Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1440
Heisann!

Jeg er nå på utkikk etter en SSD. (Ikke spørr hvorfor jeg ikke allerede har, det har bare blitt sånn.)
Jeg har 2000,- til rådighet til å bruke på en SSD, men trenger selvsagt ikke å bruke så mye.
Jeg er en alminnelig databruker (gaming, musikk, streaming, surfing, ja du skjønner tegningen) så disken burde kanskje være en "allrounder" for min del (?)

Hvordan velger jeg en SSD? Skjønner jo greia med lese- og skrivehastighetene og kontroller, men det er jo ikke alltid den gjenspeiler sannheten(?)
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Samsung 840 pro 256 Gb gir deg bra ytelse og plass til en grei pris.
Er det bærbar du skal game på anbefaler jeg Samsung sine, siden den er til bærbar ville jeg gått for SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB, 128 GB blir fort full hvis du skal ha spill og OS på den.

Er det desktop du har, vil jeg også anbefale samsung sin PRO 840 serie, men kommer litt an på hvor mye du vil bruke egentlig. SSD-er er slik som at jo mer du har innpå dem, jo tregere blir de.. Jeg har selv Samsung 128 GB med OS + noen programmer, spill ligger på andre HDDer. På restart av Win 8.1 Pro bruker pcen min ca 8 sek.

Snart kommer også Plextor SSDer med PCI som vil være for gaming. Kan ikke så mye mer om disse utenom at de vil bli endel raskere enn dagens SSDer.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Er det bærbar du skal game på anbefaler jeg Samsung sine, siden den er til bærbar ville jeg gått for SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB, 128 GB blir fort full hvis du skal ha spill og OS på den.

Er det desktop du har, vil jeg også anbefale samsung sin PRO 840 serie, men kommer litt an på hvor mye du vil bruke egentlig. SSD-er er slik som at jo mer du har innpå dem, jo tregere blir de.. Jeg har selv Samsung 128 GB med OS + noen programmer, spill ligger på andre HDDer. På restart av Win 8.1 Pro bruker pcen min ca 8 sek.

Snart kommer også Plextor SSDer med PCI som vil være for gaming. Kan ikke så mye mer om disse utenom at de vil bli endel raskere enn dagens SSDer.
Vis hele sitatet...
Hvor får du det ifra at en SSD blir tregere av å være full ? Det har minimalt og si om en SSD(eller en HDD) er full eller tom. KILDE
Når det kommer til SSD, så har det ikke så veldig mye å si så lenge du har en. Forskjellene på SSD-er er stort sett tall som kan måles i sekunder, eller med tall i en benchmark. Men siden du ikke har SSD, så kommer du til å merke stor forskjell.

Jeg vil si at Samsung 840 EVO 250GB er det beste kjøpet om dagen. Har selv nettopp kjøpt denne til min MacBook (mid 2010), og har merket stor forskjell. Og denne har bare SATA 3GB/s (hadde en 5400 rpm HDD før). Rimlig, en ganske ny modell, god ytelse, og alt en trenger av TRIM, SMART, osv. Alt i alt, en veldig god allrounder. Akkurat som du ettersøker.

Lykke til med kjøp!

Link til prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2074414
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvor får du det ifra at en SSD blir tregere av å være full ? Det har minimalt og si om en SSD(eller en HDD) er full eller tom. KILDE
Vis hele sitatet...
Takk for artikkelen, dette visste jeg ikke. Da er jeg blitt vranglært.
▼ ... over en uke senere ... ▼
HW.no har testet den teorien der...
og det viste seg etter flere tester at en SSD blir litt raskere hvis den er full en tom, mens en HDD blir en del tregere siden det er mye mer data og leite gjennom.
på en annen side vil jeg anbefale at du kjøper to 120gp SSDer enn en 240gp og reider med 0.
fordelen er at det vil gå fortere og hvis en SSD ryker kan du bare innstalere OS på den andre.

har ikke noen spesiell SSD å anbefale deg... men samsung og kingston er begge solide merker.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Hvordan er det med RAID 0 og TRIM da? Minns man mister den muligheten, og det er relativt essensielt på en SSD.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Mini Maister Vis innlegg
HW.no har testet den teorien der...
og det viste seg etter flere tester at en SSD blir litt raskere hvis den er full en tom, mens en HDD blir en del tregere siden det er mye mer data og leite gjennom.
på en annen side vil jeg anbefale at du kjøper to 120gp SSDer enn en 240gp og reider med 0.
fordelen er at det vil gå fortere og hvis en SSD ryker kan du bare innstalere OS på den andre.

har ikke noen spesiell SSD å anbefale deg... men samsung og kingston er begge solide merker.
Vis hele sitatet...
Er HW sin test jeg har linket til i et tidligere innlegg.

Raid i 0 er jo virkelig ikke noe poeng da ytelsen det gir deg er unødvendig for en vanelig bruker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare kjøp stor nok SSD. Jeez som jeg angrer på innkjøpet av 120gb, det er ALT for lite, og det sier jeg etter at jeg har alt av filmer liggende i "nettskyen"
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Lima Vis innlegg
Er HW sin test jeg har linket til i et tidligere innlegg.

Raid i 0 er jo virkelig ikke noe poeng da ytelsen det gir deg er unødvendig for en vanelig bruker.
Vis hele sitatet...
Raid0 er ikke bare for ytelsen sin skyld, jeg sitter med 4 ssd disker i systemet mitt, 3 av de er i raid0, dette fordi diskene bare er på 80gb stk. Operativsystemet er på egen disk, og alt av spill/programmer blir automatisk installert på raid-systemet.

Dumhet vil nok noen si, men har enda tilgode å oppleve en krasj etter 2 år slik, krasjer det får jeg bare ferskt blod i form av nye spill
Du velger den billigste som ikke er SandForce. Hvis den ikke er dyr nok velger du den med flest IOPS, sekvensiell lese og skrivehastighet er relativt irrelevant. SandForce suger balle, hvis du er fattig eller hater deg selv kan du jo vurdere en.