Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2236
Heisann

Befinner meg for øyeblikket på den sørlige halvkule og etter et innkjøp av en del grønt hadde jeg plutselig en del frø.

Uten noen store forventinger plantet jeg disse frøene og ventet. Etter et par dager begynte et par av de å vokser, og de vokser fort!

Så, jeg lurer på hvor lenge kan de vokse i den potta her? Bør jeg splitte de? Større potte?


Det er helt sikkert dumt av meg å plante så mange i samme potte, men forventet ikke at det skulle bli noe av det for å være ærlig.

Hva bør være mitt neste steg? Er ikke så alt for opptatt av hvilke kjønn osv egentlig, vil bare prøve å få fram noe i det hele tatt. De må plantes ute etterhvert da jeg ikke kan ha en haug av planter på rommet.

Har også en liten potte til ved siden av hvor jeg plantet noen frø, men ingen vekst der ennå.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du bør separere de, men det kan hende det ender med at du tar livet av et par, på dette punktet har de bare en rot, en tynn en som går rett ned.
Du sier ingenting om hvor du er så jeg aner ikke hva slags klima de står i og hvor mye sollys de får.
Om de får for lite lys vil de bare strekke seg til de dør (de kan bli omtrent 20-30vm lange men får ingen nye bladpar, før de knekker og dør).
Under 14 grader celcius så dør plantene.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du bør separere de, men det kan hende det ender med at du tar livet av et par, på dette punktet har de bare en rot, en tynn en som går rett ned.
Du sier ingenting om hvor du er så jeg aner ikke hva slags klima de står i og hvor mye sollys de får.
Om de får for lite lys vil de bare strekke seg til de dør (de kan bli omtrent 20-30vm lange men får ingen nye bladpar, før de knekker og dør).
Under 14 grader celcius så dør plantene.
Vis hele sitatet...
Befinner meg i Sør Afrika.

Nå har jeg flyttet dem over til sine egne potter og håper bare hvertfall noen av dem overlever omplantinga! Har rundt 12-13 potter nå, så håper bare ikke det drar for mye oppmerksomhet før jeg eventuelt får plantet de ute.

ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sør afrika ja, da skal ikke uteklimaet være noe særlig problem.
Bra jobb med separeringen til individuelle potter
▼ ... noen uker senere ... ▼
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter


Har en følelse plantene min ikke er helt friske, noen av bladene ser ut til å bli litt slappe og krøller seg, men jeg aner ikke hva det kommer av.
Mangel på sollys, vann, jord? Noen kloke tips der ute?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan være smått nitrogenmangel, hva slags jord er de i? Om den er næringsfattig kan det være lurt å prøve seg med litt næring.
Fortell oss litt om hvor mye næring du har gitt dem, hvor ofte du vanner etc?
Det kan også være fra overvanning eller for mye næring. De første gangene jeg dyrka noe, så fucka jeg dem opp ved å vanne for mye

http://www.ilovegrowingmarijuana.com/wp-content/uploads/2012/07/nutrient-deficiency-225x300.jpg
Kart over de vanligste næringsmangler og sånn ca hvordan det ser ut. Litt vanskelig å tolke nøyaktig, men det kan generelt være greit å ha til evt andre mangler viser seg på planten.

Sånn den ser ut nå, ville jeg ikke vært for bekymret. Noen ganger vokser rett og slett planter litt rart, uten at det trenger være noe galt.
Hvis jeg husker riktig (og ser riktig på kartet jeg linket over) så kan det hende det er en påbegynnende fosfor-mangel eller mangel på zink.
Det kan sikkert også være nitrogenmangel, men akkurat denne mangelene pleier å bli fort åpenbar da bladene gulner og får brune flekker veldig fort.

Samtidig vil jeg ikke si 100% sikkert, siden det kan være flere årsaker.
Sist endret av Alzo88; 12. september 2015 kl. 15:04.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Det er første gangen jeg gjør det her og var egentlig ikke noe planlagt, men heller noe som bare skjedde.
Så jorda er litt varierende. Noen av pottene har plantejord, eller hva jeg skal kalle det. Noen av pottene har bare vanlig jord jeg fant i hagen, måtte fylle opp 13 potter så gikk til verks i hagen. Vil anta at det ikke er den beste jorda kanskje.

Har ikke gitt de noe næring, jeg vanner dem litt her og der når det virker tørt. Jeg prøvde meg litt ut idag med næring, om det kan kalles det på et par planter. Han ene jeg bor med har en slags kompost haug inne hvor vi kaster matavfall og sånt, og så går det ned i en bøtte under. Slang på litt av den miksen på et par av plantene idag, men utenom det så har jeg ikke gjort mye annet enn å bare vanne de.
Jeg mista en plante her om dagen som rett og slett bare falt sammen og døde.
Anbefaler deg å bare kjøpe noe basic næring. Veldig gjerne kjøp en type som er egne for cannabis, merket "canna" for eksempel. Bør ikke være noe problem å finne over disk i et land som Sør-Afrika. Samtidig får du dette lett bestilt på nettet.

Kompost kan være sketchy om den ikke er ferdig fermentert/rotten. Da kan du nemlig spre råte til røttene, og da dør plantene nesten garantert. Rotråte er det verste som kan skje en plante, så vær litt obs på det.
Enig med siste taler, komposten kan være litt heavy for de søte små. Det er vel greit å få tak i tørkede urter i sør Afrika, så du er ikke avhengig av at disse små vokser seg store. Jeg er glad i planter, urter og blomster generelt, så stå på og gi dine baybies det beste.
Klem fra Betty