Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 49788
Alle står vel fritt frem for å anmelde noen, egentlig. Jeg syntes det er helt på tryne at Tele2 legger ansvaret over på alt og andre. Nå har ikke jeg fått med meg alt her, men det sier vel strengt talt bare hvor evneveik kripos og politiet er i denne saken. Skal man straffes for å få en stopp på dette også nå da? Tele2 har jo fått flere advarsler for lenge siden, så dette burde ha blitt rettet opp i for lengesiden. Er man hardbarka kriminell fra før av, visste man sikkert om denne sikkerhetsfeilen for lenge siden.


Håpløst..
Karravolin
voldern's Avatar
Trådstarter
Darik's Boot and Nuke er konge for å fjerne alle spor av data på harddisker: http://dban.sourceforge.net/.
Ministry of Love
sptz's Avatar
En ting til, så lenge dere ikke har gjort noe ulovlig så kan dere bare hevde det. Dere trenger ikke fortelle hva dere har gjort om dere er mistenkt. Vitner må vel kanskje svare på alt.

Det er politiet som har bevisbyrden så det er politiet sin jobb å grave opp bevis. Ingen grunn til å gjøre det lett for dem å grave opp bevis for noe du har gjort som ikke er ulovlig. Politiet skal i en rettsstat ikke trakassere folk som ikke har brutt loven. De må derfor kunne henvise til lovveket for kunne "røre" dere. Jeg kan ikke se hvordan lovverk til anvender her.
Sitat av catolh
Så kripos hadde raidet en del folk nylig, noen her som ble "rævkjørt" ?
Vis hele sitatet...
Tviler på de kan svare med en gang, regner med de tok alle pcene til de "rævkjørte".

..Bouncing ftw.. :P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Men, ja. Noen fugler har hvisket meg i øret at det nok er en del freakere som har fått besøk av onkel idag.

Personlig syntes jeg det er ren idioti å ha kjørt det scriptet, og hvis man absolutt skulle kjøre det så burde man ikke gjøre det på en sporbar måte. Det er greit nok at det var en nobel sak å avsløre hullet, men 95% av de som kjørte scriptet gjorde det kun av ren nyfikenhet.

Det er også greit å sørge for at ordensmaktene er enig med deg at det er lovlig før man begår en slik handling
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso
Det er også greit å sørge for at ordensmaktene er enig med deg at det er lovlig før man begår en slik handling
Vis hele sitatet...
Det skal seiast at personer som Gisle Hannemyr seier at det etter has tolking av lova var lovleg å kjøre programmet, all den tid ingen tekniske sperrer blir brutt. Du trenger heller ikkje løyve fra datatilsynet for å ha database for _personlig_ formål, med mindre det er sensitive personopplysninger. Det vart ikkje henta ut sensitive personopplysninger, og ergo er en slik database lovlig. Det er også lovlig å bruke åpne kilder, t.d telefonkatalogen og tele2, for å samle informasjon.

Så alt i alt vel eg å tru at det heile er fullstendig lovleg, og først blir ulovleg i den augneblinken ein utnyttar opplysningane.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av vidarlo
Så alt i alt vel eg å tru at det heile er fullstendig lovleg, og først blir ulovleg i den augneblinken ein utnyttar opplysningane.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev heller ikke at det var ulovlig. Det jeg skrev er at det er greit å sette seg inn i en sak før man hopper inn i den med begge føttene først.

Det er jo rimelig åpenbart at Kripos i det minste ønsker å se nærmere på hvorvidt det har blitt begått ulovligheter, ellers hadde de aldri huket inn 52 personer. Og da er det jo videre rimelig åpenbart at dette ikke er en svart-hvit sak, og at de som har brukt dette scriptet I DET MINSTE befinner seg i et juridisk grått eller uprøvd territorium.

Så poenget mitt var; du skal aldri gjøre ting uten å i det minste tenke deg om først.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av nso
Så poenget mitt var; du skal aldri gjøre ting uten å i det minste tenke deg om først.
Vis hele sitatet...
Den dagen, ja, den dagen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso
Jeg skrev heller ikke at det var ulovlig. Det jeg skrev er at det er greit å sette seg inn i en sak før man hopper inn i den med begge føttene først.

Det er jo rimelig åpenbart at Kripos i det minste ønsker å se nærmere på hvorvidt det har blitt begått ulovligheter, ellers hadde de aldri huket inn 52 personer. Og da er det jo videre rimelig åpenbart at dette ikke er en svart-hvit sak, og at de som har brukt dette scriptet I DET MINSTE befinner seg i et juridisk grått eller uprøvd territorium.

Så poenget mitt var; du skal aldri gjøre ting uten å i det minste tenke deg om først.
Vis hele sitatet...
For all del, men samtidig meiner eg KRIPOS sin handlemåte er totalt forkastleg.

Dei har vist til strl. §145, som lyder:
§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje sjå at det er snakk om å ha brutt ei sperre. Det kan samanliknast med å taste inn telefonnummer i telefonkatalogen og lagre resultatet: ei handling som er udiskutabelt lovleg ut frå straffelova. Ingen tekniske system var på plass for å beskytte informasjonen. Gisle Hannemyr har samme vurderinga, og han viser m.a mot Norman Data Defense VS. UIO for eit par år til bake, der Norman vart frikjende.

Difor meiner eg handlemåten til KRIPOS i saka er ekstremt kritikkverdig, og i verste fall lovstridig.

Tele2 har også brukt kripos for å røyklegge eigen inkompetanse, som hannemyr så beskrivande sa.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Når politiet starter å bruke egen moralføling som grunnlag for når de skal bruke maktmiddelene sine bør ALLE si meget kraftig ifra. Politiet har monopol på maktutdøvelse i et demokrati. Et demokrati er bygget på lover ikke magefølelse. Derfor er det meget viktig at personene som er satt til den ansvarsfulle jobben å forvalte lovverket, faktisk er sitt ansvar bevist!

Om politiet skal få aksjonere på magefølelse og ikke med feste i lovverket råtner demokratiet på rot!

(edit jeg leste efn listen tidligere i dag, og selv etter 7timer greide jeg vist nesten å sitere Gisle Hannemyr ordrett... (faen, jeg som følte formuleringen ble så bra ))
Sist endret av sptz; 15. september 2007 kl. 00:12.
Bare en liten kommentar. Uansett om man ikke har brutt noen sperrer, er jo intensjonen å skaffe seg store mengder personopplysninger man egentlig ikke skulle hatt. Nå er ikke personnummeret taushetsbelagt eller hva det nå heter, men til en viss grad beskyttet av loven. Jeg syns det virker logisk at personer kan straffes for dette. Jeg sier ikke at dette er riktig - Tele 2, Altinn m.m. burde heller straffes - men jeg syns heller ikke det er riktig å laste ned personinformasjon som har blitt gjort i dette tilfellet. Nå har det i etterkant vist seg at denne saken har ført til endringer i reaksjoner, noe som er supert. Men hva om dette hadde ført til at tusenvis av nordmenn hadde blitt svindlet på en eller annen måte? Hadde man da syns at skaperene og brukerne av programmet hadde vært uskyldige? Jeg er litt usikker, men jeg syns flere her inne burde prøve å se saken fra en annen synsvinkel. Er Norge tjent med at potensiellt stadig flere "Lars"er bruker proof of concept metoden for å få ting frem i lyset? Bør politiet slå ned på dette "misbruket" for å slippe slike fremtidige saker?

Dette er bare litt synsing, jeg prøver hverken å moralisere eller dømme noen her, jeg prøver bare å vinkle denne saken litt annerledes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av steinarlima
Bare en liten kommentar. Uansett om man ikke har brutt noen sperrer, er jo intensjonen å skaffe seg store mengder personopplysninger man egentlig ikke skulle hatt.
Vis hele sitatet...
Så å legge telefonkatalogen på kopimaskina gjev store mengder personopplysninger en ikkje skulle hatt? Sorry mac- private register er ikkje meldepliktige, nettopp for å unngå at folk må melde ifrå om telefonboka si.

Dessuten må en, som gisle hannemyr seier, av og til bruke slikt for å skrike ut at det der er uakseptabelt! At 600000 nordmenn fikk brev i posten var jo tydligvis omtrent det som skulle til for å få tele2 til å handle! Et brev frå datatilsynet var ikkje nok.

For å ta ei sammenligning:
Dersom tele2 hadde eit telefonnummer du kunne ringe for å bestille abbonement:
*Når du ringer blir du bedt om å oppgi fødselsnummer.
*Du oppgir fødselsnummer, og dama i andre enden svarer med "Er du da Dag Olsen, som bur i Bredtveitveien 9, 5870 Foobar"?
*Du noterer ned informasjonen du fikk opplest og legger på.
Ok. Ville det vere ulovleg å gjere dette ein gong? 10 gonger? 60000 gonger? Forutsatt at dama fortsatte å svare kvar einaste gang.
Hvilken kilde kommer det fra av at kripos har raidet "52" stykker?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Denne artikkelen var ganske interessant: http://forbruker.no/pengenedine/dine...cle1995909.ece

Tele2 visste altså om sikkerhetshullet i et HALVT ÅR, uten å gjøre noe for å forbedre situasjonen. Når boblen først sprakk og nFF-brukere og andre aktivister begynte å iterere gjennom databasen for å understreke situasjonen så tok det bare timer å endre rutinene.
@ Tias

Dette beviser at omfattende press er det eneste som funker på store firmaer.
Noen flere herifra som har blitt "raida" ?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Som nso sa, catolh; ja, det er en del nFF-medlemer som ble rammet av denne galskapen.

Gubbe: Hear hear.
Blir jo morsomt og se da. Med tanke på at jeg testet dette programmet på jobben. :-)
Sitat av catolh
Hvilken kilde kommer det fra av at kripos har raidet "52" stykker?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det stod i BT, men finner ikke artikkelen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torstein
Jeg mener det stod i BT, men finner ikke artikkelen.
Vis hele sitatet...
Artikkelen sto i fredagens BT-utgave på papir.
Karravolin
voldern's Avatar
Trådstarter
Hjelp oss med å få frem saken i utlandet!

http://digg.com/security/Theft_of_in...e_fucks_it_up/ <- digg

http://reddit.com/info/2q3d9/comments <- reddit

Spre saken: http://bitsex.net/2007/09/norwegian-police-fucks-up/ !
Sist endret av voldern; 16. september 2007 kl. 18:48.
Ettersom det er mye frem og tilbake om dette er ulovlig eller ikke, så lurer jeg på er det ulovlig å lage dette programet? Voldern skriver i første post at han fikk det av en anonym person, neppe. Kan ikke denne personen komme frem for andre en VIP? Har en jævla stor pekefinger på hvem det er men om personen velger og være anonym so be it.

btw: Nice hair cut
Hvorfor skulle det vært ulovlig å lage et script som automatiserer en prosess du kan gjøre helt selv med en web browser og en kalkulator, som vidarlo sa? Hvem som laga programmet er da totalt irrelevant.
Om politiet skulle ta fra meg datautstyret mitt og finner feks. piratkopierte ting i tilleg vil jeg få straff for dette også?
Godt poeng der lasdexter.
Sitat av dexter
Hvorfor skulle det vært ulovlig å lage et script som automatiserer en prosess du kan gjøre helt selv med en web browser og en kalkulator, som vidarlo sa? Hvem som laga programmet er da totalt irrelevant.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/16/512252.html

Du er ikke den eneste som mener det.
Om politiet skulle ta fra meg datautstyret mitt og finner feks. piratkopierte ting i tilleg vil jeg få straff for dette også?
Vis hele sitatet...
De må da bevise at du ikke har fått det fra nære venner.
Er vel ikke lenge før kripos beslaglegger det meste av datautstyr i landet.
Litt pinlig av Hannemyr. En rekke paragrafer i straffeloven ble pusset opp for ett par år siden for å håndtere bl.a tilfeller som dette.
Sitat av NAPse
Om politiet skulle ta fra meg datautstyret mitt og finner feks. piratkopierte ting i tilleg vil jeg få straff for dette også?
Vis hele sitatet...

Alt etter mengde...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zgum
Litt pinlig av Hannemyr. En rekke paragrafer i straffeloven ble pusset opp for ett par år siden for å håndtere bl.a tilfeller som dette.
Vis hele sitatet...
Litt pinlig for kripos at dei bare kan referere til ei sak fra 1997, som er før nemde endring i straffelova, og av en totalt anna karakter.

Kort sagt; det der er mediejippo fra kripos. Eg vel å ikkje legge alt for mykje i det.

Hannemyr bruker svært mykje tid på problemstillinger rundt jus og IT, og er en svært oppegåande person, så å avfeie han så enkelt som kripos gjer er bare tull uansett.
Hvorfor ikke anmelde tele2 til politiet selv for brudd på personvernloven? Saken politiet opprettet i begynnelsen av dette tullet ble henlagt, men om du melder de, så er de nødt til å ta anmeldelsen seriøst og behandle den på vanlig måte. http://www.politi.no/pls/idesk/docs/...02/gp5007b.pdf der har dere skjermaet dere fyller ut, og det er bare å levere det til ditt nærmeste politikontor(det er ikke noe stress, ingen dumme spørsmål osv..).

"Virksomheten har ansvar for sikkerhet, jf. personopplysningsloven § 13 www.lovdata.no.
Du kan rettsforfølge eventuell krenkelse som følge av manglende sikkerhet."


Hvorfor skal den egentlige syndebukken i denne saken slippe unna når det er de som ikke sikrer slik informasjon og ikke følger pålegg/råd fra datatilsynet?
Sist endret av pr0tec; 17. september 2007 kl. 21:58.
Hva om none gikk ut med en trussel om at de hacket den norske stat og at de fjernet alle viktige opplysninger og bare fant på alt, Den norske stat trenger jo ikke og ta alt av ting til lasse slik som telefon osv!!
Sitat av kbstray
Hva om none gikk ut med en trussel om at de hacket den norske stat og at de fjernet alle viktige opplysninger og bare fant på alt, Den norske stat trenger jo ikke og ta alt av ting til lasse slik som telefon osv!!
Vis hele sitatet...
Veldig bra sagt. Utrolig viktig at folk med litt perspektiv på ting kommer inn her og ytrer seg. Det trengs.
Skrevet av Lasse 17.09.2007 kl. 00:03

.. eller de fire scsi-diskene som jeg sitter med i hånda nå! Kanskje de ikke trodde det var harddisker, de ser jo litt anderledes ut!

Dette er en ting han har sakt på db.no

De tar alt!! kjenner personen.De tar også ting som skrivere og slikt Skulle nesten vedde på at det er slik de får tingene i fra:P...
Sist endret av kbstray; 17. september 2007 kl. 23:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kbstray
Hva om none gikk ut med en trussel om at de hacket den norske stat og at de fjernet alle viktige opplysninger og bare fant på alt, Den norske stat trenger jo ikke og ta alt av ting til lasse slik som telefon osv!!
Vis hele sitatet...
....så ville KRIPOS plukke fram terrorparagrafen, bure deg inne et halvt års tid, og ingen ting ville vere oppnådd.

Eventuelt ville ingen ta deg seriøst, og du ville bli ledd ut som script kiddie.
Anmeldelse av Tele2 er kanskje ikke den dummeste ideen? - Til tross for at man kanskje går litt langt, og saken mest sansynlig blir henlagt. Likevel er det jo en prinsippiel sak, og etter hva jeg har lest og hørt har ikke dette scriptet gjort noe annet enn å automatisere en prosess som man lett kunne gjort selv, slik noen over her beskriver.

Hvis "alle" printer ut og benytter seg av en standardtekst som vi kan bruke. Skrives kanskje av en som kan skrive litt formelt og ordentlig?
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Litt pinlig for kripos at dei bare kan referere til ei sak fra 1997, som er før nemde endring i straffelova, og av en totalt anna karakter.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Sakene virker noenlunde sammenlignbare, og dommen er bare ti år gammel. Det er ikke så altfor mye i juridisk sammenheng. At det sannsynligvis er "noen andre" enn Høyesterett kan derimot være et poeng.

Er lovteksten endret slik artikkelen over skriver kan det være et grunnlag her, noe det ikke var før. Noe det også virker som om kripos er enig i.

Men kripos går ikke rundt og gjør beslag etter eget forgodtbefinnende. De har faktisk rettslig kjennelse til razziaene som er gjort. Nå vet ikke jeg hvem Hannemyr egentlig er, eller hva slags bakgrunn han har, men de påtaleansvarlige i kripos er jurister/advokater. For ikke å snakke om dommeren som faktisk har gitt kjennelsen. Å påstå at en dommer ikke kan jus kan være en ganske heftig påstand. Å sitte på internett å avfeie den juridiske vurderingen på et par-tre setninger blir litt dumt. Jeg synes i utgangspunktet også at razziaene virker noe overdrevet, særlig før jeg leste dagens artikkel. Men man baserer ikke en juridisk vurdering på noen artikler i noen nettaviser med kort sitering av lovtekst.

Jeg har en liten følelse av at grunnen til at disse beslagene og slik blir gjort er at man frykter at store mengder opplysninger er blitt lagret, og at det kanskje ikke bør bagatalliseres for mye.

Ikke vet jeg hvordan denne saken etterforskes eller baseres, men jeg antar at Tele2 har oversikt over IP-ene som har sendt forespørslene, og at det er noe slikt som er bakgrunnen for saken og razziaene. Er det snakk om en liten håndfull blir det nok oversett, det kan jo gjøres manuelt av vanlige brukere. Det samme skulle vel gjelde de som av nysgjerriget feks hentet ut sitt eget navn og nummer. Har derimot samme PC hentet ut numre i 1000-tallene ringer nok bjellene hos flere.

Men ellers er det jo galskap at denne saken skal innebære problemer for noen andre enn Tele2 og teleselskapene. Å anmelde dem kunne nok være en idè, særlig for dem som har fått brev i posten el., men det beste er nok å samle seg og lage en felles anmeldelse. Det tror jeg funker bedre enn hundre enkeltvis.
Uansett utfall av denne saken så viser problemet med usikrede trådløse nettverk seg her. Hade jeg vurdert å bruke dette programmet, ville jeg funnet næreste ukrypterte trådløste nett til formålet. Jeg regner med at mange som faktisk har prøvd programmet tenker i samme baner som meg, og da kommer en rekke uskyldige personer til å bli innbrakt.

Sier igjen at flere her inne bør prøve å se denne saken fra en annen synsvinkel. For meg så er det åpenbart at denne nye loven kan tolkes på den måten Kripos gjør det.
Sitat av kbstray
Skrevet av Lasse 17.09.2007 kl. 00:03

.. eller de fire scsi-diskene som jeg sitter med i hånda nå! Kanskje de ikke trodde det var harddisker, de ser jo litt anderledes ut!

Dette er en ting han har sakt på db.no

De tar alt!! kjenner personen.De tar også ting som skrivere og slikt Skulle nesten vedde på at det er slik de får tingene i fra:P...
Vis hele sitatet...

Hvor er dette fra? Link til inlegg? ser det er fra db.no, men finner ingenting.
Sitat av MagicalTrevor
Hvor er dette fra? Link til inlegg? ser det er fra db.no, men finner ingenting.
Vis hele sitatet...
Det er på side 4-6 eller noe. Jeg kan forresten bekrefte det. Ganske morsomt, egentlig.
Side 4-6 eller noe av hva da?.. Dagbladet.no? Greit, bkstray sier det er på dagblade sine sider, men ingenting om hvor på dagbladet sine sider.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det var i kommentarfeltet til artikkelen, MagicalTrevor.
Nå vet jeg ikke grunnen til at kripos ikke tok scsi diskene mine. Men hvis de ikke fant de har de ikke akkurat gjort en god jobb. Kan ta bilde av hvor de lå når de var på besøk hos meg. Men de klarte å få med deg det meste av utstyr jeg hadde, t.o.m noen brente dvd`r som lå under en forsterker. Og selvfølgelig tok de iPod`n min OG laderen.
Snakket med politiet i går, og de mente jeg skulle få tilbake telefonen min på onsdag etter de hadde tatt en full kopi av den.
Lurer på hvor lang tid det vil ta før jeg får tilbake resten av utstyret mitt, kripos er vel ikke kjent for å være de raskeste.

-Lasse
"Dagbladet.no testet programmet og fikk tilgang til store mengder personnumre, blant annet statsminister Jens Stoltenberg sitt, samt private adresseopplysninger."

Hvorfor har ikke datatilsynet tatt deres utstyr hvis programmet er så ulovlig?

"- Vi vil ha tak i dem som har fått tak i informasjon ved hjelp av dette dataprogrammet, sier Tønnes, og legger til at de sporer hvem som har brukt det med informasjonen de har fått fra Tele2."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/20/512691.html
Sist endret av pr0tec; 20. september 2007 kl. 21:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pr0tec
"Dagbladet.no testet programmet og fikk tilgang til store mengder personnumre, blant annet statsminister Jens Stoltenberg sitt, samt private adresseopplysninger."

Hvorfor har ikke datatilsynet tatt deres utstyr hvis programmet er så ulovlig?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/20/512691.html
Vis hele sitatet...
Fordi raiding av en avisredaksjon ville skape rimelig sterke reaksjoner, samt vere en tanke ulovlig Redaksjoner er off-limits for purken, med mindre det er ekstremtilfelle
Sitat av pr0tec
"Dagbladet.no testet programmet og fikk tilgang til store mengder personnumre, blant annet statsminister Jens Stoltenberg sitt, samt private adresseopplysninger."

Hvorfor har ikke datatilsynet tatt deres utstyr hvis programmet er så ulovlig?

"- Vi vil ha tak i dem som har fått tak i informasjon ved hjelp av dette dataprogrammet, sier Tønnes, og legger til at de sporer hvem som har brukt det med informasjonen de har fått fra Tele2."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/20/512691.html
Vis hele sitatet...
Fordi kjernen i saken er ikke å kjøre razzia mot alle som noen gang har kjørt programvaren. Kripos kjører razzia på bakgrunn av hvor hyppig en ip-adresse kom opp i loggene fra Tele2.no og Altinn.no. Det er også faktorer som 1) hva er sjangsen for at db.no skal gjøre noe ulovlig med det. 2) Det ville blitt en sak fra helvete for kripos.