Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1122
Sitter her å skal bygge med ny pc med 2x EVGA GTX 970 "SC", og vet ikke om jeg skal gå for en 1150 i7-4790K 4ghz (8mb cache), eller en 2011-3 i7-5820K 3.3ghz (15mb cache).

Prisforskjellen er bare 350kr dyrere med i7-5820k (+dyrere HK)

Er redd jeg får dårligere ytelse i spill som støtter mindre enn 4 kjerner (4ghz > 3.3ghz) slik som WoW f.eks.
Tenker å overclocke 4790k'n til 4.5ghz+ hvis det blir den.

Vil helst at begge kortene skal klare 100% load samtidig under gaming uten at prosessoren blir flaskehalsen.
Er en i7 quad core på 4ghz kraftig nok til å maxe ut 2x GTX 970 "SC" i SLI? Eller burde jeg gå for en 6-core i7-5820k? Tenker også på dette med pci-lanes som jeg ikke skjønner helt. Vet bare at jo mere jo bedre.

Og det jeg egentlig stusser mest på er hvor viktig prosessorens cache memory er for ytelse i gaming?

- Def

Edit: Tenker også å kjøpe en Intel M.2 180gb
Vil jeg få raskere ytelse av den med flere pci lanes?

Eller vil jeg få raskere SSD ved å kjøpe 2x 120gb Samsung Evo SSD'er og sette i raid-0 istedet? Er disse M.2 SSD'ene noe "underverk"?
Sist endret av Deftones; 31. oktober 2014 kl. 06:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra sist, m.2 SSD er vanlig til HTPC eller bærbar. Hvis du har stor kabinnett hvorfor du vurdere det. Og også når du bruker M.2 eller mSATA du kan ikke bruker 2 SATA port på HK.

SSD er så rask at det er nesten ikke forskjell mellom RAID eller når de jobber alene. Se på Samsung EVo eller mx100 Crucial. I min mening det er bedre å ta en større enn sette to i RAID.

Hva slags skjerm har du? 144 MHz eller ikke?

Det er alltid diskusjon om WOW på andre forum. Mennesker er ikke enig hva er bedre xD

Uansett, jeg skulle gå for z97 i7-4790K. X99 er litt ny, og DDR4 minne er dyr..


Det er test her
http://www.bit-tech.net/hardware/201...-5820k-revie/1

Bare til gaming i7 er bedre valg.
Sist endret av medkorki; 31. oktober 2014 kl. 11:34.
Håper du er klar over at 5820k bruker ein annan socket, og dermed kan du ikkje bruke same hovedkort på desse to. x99 chipset som er det du får på hovedkort med 2011-3 socket (som er socketen til 5820k) vil ikkje vere nødvendig dersom du ikkje skal ha fire stk skjermkort, eller heftig videoredigering etc. Du vil også trenge DDR4 RAM som du heller ikkje vil tene noko på når det kjem til speling.

Gå heller for 1150-socket med 4790k, da dette er det mest prisgustige.
Sist endret av R0flcopter; 31. oktober 2014 kl. 13:12.