Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3216
Heisann! Jeg håper det er greit å lage en tråd som dette. Har vært medlem her før, men har vært lite aktiv og har ikke lenger min gamle email så jeg måtte lage en ny bruker.

Anyways, jeg sliter veldig kroniske smerter og har slitet med dette i flere år nå. Det har nå kommet til ett punkt hvor jeg vurderer å ta mitt eget liv. Min livs kvalitet er på bunn!! Dette handler om kroppslige symptomer, relatert til muskler og ligamenter. Har ingen diagnose, og det gjør det hele verre. Møter null forståelse av familie, leger og har til og med vært innom psykiatrien 2 ganger grunnet min utagerende oppførsel. Det er ingen måte å se min smerte på utsiden så det gjør det veldig vanskelig for dem å i det hele tatt ha empati for meg. Spesielt pga måten jeg oppfører meg. Sinne, irritasjon, frustrasjon og agressiv oppførsel mot mine nærmeste. Se for deg at du er veldig tisse trengt og du prøver desperat å komme deg på do. Alt som hindrer deg i å komme på do gjør deg forbannet. Nå gang det med tusen.
En siste ting angående mine symptomer.. Jeg er veldig lyd sensitiv. Kunne jeg funnet en plass å bo hvor det er stille så hadde dette oppgradert min livskvalitet eksepsjonelt mye. Det ville tilatt meg å sakte, men sikkert opparbeide min fysikk og få en ordentlig avspenning i kroppen som varer permanent. Jeg tenker at jeg kan begynne smått med fysioterapi, yoga, svømming og etter hvert forhåpentligvis komme tilbake til mine interesser som er kampsport og akrobatikk. Nok om det.

Jeg har endelig klart å å få trygd på en rundt 17.000 i måneden, men sliter med å finne en leilighet som møter mine behov. Pga hvor stresset og ukonsentrert og emosjonelt fiendtlighet blir det veldig vanskelig å tenke/ handle langsiktighet og rasjonelt. Får heller ingen hjelp til dette. En dels fordi folk ikke tror på at dette er geniun løsning på mitt problem og til dels at folk sier det rett og slett er umulig å finne ett rolig sted å bo i vår moderne verden med bikkjer som bjeffer, fly, naboer som hører på musikk, og smeller med bil dørene. osv osv... Dette er selve definisjonen av helvete slik jeg ser det, ikke ett sekund med ordentlig avslapning og ordentlig søvn. Det drar psyken min til briste punktet hvor jeg har da kommet opp med to løsninger.. Selvmord, eller rett og slett dra til ett nytt sted og hvertfall prøve lykken.

Jeg gruer meg til vinteren. Kulda gjør symptomene verre og når den eneste måten jeg kan håndtere disse symptomene på er moderat aktivitet, men ikke på dagtid da det er alltid min uflaks med f eks gress klippere, og andre lyder som gjør det uutholdelig for meg. Kroppen min låser seg på en måte og mentalt er det som jeg faller inn ett vakuum. Vanskelig å forklare. Blir til at jeg tar sovepiller på dagtid, setter på vifta for en konstant lyd er å foretrekke enn random lyder som foregår utenfor min leilighet. Prøver da å sove på dagtid og strekke på beina på natt tid..

Jeg av en eller annen grunn forestiller meg at spania/portugal hadde vært ett greit sted å dra for vinteren. Slik jeg forstår det kan jeg oppholdet meg utenlands i opptil tre måneder uten å miste trygda. Er litt redd for å snakke med saksbehandleren min på nav om dette i tilfelle hun skulle finne på å gjøre en sak ut av jeg er en ''snylter'' og dermed ende opp med å miste trygden. Jeg er på ingen måte en snylter. Jeg er fysisk og mentalt satt ut av disse fuckings smerter og plager/symptomer.

Så da spør jeg dere freaks, om dere kan være så vennelige å dele deres erfaringer og informasjon med meg. I forhold til trygd og også hva jeg kan forvente i spania/portugal. Jeg trenger ikke mye, bare ett lite sted å bo, en komfortabel seng og selvfølgelig noe å spise. Mitt behov er stillhet først av alt. Hvor sannsynlig er det at jeg kan finne dette der borte?? Og hvis jeg drar til utlandet og oppholder meg der tre måneder, kan jeg da dra tilbake til Norge, oppholde meg her en uke, og så dra tilbake en ny periode på tre måneder?

Beklager for en litt rotete post og evt grammatiske feil, men er vanskelig nok å skrive i lengre perioder. Skreiv dette i en fei. Jeg strekker meg ut til dere fordi det er vanskelig å oppholde meg på pc'en uten å få vondt. Så selv som internetten er full av muligheter til å gjøre mine egen research er det vanskelig for meg å gjøre det over lengre tid. Kommer lissom aldri til noe konkret.. Føler meg faktisk litt mentalt tilbakestående Jeg var en gang en aktiv fyr som dreiv på med bryting og akrobatikk, så det føles spesielt vanskelig/deprimerende å være så hemmet fysisk og ikke minst hvordan det påvirker mine kognitive evner..

Er det noe du lurer på så bare spør. Da får jeg bare vente og håpe på svar med så mye informasjon som mulig. Takker for alle svar.
Det er nok naturlig å ha tanker om "flukt" når ting blir ille nok. For meg høres det ut som om du trenger behandling først og fremst, og at du kanskje bør vente med å prøve å planlegge så mye rundt dette med å komme til et annet land etc - det er jo uansett tanker du kan ta opp igjen når du har fått litt lindring?

Hvis du har kroniske smerter / andre plager er det viktig at du får hjelp. Har du så langt bare vært hos fastlege? Apparatet skal jo hjelpe deg, men hvis du er stuck med behandlere som ikke ser deg skikkelig skjønner jeg at du føler desperasjon. Jeg forstår hvordan støy og lyder kan være en belastning på toppen av fysiske plager, hva om du prøver deg litt frem med ørepropper for å dempe akkurat det?

Jeg vil anbefale deg å kontakte ditt nærmeste DPS, søk stedsnavn der du bor og DPS (kanskje kjenner du til dem fra før), de skal ha akuttelefoner for psykiatri og du SKAL bli tatt på alvor der. Prøv å hold deg så rolig og saklig du kan når du legger det frem for dem, og be om hjelp. Kanskje vil du få Zyprexa eller annet som roer deg ned sånn at du kommer i posisjon for en grundigere utredning også for det fysiske. Prøv å tenk at det vil ordne seg! Ta små skritt og prøv å legge frem situasjonen din for dem på en rolig måte hvis du kan. Det er dessverre sånn at man kan være uheldig med leger og behandlere, men det finnes flinke mennesker der ute som kan tilby hjelp, bare ikke gi deg!
Trådstarter
3 1
Jeg takker for at du tok deg til å svare. Men alt det du foreslo har jeg vært borti. Har akuratt vært en uke på kysthospitalet en uke for en grunding sjekk og den eneste vi gjorde var å gå noen runder, ha litt aktivitet og opplæring i hvordan kroppen fungerer. Jeg har allerede gjort reasearch på dette, så all informasjonen de ga vårs var noe jeg allerede var inneforstått med. Problemet er et lydene overskygger alt av rasjonell tenking. Jeg trenger stillhet, thats it. Dps kan dra til helvete etter som de er villige til å gi zyprexa som bare fucker enda mer med systemet. Med tanke på bivirkninger som gir meg en enda mer urolig kropp. Blei dritt lei av at det eneste de gjorde var å prøve forskjellige doser. Høye, lave, midt i mellom. Det funger IKKE. Det roer meg på ingen som helst måte. Kan vi være så snill å bare fokusere på hvordan jeg skal finne ett sted hvor jeg kan i det minste oppleve litt komfor så jeg kan komme meg videre med mitt liv? Som sagt, jeg frykter vinteren. Så dramatisk som det kanskje høres ut, så komme jeg ikke til å være her til å se neste sommer hvis jeg skal være stuck i min egen leilighet pga den jævla kulda. Du kan bombadere meg det råd som ''prøv å være rolig og saklig, gå turer osv'' Dette funker ikke så lenge jeg ikke kan få hvile og restituere min kropp og sjel/hjerne. Jeg møtte en fin fyr på kyshospitalet og han sa rett og slett; bare du kan vite hva som virkelig må gjøres, hør din kropp og den vil fortelle deg hva du trenger. Og det har jeg gjort, men når jeg er så hemmet at jeg ikke kan ta de skrittene som trengs pga den jævla lydsensitiveten så er dette nærmest umulig å få gjort det jeg trenger uten å få litt hjelp. Hjelp som jeg vet kommer til å hjelpe. Min imidetdlige løsning akkuratt nå er store doser sobril som demper lyd sensitiveten litt og får kroppen til å bevege seg på en litt mer avslappet måte som gjør at jeg kan fungere litt mer normalt. Men sobril er sketchy fordi dosen må hele tiden heves for at den skal fungere og visstnok er den ett helvete å avvenne seg. Så jeg må finne en mer permanent løsning før sobrilen slutter å fungere. Kan du forstå dette?
Ja, tror jeg kan skjønne hva du mener. Du har jo åpenbart prøvd mye allerede. Hvis du tenker at det å ha noe å se frem til, å komme deg litt bort, vil være bra for deg, fokuser på det hvis alt annet er prøvd. Du hadde sikkert fått skjerming ved innleggelse, men det har du sikkert allerede tenkt på.

Jeg vet ikke hva NAV sier om tanker om å reise bort, men dette sier Advokathjelpen om trygderettigheter:

"Hvis du oppholder deg i utlandet i under 12 måneder, og blir i Norge i minst 12 måneder etter dette, regnes det som et midlertidig utenlandsopphold. Ved et midlertidig opphold i utlandet beholder du som en hovedregel medlemskapet i folketrygden og alle trygderettigheter, blant annet retten til uførepensjon, medisinsk stønad, fødselspenger og adopsjonspenger."

Jeg vil altså tro at du ikke behøver å holde på å snakke med NAV om eventuelle reiseplaner.

Spania (Sør) og Portugal er fint og temperert om vinteren. Det er mye å leie for både korte og lengre perioder, dette kan du google som "short term rentals" + stedsnavnet dit du vil reise. Ellers er det jo Nord-Afrika, f eks Tanger, men det er en helt annen kultur igjen selv om det er billig. En flybillett får du jo til noen kroner, så det er helt innafor å komme seg bort litt. Det som nok vil kreve litt PC-arbeid er å finne et sted å leie eller på annen måte bo, men det finnes.

For Spania kan jeg anbefale området Malaga / Torre del Mar (en småby), det er mange utleieaktører på markedet. Søk gjerne på "hostel"+stedsnavn også, eller bare "room", f eks gjennom Airbnb.

Dette klarer du! Det finnes, og det er oppnåelig.

Når det gjelder å finne et sted i Norge der du hurtig kan få tilgang til stillhet er jeg mer usikker, men kanskje en form for billig hytteleie i marka eller campinghytte på et stille sted for en periode?
Flytt til finnskogen, det eneste du hører er dyr! Reis til varmere strøk på vintern.
Gjør vondt å lese om hvordan du har det. Men klarer ikke å la være å skrive det jeg tenker - du vet så godt hva du trenger selv, hvorfor sjekker du ikke alle utleieannonser og flytter til et sted det er stille - som ute på landet, et sted med forbindelse til by om du trenger? Det burde ikke være umulig sånn som ting er i dag... Alle vil jo bo i byen, burde være mye ledig i landlige strøk.
Trådstarter
3 1
Til Mightyflower. Takk for informasjon og tips Da vet jeg hvertfall hvor lenge jeg kan oppholde meg utenlands uten å miste trygden. Bare ett par måneder med ro hadde nok hjulpet mye.

Når det kommer til å flytte på landet så er jo greia litt det med fugle kvitter og sånn.... Vet det høres utrolig trivielt og dumt ut, men slik er nå da situasjonen min. Hvis jeg legger meg flat ut i senga og prøver avslapnings tekniker hvor muskulaturen rundt leddene slapper av og det kommer en brå lyd så låser kroppen seg. Utrolig smertefullt og slitsomt i lengden. Jeg har også problemer med å utale visse ord pga hvordan muskulaturen rundt kjeven og nakken har blitt. Det blir til at jeg aldri gir noe særlig godt første inntrykk, folk tar meg ikke seriøst. Får heller ikke sagt det jeg nødvendigvis trenger siden jeg er så sliten og ukonsentrert. Loker så mye i denne tilstanden at jeg får inntrykk av at de som regel tror jeg kanskje er en rus misbruker, noe jeg ikke er. Så er det da depositum. En god leilighet vil sjelden ta imot garanti fra hverken nav eller husleie.no. De vil gjerne ha to-tre måneders leie i forveien, noe jeg ikke har råd til... Utrolig vanskelig å navigere rundt i denne kroppen... Har heller ikke kapasitet til å ta lappen da jeg ikke klarer å bruke beina ordentlig. Presser pedalene helt ned eller ikke i det hele tatt. Noe som er en stor del av problemet. Spenningene som ikke vil slippe tak i musklene.
Da blir det litt ekstra vanskelig å dra på visning og få sett ann forholda i leiligheten slik at jeg kan se om leiligheten passer mine behov for stillhet...

Kanskje sett utenifra så virker som jeg ikke prøver hardt nok, men hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg har alt å vinne og ingenting å tape, bortsett fra mitt liv... Hadde jeg vært en hund hadde jeg blitt avlivet for lenge siden. Jeg har ikke lyst til å dø for faen. Så jeg prøver så hardt jeg kan. Vanskelig å i det hele tatt lage min egen mat som er sunn så jeg kunne fått litt ekstra enegi, men leiligheten jeg bor i nå er kronglete og upraktisk. Jeg kommer hele tiden nærat at ting med albuene og knærna. Må snu meg hele tiden. Det er som om hjerne og kroppen ikke er helt i sync, jeg går igjennom en dør og hjerner sier ikke fra at jeg må dytte inn albuene litt for å ikke skalle borti noe.¨
Beklager for så mye patetisk klaging.....

Anyways... min fantasi akkurat nå er at jeg bare pakker en bag med litt klær og pengene på kontoen og bare drar ned til spania og loker rundt til jeg finner en fyr som vil leie ut ett lite skjul hvor det er stille. Kanskje nær en strand som ikke er full av turister. Helst ett øde sted. Hadde jeg hatt baller til det så kicker kanskje overlevelse instinktene inn og tvinger meg til å gjøre det jeg må. Men vet ikke hvor realistisk dette er... Frykter at jeg ikke finner det jeg trenger å må snu og dra hjem igjen fattigere enn jeg kom. Når jeg søker på steder å leie kommer det bare opp ''vacation resorts'' som er full av luksus. Er på ingen måte hva jeg ser etter. Så hvordan finner jeg online ett sted som jeg kan ha råd til å i tillegg passe mine behov for stillhet???

Takk igjen for alle svar... Og vennligst vær brutalt ærlig med meg...
Hva om du forsøker å flytte på landet? Finnes mange boliger langt unna trafikkerte veier, naboer etc.

Klarer du å fungere såpass at du fikser å dra på butikken? Eller er det noe du trenger hjelp til? Kanskje klarer du å få hjemmehjelp? Om du finner deg et stille sted på landet så bør jo lavere leie/boligpriser gjøre at du kan prioritere å leie noen til å handle for deg, feks en gang per uke. Så kan de komme hjem til deg med varene og evt. hjelpe deg med vask eller andre huslige ting du evt. trenger hjelp til.

Det med lydsensitivitet kjenner jeg til. Det kan være et realt helvete, for bor en i byen så er det aldri stille. Eller jo kanskje i kostbare penthouse leiligheter men ikke i boliger som er innenfor rekkevidde for vanlige folk.

Vet at personer med ME blir veldig sensitiv til lyder, kanskje du bør utredes? Diffuse smerter og en generell slitenheten/ukonsenstrert kan stemme med ME. Kjenner en med ME som har fått bygget om leiligheten fullstendig. Leiligheten er nå som en leilighet i en leilighet. Alt bygd opp på ny, med moderne doble vinduer (ikke bare glasset men doble vindusrammer) slik en ser på feks rommene på SAS hotell på Gardermoen. Veggene er doble og ekstra isolerte og døren ut mot felles gang er dobbel. Selv gulvet og taket er dobbelt. Det er nesten som å gå inn i et lydstudio/radiostudio å komme i leiligheten. Problemet er at slikt koster masse penger og ombygningen ble nesten like kostbar som selve leiligheten. Eneste årsaken til at hun fikk gjennomført dette var fordi foreldrene tok regninga.

Håper du finner en løsning som virker for deg og at du kan få ladet opp batteriene igjen. Lykke til.
Sist endret av frtoretang; 25. juni 2015 kl. 16:12.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Det er aldri patetisk å be om hjelp! Vil påstå det vitner om styrke, eller jeg vet det er styrke. Ønsker deg alt godt
jeg hadde bare dratt til utlandet og prøvd lykken
Som en slags førstehjelp: om du ikke har hodetelefoner med støy-kansellering (noise cancelling) så er det utrolig avslappende å kunne slå av all støy rundt seg!

https://www.mpx.no/bose-quietcomfort...telefon/823822

I tillegg ville jeg tatt disse for å være sikker på at du ikke har noen mangelsykdommer e.l. (fåes på apotek):

http://www.nycomed.no/kosttilskudd/n...-100-tabletter

Bør ikke være umulig å finne et stille sted å leie, men mulig du må lete et annet sted i landet enn der du bor nå. Eventuelt kunne du jo leid hytte en uke eller noe, for å få slappet av litt:

https://www.norgesbooking.no/

Ville ikke gitt meg i møte med helsevesenet, selv om de ikke klarer å stille (rett) diagonse i første omgang (eller tiende).
Som andre nevner her så syns jeg det høres ut som om du trenger en ordentlig utredning. Ikke bare for psyken, men også ift søvn osv. Det første du kan gjøre er å bytte fastlege: dette ordner du raskt selv på nett og du har tre bytter i året, om jeg ikke tar feil. Ikke kast bort tid og penger på leger som ikke forstår og hører på deg.
Jeg går ut fra at du har tatt massevis av blodprøver etc allerede, men om ikke burde det være neste steg. Forklar situasjonen så godt du kan til din nye lege, og si at du vil ta prøver for absolutt alt!

Det kan dessverre være forbanna vanskelig å få riktig hjelp i Norge, og jeg er altfor godt kjent med å bli sendt rundt i ring sjøl. Især når det er vanskelig å stille diagnose så er dessverre ofte resultatet at behandlingen stagnerer, og ja, det er forbanna slitsomt, men du er antakeligvis nødt til å legge ned en del hardt arbeid på egenhånd for å få ting til å gå sin gang. Det KAN være hjelp å få fra NAV, men eh... Don't get your hopes up. Din største ressurs her er og blir deg selv.
Hei.

Dette hørtes helt forferdelig ut.
Jeg så noen dokumentarer på youtube om Sensory Deprivation Tanks.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank

Kanskje du kunne fått bygget en sånn hjemme?

https://www.google.no/webhp?sourceid...ion+tank+norge

Bare la inn noen lenker med noe info jeg fant raskt.

Ønsker deg lykke til og håper ting ordner seg.

https://www.youtube.com/results?sear...privation+tank Anbefaler Vice sine.
Sist endret av BrewGrow; 25. juni 2015 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Hei.

Dette hørtes helt forferdelig ut.
Jeg så noen dokumentarer på youtube om Sensory Deprivation Tanks.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank

Kanskje du kunne fått bygget en sånn hjemme?

https://www.google.no/webhp?sourceid...ion+tank+norge

Bare la inn noen lenker med noe info jeg fant raskt.

Ønsker deg lykke til og håper ting ordner seg.

https://www.youtube.com/results?sear...privation+tank Anbefaler Vice sine.
Vis hele sitatet...
Som andre måter å utforske bevisstheten så inbiller jeg meg at en sånn tank kan gjøre både godt og vondt, avhengig av hva du har med deg av mental baggasje.

Til TS: Har du prøvd antideppressiva? Det kan muligens la deg gi litt faen i en del av de tinga som irriterer deg så hensynsløst. Så du ikke graver deg ned i småting og brenner opp av sinne. Ikke gi deg hos legen, de er det for å hjelpe deg.
Bare ikke begynn med å gripe etter benzoer så fort du kommer inn døra. De er ofte rausere med antideppressiva, og det virker igrunn som om det er det du trenger. Funker ikke medisinen, prøv en ny. Funker ikke legen, prøv en ny.

Dessuten, hvis det er fred og ro du er ute etter og ikke et opphold i syden, så burde det være minst like enkelt å finne en fredlig plass i Norge. Det er bl.a. mange dype skoger på østlandet der få gidder å bo. Steder langs kysten der det blåser så mye at du ikke hører noe annet enn vind og hav.

I Norge har vi ca 1\10 av befolkningstettheten de har i Spania og Portugal. Jeg tror du vil rømme, og det er jo forståelig sånn som du har det. Men prøv å fiks problemet, ikke røm fra det(lett å si ).
wherever you go, there you are.

Skjønte nå at sansekammeret var for å få det helt stille. Skulle hatt en facepalm smiley.
Sist endret av Bothrops; 26. juni 2015 kl. 02:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei. Jeg sliter også med kroniske smerter og har gjort det i snart 2 år... ikke fått noe endelig diagnose enda, men har fått 2 nå og det er:

Kronisk muskelsmerte med smerteutstråling
psykisk ubalanse situasjonsbetinget.

Jeg forstår deg veldig godt og kan relatere til akkurat hva du går gjennom selv om vi har forskjellige plager og symptomer.

Jeg forstår deg når ting blir så vanskelige at man ønsker å komme seg unna, enten det er å ta mer ekstra piller, drugs, alkohol eller vurdere å ta livet. Det er et tegn på at du ikke har det særlig godt og er i behov for hjelp.
Hjelp trenger du både for videre utredning og for det psykiske.

Det finnes faktisk turer til spania arrangert av helsedirektoratet for folk som sliter veldig i kuldetiden, kan skaffe deg info om hvordan man kommer seg dit, er kun egenandel man betaler, ellers er det meste gratis, send meg PM =).


Ellers kan vi gjerne snakke litt på PM sammen om du ønsker å dele erfaringer, råd tips osv, ikke nøl med å ta kontakt =)
Et rimelig alternativ til de mer kostbare Bose noise cancelling headset som var linket tidligere i tråden. Har disse og de hjelper veldig mot støy, er nok langt unna samme klasse som det Bose settet men så er jo prisen en sjettedel av prisen på Bose. Skulle egentlig kjøpe Bose Quiet Comfort 20 in ear men så var jeg litt blakk når jeg skulle bestille og måtte ta til takke med disse. De funker helt ok. Kom gjennom uten mva og tollklareringsgebyrer.

http://www.amazon.com/AudioTechnica-...W4MW50KXS0E054
Hvordan er de kroniske smertene? Er det ryggsmerter eller skuldersmerter?