Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2673
som tittelen sier. jeg er nybegynner å lurer på hvordan verktøy som er kjekt å ha. hadde vært kjekt om det fantes hele sett som jeg kunne kjøpe eller om jeg kunne få en liste og evt. link til nettbutikk som tilbyr dette. da det jeg har funnet på forumet av linker er utdatert.
Det hadde jo vært litt greit å kanskje vite hva verktøyet skal brukes til..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal du bygge modelltog eller skal du restaurere bil?
Trådstarter
58 6
elektronikk eller små elektro(?) lodding o.l
Skrutrekkersett,multimeter, fluxlodd, loddetinn, loddejern osv
Trådstarter
58 6
takker for svar, men det der er jo minimum. er det som kommer eter som kan være nyttig å ha som jeg kanskje ikke viste fantes. så var det jo å finne en nettbutikk som tilbyr disse tingene. noe av det kan gjerne være i et kit. sånn for latskapen sin skyld ^^
Det er noen måneder siden sist jeg brukte DealExtreme, men fra min erfaring er det god kvalitet om pris er den avgjørende faktoren. Se litt rundt, legg ting i handlekurven, og sørg for at enhver bestilling er under 200 kroner.

Så venter du 2-6 uker og finner en pakke i postkassen. Innen den tid har du glemt hva du bestilte, så det blir som julaften hvor du får akkurat hva du ønsker.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Strømforsyner/testbenk
Oscilloskop
Liten skrustikke/hjelpende hånd
Velassortert verktøysett, bits, tenger, osv.
Dremel
Små bokser til oppbevaring av skruer og smådritt
Trådstarter
58 6
Tusen takk for alle forslag om det finnes noen norske nettbutikker som jeg kan kjøpe fra med rimelige priser så hadde jeg satt pris på det.
er bare å komme med flere ting om det er noen som mener at noe mangler eller er kjekt å ha som ikke er blitt nevnt

bare for å legge til. så synes jeg det burde være en sticky på dette med liste over utstyr/verktøy og linker til nettbutikk(er).
Sist endret av Jonta; 2. mai 2016 kl. 21:25. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
Ta ein tur innom biltema eller clas og ta ein titt. Clas meiner eg har litt betre kvalitet på skraller og diverse, men er også dyrare.

Det eg ville anbefale er eit presisjonsett, og skralle med diverse bits (torx, pozi, phillips, flat), vinkla nebbtang, rett nebbtang, avbitar, og avmantlingstang. Presisjonskniv/skalpell kan også vere ein fin ting å ha.

Til lodding er det greitt å ha ein "tredje arm". Biltema sine loddebolter fungerer heilt ok. Til generell elektronikk, så er vell eit multimeter veldig kjekt å ha! Her er også biltema sitt til 2-300kr heilt ok, mitt har overlevd heftig missbruk i 2 år.

Begynn på eit prosjekt, og kjøp deretter inn spesialverktøy når du trenger det. Ei verktøykasse av litt grei størrelse er også veldig fint! Tar ikkje lang tid før du fyller den opp.
Trådstarter
58 6
Tusen takk igjenn for svar har allerede noen projsjekter som skal gjøres ^^. skal få lys i GBC skjermen min og booste lyden, men det er egentlig bare å montere et par deler, men har vell tenkt på å bygge ting fra scratch også^^