Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7455
Skal mest sannsynelig starte å studere Eleketro ingeniør til høsten, og trenger derfor til den annledning å gå til innkjøp av en ny laptop.

Har grublet og vurdert en del, og kommet fram til at kriteriene er slikt:

- Lett å bære på
- Generell god levetid, skal tross alt vare i 3 år denne PCn.
- Klare middels tunge grafikk relaterte oppgaver. Gjerne istand til å kjøre enkle spill (WoW feks.)
- Prisklasse: 10.000-15.000kr ish

Har sett en del på Macbook Air, virker veldig "slick", MEN! Kommer det til å oppstå vanskligheter rundt feks fagrelaterte programmer (kretsdesign programmer etc) med en Mac?

Eller vil alt dette gå fint sålenge man kjører Pararells elns? Noen som har erfaringer med dette?

Har også mistet litt track på hvordan laptop markedet er generellt, så ønsker å få flere forsøk, har sett at Asus har spyttet ut noen fine i det siste, men er litt lost..

All hjelp/anbefalinger mottas med stor takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva skal du bruke pcen til? Det er ingenting på ingeniørstudiet som faktisk krever spesielt mykje maskinvare. Det tyngste du ramler innom er vel typisk Autocad (ha 8-16GB RAM), og Matlab. Intel HDA-grafikkort held i massevis, og det samme gjer ein tilfeldig i5-cpu, og gjerne ssd for å slippe å vente tre minutter på autocad eller matlab.
MacBook Pro med Retina-skjerm - fantastiske greier.

Batteritiden er upåklagelig, levetiden er etter hvordan du behandler den (har fortsatt en meget godt fungerende 10 år gammel MBP). Kjører WoW på high med min MBPR. Hvis du skulle være nødt å benytte deg av noen programmer som ikke fungerer på OS X, vil jeg anbefale deg Parallells med Windows. Du kan kjøre begge OS samtidig, og bytte vindu alt etter hva du holder på med. Fungerer aldeles perfekt.

Kjør på med en SSD, og du har en tipp topp maskin.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Kjør ren Win7-installasjon på en Asus-PC og du har PC i minst 4 år. Kilde: gjorde det selv.
Kjører også AutoCAD Architecture og det fungerer flott!
Steeler's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva skal du bruke pcen til? Det er ingenting på ingeniørstudiet som faktisk krever spesielt mykje maskinvare. Det tyngste du ramler innom er vel typisk Autocad (ha 8-16GB RAM), og Matlab. Intel HDA-grafikkort held i massevis, og det samme gjer ein tilfeldig i5-cpu, og gjerne ssd for å slippe å vente tre minutter på autocad eller matlab.
Vis hele sitatet...
Skal primært brukes til skole arbeid, samt til å kunne spille litt/se filmer on the move. Prøver bare å finne noe som er lett, hendig og klarer å overleve 3 års brukstid. Også at det er god byggkvalitet på laptopn.

Trenger ikke noen gamer-doning, da jeg allerede har en stasjonær for dette.

Takker for alle innspill så langt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Skal primært brukes til skole arbeid, samt til å kunne spille litt/se filmer on the move. Prøver bare å finne noe som er lett, hendig og klarer å overleve 3 års brukstid. Også at det er god byggkvalitet på laptopn.
Vis hele sitatet...
Vilkårleg businesslaptop av ønska vekt og størrelse. Ikkje kjøp billig consumercrap.

Om det er HP, Lenovo, Apple eller Dell er ikkje av avgjerande betydning.
Steeler's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vilkårleg businesslaptop av ønska vekt og størrelse. Ikkje kjøp billig consumercrap.

Om det er HP, Lenovo, Apple eller Dell er ikkje av avgjerande betydning.
Vis hele sitatet...
Eneste grunnen til at jeg nevnte Macbook Air er at jeg har fått prøvd den, også virket den så lett/hendig å bære med rundt. Har du noen eksakte modeller/merker å anbefale?
Har selv en Sony Vaio Pro 13 med i5-4200u, 8 gb ram, Intel HD graphics 4400 og en 256 gb SSD. Ikke at disse tallene betyr så mye... menmen!
Den begynner å bli litt gammel(hatt den i ca 9 måneder) men den fungerer fortsatt veldig bra.

VELDIG lett (veier noen få gram mindre enn Macbook Air i tilsvarende skjermstørrelse), flott design, fungerer bra til å se filmer/tv-serier; ser for det meste 720p siden den blir småvarm når jeg ser med 1080. Rask på surfing, bra skjermoppløsning (1920*1080, mer enn nok for en 13 tommer) og SUPER batteritid (opplever for det meste 6-9 timer).

Eneste problemene jeg har opplevd var noen wifi-problemer i starten, men ettersom at de releaset en ny driver så ordnet det seg - og en litt dårlig "trykkeknapp" på touchpaden. Dette skjedde etter noen par måneders bruk, hvor det begynte å komme en liten trykkelyd, i tillegg til at det ble hardere å trykke på touchpaden. Ellers er touchpaden bra (navigeringen og "shortcuts" - husker jeg savnet å kunne scrolle med to fingere på en ræva HP pc jeg hadde for noen år siden).

Har brukt den så og si bare på skole og film. Det meste intense den har vært igjennom er kanskje når jeg har sittet med Excel full av data med 4-5 grafer, Word full av bilder og Chrome i bakgrunnen. Lagget litt. Angrer på at jeg ikke kjøpte noen form for "protective cover" fordi den får veldig lett riper i baggen. Kjøpte også et ekstrabatteri jeg ikke har noe som helst bruk for (bruker den i maks 30min når jeg flyr over Atlanterhavet - batteritiden er bra nok fra før) - den øker tross alt vekten til laptoppen med 30%.

Betalte 8-9 tusen med studentrabatt på sony.no - dette var august, så forhåpentligvis har det kommet noe tilsvarende bra til en lavere pris om du researcher litt. Hadde vært mye enklere for deg å finne en bra laptop om du dropper dataspill. Lykke til

Edit;
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Eneste grunnen til at jeg nevnte Macbook Air er at jeg har fått prøvd den, også virket den så lett/hendig å bære med rundt. Har du noen eksakte modeller/merker å anbefale?
Vis hele sitatet...
Om du vurderer Macbook Air så er Sony Vaio Pro mye mye bedre - spesielt om du foretrekker Windows. Kompisene mine med Mac har noen ganger problemer med å følge pc-instruksjoner i timene hvor læreren illustrerer på Windows.
Sist endret av MBTI; 11. mai 2014 kl. 21:48.
Har selv vært student i 3 år nå og brukt mye CAD programmer. Skulle jeg kjøpt meg en ny pc i dag tror jeg at Lenovo hadde kommet høyt opp på listen. Har noen medstudenter som har det, og alle skryter av pc'en. http://shop.lenovo.com/no/en/laptops...t-series/t440/
Av egen erfaring, vil jeg generelt ikke anbefale Mac, da du vil møte motstand med programmer som ikke kjører på IOS, og at lærerne deler ut programmer som ofte kun kan brukes på Windows. Dette gjelder også gruppesamarbeid med andre studenter.
Sikkerhetsklarert
Har denne,
http://lifebook.no.ts.fujitsu.com/pr...BOOK-S904.html
batteritiden er fantastisk, og innebygd 4g/lte er også praktisk.
Også har den alt det andre du også har sagt du trenger.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Kjør ren Win7-installasjon på en Asus-PC og du har PC i minst 4 år. Kilde: gjorde det selv.
Kjører også AutoCAD Architecture og det fungerer flott!
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Asus har ofte bra hardware-oppsett, som gjør at PCen ikke blir veldig varm rundt touchpad osv. men det følger gjerne med frustrerende Asus-programmer som ikke funker, backup-programmet dems f.eks.

SSD er et must etter min mening. Med et adapter kan man ofte sette harddisken der DVD-spilleren stod, eller man kan kjøpe en tom ekstern-harddisk (enclosure) til den originale harddisken. Med mindre den kommer med SSD fra forhandler da.

Anbefaler deg å kjøpe en med litt god prosessor og litt RAM i tillegg, og vurder batteritid. Er ikke sikkert du alltid har tilgang til stikkontakt, og er ofte mye av og på med PCen og programmer.
Kjøp deg MBA og installer windows på den også? Så har du full programvarestørre og det hærlige OSX til resten?
Hvis du skal jobbe med div CAD programmer så er HD oppløsning et absolutt must, og dette får du selvfølgelig i denne prisklassen. Men husk også at jo mindre skjerm du har, jo mer manøvrering må du gjøre i diverse program også.

Nå har ikke jeg så mye erfaring med AutoCAD, men jeg vet at i CAD programmer som benyttes for byggingeniører, så er det utrolig greit å ha litt størrelse på skjermen da det er mye manøvrering. Så 15.6" eller mer er nok å foretrekke der.


Her er en utrolig god pc. Men selvfølgelig, det er jo en konsumer-pc. Så det får være opp til deg å vurdere om du heller burde kjøpe en arbeidshest av typen HP,IBM,Lenovo eller noe i den dur.
Ville uten tvil gått for en Macbook, som fisk23 foreslo. Om du klarer deg med 13" skjerm, er det bare å fullspekke en Macbook Air. Da hadde du fremdeles vært innenfor budsjettet ditt, og fått en ekstrem portabel og kraftig maskin. Om du vil ha enda mer kraft eller retina-skjerm, er det selvsagt bare å se på storebrødrene Macbook Pro Retina i 13" og 15"-utgaven. Også veldig bra bygget maskiner. Og som flere har vært inne på, er det bare å fyre opp en virtuell Windows-maskin eller kjøre dual boot.

En annen fordel med Macbook, er at de har PCIe SSD. Disse er merkbart raskere enn "standard" SATA SSD-disker.
MacBook air: fantastisk byggekvalitet og trackpad, snappy men ganske råttent OS. Elsker min min, men vet ikke om jeg ville hatt den som eneste maskin :/
Valgte selv Macbook Pro Retina 13" over Macbook Air 13", hovedsaklig på grunn av skjermen. Den har også kraftigere hardware. På dagens modeller er det ikke store fysiske forskjellen på de to, da de begge er veldig tynne og lette.
Sist endret av danielsk; 12. mai 2014 kl. 11:33.
Personlig ville jeg og gått for MacBook Pro Retina over air, da pro begynner å bli ganske liten.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du skal ha noe som varer upåklagelig ville jeg kjøpt Dell eller Lenovo, særlig de mer business relaterte klassene, noe som @slashdot nevnte.

Du har mange flere konfig. muligheter med en ikke Apple pc.

Kan nevne at jeg har Sony Vaio 13 Pro og er strålende fornøyd med den. (Brukt den på ØKAD til nå, men bytter til INF så den funker greit til programmering også) Hvis du kjøper uten touch (obviously) veier den 935 gram. (Kontra Air som veier 1.08kg)

Skulle jeg anbefalt en maskin så ville det vært f.eks. Dell Precision.

Nå var M2800 billigst av modellene og hvis du velger "toppmodellen" av M2800 så får du et beist av en bedriftsmaskin.
Den vil vare så lenge at til slutt vil du ønske å ta livet av den.

http://puu.sh/8JdRe.png
Sist endret av uaexed; 12. mai 2014 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp en Mac den har topp byggekvalitet og er "up to date" i mange år.
Du vil ikke angre men test de ut i en butikk, jeg ville gått for Air....