repetitive electronic music.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
|
Sitat: Originalt skrevet av OoM
Administrator passordet på skole pcen er: 55rA7sk&
Du logger deg inn ved å skrive inn Administrator som brukernavn etterfulgt av passordet, som da er "55rA7sk&". prøvde både å logge inn på VGS, STFK og denne datamaskinen |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
|
På skole-pc'ne ved min skole går det ann å skru ut 2 skruer i undersiden av maskinen, og trekke ut hardisken fra en skuff...
Dersom man på forhånd har satt en linux live cd i cd-rom'n, vil maskinen automatisk boote fra cd-rom'n fordi det ikke er noen harddisk i maskinen... Hvorvidt dette er riktig med andre pc'r, vet jeg ikke...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem
|
Måtte registrere for å svare på denne her, altså xD
Vi har også fått bærbar PC på skolen, og jeg ordnet meg admin bruker på denne måten: 1. Last ned Hirens boot CD 2. Brenn den ut 3. Boot fra den 4. Velg "Next page" 5. Velg "Password & Recovery tools" 6. Velg SAM fila til windows installasjonen du skal "cracke" =P 7. Du får en liste med alle brukerne på PCen 8. Velg Administrator 9. Velg CLEAR PASSWORD 10. Ta ut boot cden og slå på PCen på normalt vis 11. Logg in med brukernavn administrator uten passord DU ER INNE ![]() Thank me later |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
|
Hat på denne tråden. Nydelige poster. At dere ikke legger ut ett innlegg i TA med overskrift "Vi gjør jobben til alle IT medarbeidere på skoler ett sant helvete" Ser alt fra råd til hvordan man finner administrator passordene, fjerning av bios passord. Det er sikkert en grunn til at elever ikke skal ha administrator passord, jo pga det lager bare masse kødd. Man skal jo faktisk lære noe på skolen, ikke proppe pcen full av spill, og annet dritt. Guuud så forbanna irriterende.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
|
Hva går det av deg ravenops? Det er lærerikt for dem dette her. Og det at de "propper" PCen full av spill er vel ingen grunn til at de ikke skal lære. Da kan de spille i friminuttene. Og en annen ting. Videregående skole er valgfritt, så de bestemmer selv hva de vil gjøre med tida deres, bare de ikke forstyrrer andre elever som prøver å lære.
|
|
... Men det kapittelet tar vi etterpå.
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kode
|
Poenget med å ikke gi elevene administrator tilgang på maskinene er jo at det ville vært ett rent helvete virus messig.
Hvor lang tid tror du det tar før elevene hadde hatt maskinene fulle av virus og spyware skjit hvis de kunne legg inn hva de ville? På den andre siden, hvorfor skulle de trenge å ha admin rettigheter? Maskinene lånes ut til elevene for at de skal kunne bruke de til skolearbeid. Er enig at det kanskje føles litt dumt fra eleven sitt synspunkt, men fra IT admin sin side er det absolutt ikke en god ide å gi elevene admin rettigheter ![]() Det går også litt på det at elevene kun skal ha begrensete rettigheter under eksamen og lignende hvis de skal bruke maskinene de har blitt tildelt. Man må være sikker på at de ikke kan jukse/kommunisere på noen måte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
|
Sitat: Originalt skrevet av Clr
Hva går det av deg ravenops? Det er lærerikt for dem dette her. Og det at de "propper" PCen full av spill er vel ingen grunn til at de ikke skal lære. Da kan de spille i friminuttene. Og en annen ting. Videregående skole er valgfritt, så de bestemmer selv hva de vil gjøre med tida deres, bare de ikke forstyrrer andre elever som prøver å lære.
Poenget mitt var att slike tråder er uheldige for IT Arbeidere på skoler. Og det tror jeg innerstinne de fleste er enig i. |
|
|
|
![]() |
| Sosiale bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 uregistrerte) | |
| Trådverktøy | |
|
|