Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1011
God dag, folkens!

Jeg har kommet fram til at jeg vil sette meg inn i video-redigering, og til det trenger jeg en ny datamaskin.
Opptaksutstyret jeg har, er av ganske stødig kvalitet, så det er snakk om å redigere i høy oppløsning, selv om jeg foreløpig ikke tror filmene kommer til å vare lenger enn MAX 10 min i ferdig resultat.
Jeg vil ikke ha noe skvip, men heller ingen NASA-maskin, bare en som holder til mine behov og ikke henger


Så langt har jeg kommet fram til at det blir en stasjonær PC.
Jeg er ikke et geni på specs, men noe har jeg snublet over, og funnet ut at kommer til å holde for mitt bruk (korrekt meg om dette er feil);

SSD 128Gb kommer til å holde (ettersom jeg skal basere lagring på eksterne disker)
16GB Ram
i7 prosessor eller høyere.


Saken er at denne pc'en ikke på noe tidspunkt skal brukes til gaming eller denslags.
Det står ikke på pengene, men jeg vil heller ikke ha en "overcloaket" data, når jeg ikke trenger det, så derfor vil jeg gjøre det så økonomisk som mulig, med bare komponenter som fungerer mest optimalt som mulig opp mot hverandre.


Jeg ser forskjellige steder at prosessor, hovedkort, strømforsyning og bildekort må fungere godt mot hverandre, men jeg skjønner ikke hvordan man skal kombinere tallene og beskrivelsene.

Hva sier dere?
Noen tips til hva jeg burde gå for?
Noen merker som dere mener er bedre enn andre og erfaringsmessig anbefaler?

Er det noen enkle huskeregler som definerer komponenter og hvordan de yter?


på forhånd takk
Berlusconi
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...7-1084A49F3A71

Her er et bra oppsett for deg.

Her får du K versjonen av 4770 så du kan overklokke. Dette vil gjøre den enda raskere på redigering.

Ønsker du ikke å overklokke kan du spare rundt 1000 kr på billigere CPU å billigere hovedkort å billigere CPU kjøler.
Sist endret av Litago1; 5. februar 2014 kl. 14:32.
Jeg er ikkje noe apple fan, men akkurat på dette punktet så ville jeg anbefalt deg en iMac. Disse maskinene er som oftest brukt av fotografer, videoeditorer, grafiske designer.. o.l.

En betjent jobber innen bilderedigering/grafisk design og er stor apple fan, å han mente at du burde gå for en iMac 27-tommer: 3.2 GHz, eller 27-tommer: 3.4 GHz hvis du skal bruke det til video behandling. Og så fremt budsjettet når så langt.

http://store.apple.com/no/buy-mac/imac
Sitat av Litago1 Vis innlegg
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...7-1084A49F3A71

Her er et bra oppsett for deg.

Her får du K versjonen av 4770 så du kan overklokke. Dette vil gjøre den enda raskere på redigering.

Ønsker du ikke å overklokke kan du spare rundt 1000 kr på billigere CPU å billigere hovedkort å billigere CPU kjøler.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Du kunne ikke gitt meg en pekepinn for hvorfor du har valgt de forskjellige komponentene? Hvorfor er eksakt de bra for min bruk ?

Og da tenker jeg litt spesifikt på f.eks. grafikkortet som bruker GDDR5 mens ramkortene brukere DDR3 - hva vil det si?

Alt i alt er dette, av det jeg kan skjønne, en god kombinasjon av ting.
Jeg stusser litt på kabinett da - er det noen spesiell grunn til at du har valgt det?

Og jeg fant også disse ramkortene:
http://www.komplett.no/crucial-ddr3-...619#!tab:extra
Selv om de er demo, tør jeg stole på Komplett - det er ikke noen grunn til at disse ikke skulle passe like godt? De har CL8 istedenfor CL9.


Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg er ikkje noe apple fan, men akkurat på dette punktet så ville jeg anbefalt deg en iMac. Disse maskinene er som oftest brukt av fotografer, videoeditorer, grafiske designer.. o.l.

En betjent jobber innen bilderedigering/grafisk design og er stor apple fan, å han mente at du burde gå for en iMac 27-tommer: 3.2 GHz, eller 27-tommer: 3.4 GHz hvis du skal bruke det til video behandling. Og så fremt budsjettet når så langt.

http://store.apple.com/no/buy-mac/imac
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har sett litt på Apple, ettersom de er kjent for brukervennlighet i feltet. Dessverre blir det nok litt for dyrt for meg, og jeg har alltid sverget til Windows, så tenker å holde meg der.
Sist endret av Berlusconi; 5. februar 2014 kl. 15:23.
Sitat av Berlusconi Vis innlegg
Takk for svar.

Du kunne ikke gitt meg en pekepinn for hvorfor du har valgt de forskjellige komponentene? Hvorfor er eksakt de bra for min bruk ?

Og da tenker jeg litt spesifikt på f.eks. grafikkortet som bruker GDDR5 mens ramkortene brukere DDR3 - hva vil det si?

Alt i alt er dette, av det jeg kan skjønne, en god kombinasjon av ting.
Jeg stusser litt på kabinett da - er det noen spesiell grunn til at du har valgt det?

Og jeg fant også disse ramkortene:
http://www.komplett.no/crucial-ddr3-...619#!tab:extra
Selv om de er demo, tør jeg stole på Komplett - det er ikke noen grunn til at disse ikke skulle passe like godt? De har CL8 istedenfor CL9.




Ja, jeg har sett litt på Apple, ettersom de er kjent for brukervennlighet i feltet. Dessverre blir det nok litt for dyrt for meg, og jeg har alltid sverget til Windows, så tenker å holde meg der.
Vis hele sitatet...
Jeg har valgt det pga er det beste du får for prisen.

Asus R9 270x - Pga det har veldig bra kjøler å holder masse til ditt bruk. GDDR5 minne brukes på skjermkort mens DD3 brukes på hovedkortet i maskinen.

Corsair H100 - Veldig bra vannkjøler som holder CPU kald å så du får mindre bråk, mindre varm å kan overklokke CPU mer.

Corsair RM650 - Strøm forsyning som er kraftig samt at den er helt musestille.

Crucial DDR3 8x2 gb ram - Billigste 16 gb rammen jeg fant og vil holde i massevis.

Kabinettet - Stilrent å kjøling kabinett som også er støydempet. Vil du har litt mer discolys å slikt må du bare bytte kabinett

I7 47770k - kraftig CPU er viktig for video redigering. Denne kan også overklokkes så den blir enda raskere.

MSI z87 - Dette hvedkortet støtter overklokking, er billig og har fått topp reviews.

Samsung SSD - Veldig bra SSD for penga
Sist endret av Litago1; 5. februar 2014 kl. 18:09.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Jeg har valgt det pga er det beste du får for prisen.

Asus R9 270x - Pga det har veldig bra kjøler å holder masse til ditt bruk. GDDR5 minne brukes på skjermkort mens DD3 brukes på hovedkortet i maskinen.

Corsair H100 - Veldig bra vannkjøler som holder CPU kald å så du får mindre bråk, mindre varm å kan overklokke CPU mer.

Corsair RM650 - Strøm forsyning som er kraftig samt at den er helt musestille.

Crucial DDR3 8x2 gb ram - Billigste 16 gb rammen jeg fant og vil holde i massevis.

Kabinettet - Stilrent å kjøling kabinett som også er støydempet. Vil du har litt mer discolys å slikt må du bare bytte kabinett

I7 47770k - kraftig CPU er viktig for video redigering. Denne kan også overklokkes så den blir enda raskere.

MSI z87 - Dette hvedkortet støtter overklokking, er billig og har fått topp reviews.

Samsung SSD - Veldig bra SSD for penga
Vis hele sitatet...
Ville gått for oppsettet ovenfor, men kanskje et 280x istedenfor. Ikke veldig mye dyrere og bedre. Uansett kan du fint spille med begge de nevnte skjermkortene!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Hvorfor ikke velge Nvidia kort, så kan man benytte seg av cuda cores til rendering? Hjelper betraktelig.
Hva med amd prossesor er ikke de best til videoredigering på grunn av alle kjernene?