Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1470
Heisann!

Etter en endt fyllekule i helga, fant jeg ut at noen hadde klart å dryppe stearin på vidvinkel-linsa til kameraet mitt, Canon Powershot S3 IS.

Som alle vet, stivner stearinen veldig fort. Derfor lurer jeg på om noen har forslag på hvordan jeg kan fjerne dette enklest mulig, uten å skrape eller lage riper.

Jeg har prøvd å holde linsa over varmt vann, i håp om at stearinen skal løsne over varmt vann, men dette var nytteløst...


Krative tips noen?
bruk finger, eller neglen. Burde ikke bli riper av det. Bare fettflekker, som lett kan tørkes bort
Et nytt barberblad om linsa er flat.
Varmt vann er neppe smart, om ikke kamera er vanntett.
Jeg tar stearin framfor kondens på linsa any day!
Hva med å gjøre det enkelt? F. eks å skrape vekk så mye som mulig med noe som ikke lager riper, for så å holde en flamme et par cm unna lina og tørke kjapt over med en klut?
Holder litt med slækkern sitt forslag, hold en flamme/lighter-flamme noen cm unna (kanskje 5-10 cm.) så det såfall blir litt mere varme når stearinet er blitt til veske kan du bruke dopapir/tørkerull (siden det trekker til seg veske godt.) til å trekke inn talget

Lykke til.
Trådstarter
79 6
Tusen takk for alle svarene! Dette skal testes ut
Ellers så kan man bruke hårföner, rett og slett, siden lighter har en tendens til å sette svarte röykflekker på ting og tang
Du har muligens mer hell med et løsemiddel, ettersom du lett kan sitte igjen med rester dersom du varmer opp og forsøker å tørke av. I tillegg høres det veldig risikabelt ut med åpen flamme i nærheten av linsen.

Hvis du har muligheten, stikk innom en fotobutikk og spør hva de foreslår eller gå innom en byggevareforetning/malingsforetning og spør hvordan du skal fjerne stearin fra glass mest mulig skånsomt.
Skrap av og vask av med rødsprit.
Objektiver er glass og det er ikke så veldig vanskelig å få riper på de. Det er en grunn til at alle som klarer å knyte skoene sine selv bruker filtre på objektivene sine.

Legg fra deg kniv,barberblad,lighter etc og ta turen innom nærmeste fotobutikk før du ødelegger optikken din mer
Trådstarter
79 6
Prøvde med hårføner og slikt, men funket ikke så bra.

Har levert kamera inn til en fotobutikk nå, som ordner saken