Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1424
Hei, har en stasjonærpc stående som jeg hadde tenkt å bruke som en slags fordeler for et mediesystem til flere rom i huset når jeg skal pusse opp (slik at jeg kan legge alt skjult), kort fortalt vil jeg ha muligheten til å spille av musikk fra PCen og velge hvilke rom som det skal spilles musikk i, samt spille forskjellig musikk på forskjellig volum i hvert av rommene.

Til dette hadde jeg tenkt å skaffe touch-skjermer til PCen (en for hvert rom) og legge opp integrerte høyttalere og forsterkere i himlingen. Derfor lurer jeg på om det går an å ha separate brukere for hvert rom, slik at jeg kan styre musikken på badet mens noen andre styrer musikken i stua, og bruke Spotify som en slags bro mellom dem ved behov (hvis alle brukerne er innlogget på samme spotify-bruker burde jeg bare behøve å trykke play-knappen i det rommet jeg vil forflytte avspillingen til, mens hvis de er på to forskjellige spotify-brukere, evt. spiller av fra lagret musikk, kan de spille av hver for seg).

Har noen en bedre ide er jeg åpen for forslag.
Har du lyst til å mekke det selv? Hvis ikke ville jeg gått for Sonos.

http://www.sonos.com/no-no/system
Har litt lyst til å mekke det selv, men hvis det viser seg å være utenfor min kompetanse er jeg ikke så sta at jeg ikke ser på alternativer Synd de ikke hadde komplett pakke til innbygging så man kunne kjøpt alt fra en leverandør, men en grei løsning.
https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk (Anbefales ikke, et pur helvete å sette opp, inkompatibelt med diverse hovedkort, kan kreve dedikert lydkort og/eller grafikkort alt ettersom per klient, men tror du kan slippe unna det men det blir mye arbeid.)

http://www.miniframe.com/technology/softxpand.html (Dette gjør akuratt det du har lyst til å gjøre, anbefales på det sterkeste! Du må dog bruke Windows 7, ingen andre operativsystem er kompatible, har prøvd på Windows 8 og Windows 10, og da får du blåskjerm óg må reinstallere PC'en!)
Sist endret av vurezo; 3. november 2015 kl. 19:58.
Nesten 100% sikker på at Sonos, Bluesound, Heos eller liknende ferdige løsninger vil være ti ganger mer praktisk, stabilt og kanskje like billig.

Kan se for meg ALT det som skal monteres sammen her, og at alt dette skal funke opp mot en maskin med Windows... Huff og huff... Jeg har nok en del mer tro på ei ferdig, dedikert løsning til akkurat dette formålet! Jeg er generelt ikke imot å gjøre ting selv, dette være seg på grunn av at man gjør en hobby ut av det, man lærer av det osv.. Men akkurat dette tror jeg nok Sonos og de gjør bedre.


Og du får kjøpt alt hos samme leverandør om du vil. Du kan kjøpe høyttalere for innebygging, alle Sonos/Heos/Bluesound komponentene hos hifiklubben, og disse vil mer enn gjerne hjelpe deg og sette opp en "pakke" til deg ut i fra pris og behov.

EDIT: For ikke å snakke om kompatibiliteten til disse løsningene. Alt styres via smarttelefon, nettbrett eller PC. Alt fra spotify connect, nettradio osv er ferdig innebygd. Trenger ikke drive å se på sekundære løsninger med touchskjermer, 100 meter med kabling opp til aktuelle PC osv. Da det meste foregår trådløst med Sonos etc.
Sist endret av KarlsenK; 4. november 2015 kl. 05:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan jo gjere det så enkelt at du skaffar spotify family, da kan du ha opptil 5 forskjellige instansar på same konto med ulik musikk på kvar instans.

I forhold til å kunne styre musikken i kvart rom frå ein pc, så vil eg tru at spotify connect kan ta seg av den biten.