Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2138
Hei,
Ble arrestert på feil grunnlag av en psyko politimann for en stund siden, og det blir rettsak av det hele. Han har nå tatt frivillig suspensasjon/permitering, og hele saken var så urkomisk at fengselsvakta på glattcella slapp meg ut med en gang. I ettertid fikk jeg dokumentert skade i skulder og i høyre arm etter røntgen på sykehuset dagen etter.

Advokat er selvfølgelig involvert, og det er allerede nå funnet punkter som vil felle han.

Men advokaten er stressa, og rettsystemet tar jo sin tid. Derfor har jeg noen spørsmål som kanskje noen her klarer å svare på..

Har jeg riktig i at:
1. Polititjenestemenn er pliktig til å oppgi tjenestenummer umiddelbart etter å ha fått utlevert personalia på meg?

2. hvis en arrestant har ønske om å måle promille, så kan man kreve det? Jeg var nemlig edru hele kvelden, men fikk ikke lov til å måle promilla - til tross for at han gjentatte ganger følte en utrykkelig trang for å fortelle meg hvor "dritings" jeg var.

3. Jeg spurte om å få opplest noen rettigheter, men fikk da svar om at jeg så for mye på amerikansk tv. Jeg vet at de ikke gjør det så ofte - men de må vel svare på det?

Takker for svar!
drQ
Egendefinert
Sitat av kmkh
1. Polititjenestemenn er pliktig til å oppgi tjenestenummer umiddelbart etter å ha fått utlevert personalia på meg?
Vis hele sitatet...
Nei. Forsåvidt skal tjenestenummeret være synlig på uniformen. Men du får tjenestenummeret når det passer. Har det f.eks. vært kaotisk når du ble pågrepet får du det gjerne ikke får ting har roet seg, når du er kommet inn.

"Umiddelbart etter personalia" er hentet fra løse luften.

Sitat av kmkh
2. hvis en arrestant har ønske om å måle promille, så kan man kreve det? Jeg var nemlig edru hele kvelden, men fikk ikke lov til å måle promilla - til tross for at han gjentatte ganger følte en utrykkelig trang for å fortelle meg hvor "dritings" jeg var.
Vis hele sitatet...
Litt mer usikker her, men neppe. Hvordan hadde det gått om alle som ble tatt inn for ordensforstyrrelse en lørdagskveld skulle kjøres til blodprøve i tur og orden, mer eller mindre på gøy?

Skal politiet bygge en sak på at du var beruset vil de normalt skaffe beviser og ta en prøve. Gjør de ikke det har de en relativt tyn sak. Men det virker ikke som om det er tilfellet her.

Sitat av kmkh
3. Jeg spurte om å få opplest noen rettigheter, men fikk da svar om at jeg så for mye på amerikansk tv. Jeg vet at de ikke gjør det så ofte - men de må vel svare på det?
Vis hele sitatet...
Nei. Du ser for mye på amerikansk tv. Man har visse minimumskrav på informasjon, blant annet å vite årsaken til pågripelsen, men ikke nødvendigvis mens du står ute på gaten. Men når du snakker om "opplest rettigheter" av den amerikanske typen er det overhodet ikke noe vi har i Norge.

Blir du satt i arrest (noe du tydeligvis ikke ble) skal du få vite disse rettighetene: http://www.politi.no/portal/page?_pa...297&orgUnitId=
Normalt i form av en brosyre/ark. Jeg ser ikke bort i fra at det finnes enkelte unntak, feks dersom man er (be)ruset i vel stor grad.
Sist endret av drQ; 28. mai 2008 kl. 10:21.
Politiloven § 20.

"Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår."

Altså, tillot de aktuelle forholdene hvor du ble tatt at han tok seg tid til å oppgi nr? Var det hektisk og strengt tatt unødvendig da det fremgikk av situasjonen at han faktisk var politi og opplysning av nr dermed kunne vente?

Når det gjelder dine rettigheter er jeg ikke sikker. Dersom han ikke vil deg mer for øyeblikket enn å låse deg inne for fyll (som han kan gjøre) så kan jeg ikke se hvorfor han er pliktig til å opplyse om rettighetene dine. Han mente jo tydeligvis du var veldig full..
det som irriterer meg grenseløst når det komer til hva politiet har lov til og ikke lov til, er at nesten alle lover har et slingringsmoment som lar tjenestemannen vurdere selv. Om forholdene tillater, hvis mulig, ved skjellig misstanke osv.

Man skjønner jo at om politiet har 15 stykker som bråker så kan de ikke gi tjeneste nr på stedet til alle sammen. Men litt klarere rettningslinjer hadde vært greit.
De plikter å oppgi tjeneste nummer og hva de anklager deg for (ikke bare si "du er dritings" men hvilken regel du har brutt, og gjerne utdype denne)
Trådstarter
79 6
Hei igjen,
Jeg måtte jo inn på cella, strippes helt og alt, og deretter fikk jeg bare gå etter noen timer. 2-3 timer blir bare småtteri i forhold til å være der over natta.

Vi var fem stykker i leiligheten til en kompis, da snuten busa inn og ble helt grisevill. Noen hadde kasta en flaske utenfor vinduet, og han mente at den kom fra kompisen min sin leilighet. Han prøvde å forklare seg, men fikk beskjed om å holde kjeft. Det er klart at jeg sa i fra da. Sitter man stille og rolig og chillern med tv og pils, og så skjer det ?! herre.
Sto på forelegget at jeg kalte dem "tullinger" (av alt...)

Grunnen til at jeg ikke fortalte hele saken i første tråd, er fordi hele saken i seg selv er helt latterlig og ikke minst surrealistisk. Men nå har han jo innrømmet det hele. Jeg har en revmatisk lidelse som gjør at jeg ser mer drita ut enn det jeg er, så egentlig fikk med meg det meste. Jeg ble kjørt til en annen arrest ca 4-5 mil unna, og det var føst i bilen at jeg spurte om tjenestnummer og ikke fikk det oppgitt. De kjørte rolig, ja, rene søndagsturen var det, så de kan ikke skylde på at de var stressa. Jeg prøvde å se på jakka, men da sa han "Ser du noe nummer da?".. og sa at det hadde detti av. Riktignok ga han navnet sitt til slutt i stedet.

Fikk en kraftig hevelse i hånda, og ba om å prate med helsepersonell på grunn av andre smerter også, men det ble ignorert. Derimot var det fritt fram for å spasere rundt i luftegården og på matrommet deres.

Men jeg klandrer ikke politiet etter dette. Psykofolk finner man overalt i alle bransjer og ellers har jeg bare hatt gode erfaringer med politi. Og her er det han som har driti på draget. Og med tanke på at alt er innrømmet fra hans side - og han har måtte ta ut "ferien" sin litt tidligere - er det bare på grunn av skadene under arrestasjon at jeg bringer saken videre.
Sist endret av kmkh; 29. mai 2008 kl. 03:02.
Sitat av kmkh
Hei,
Ble arrestert på feil grunnlag av en psyko politimann for en stund siden, og det blir rettsak av det hele. Han har nå tatt frivillig suspensasjon/permitering, og hele saken var så urkomisk at fengselsvakta på glattcella slapp meg ut med en gang. I ettertid fikk jeg dokumentert skade i skulder og i høyre arm etter røntgen på sykehuset dagen etter.

Advokat er selvfølgelig involvert, og det er allerede nå funnet punkter som vil felle han.

Men advokaten er stressa, og rettsystemet tar jo sin tid. Derfor har jeg noen spørsmål som kanskje noen her klarer å svare på..

Har jeg riktig i at:
1. Polititjenestemenn er pliktig til å oppgi tjenestenummer umiddelbart etter å ha fått utlevert personalia på meg?

2. hvis en arrestant har ønske om å måle promille, så kan man kreve det? Jeg var nemlig edru hele kvelden, men fikk ikke lov til å måle promilla - til tross for at han gjentatte ganger følte en utrykkelig trang for å fortelle meg hvor "dritings" jeg var.

3. Jeg spurte om å få opplest noen rettigheter, men fikk da svar om at jeg så for mye på amerikansk tv. Jeg vet at de ikke gjør det så ofte - men de må vel svare på det?

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Uten å være hundre prosent sikker vil jeg bare få lov å tillegge min mening her. Dette kommer selvsagt an på hvordan situasjonen opplevdes for DEG:

I de tilfellene du nevner er det noe viktig du må huske på hvis dette er første gangen din i en rettsal. DU har valgt å føre behandlingen av tilfellet opp til retten, er det din FØRSTE gang er det DU som drar fordel av det, er tjenestemannen suspendert fra sin stilling pga behandling overfor DEG har du klart store fordeler som kan anses som allerede vunnet - men..

.. er dette din første rettsak, vil helt klart tjenestemannen påkalle seg faktorer som ord-mot-ord tilfelle og er DU for ovenpå, blir dette talt mot din fordel - helt klart.

For å beskrive rettspraksisen nærmere antar jeg du skal møte for tingretten, som ikke er særlig stort av seg i sin helhet. Det er minimalt med tilstedeværende, selv om det skulle være åpent, med mindre du heter Toska til etternavn.

De tilstedeværende er sikkert deg og din advokat, tjenestemannen og hans advokat, en sorenskriver, et rettsvitne og en dommer. I lagmannsretten ville dommeren hatt med-dommere, i visse tilfeller også en jury men det trenger du ikke tenke på i ditt tilfelle.

Her kommer jeg frem til punktene du spør om:

1.

Flisespikkeri, kverulant. Å henge seg opp i slike detaljer som denne er det samme som å få dommeren mot deg - husk han/hun har vært igjennom utallige slike saker før, og når du allikevel ble satt i varetekt (glattcelle) så er navn og tjenestenummer på gjeldende tjenestemann notert - ikke heng deg opp i bagateller. Da får bare dommeren følelsen av at du kun er ute etter å ta tjenestemannen, dette er en prinsippsak som skal gjelde begge parter - din oppreisning og autoritetens ivaretakelse av rettssikkerhet.

Gi f.. i dette punktet.

Det er kun EN dommer i tingretten, det er han/hun du må sette lit på gir deg sympati (medhold) i saken. Rettsvitnet og sorenskriveren er der bare til pynt, ifølge meg.

2.

Her har du mer å gå på vil jeg tro, spesielt med skadesituasjonen din i tillegg. Det er jo ikke til å komme unna med den form for dokumentasjon du kan henvise til at det ble tatt unødvendig harde tiltak mot deg, og i tillegg så tilbyr du promilletest. Det som gjelds her er forøvrig basketakets bakgrunn:

Var du vrang, innpåsliten eller hadde tjenestemannen gyldig grunn til å mistenke deg beruset - uavhengig om det var alkohol eller annet?

Isåfall kan dette punktet her være en ord-mot-ord situasjon som du MÅ og SKAL vinne.

Bruk heller kreftene dine på punkt to heller enn punkt en som allikevel ikke er av stor betydning for utholdt varetekt.

Du har jo ifølge deg vakthavendes sympati og medhold i at utspillet fra tjenestemannen var sterkt overdrevet - få advokaten din til forklare deg hvordan du skal fremlegge dette i din rettsforklaring. Det høres ut som en god ide.

3.

Samma f... hvor mye du har sett på amerikansk tv, en tjenestemann skal hvis du ønsker det fortelle deg dine rettigheter om han så må synge det i samme melodi som nasjonalsangen vår.

Du har rettigheter og spør en offentlig tjenestemann om hvilket rettigheter du har i følgende situasjon, hans svar er _ifølge meg_ ikke akseptabelt nok.

Dette er en del av hans yrke, han har vært i slike situasjoner før og burde forstå såpass at en vanlig borger ser mye på amerikansk tv og skjønner derfor at de har rettigheter.

Om han skulle gitt deg en bot eller lignende er jeg litt usikker på rettighetsplikten isåtilfelle, men havner du i glatt-celle regnes det som varetekt, ihvertfall ifølge mine domspapirer, der x-antall timer/dager blir fraskrevet en eventuell fengselsopphold senere.

Så piss meg i øret - han får ihvertfall forklare deg eller gi deg en akseptabel begrunnelse for hvorfor han setter deg i varetekt, og på hvilket grunnlag. Eller det var visst akkurat det samme, men du forstår meg. Det gjør sikkert advokaten din også.

Her er det lov til å "føre" din rettsforklaring litt mer din retning slik at ord-mot-ord situasjonen endelig kan havne i din favør.

Tjenestemannen er under ed, og skal forklare seg i sitt forhold, han er suspendert fra sin stilling forteller du og du har andre punkter som kan felle ham. Bedre å avslutte pent og rolig med denne henvisningen, gjerne i kombinasjon med at du tilbød promilletest for å bevise din uskyld, så tjenestemannen her virker _uaktsom_ eller _likegyldig_ i sin opptreden, hvilket gir deg medhold (sympati).

Bedre enn punkt en ihvertfall som i verste fall får deg til å fremstå som en som bare er ute etter å ta en snut for hans/hennes behandling overfor deg i en gitt situasjon og dermed virker det som om han/hun, hvis han/hun forklarer seg i retten at "det var gyldig grunn til mistanke", er et offer for en "som er ute etter å ta han/henne".

...

Nå vet jeg ikke hvilket andre bevis og fakta du kan fremlegge i retten - bare vær ærlig og utred kort og greit hvordan det hele foregikk; gjerne notere det ned et sted nå og kikk innom det ved senere anledninger og når rettsaken nærmer seg og drøft med advokaten din om hvordan han vil fremlegge saken i (troligvis) tingretten og hvordan du skal opptre.

Mest sannsynlig er det tingretten, er det lagmannsretten er eneste forskjell mest sannsynlig at en av dere (deg eller tjenestemannen) ikke er tilstede når en av dere tar første forklaring så dere ikke påvirker hverandres forklaringer utfra hva som blir sagt i retten, og at du må fram på et podiet istedet for å reise deg opp på stedet hvil og forklare deg.

Kanskje blir saken tatt opp på bånd i lagmannsretten, det kan også skje i tingretten da - forøvrig.

GREIT Å HUSKE

Hvis du kommer til lagmannsretten, husk at dommerne spiser lunsj kl. 12.00, møt opp i god tid forveien sammen med din advokat, vær redelig kledd - helst pyntet (dette gjelder forøvrig også tingretten), opptre høflig og gjør det kort.

Hvilke plager og sånne ting som skadene dokumentert fra sykehuset trenger du ikke redegjøre, om ikke dommer eller (hvis lagmannsretten) meddommer spør om det, det er allerede dokumentert - alle dokumenter som advokatene har, er dommerpanelet i besittelse av også.

La din advokat ta seg av den delen om sykehus og skader - ikke rot det til du.

Ikke vær for eplekjekk, opptre gjerne med litt ydmykhet hvis det dreier seg om ord-mot-ord situasjon.

MITT TIPS TIL DEG

Ikke bæsj på leggen med andre ord - denne saken er din. Lykke til!

EDIT:

Ser du har gått mer inn i detaljer i ditt andre innlegg, det har intet å si. At du har denne revmatiske lidelsen din gir også det jeg fryktet - ord mot ord situasjon. Du forstår dette når du kommer til retten. Godt han har innrømmet det, men siden du gjennomfører rettsaken allikevel, legg merke til det jeg skriver i innlegget mitt.

Det vil du forstå når du kommer så langt. Høres enkelt ut, men er ikke så forbasket enkelt å gjennomføre riktig. Og snuten har mer erfaring enn deg, dette kalles "standard prosedyre". I verste tilfelle får du oppleve hva det betyr..

leste enda litt nøyere over innlegg nr 2 - les igjennom rådet mitt, LA DIN ADVOKAT TA SEG AV FREMLEGGELSEN AV SKADENE FRA SYKEHUSET. Ikke rot det til du, ut fra innlegget ditt leser jeg at du er iferd med å gjøre nettopp det..

Ta det med ro - nå sier du ihvertfall at du ikke er ute etter å ta han. Få retten til å tro det også så går det greit.
Sist endret av paranoy; 29. mai 2008 kl. 10:04.
Sitat av kmkh
Hei igjen,
Jeg måtte jo inn på cella, strippes helt og alt, og deretter fikk jeg bare gå etter noen timer. 2-3 timer blir bare småtteri i forhold til å være der over natta.

Vi var fem stykker i leiligheten til en kompis, da snuten busa inn og ble helt grisevill. Noen hadde kasta en flaske utenfor vinduet, og han mente at den kom fra kompisen min sin leilighet. Han prøvde å forklare seg, men fikk beskjed om å holde kjeft. Det er klart at jeg sa i fra da. Sitter man stille og rolig og chillern med tv og pils, og så skjer det ?! herre.
Sto på forelegget at jeg kalte dem "tullinger" (av alt...)

Grunnen til at jeg ikke fortalte hele saken i første tråd, er fordi hele saken i seg selv er helt latterlig og ikke minst surrealistisk. Men nå har han jo innrømmet det hele. Jeg har en revmatisk lidelse som gjør at jeg ser mer drita ut enn det jeg er, så egentlig fikk med meg det meste. Jeg ble kjørt til en annen arrest ca 4-5 mil unna, og det var føst i bilen at jeg spurte om tjenestnummer og ikke fikk det oppgitt. De kjørte rolig, ja, rene søndagsturen var det, så de kan ikke skylde på at de var stressa. Jeg prøvde å se på jakka, men da sa han "Ser du noe nummer da?".. og sa at det hadde detti av. Riktignok ga han navnet sitt til slutt i stedet.

Fikk en kraftig hevelse i hånda, og ba om å prate med helsepersonell på grunn av andre smerter også, men det ble ignorert. Derimot var det fritt fram for å spasere rundt i luftegården og på matrommet deres.

Men jeg klandrer ikke politiet etter dette. Psykofolk finner man overalt i alle bransjer og ellers har jeg bare hatt gode erfaringer med politi. Og her er det han som har driti på draget. Og med tanke på at alt er innrømmet fra hans side - og han har måtte ta ut "ferien" sin litt tidligere - er det bare på grunn av skadene under arrestasjon at jeg bringer saken videre.
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener politiet har gjort galt? Vennligst forklar nærmere.
Politiet stormet en leilighet, sannsynligvis med grunnlag "fersk gjerning" dvs. den flasken de mente kom fra nevnte leilighet. Ifølge trådstarter gjorde den ikke det, velger å tro han.
Oppførte seg irrasjonelt, høres det ut som, oppga ikk tj.nr kort sagt de dreit seg ut.
Spørsmålet er om de denne gangen virkelig klarer å innrømme at selv de kan bæsje på leggen?

Ønsker trådstarter lykke til, følg rådene til paranoy så vil jeg tro de er "home safe", sjøl om man tydeligvis ikke alltid er det..
Hvorfor har du skader i skulder og venstre arm?

Hvorfor gikk politiet inn i en leilighet der det bare satt 7 snille gutter slappet av?

Var det slik at de andre drakk alkohol, men ikke du?

Hvorfor er du så opptatt av om politiet trodde du var beruset eller ikke?

Hvorfor er du opptatt av at du ikke fikk tjenestenummeret, når politibetjenten til og med gav det navnet sitt?

Hvorfor har påtale skrevet i forelegget at du har kalt politiet tullinger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så maktmisbruk frå politiet si side er totalt ukjent i norge? Eg kjenner desverre til alt for mange grove maktovergrep frå politiet si side. Greit nok at du jobber i politiet, men det er jævlig nyttig å ha såpass sjølvinnsikt at du innser at politiet er langt fra perfekt. Stortsett gjer dei en god jobb, men det skjer feil. Og når det skjer feil er det viktig at det blir debatt rundt det, fordi politiet er einaste som har rett til å bruke vold i Norge.

Sidan dei har så /ekstrem/ makt, nemlig makt til å lovlig holde personer innesperra i et gitt tidsrom, må dei tåle offentlig debatt rundt sine handlinger, uansett om dei har handla etter boka eller ikkje.

Du stiller spørsmål på feil måte - spørsmålet er ikkje om politiet gikk inn, men på kva grunnlag, og om det var ei rett vurdering eller ikkje. Spørsmålet er ikkje om han hadde skader frå før eller ikkje, men om politiet brukte unødig vold. Det er også irrelevant å spørre om kvifor han er så opptatt av om politiet trudde han var berusa eller ikkje - poenget er til sjuande og sist om politiet gjorde det dei burde gjere, eller om dei gjorde ei feilvurdering.

Og når det gjelder tenestenummer så har vel gjerne det med uviljen purken har til å oppgi kven dei er om dei griper inn i tvilstilfelle?
Hvis en skal ta en real debatt synes jeg faktisk at faktaene må frem. Det er nyttesløst å diskutere ut fra halveis informasjon og delvise sannheter.
Yes, kmkh, øv deg litt mot Kaunda du - så ser du hva jeg mener med hvordan det kan bli i retten hvis du ikke er godt nok forberedt. se hva jeg har skrevet og parrer alt du kan mot Kaunda så øver du deg. det er ikke så vanskelig, angående spm fra Kaunda blir jeg overrasket om ikke du tar poeng i disputas kmh, da bør du kanskje la Ally McBeal snakke i retten for deg
Sitat av Kaunda
Hvorfor har du skader i skulder og venstre arm?

Hvorfor gikk politiet inn i en leilighet der det bare satt 7 snille gutter slappet av?

Var det slik at de andre drakk alkohol, men ikke du?

Hvorfor er du så opptatt av om politiet trodde du var beruset eller ikke?

Hvorfor er du opptatt av at du ikke fikk tjenestenummeret, når politibetjenten til og med gav det navnet sitt?

Hvorfor har påtale skrevet i forelegget at du har kalt politiet tullinger?
Vis hele sitatet...

Hvorfor stiller du tåpelige spørsmål?

Hvorfor diskuterer du noe du tydligvis ikke har peiling på?

Hva har det med saken å gjøre om de drakk alkohol eller ikke, sist jeg viste var det ikke ulovlig i Norge?

HVORFOR?

Sitat av Kaunda
Hvis en skal ta en real debatt synes jeg faktisk at faktaene må frem. Det er nyttesløst å diskutere ut fra halveis informasjon og delvise sannheter.
Vis hele sitatet...

Ja netopp..



Edit; etter å ha blidd informert om kaunda's brukermønster vil jeg legge til;

Hvorfor har du ikke mere peiling på noe du tydligvis brenner så for, ikke diskuter bare for å diskutere..
Sist endret av NoillStress; 29. mai 2008 kl. 23:38.
Takk Ztaale, begynte å lure veldig sjøl, men sjekket postene til vedommende de siste 20 min. Så nå vet jeg hvor hun/han står her i samfunnet.. Hadde tenkt å presisere litt, men føler egentlig at alt taler for seg selv..
Ps : Kaunda : er du jusstudent, politi eller advokat ? *bare lurer*

edit : Leste ikke innlegget til yndlingen våres : slahdot før nå, men KAHUNDA tør du å svare er du lensmannsstudent ellerno ?? "Idare you, I double dare you" så skal jeg gi deg mitt yrke..
Sist endret av pidget; 30. mai 2008 kl. 00:05.
Trådstarter
79 6
Sitat av Kaunda
Hvorfor har du skader i skulder og venstre arm?

Hvorfor gikk politiet inn i en leilighet der det bare satt 7 snille gutter slappet av?

Var det slik at de andre drakk alkohol, men ikke du?

Hvorfor er du så opptatt av om politiet trodde du var beruset eller ikke?

Hvorfor er du opptatt av at du ikke fikk tjenestenummeret, når politibetjenten til og med gav det navnet sitt?

Hvorfor har påtale skrevet i forelegget at du har kalt politiet tullinger?
Vis hele sitatet...
Takker for et godt innlegg, paranoy. (Og noen andre)
Jeg ser likhetstrekk mellom det du sier, og hva advokaten har sagt. Henger meg ikke særlig opp i de tingene nå, til tross for at jeg føler at han har handlet feil.

1. Det kan fort skje, når du blir slengt inn med fart i veggen

2. Fordi tre jenter påsto å ha fått flasker etter seg Det ble ikke sikret noen beviser, annet en telefonoppringning til politiet.

3. Vi var fem stykker - og drakk ca 3 pils hver. Det var tidlig på kvelden.

4. Fordi du føler deg ganske hjelpesløs når du sitter på vei til arresten flere mil unna - uten penger, mobil - får beskjed om at må du på dass får du pisse på deg i bilen, høre hvor møk dritings du er ut i fra hans egne vurderinger, og ikke minst ER tilnærmet edru. Og jeg har vært ute en vinternatt før, for å si det sånn, så jeg vet hvor grensa mi går når det gjelder alkohol. Samtidig som du har en betjent som er spydig, fordi han satser på at du ikke husker en dritt dagen etter.. Hadde jeg enda vært full da, så kunne jo saken vært annerledes. Jeg mener, er det vits å vitse med at du bare kan pisse på deg fordi du er arrestert? Da hadde de jo bare hatt enda mer på meg.

Og, at man skal gå rundt med smerter og flere brist og arr lenge etter - er det sånn det skal være? Jerna har gravd seg inn og laget STYGGE mørke striper over hendene mine i ettertid. Er det slik det skal være? Jeg motsatte meg ikke arrest, det har de sagt selv også.


Jeg har forøvrig ingen problemer med en videre diskusjon om politiets håndtering på generelt grunnlag, men jeg kommer ikke til å utdype meg noe særlig mer om denne saken annet en det som allerede er sagt, med tanke på at den er til behandling på nåværende tidspunkt. Jeg kommer gledelig tilbake med info når saken har vært oppe og avgjort, uavhengig av hva som blir resultatet.

Kaunda. Det er gjort nok avhør nå, og det ser ut som at ting går rette veien for min del, ut i fra politietterforskerne, advokat og div har fortalt. Jeg føler trygg i min sak og er glad for at jeg fikset meg et juridisk menneske å prate med. Det innebærer jo litt mer arbeid og mer ressurskrevende, men slik som jeg har opplevd det hele vil jeg aldri anbefale noen å klage på saken alene uten å ha rådført seg med en kyndig person først.. Jeg ser desverre at mange bekjente godtar forelegget bare for å bli ferdig med saken, til tross for at man kanskje føler at det er feil.

Hvis jeg valgte å godta boten, ville saken bare bli oppført i bøteregisteret ble jeg fortalt. Går saken videre, risikerer man å få det som en dom, og da blir det værre. Det tror jeg fort kan oppleves som et pressmiddel for mange - og at de lar saken heller ligge.
Sist endret av kmkh; 30. mai 2008 kl. 00:05. Grunn: La til litt tilleggsinfo
edit : Leste ikke innlegget til yndlingen våres : slahsdot før nå, men KAHUNDA tør du å svare er du lensmannsstudent ellerno ?? "I dare you, I double dare you" så skal jeg gi deg mitt yrke..
Sist skrevet netopp, men saklig bump da..

edit : skrivekrøll
Sist endret av pidget; 30. mai 2008 kl. 00:10.
Hva med notisblokka?

Har du notert ned detaljer som anbefalt nå? Syns at jo mer du må gjøre rede for detaljer vedrørende saken, jo mer spriker forklaringen din skremmende til fordel tjenestemannen.

Sett opp små, korte detaljer i kronologisk rekkefølge (protokollføring, whatever) så godt som du husker det. Denne notisblokka er til for deg og ingen andre til hjelp når rettsaken nærmer seg og du skal forberede deg.

Jeg skrev et to timer langt innlegg og fikk til svar at jeg hadde for mange ord i innlegget (15028), så jeg velger å heller gjøre rede for meg i kortest mulig utdrag på notisene dine.

1. Ikke sprik med forklaringene dine ved detaljer. Du er anklager, bevisbyrden ligger på deg. Den anklagede har gitt sin innrømmelse, alt han skal gjøre er å svare for seg, gjøre retten oppmerksom på hans versjon av saken, og eventuellt forsvare seg mot urettmessig anklage som kan dukke opp innen eller under rettsprosessen.

2. Anke av dom er ingen automatikk i, det vil vurderes ut ifra opplysningene og begrunnelse som kommer fram i rettsdokumentene dine. Gjør det enklere for deg og din advokat å ha mest mulig samsvarende detaljer av viktighet ved hendelsesforløp, i hendelsen og etter.

3. Din betraktning av situasjonen er viktig, men det trenger du ikke ta med i notatene. Der er kun detaljer som er viktig for at din betraktning skal fungere som et akseptabelt injuriebevis i saken. Din betraktning er fra levra under selvkontroll og normal dannelse, _ikke_ fortell retten hva du tror han/de vil høre, fortell dem det som skjedde.

4. Du forteller dem det som skjedde fordi det faktisk er dokumentert allerede, i tjenestemannens journal eller rapport, i registrering av forelegg og stevning, i anklage og i sykejournal og vakthavende journal og ditt og datt - detaljene du noterer deg bør helst så godt som mulig samsvare med disse detaljene allerede oppført, med tanke på at nå er det dukket opp et tilfelle i favør tjenestemennene som jeg kan se

5. I første innlegg var du helt edru, videre detaljert andre-innlegg var du tilnærmet edru og i siste innlegg var dere fem personer som hadde konsumert tre øl hver. Ikke rot med detaljer eller rekkefølgen av detaljer, noter det ned i notisblokka di med en gang:

- Hadde du drukket?
- Hadde du ikke drukket?

Kaunda vil sikkert finne en masse hjemler og grunner for hvorfor tjenestemannen handlet korrekt etter prosedyre av nevnte detalj-begrunnelse. Det behøves ingen promilletest for at en tjenestemann skal kunne vurdere ut fra alkohol-ånden om det var gjort et inntak av alkohol i hendelsesforløpet. Forløpet er som før en utrykning etter bekymringet oppringing, men nå nevner du tre jenter i tillegg.

- Politiet er pliktet til å avverge en truende eller ubehagelig situasjon som forårsaket utrykningen så godt det lar seg gjøre
- Politiet er pliktet til å tro innringeren til det motsatte er bevist, uansett hva du mener

Men om de har lov til å buse rett inn i en utpekt leilighet av innringerne uten å gi seg til kjenne på et eller annet vis, som oftest så ber de om tillatelse da - det kan være et grunnlag som advokaten din kan bygge på. Noter deg kun relevante detaljer herfra:

- Gjorde politi seg til kjenne før inntrengning? Var dere klar over det?
- Var dere samarbeidsvillig når politiet dukket opp? Ble det gitt de grunner som legger skylden på deres/din side?
- Offentlige tjenestemenn snakker med en person om gangen, var det situasjon som kunne beskrives som uromoment, og dermed forsvare inngripen som de gjorde for å avverge en mulig konfliktsituasjon. de er fortsatt på utrykning til en trussel med rus innvolvert på gitt tidspunkt av hva de visste.
- Ble situasjonen utredet slik at politiets inngrepen kan defineres som overtramp, eller kan skyldspørsmålet fordeles på begge parter. I såfall så kan skyldspørsmålet tvinge retten til å ta standpunkt om: A - var skaden selvforskyldt B - var skaden et uhell C - var skaden et overgrep.
- Mishandling er for drøyt, siden du kun nevner at skaden oppstod ved et sammenstøt med en vegg. Med mindre det var en wrestling-takling a la Hulk Hogan style, og ikke bare et "snuble-tilfelle" så kan ikke jeg av siste opplysning lese det som noe mishandlingsform. Kanskje overgrep, utfra hvordan behandlingen ble utført, hvilke grunner som lå til rette eller hvilket rett som lå til grunn. Det siste kan Kaunda hjelpe deg med, sikkert no hjemmel han klarer å skuffe opp der til fordel tjenestemannen

Slike ting er det viktig å få notert seg så godt som du husker det. Siden snuten allerede har innrømmet forhold ved saken som muligens kan se på som overreaksjon i ettertid, velger han å forklare seg først når rettsaken dukker opp og i tråd med avdelingens interne justis så tok han en tidlig fellesferie - med betaling, så du er klar over det. Ikke han imot, alt for å begrense anklagens troverdighet eller kraft for retten, og styrke sin egen handling ut fra gitt situasjon og vurdering.

I så fall har han en journalført logg, rapport og kollega, inntil tre vitneforklaringer, registrering av forelegg, varetekt og diverse å støtte seg til - og kan når som helst sette seg godt inn i hendelsesforløp og prosedyre utført i gjeldende tilfelle. Din notisblokk er den eneste reelle "egendokumentasjon" ved siden av det materialet advokaten har fått i saken.

Din forklaring og vektlegging av detalj, begrunnelse og lignende bør helst samsvarer så godt det lar seg gjøre med andre dokumentasjoner vedrørende saken, ellers er injurie-forholdet ditt ikke akseptert som bevisgrunnlag, førsel eller bevis. Det er da kun injurier. For at injurie skal kunne vektlegges noen form for kraft som bevis eller på manglende konkrete bevis, må de samsvare med andre dokumentasjoner lagt frem i rettsaken.

Hendelsesforløp, hendelse og etterspill oppsatt i en egen notatblokk i det jeg kaller kronologisk rekkefølge (kl. 1700: ditten datten, kl. 1800: Kaunda fant en hjemmel osv.)hjelper deg å huske disse detaljene som retten vil notere seg hvis de finner noen form for avvik, siden bevisbyrden er vel tilfalt deg denne gangen - og dette kan nok utarte seg å bli en påstand-mot-påstand sak med mindre du eller advokaten har noen godbiter gjemt.

I verste fall, er hvordan du legger frem dine detaljer i din rettsforklaring, og hvilket rekkefølge du presenterer de sterkt medvirkende ved et evt. ankespm. til lagretten. De vil vurdere opplysningene som kommer frem i rettsprotokollen/dokumentet whatever, og er det ingen sprik eller avvik ved din eller tjenestemannens forklaring som kan falle deg negativt, ser de sikkert ingen grunn til at du kan få prøvd det ut i lagmannsretten og.

Men roter du med detaljene som eksempelvis jeg dro fram med forskjell innlegg 1, innlegg 2 og innlegg 3 - ikke rare forskjellene, men akkurat nok til at retten stusser og ønsker dette nærmere begrunnet fra begge parter.

Tross alt fører du jo tilbud om promilletest som et punkt å legge ved i selve bevisbyrden, men som etter at du forandrer litt på detaljene ettersom et nytt spørsmål dukker opp med krav til videre utredning, så blir ikke denne utviklingen i din rettsforklaring positivt til din fordel og din advokats bevisførsel, tvert imot!

Notisblokka - noter detaljer av viktighet for at du kan gjengi hendelsesforløp, hendelse og etterspill/i etterkant til retten i søvne, uten å måtte begrunne eller utdype tvedtydig hvis et spørsmål plutselig dukker opp som presser deg til å hente frem flere detaljer fra hukommelsen. De skal allerede være ferdig notert, deretter er du på vei til advokaten din en siste gang før HAN kaller deg til rettsforberedelse. Din formål med besøket er å presentere advokaten din for detaljene i notisblokka, gå i dialog med han om de, deretter velger muligens advokaten å sløyfe eller tillegge noen detaljer notert/ikke oppgitt, og begge samkjører i retten i samsvar på allerede eksisterende dokumenter - som i mangel på annet vil tilrettelegges som "bevis" utfra hva jeg tolket innrømmelsen til snuten som.

Og hvis du henger deg opp i Kaundas spørsmål, kan jeg med glede vise deg hvordan en dommer vil stille deg alle de avhørs-lignende spørsmålene som Kaunda stilte deg, med en setning!

" Kan du vennligst forklare for retten dine anklager mot *drittsekken* og begrunne de så godt du kan? "

Andre kjipe, noen ganger lettende og oftest helt normale spørsmål er også denne:

" Har anklagede/siktede/tiltalte whatever noe innsigelser eller noe å tilføye på påstand/forklaring ". Bytt anklagede med fornærmede eller stevner eller påtale eller hva du vil så er spørsmålet rettet mot DERE (deg og din advokat)

Notisblokka med andre ord - og bestem deg nå. Ikke i retten.