Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vet du hvor du skal handle når Agora går ned?
Jeg vet allerede hvor jeg skal gå 16 25,81%
Nå er jeg skikkelig i villrede 8 12,90%
Det ordner seg nok 16 25,81%
Agora???? 22 35,48%
Stemmegivere: 62. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  6 3211
Jeg skriver fra tid til annen litt om ruspolitikk. Et av de fascinerende aspektene med hvordan markedene har endret seg de siste årene er fremveksten av darknet, først med SR og så videre.

Economist hadde i sin tid en fin chart som viste at det å stenge SR kun ryddet veien for konkurrentene (http://www.economist.com/blogs/graph...daily-chart-13). I denne artikkelen viste Economist at tiden markedet bruker på å skifte til ny leverandør har gått ned ved hver stenging. Da SR forsvant tok det flere måneder før handelen var fullt operativ igjen, mens da Evolution forsvant tok det ikke mer enn 4 uker.Ifølge DeepDotWeb har Agora nå kunngjort at de (midlertidig) legger ned. Se her: https://www.deepdotweb.com/2015/08/2...ithdraw-money/

Spørsmålet mitt er (litt for å teste Economist sin hypotese); er det slik at folk allerede nå vet hvor de da skal handle når Agora er nede eller er folk i villrede på nest steg?

A
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dette er ikkje staden for å namedroppe butikker eller vendors. Det er for å diskutere opningsinnlegget. Du skal ikkje komme med lenker, til navn på, etc, butikker og vendors.
Godt poeng fra slashdot. Poenget her er ikke hvor konkret du som person går, men hvor effektivt markedet har blitt. Alle vet at markedet i USA er så stort at markedet reorganiserer seg fort. Min hypotese er at denne nettbaserte distribusjonsmetoden har blitt så effektiv at selv i et lite marked som er relativt isolert (oppfattes tollhåndhevelsesmessig som high risk) kommer markedet seg fort rundt. Om det skulle være noe land i hele verden en slik nedstengning burde ha en dempende effekt er det Norge. Demper det ikke her demper det ingen steder.
Man går vel til den plassen som har innenlands vendorer. Virker som det er enklest med lavest risiko forbundet med postkontroll (innenlands pakker kontra utenlands)

For å svare litt mer presist. Det finnes ett par anerkjente markeder på nett, som fint kan ta over for agora, så jeg tviler på at det er noe særlig villrede. De få som lurer på hvor de skal handle får fort hjelp på bla reddit etc.
Sist endret av SkyMarshal; 28. august 2015 kl. 19:41.
Sitat av Aftenstierne Vis innlegg
Spørsmålet mitt er (litt for å teste Economist sin hypotese); er det slik at folk allerede nå vet hvor de da skal handle når Agora er nede eller er folk i villrede på nest steg?
A
Vis hele sitatet...

Mitt inntrykk er at folk som er litt inne i darknet-gamet vet hvor de skal gå. Det er pågående diskusjoner om dette både på darknet og clearnet forumer(uten å NAME DROPPE noe, slashdot). Det som skjer er at de kommer til en slags enighet og tradisjonelt sett har ett marked blitt dominerende etter det forrige sitt fall. Dessuten er det vanlig å ha e-mail adressene til vendorne, så man får handlet uansett hvis man har noe mellom ørene. Dette er egentlig nesten en automatisk prosess og informasjon spres som du sikkert vet raskt på internett. Det som ofte har vært et problem med markedet som tar over det meste av trafikken er mye nedetid og overbelastede servere, samt fare for exit-scamming når bitcoinsene plutselig begynner å rulle inn.
Finnes dusinvis av alternativer. At én side går ned er null problem.
Enkelte vendorer har begynt å selge fra egne nettbutikker på darknet, siden mange begynner å bli lei av nedetid og exit-scams som ofte resulterer i tap av bitcoins. Det finnes en søkemotor (er usikker om jeg får lov til utgi navnet på søkemotoren, siden den hovedsaklig brukes til å søke opp salg/kjøp av stoff) hvor man kan finne vendorer enten via vendornavn eller public PGP.

Noen kan registrere seg på nye markeder med samme vendornavn og PGP for å lure folk, så derfor er det viktig å først sjekke om PGP'en er helt nøyaktig og for å så sende en melding kryptert i den PGP'en for å se om du får svar.
Sist endret av Mexxy; 7. september 2015 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.