Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1032
Det har seg sånn at vi på Hamar Katedralskole i Hedmark har kopimaskiner som et eget fag under opplæringen for å bli Dataelektronikker. Såvidt jeg vet har ikke andre skoler dette, hvertfall ikke i hedmark.
Er det muligheter for at man kan droppe akuratt dette faget, men fortsatt få bestått og kunne gå ut som lærling som dataelektronikker? Eller vil man da stryke hele året?

Er forøvrig mange i klassen dette gjelder, vi sliter med dette faget og selv etter å ha sagt fra til lærer flere ganger skjer det ingenting. Vi vurderer bare alternativet!

takker for svar!
Iallefall når jeg gikk VK2 Data og kontorsystemer (som høres ut som samme faget) var dette kun et verdiskapningsår, inget fravær vistes på papirene vi fikk, og vi hadde kun en karakter for hele året.

Avsluttende for året kunne vi enten komme opp i monitorer \ kopimaskiner \ datamaskiner, og heldigivis kom jeg opp i monitorer med avsluttende karakter som 4 og omtrent 18 dager og 140 timer fravær.
slettmeg
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Iallefall når jeg gikk VK2 Data og kontorsystemer (som høres ut som samme faget) var dette kun et verdiskapningsår, inget fravær vistes på papirene vi fikk, og vi hadde kun en karakter for hele året.

Avsluttende for året kunne vi enten komme opp i monitorer \ kopimaskiner \ datamaskiner, og heldigivis kom jeg opp i monitorer med avsluttende karakter som 4 og omtrent 18 dager og 140 timer fravær.
Vis hele sitatet...
Høres ut som samme faget ja. Ånei! Dette får jo vi selvfølgelig ikke beskjed om på forhånd. For de fleste i klassen er det så uaktuelt med kopimaskiner at vi håper på å få gjort noe annet en nettopp dette.. Beste løsningen er vel å ta det til rådgiver eller lignenden.
Jeg gikk VK2 Kontor og data på Ankern for 3 år siden. Jeg og en annen (merulz på forumet) prøvde å få bytta ut kopimaskiner med noe programmering. Det ble litt intern diskusjon om det innad i lærergruppa, men det endte med at vi ikke fikk lov.

Hvis dere bare tar det opp på en god måte og flertallet i klassen er enige så bør det være rom for diskusjon i alle fall. Læreplanen sier ikke noen ting om kopimaskiner. Selv om jeg faktisk har hatt en del nytte av det senere.
Haha, liker du ikke Svein henning? For å være ærlig med deg er det lite du får gjort, du/dere er ikke de første som har prøvd å få bort faget. Du må bestå faget. Dere er ikke de første som sliter med faget -.-
Sist endret av bJQRN; 30. september 2009 kl. 11:13.
Når du går "VK2 Data og kontorsystemer", så er det vel ikke for mye å forlange at du skal kunne noe om kopimaskiner, kanskje..?
Sitat av saroth Vis innlegg
Når du går "VK2 Data og kontorsystemer", så er det vel ikke for mye å forlange at du skal kunne noe om kopimaskiner, kanskje..?
Vis hele sitatet...
Når han sier at han går 3 året på Data og Elektronikk, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man må ha kopimaskin. Dette burde være et valgfag.
Sitat av sum_user Vis innlegg
Når han sier at han går 3 året på Data og Elektronikk, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man må ha kopimaskin. Dette burde være et valgfag.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg bommet litt på postene når jeg leste. Enig i at det da burde vært et valgfag.
Når dere har fått dette faget som pensum så er det vel ingen vei utenom....selvom det hørtes ut som et døllt fag
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Når dere har fått dette faget som pensum så er det vel ingen vei utenom....selvom det hørtes ut som et døllt fag
Vis hele sitatet...
Greia er at det finnes omtrent ikke noe pensum for Vg3 data og elektronikk. Læreren min i fjor sa ihvertfall at det eneste som sto i pensum var windows server, resten fikk vi velge selv i samarbeid med lærer.

Som flere har sagt, prøv å ta det opp med læreren på en ordentlig måte. Og husk at for yrkesfag har papirene fra skolen mindre å si, siden jobben du skal starte i gjerne krever ganske spesifikke kunnskaper.

Men når det er sagt, er det egentlig så viktig å kvitte seg med faget? Printere og kopimaskiner er en ganske viktig del av mange IT-miljøer og det vil derfor være utelukkende positivt om du har litt erfaring innenfor området når du skal søke arbeid. Tenk deg hvor mye du er verdt om du kan fikse skriveren i stedet for at avdelingen må leie inn en sinnsvakt dyr reparatør fra printerprodusenten!
Har selv fra Hamar og gått på samme linja, rent bortsett fra at det da lå på ankern, het serviceelektronikk og det er 4år siden jeg gikk ut derifra.
Ett fåtall av elevene når jeg gikk der slapp kopi, men disse gikk på bilelektronikk. De slapp en del andre fag også, men måtte til gjengjeld ha timer med mekk-gutta.
De er nå utdannede serviceelektronikkere, men da med fokus på bil. Skal du ha data må du ha kopimaskiner.
Det er uansett rimelig lett å stå på, lær deg litt basic om optikken, navnet på delene og spill mindre cs så ordner det seg nok.
Kan faktisk være litt praktisk å vite frem og tilbake på en kopimaskin.

Om det er Svein Henning som er læreren deres så skjønner jeg at faget kan virke litt tungt, men han blir veldig fornøyd om folk viser litt interesse for faget og ikke bare sløver eller skulker.
Han er gammel våpenutvikler for militæret så om dere viser litt interesse for faget og småprater litt med han så kan kopi-timene bli overkommelige.
Sist endret av Mith; 30. september 2009 kl. 12:02.
Jeg syns du skal ta faget seriøst. Det viser at du er villig til å jobbe med noe du kanskje ikke er så innstilt på å jobbe med. Og jobb med printere og kopimaskiner kan faktisk komme til å bli nyttig senere. At du vil jobbe med noe du egentlig ikke vil er et stort kvalitetstempel for fremtidige arbeidsgivere. Du kan komme i den situasjonen flere ganger senere at du ikke helt skjønner hvorfor du skal jobbe med noe for en arbeidsgiver.


Sitat av Graapho Vis innlegg
Greia er at det finnes omtrent ikke noe pensum for Vg3 data og elektronikk. Læreren min i fjor sa ihvertfall at det eneste som sto i pensum var windows server, resten fikk vi velge selv i samarbeid med lærer.

Som flere har sagt, prøv å ta det opp med læreren på en ordentlig måte. Og husk at for yrkesfag har papirene fra skolen mindre å si, siden jobben du skal starte i gjerne krever ganske spesifikke kunnskaper.

Men når det er sagt, er det egentlig så viktig å kvitte seg med faget? Printere og kopimaskiner er en ganske viktig del av mange IT-miljøer og det vil derfor være utelukkende positivt om du har litt erfaring innenfor området når du skal søke arbeid. Tenk deg hvor mye du er verdt om du kan fikse skriveren i stedet for at avdelingen må leie inn en sinnsvakt dyr reparatør fra printerprodusenten!
Vis hele sitatet...
Sist endret av JaneDoe; 30. september 2009 kl. 12:17.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Når dere har fått dette faget som pensum så er det vel ingen vei utenom....selvom det hørtes ut som et døllt fag
Vis hele sitatet...
Nå veit ikke jeg hvordan tøylene på vgs er, men på en høyere skole fikk norn medelever gjennomslag i ledelsen - slik at en del av oss ikke trengte så mye elektro som pensum tilsa, og fikk i stedet et mer relevant fag (pneumatikk).
Obs!, visst han klager på at dere virker umotiverte og ber dere skrive ned hva dere ønsker å oppnå med fagene hans. Ikke skriv; "jeg ønsker kun å stå i faget".
Personlig erfaring.

Men som en annen poengterte, pensum er veldig løst, visst dere tar det opp med vegard(visst han fremdeles er sjefen), så kaaaaanskje dere får noe annet.