Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 9614
Har hørt at til daglig bruker vi mennesker bare ti prosent av hjernens kapasitet. Dette betyr at det kan ligge store krefter gjemt bak pannebraskene våre. Om dette stemmer er det vel ikke usansynlig at enkelte individer faktisk kan ha overnaturlige evner.
Tror dere at det finnes mennesker med overnaturlige evner?
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har hørt at til daglig bruker vi mennesker bare ti prosent av hjernens kapasitet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Vi bruker hele hjernen.

http://en.wikipedia.org/wiki/10%25_of_brain_myth

Sitat av Bmariuz
Dette betyr at det kan ligge store krefter gjemt bak pannebraskene våre. Om dette stemmer er det vel ikke usansynlig at enkelte individer faktisk kan ha overnaturlige evner.
Vis hele sitatet...
Om det så hadde stemt, som det altså ikke gjør, så ville vel den naturlige konklusjonen være at vi hadde hatt potensiale for å bli mer intelligente, huske bedre, fokusere bedre, gjøre flere ting på en gang, osv, og ikke at vi kunne gjort "overnaturlige ting"? Hvorfor skulle en større hjerne, eller større prosesseringskraft, medføre typiske overnaturlige ting som telepati, telekinese, fjernsyn osv?

Sitat av Bmariuz
Tror dere at det finnes mennesker med overnaturlige evner?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke under den normale definisjonen av "overnaturlig".
Provo, du drepte akkurat denne tråden.
Sitat av TwittAgra Vis innlegg
Provo, du drepte akkurat denne tråden.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig.
Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre. Det var ikke noe hokus pokus over slike fenomener - men noe helt naturlig som man dro nytte av i dagliglivet.

For dem som har eksperimentert endel med større doser psykedelika, så er det heller ikke sjeldent at f.eks telepati kan forekomme.

En hypotese kan være at f.eks telepati kan være en helt naturlig "sans" av hjernen vår - men som moderne mennesker ikke lengre bruker da man ikke trenger det/er stresset e.l.

Grunnen til at noen putter merkelappen "overnaturlig" på et fenomen som f.eks telepati er at det i vår kultur er ganske uvanlig og dermed tenker man at det er noe fantastisk som er overnaturlig. Om man tenker over det så er det enda mere fantastisk at hjernen gjør om impulser fra øynene og former et 3D bilde av virkeligheten som vi oppfatter - men dette tenker man sjelden over da det er noe vi er vant med og som faller seg helt naturlig.
Sist endret av Bearass; 25. november 2010 kl. 11:36.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre. Det var ikke noe hokus pokus over slike fenomener - men noe helt naturlig som man dro nytte av i dagliglivet.
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon?

Sitat av Bearass
For dem som har eksperimentert endel med større doser psykedelika, så er det heller ikke sjeldent at f.eks telepati kan forekomme.
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon?

Sitat av Bearass
En hypotese kan være at f.eks telepati kan være en helt naturlig "sans" av hjernen vår - men som moderne mennesker ikke lengre bruker da man ikke trenger det/er stresset e.l.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger vi det mindre nå enn før? Er du så sikker på at folk er mer stresset? Vi trenger ikke blindtarmen lenger heller, men den er der likevel.

Sitat av Bearass
Grunnen til at noen putter merkelappen "overnaturlig" på et fenomen som f.eks telepati er at det i vår kultur er ganske uvanlig og dermed tenker man at det er noe fantastisk som er overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Heller det at det aldri har blitt reprodusert i kontrollerte former. Aldri. Noensinne. Det er altså liten grunn til å tro at fenomenet eksisterer.

Sitat av Bearass
Om man tenker over det så er det enda mere fantastisk at hjernen gjør om impulser fra øynene og former et 3D bilde av virkeligheten som vi oppfatter - men dette tenker man sjelden over da det er noe vi er vant med og som faller seg helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mer fantastisk. Fantastisk, ja, men ikke mer fantastisk enn telepati. Det finnes ikke en gang en troverdig hypotese på hvordan telepati skulle foregått rent fysisk.
Hvordan mer hjernekapasitet og overnaturlige evner kan gå hånd i hånd er for meg en gåte, ser ikke hvordan du en gang kommer frem til den konklusjonen. Dette er ikke Heroes
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hvordan mer hjernekapasitet og overnaturlige evner kan gå hånd i hånd er for meg en gåte, ser ikke hvordan du en gang kommer frem til den konklusjonen. Dette er ikke Heroes
Vis hele sitatet...
Hvem er det dét ikke er en gåte for?

Men hjernen er et kraftig organ, ingen tvil om det, og kan gjøre mye forskjellig rart. Men at den kan overføre tanker, nei.
Det som er sikkert er at noen har en større følsomhet enn andre,
og noen av disse jobber med å utvikle følsomheten sin.

Det er tolkningen av denne som er så vanskelig.

Hvor langt unna kan jeg høre et tog ved å legge øret ned på jernbaneskinnen?

Hvis jeg utvikler evnen til å gjennkjenne spesifikke frekvenser og øker forståelsen av hvordan frekvensene oppfører seg på lengre avstand øker jeg muligheten til å høre et tog på lengre avstand.
Sitat av Anderson Vis innlegg

Hvis jeg utvikler evnen til å gjennkjenne spesifikke frekvenser og øker forståelsen av hvordan frekvensene oppfører seg på lengre avstand øker jeg muligheten til å høre et tog på lengre avstand.
Vis hele sitatet...
Utvikler eller trener?

Utvikler betyr at du lager noe nytt som ikke var der ifra før, mens trener bare øker dine evner innenfor den handlingen.
Sist endret av Dice; 25. november 2010 kl. 12:31.
Anbefaler å se videoer fra James Randi (finnes på Youtube), han har blant annet hatt et eget TV-program hvor han tester mennesker med alle forskjellige overnaturlige evner. Han har også tilbudt 10,000 dollar til en person som klarer å bevise noen av disse overnaturlige evnene, og etterhvert som fondet/organisasjonen hans har økt i størrelse og omfavn, er nå denne "potten" på 1 million dollar. Ingen har så langt klart å bevise noen av disse såkalte evnene, og Randi selv hevder å ha testet godt over 600 personer. Se selv - og bedøm (eller le da de fleste faktisk mer eller mindre driter seg ut).
Sitat av Anderson Vis innlegg
Hvis jeg utvikler evnen til å gjennkjenne spesifikke frekvenser og øker forståelsen av hvordan frekvensene oppfører seg på lengre avstand øker jeg muligheten til å høre et tog på lengre avstand.
Vis hele sitatet...
Ja, men dette er lyd; mekaniske svingninger som brer seg i et materie. Det samme kan ikke sies om telepati. For å flytte informasjon må du flytte energi, og med hvilken mekanisme foreslår du at man flytter energi fra ett punkt til et annet når det kommer til telepati?
Forståelse må utvikles,¨etter at forståelsen er oppnådd kan jeg trene den.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Forståelse må utvikles,¨etter at forståelsen er oppnådd kan jeg trene den.
Vis hele sitatet...
Du taler i tunger.
Sist endret av Gamgee; 25. november 2010 kl. 12:45.
Semjuel, du må bevege nesa di litt lenger opp i tråden så ser du hva jeg mener.
Det derre med å høre tog på jernbaneskinner
Denne posten er som svar til Provo lenger oppe.

JA her var det skepsis

Kan fortelle at jeg bodde i Australia i 3 år. Og lærte masse om den aborginske kultur. Telepati var annsett som helt vanlig og naturlig innen denne kulturen. Om du googler så finner du massevis av artikler som omtaler akkurat det samme. Her har du f.eks en helt villkårlig link fra en australsk avis: Et raskt søk på google gir f.eks følgende kilde som sier det samme "http://www.themystica.com/mystica/articles/t/telepathy.html"

Aborginer-kulturen annså altså telepati som noe ganske naturlig. Hvorfor det mon tro? Det kan man spørre seg. Forutsetter vi at telepati er et fenomen som noen mennesker oppfatter, og i en kultur der dette er helt vanlig blant menneskene - så er det jo ikke særlig hokus pokus? Forutsetter man at telepati bare er viss-vass så må man samtidig underkjenne et helt naturlig aspekt av den aborginske kultur.

Pcilocybinnnholdige sopper ble tradisjonellt bl.a brukt av shamaner for å få synske evner - google it Ellers kan jeg henvise til Stanislav Grofs bok LSD psychoterapy. F.eks side 276 første avsnitt: "much anecdotal material collected over the years by psychedelic researchers supports the above beliefs. Master and Houston (65) have described the case of a housewife who in her LSD session saw her daughter in the kitchen of..... etc etc........" Neste avsnitt: " In my own clinical experience, various phenomena suggesting extrasesory perception are relatively frequen in LSD psychoterapy, particular in advanced sessions........" Link til boka: http://www.scribd.com/doc/2551036/LS...Stanislav-Grof

Hvorfor trenger vi ikke telepati i like stor grad som før:

Et veldig åpenbart eksempel er at det i dagens kultur finnes telefon, data osv. Man kan enkelt å greit ta en telefon om det oppstår vanskeligheter. Også aborginerne i Australia kan benytte seg av telefon eller walkie-talkie. Mye av den tradisjonelle bruk av telepati (ved f.eks fare-situasjoner under jakt) kan da erstattes av nymotens oppfinnelser.

Om du prøver å leve ute i skogen en måneds tid helt alene, uten tusenvis av ytre stimuli (tv, radio osv) - så skal jeg love deg at du vil bli mere tid til å være oppmerksom på egen tankevirksomhet. I dagens verden har man mye som drar oss bort fra "væren is seg selv" her og nå. Men dette må du nesten prøve å oppleve selv om du ikke tror meg.

Om du synes det er mere fantastisk å få f.eks få en fornemmelse av at noe er galt med noen man kjenner - fremfor at hjernen produserer fargerike bilder, fargelegger dem, lager dybde og at det gjengir virkeligheten helt korrekt så er det helt ok. Det har med smak og behag å gjøre og blir igrunnen ganske håpløst å diskutere
Sist endret av Bearass; 25. november 2010 kl. 12:49.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Semjuel, du må bevege nesa di litt lenger opp i tråden så ser du hva jeg mener.
Det derre med å høre tog på jernbaneskinner
Vis hele sitatet...
Det gir ingen mening det heller.
Det gjør det, du forstår det bare ikke.
Beklager de mange skriveleif. Gikk litt fort i svingene
Sitat av Anderson Vis innlegg
Det gjør det, du forstår det bare ikke.
Vis hele sitatet...
Ahh, i get it. Telepati. Brilliant!
Har ikke skrevet noe om telepati.
Prøv igjen
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Kan fortelle at jeg bodde i Australia i 3 år. Og lærte masse om den aborginske kultur.
Vis hele sitatet...
Jeg har mine tvil, mtp hvordan du skriver "aboriginere".
Om du prøver å leve ute i skogen en måneds tid helt alene, uten tusenvis av ytre stimuli (tv, radio osv) - så skal jeg love deg at du vil bli mere tid til å være oppmerksom på egen tankevirksomhet.
Vis hele sitatet...
Wow. Hvordan kom du frem til denne konklusjonen? Og hvordan strider denne med noe folk før i tråden har påstått? Dette er nesten en stråmann mot deg selv.

Allment gjelder at du drar frem en hel haug med bøker som du kan være nesten helt sikker på at ingen her orker å lese, og som dermed ikke kan diskuteres her. Guess what: Det finnes en hel haug med bøker som er fulle av tull.

Det som ville vært interessant var en konsis forklaring, eller studie som beviser t.d. telepati.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Det gjør det, du forstår det bare ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg kan fly, men jeg vil ikke vise deg det. Søstra vet hva du tenker, og kan forklare det, du bare forstår det ikke. Semjuel kan forklare hva som skjedde før universet startet, du bare forstår det ikke.

Makan til "argument".
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En vilkårlig link fra en australsk avis, sier du? Det er en helt uleselig artikkel fra 1931! Du rotet til linkene dine litt, men den andre adressen er hundre prosent upålitelig. Skal det være noen vits så må det være innenfor noenlunde vitenskapelige rammer. Dokumentasjonen må være pålitelig og nøytral, og det holder ikke bare at noen andre har sagt det.

Sitat av Bearass
Aborginer-kulturen annså altså telepati som noe ganske naturlig. Hvorfor det mon tro? Det kan man spørre seg.
Vis hele sitatet...
Tusser, troll, nisser, huldra og nøkken ble ansett som helt naturlig i den gammelnorske kulturen. Det blir ikke mer sant av den grunn.

Sitat av Bearass
Forutsetter vi at telepati er et fenomen som noen mennesker oppfatter, og i en kultur der dette er helt vanlig blant menneskene - så er det jo ikke særlig hokus pokus?
Vis hele sitatet...
Forutsetter vi at det er helt vanlig å fly til månen på en gammel, trimmet moped, så er det jo ikke noe særlig hokus pokus med mine påstander om at jeg har gjort nettopp det? Er det dermed naturlig å tro at jeg har flydd til månen med en gammel, trimmet moped?

Sitat av Bearass
Forutsetter man at telepati bare er viss-vass så må man samtidig underkjenne et helt naturlig aspekt av den aborginske kultur.
Vis hele sitatet...
Forutsetter man at telepati burde vist seg i kontrollerte omgivelser i all den tid det har vært forsøkt testet, så er det ganske trygt å anta at telepati er bare viss-vass.

Sitat av Bearass
Pcilocybinnnholdige sopper ble tradisjonellt bl.a brukt av shamaner for å få synske evner - google it
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at de synske evnene var reelle. Det har som sagt aldri vist seg å stemme. Folk har hoppet utfor hustak i sopprus fordi de var overbevist om at de kan fly. De kunne ikke fly.

Sitat av Bearass
Ellers kan jeg henvise til Stanislav Grofs bok LSD psychoterapy.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle hva Stanisloav Grof påstår så lenge det ikke kan backes opp av seriøs forskning. Det har aldri latt seg påvise at disse paranormale evnene eksisterer, selv om det burde være såre enkelt å bevise det om de skulle finnes.

Sitat av Bearass
Et veldig åpenbart eksempel er at det i dagens kultur finnes telefon, data osv. Man kan enkelt å greit ta en telefon om det oppstår vanskeligheter.
Vis hele sitatet...
Og det er vel ikke unaturlig å anta at telefonen ble oppfunnet fordi det var et faktisk behov for den?

Sitat av Bearass
Om du synes det er mere fantastisk å få f.eks få en fornemmelse av at noe er galt med noen man kjenner - fremfor at hjernen produserer fargerike bilder, fargelegger dem, lager dybde og at det gjengir virkeligheten helt korrekt så er det helt ok. Det har med smak og behag å gjøre og blir igrunnen ganske håpløst å diskutere
Vis hele sitatet...
Nei, det har absolutt ingenting med smak og behag å gjøre. At hjernen tolker signaler utenfra vet vi. Det kan vises i kontrollerte forsøk. Vi vet at fotoner treffer øyet, og at de er informasjonsbæreren, og at øyet omgjør disse fotonene til elektriske impulser som hjernen tolker som en representasjon av den eksterne verden. Det finnes derimot som sagt ingen plausibel forklaring på hvilke fysiske prosesser som benyttes av telepati.

Hjernen gjengir forresten ikke virkeligheten korrekt, men fyller inn det den mangler eller ikke klarer å tolke, og gir på den måten et inntrykk av at den gjengir virkeligheten korrekt.

Sitat av Anderson
Har ikke skrevet noe om telepati.
Prøv igjen
Vis hele sitatet...
Kan ikke du bare opplyse oss da, i stedet for å være så mystisk og vag?
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 13:15.
Sitat: Originalt skrevet av Anderson
Det gjør det, du forstår det bare ikke.
Jeg kan fly, men jeg vil ikke vise deg det. Søstra vet hva du tenker, og kan forklare det, du bare forstår det ikke. Semjuel kan forklare hva som skjedde før universet startet, du bare forstår det ikke.

Makan til "argument".
Vis hele sitatet...
Provo : hva er det som er så vanskelig med å forstå at med en bedre lydsorståelse kan jeg høre et tog på lenger avstand?

Hvis man ikke har det grunnleggende inne er det håpløst å føre en fornuftig diskusjon.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Provo : hva er det som er så vanskelig med å forstå at med en bedre lydsorståelse kan jeg høre et tog på lenger avstand?

Hvis man ikke har det grunnleggende inne er det håpløst å føre en fornuftig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Tro meg, jeg er helt klar over at man kan lære seg til å bedre gjenkjenne lyden av spesielle ting. Det jeg ikke forstår er hva i alle dager det har å gjøre med noe overnaturlig.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Provo : hva er det som er så vanskelig med å forstå at med en bedre lydsorståelse kan jeg høre et tog på lenger avstand?
Vis hele sitatet...
Det som diskuteres i denne tråden er overnaturlige evner, nærmere bestemt telepati. Om du vil lage en tråd om hørsel er det opp til deg, men det er svært forvirrende at du poster om dette i denne tråden, da alle andre prater om noe annet enn deg.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg har mine tvil, mtp hvordan du skriver "aboriginere".Wow. Hvordan kom du frem til denne konklusjonen? Og hvordan strider denne med noe folk før i tråden har påstått? Dette er nesten en stråmann mot deg selv.

Allment gjelder at du drar frem en hel haug med bøker som du kan være nesten helt sikker på at ingen her orker å lese, og som dermed ikke kan diskuteres her. Guess what: Det finnes en hel haug med bøker som er fulle av tull.
Vis hele sitatet...
hehe.. beklager skriveleif ja.. Se tillegg til post

Om du leser det første jeg skriver så kan du se at jeg poengterer at dette er ett svar til Provo. Dermed må du lese vår dialog for å forstå hvorfor jeg skriver hva jeg skriver. Jeg fremmer hypotesen om at vi ikke trenger/er mere stresset enn f.eks aborginerne til å kunne benytte oss av telepati. Provo spør hvorfor det? Jeg henviser til telefonering og det å leve ute i skogen Skjønner?

Provo spør om kilder på at aborginerne er en kultur hvor telepati blir annsett som helt naturlig - samt kilder på at mange som har tatt psykedelika ved høyere doseringer rapporterer om telepati. Jeg henviser til et par kilder. FYI: Boka til Stanislav Grof annsees å være en av de mest seriøse og omfattende som finnes hva anngår psykedelisk forskning.
Sitat: Originalt skrevet av Anderson
Provo : hva er det som er så vanskelig med å forstå at med en bedre lydsorståelse kan jeg høre et tog på lenger avstand?
Det som diskuteres i denne tråden er overnaturlige evner, nærmere bestemt telepati. Om du vil lage en tråd om hørsel er det opp til deg, men det er svært forvirrende at du poster om dette i denne tråden, da alle andre prater om noe annet enn deg.

--------------------------------------------------------------------------------


Vis hele sitatet...
Nei, dette handler ikke om lyd.
Hvis jeg forstår noe som ikke du forstår har jeg mulighet til å oppfatte noe som du ikke får med deg.

Denne grunnleggende forståelsen må du ha for å føre en fornuftig diskusjon "om det finnes overnaturlige evner.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Provo spør om kilder på at aborginerne er en kultur hvor telepati blir annsett som helt naturlig - samt kilder på at mange som har tatt psykedelika ved høyere doseringer rapporterer om telepati. Jeg henviser til et par kilder. FYI: Boka til Stanislav Grof annsees å være en av de mest seriøse og omfattende som finnes hva anngår psykedelisk forskning.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått, og det kan godt være min skyld. Det jeg etterspør er ikke dokumentasjon på at de anså telepati som naturlig, men dokumentasjon på at telepatien faktisk var tilfelle. Jeg etterspør heller ikke dokumentasjon på at folk på syre tror de er synske, men på at denne synskheten ikke bare er innbilt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Anderson: I den første posten din snakker du om "frekvenser", uten å spesifisere nærmere. Og nå sier du at folk mangler "grunnleggende forståelse". Interessant at du ikke engang har prøvd å meddele t.d. hvor man kan få denne forståelsen, og hvordan.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Boka til Stanislav Grof annsees å være en av de mest seriøse og omfattende som finnes hva anngår psykedelisk forskning.
Vis hele sitatet...
Det sier vel mer om psykedelisk forskning enn om noe annet

Fra spøk til alvor; det er masse vi ikke vet og ikke klarer å forklare. Det betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg er åpen for at "overnaturlige" fenomener, som f. eks. telepati, kan forekomme, men det er et stykke derfra til å hardnakket påstå at det er en realitet, stikk i strid med forskning og logisk sans. Vi må til enhver tid forholde oss til gjeldende forskning og forståelse av verden. Telepati er en spennende teori, noe som kan filosoferes og tenkes på i årene som kommer. Kanskje det en gang i fremtiden viser seg å være mulig, hvem vet? Per i dag er det imidlertid lite som tyder på det, desverre. Det ville jo vært spennende

Sitat av Anderson Vis innlegg
Nei, dette handler ikke om lyd.
Hvis jeg forstår noe som ikke du forstår har jeg mulighet til å oppfatte noe som du ikke får med deg.

Denne grunnleggende forståelsen må du ha for å føre en fornuftig diskusjon "om det finnes overnaturlige evner.
Vis hele sitatet...
Om du har bedre hørsel enn noen andre betyr ikke det at din hørsel er overnaturlig. Vibrasjoner i en togskinne, som du tolker ved hjelp av hørselsansen din, er definitivt lyd.
Sist endret av felix_poker; 25. november 2010 kl. 13:31.
Her snakker jeg om lydfrekvensene , og mulighetene.
Forståelsen kan utvikles ved å lytte aktivt,
lytter jeg lenge nok vil hjernen etterhvert dekode mer av det jeg hører.

Fks en lyd som jeg tidligere trodde var tog var noe annet, mens noe som jeg trodde var støy kan være tog.

Hvis en som ikke har denne forståelsen legger øret ned til skinnen vil denne personen oppfatte det at jeg kan høre toget som "overnaturlig"

Dette fordi jeg har en forståelse som andre ikke har.

Jeg kan med andre ord høre noe andre ikke hører
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anderson Vis innlegg
Hvis en som ikke har denne forståelsen legger øret ned til skinnen vil denne personen oppfatte det at jeg kan høre toget som "overnaturlig"
Vis hele sitatet...
Supert! Ingen her trenger å gjøre noe mer! Du innrømmer selv at folk kan oppfatte det du gjør som overnaturlig, selv om det har en naturlig forklaring. Akkurat som en hel haug andre ting.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Her snakker jeg om lydfrekvensene , og mulighetene.
Forståelsen kan utvikles ved å lytte aktivt,
lytter jeg lenge nok vil hjernen etterhvert dekode mer av det jeg hører.

Fks en lyd som jeg tidligere trodde var tog var noe annet, mens noe som jeg trodde var støy kan være tog.

Hvis en som ikke har denne forståelsen legger øret ned til skinnen vil denne personen oppfatte det at jeg kan høre toget som "overnaturlig"

Dette fordi jeg har en forståelse som andre ikke har.

Jeg kan med andre ord høre noe andre ikke hører
Vis hele sitatet...
Selv om du har klart å trene deg opp til å oppfatte en lydfrekvens som andre ikke kan, er dette ikke overnaturlig. Det er akkurat det samme fenomenet som når hvemsomhelst hører hvilkensomhelst lyd.

Snakker alle gamle om at unge har "overnaturlig hørsel"?
Sitat av Anderson Vis innlegg
Her snakker jeg om lydfrekvensene , og mulighetene.
Forståelsen kan utvikles ved å lytte aktivt,
lytter jeg lenge nok vil hjernen etterhvert dekode mer av det jeg hører.

Fks en lyd som jeg tidligere trodde var tog var noe annet, mens noe som jeg trodde var støy kan være tog.

Hvis en som ikke har denne forståelsen legger øret ned til skinnen vil denne personen oppfatte det at jeg kan høre toget som "overnaturlig"

Dette fordi jeg har en forståelse som andre ikke har.

Jeg kan med andre ord høre noe andre ikke hører
Vis hele sitatet...
</troll> [COLOR="White"](titegn)[/COLOR]
Sitat: Originalt skrevet av Anderson
Hvis en som ikke har denne forståelsen legger øret ned til skinnen vil denne personen oppfatte det at jeg kan høre toget som "overnaturlig"
Supert! Ingen her trenger å gjøre noe mer! Du innrømmer selv at folk kan oppfatte det du gjør som overnaturlig, selv om det har en naturlig forklaring. Akkurat som en hel haug andre ting.
Vis hele sitatet...
Ja, det betyr at ved å utvikle forståelse kan man få med seg informasjon som vil være utilgjengelig for de som mangler forståelsen.

Snakker alle gamle om at unge har "overnaturlig hørsel"?
Vis hele sitatet...
Barna dekoder ikke lyden for å få med mere info, de bare hører det høyere.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anderson Vis innlegg
Ja, det betyr at ved å utvikle forståelse kan man få med seg informasjon som vil være utilgjengelig for de som mangler forståelsen.
Vis hele sitatet...
Akkurat som at astronomer idag "utvikler forståelse" for universet som man ikke hadde 200 år siden. Dermed "får astronomene med seg informasjon som vil være utilgjengelig for de som mangler forståelsen".

Et poeng jeg prøver å få frem er: Hva er det overnaturlige med dette?
Sitat av Provo Vis innlegg
En vilkårlig link fra en australsk avis, sier du? Det er en helt uleselig artikkel fra 1931! Du rotet til linkene dine litt, men den andre adressen er hundre prosent upålitelig. Skal det være noen vits så må det være innenfor noenlunde vitenskapelige rammer. Dokumentasjonen må være pålitelig og nøytral, og det holder ikke bare at noen andre har sagt det.


Tusser, troll, nisser, huldra og nøkken ble ansett som helt naturlig i den gammelnorske kulturen. Det blir ikke mer sant av den grunn.


Forutsetter vi at det er helt vanlig å fly til månen på en gammel, trimmet moped, så er det jo ikke noe særlig hokus pokus med mine påstander om at jeg har gjort nettopp det? Er det dermed naturlig å tro at jeg har flydd til månen med en gammel, trimmet moped?


Forutsetter man at telepati burde vist seg i kontrollerte omgivelser i all den tid det har vært forsøkt testet, så er det ganske trygt å anta at telepati er bare viss-vass.


Det betyr ikke at de synske evnene var reelle. Det har som sagt aldri vist seg å stemme. Folk har hoppet utfor hustak i sopprus fordi de var overbevist om at de kan fly. De kunne ikke fly.


Det spiller ingen rolle hva Stanisloav Grof påstår så lenge det ikke kan backes opp av seriøs forskning. Det har aldri latt seg påvise at disse paranormale evnene eksisterer, selv om det burde være såre enkelt å bevise det om de skulle finnes.


Og det er vel ikke unaturlig å anta at telefonen ble oppfunnet fordi det var et faktisk behov for den?


Nei, det har absolutt ingenting med smak og behag å gjøre. At hjernen tolker signaler utenfra vet vi. Det kan vises i kontrollerte forsøk. Vi vet at fotoner treffer øyet, og at de er informasjonsbæreren, og at øyet omgjør disse fotonene til elektriske impulser som hjernen tolker som en representasjon av den eksterne verden. Det finnes derimot som sagt ingen plausibel forklaring på hvilke fysiske prosesser som benyttes av telepati.

Hjernen gjengir forresten ikke virkeligheten korrekt, men fyller inn det den mangler eller ikke klarer å tolke, og gir på den måten et inntrykk av at den gjengir virkeligheten korrekt.


Kan ikke du bare opplyse oss da, i stedet for å være så mystisk og vag?
Vis hele sitatet...
Viktig å holde tunga rett i munnen da jeg aldri har hevdet at jeg sitter på bevis som du vil kunne godta angående telepati. Men at det var annsett som et vanlig fenomen i f.eks aborginerkulturen og at mange som har tatt større doser psykedelika rapporterer om erfaringer med telepati. Du trakk dette i tvil og jeg kommer med kilder.

Her er det andre som skriver om aborginsk kultur og at det ble annsett som naturlig med telepati i denne kulturen: http://www.brianlhill.com/spirit/aborigine.htm

Min påstand: Mange rapporterer om telepatiske erfaringer ved stort inntak psykedeliske substanser. Her mener jeg å oppgi en pålitelig kilde. Les side 278 i linken til Stanislav Grofs bok for diverse forsøk angående synske evner sammen med psykedeliske substanser og Grofs egne konklusjoner.

Ellers helt enig med deg at det idag ikke finnes noen fysiske god forklaring på fenomen som f.eks telepati. Det er heller ikke hva jeg sier.

Om du vil forstå hva jeg mener så prøv å forstå følgende: Om vi hypotetisk sett sier at telepati finnes - og at det hypotetisk sett er en forklaring på fenomenet så er det en smak-sak om du synes dette er mere fantastisk enn hvordan syns-sansen virker.

At vi ikke har noen god fysisk forklaring utelukker ikke automatisk et fenomen.

Fakta er at det finnes tusenvis av vitnesbyrd om mennesker som har opplevd det de vil kalle for telepati. Vitenskapelige forsøk har hittil ikke kommet med overbevisende resultater om at telepati virkelig fungerer.

Hvorfor ikke? Din konklusjon er at fenomenet telepati er bullshit fra ende til annen.

I motsetning til deg så utelukker ikke jeg at fenomenet forekommer. Det finnes flere vitenskapsmenn som er blitt forbløffet over fenomener som de ikke kan forklare. Et ganske nærliggende eksempel er møte mellom Morild og Anna Elisabeth Westerlunds http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270724

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det sier vel mer om psykedelisk forskning enn om noe annet

Fra spøk til alvor; det er masse vi ikke vet og ikke klarer å forklare. Det betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg er åpen for at "overnaturlige" fenomener, som f. eks. telepati, kan forekomme, men det er et stykke derfra til å hardnakket påstå at det er en realitet, stikk i strid med forskning og logisk sans. Vi må til enhver tid forholde oss til gjeldende forskning og forståelse av verden. Telepati er en spennende teori, noe som kan filosoferes og tenkes på i årene som kommer. Kanskje det en gang i fremtiden viser seg å være mulig, hvem vet? Per i dag er det imidlertid lite som tyder på det, desverre. Det ville jo vært spennende
Vis hele sitatet...
Ser det er flere som synes å tro at jeg "hardnakket påstår at telepati er en realitet" som jeg f.eks skal ha vitenskapelig belegg for. Da mener jeg man ikke har lest postene mine godt nok.

At det strider mot all logisk sans mener jeg man kan diskutere. Det er da slettes ikke uvanlig at personer mener å kunne fornemme at ting. Kanskje er jeg svært unik, men tror det er flere som har hørt de klassiske: "Jeg våknet mitt på natta akkurat på samme tid da mor hadde hjerteinnfarkt", "Jeg følte på meg at noe var galt", "Jeg tenkte akkurat på deg, og nå ringer du".

Det er en grunn til at folk ikke utelukker at telepatisk kontakt er en realitet. Min påstand er at det er fordi mange fornemmer at en slik sans synes å virke.

At det hittil ikke har vært 100% overbevisende vitenskapelig forsøk som den mest hardnakkede skeptiker kan støtte opp kan vi alle være enige i.

Ps: Anbefaler deg forresten å lese boka til Stanislav Grof. Den gir et svært bra sammendrag av den omfattende psykedelisk forskningen på 50-60 tallet
Sitat av Bearass Vis innlegg
At vi ikke har noen god fysisk forklaring utelukker ikke automatisk et fenomen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Man kan etablere tilstedeværelsen av et fenomen uten å forstå virkemåten.

Men iogmed at det sålangt ikke har latt seg gjøre å etablere tilstedeværelsen av telepati utover påstander - så kan man trekke inn den nåværende forståelsen av fysikken og biologien og midlertidig konkludere med at det er usannsynlig at fenomenet finnes.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Fakta er at det finnes tusenvis av vitnesbyrd om mennesker som har opplevd det de vil kalle for telepati. Vitenskapelige forsøk har hittil ikke kommet med overbevisende resultater om at telepati virkelig fungerer.
Vis hele sitatet...
Vitnesbyrd alene er håpløst utilstrekkelig, det er bare en form for påstander. Det finnes påstander og vitnesbyrd om uendelig mange ting her i verden, mange motstridene mot andre og garantert mange du ville finne helt absurd. Det var en tid da man kunne dømme kvinner til døden fordi vitner sa de drev hekseri. Det var tider da man ofret mennesker og alle var enige om at det gav bedre avlinger, bonden vitnet på det... Enkelte steder forekomer slikt enda.

I motsetning til deg så utelukker ikke jeg at fenomenet forekommer.


Sitat av Bearass Vis innlegg
At det strider mot all logisk sans mener jeg man kan diskutere. Det er da slettes ikke uvanlig at personer mener å kunne fornemme at ting. Kanskje er jeg svært unik, men tror det er flere som har hørt de klassiske: "Jeg våknet mitt på natta akkurat på samme tid da mor hadde hjerteinnfarkt", "Jeg følte på meg at noe var galt", "Jeg tenkte akkurat på deg, og nå ringer du".
Vis hele sitatet...
Jeg mener man bør lære litt om statistikk og hva mennesker legger merke til. Det skjer uhyrlig sjeldent at noen ringer samtidig som andre tenker på dem - men statistisk sett med milliarder av mennesker med mobiler og vennskap så skal det skje hele tiden. Siden det for enkeltinvidet er en usansynlig hendelse så vil man også trekke oppmerksomheten på det. Det er veldig usannsynlig at en bestemt person vinner i lotto, men statistisk sett veldig høy sannsynlighet for at noen av dem som tipper vinner. Antageligvis mener mange av de som selv vinner at de er helt spesielle og velsignet av gud eller har synske evner som så det riktige nummeret osv. - men kan man ørlite statistikk så virker den type forklaringer poengløse.

Sitat av Bearass Vis innlegg
At det hittil ikke har vært 100% overbevisende vienskapelig forsøk som den mest hardnakkede skeptiker kan støtte opp kan vi alle være enige i.
Vis hele sitatet...
Og man skulle tro det var rimelig greit å gjøre også utifra hvor konkrete og spesielle påstandene fra en del mennesker rundt overnaturlige evner er.

Sitat av Anderson
Forskjellen er at når jeg lytter så bruker jeg kun hørselen min kombinert med min forståelse.
Uten andre hjelpemidler en forståelsen hører jeg noe andre ikke ville fått med seg.
Vis hele sitatet...
Ja alstå en sonarmann på en ubåt har trenet forståelsen sin om propellyder slik at han hører forskjellen på en Akula-ubåt og en fisketråler. Andre igjen klarer forskjellen mellom en BMW og en Porsche. Jeg synes det var litt diffust hvorfor du trekker det inn i tråden, og du hadde en veldig uklar måte å forklare det på.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 14:41.
Hvorfor klynger dere dere slik til troen på overnaturlige fenomener? Synes dere ikke naturens mangfold og kompleksitet er utrolig nok? Alle de hittil tilsynelatende uforklarlige fenomener vil kunne forklares ved de kjente perspektivene, som fysikk og biologi, før eller siden uansett. Vi vet ikke alt, langt ifra faktisk, men det betyr ikke at det er noe adskilt fra naturen. Det er bare en indikator på hvor komplekst universet egentlig er, og dét er nok til å måpe av forundring uten at man skal fylle på med noe overnaturlig i tillegg.
Sitat: Originalt skrevet av Anderson
Forskjellen er at når jeg lytter så bruker jeg kun hørselen min kombinert med min forståelse.
Uten andre hjelpemidler en forståelsen hører jeg noe andre ikke ville fått med seg.
Ja alstå en sonarmann på en ubåt har trenet forståelsen sin om propellyder slik at han hører forskjellen på en Akula-ubåt og en fisketråler. Andre igjen klarer forskjellen mellom en BMW og en Porsche. Jeg synes det var litt diffust hvorfor du trekker det inn i tråden, og du hadde en veldig uklar måte å forklare det på.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng er at ved å utvikle forståelsen for sansene vil man kunne få med seg info som ellers ville vært oppfattet som ikke-eksisterende.

I eksempelet med å lytte etter tog på en jernbaneskinne er dette veldig målbart , vi kan måle lyden.
I tillegg er det et signal som blir sterkere og sterkere, slik at selv den mest skeptiske til slutt vil få med seg at nå kommer det et tog.

Mye av det "det overnaturlige" handler om å få tak i real-time informasjon som ikke er tilgjengelig for de fleste.
Der signalene, om de finnes, er mye svakere og vanskeligere å måle.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Mye av det "det overnaturlige" handler om å få tak i real-time informasjon som ikke er tilgjengelig for de fleste.
Der signalene, om de finnes, er mye svakere og vanskeligere å måle.
Vis hele sitatet...
Her blir du igjen diffus, og det virker som om du prøver lure inn en påstand om at telepati bare handler om å øke "forståelse". Det er ingenting som tyder på at det går ann.

Det er snakk om en helt ny type sanseevne.

Det er også begrensinger for hvor mye en kan trene opp de kjente sanseevnene.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 15:17.
Sitat av TwittAgra Vis innlegg
Provo, du drepte akkurat denne tråden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Bare hyggelig.
Vis hele sitatet...

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Provo spiser overnaturlige tråder til frokost.
Vis hele sitatet...
Og etterpå omdanner han all dumskapen i de overnaturlige trådene før han driter ut et stort sverd som han riser alle små Heroes-Freaks på stumpen med!

Det er bare synd at Anderson har skillZ slik at han kan legge seg ned på jernbaneskinnen og høre når Provo kommer.

Hvordan skal nå dette gå?!
Sitat av Anderson Vis innlegg
Ja, det betyr at ved å utvikle forståelse kan man få med seg informasjon som vil være utilgjengelig for de som mangler forståelsen.
Vis hele sitatet...
Du sammenlikner epler og pærer. Hørsel er et bekreftet fenomen. Om du skulle lære deg å høre detaljer vesentlig bedre enn alle andre, så er dette kun en bedre utnyttelse av noe som allerede er bekreftet. Det vil også være lett å bekrefte eller avkrefte om hørselen din er så god som du eventuelt skulle påstått – det er bare å sette opp en enkel test. De overnaturlige fenomenene er derimot ikke bare bedre utnytting av allerede bekreftede fenomener, men helt nye fenomener. Det er ikke spørsmål om å "være flinkere" i noe, men om helt fundamentalt nye fenomener som ikke har fnugg av støtte i kjente naturlover. Men – det er i prinsippet lett å teste dette også, akkurat som en forbedret hørsel. F.eks. en dobbeltblindtest på overføring av tanker fra en person til en annen kan lett gjennomføres – og har blitt gjennomført utallige ganger – og det har aldri latt seg bevise. Det gjør at sannsynligheten for at fenomenet eksisterer er forsvinnende lav.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Viktig å holde tunga rett i munnen da jeg aldri har hevdet at jeg sitter på bevis som du vil kunne godta angående telepati. Men at det var annsett som et vanlig fenomen i f.eks aborginerkulturen og at mange som har tatt større doser psykedelika rapporterer om erfaringer med telepati. Du trakk dette i tvil og jeg kommer med kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg var nok noe uklar, men jeg har allerede presisert at det ikke var dette jeg trakk i tvil. Din opprinnelige påstand var "Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre." Jeg er ikke så interessert i kulturen i denne sammenheng, men vil ha seriøs dokumentasjon som tyder på at de faktisk sendte telepatiske beskjeder med hverandre, slik du antyder i innlegget ditt.

Sitat av Bearass
Min påstand: Mange rapporterer om telepatiske erfaringer ved stort inntak psykedeliske substanser. Her mener jeg å oppgi en pålitelig kilde.
Vis hele sitatet...
I beste fall en pålitelig kilde på at rusede mennesker har en tendens til å rapportere om overnaturlighet, men det er i grunn ikke så interessant. Det som er interessant er om mennesker under rus faktisk får paranormale evner – noe som skulle være veldig lett å fastslå i en serie med tester, men som aldri noensinne har blitt påvist. Anekdoter er altså ikke tilstrekkelig, og er i det store og hele helt uinteressant når det har blitt så grundig testet så mange ganger, og med konsekvent negativt resultat.

Sitat av Bearass
Om du vil forstå hva jeg mener så prøv å forstå følgende: Om vi hypotetisk sett sier at telepati finnes - og at det hypotetisk sett er en forklaring på fenomenet så er det en smak-sak om du synes dette er mere fantastisk enn hvordan syns-sansen virker.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare rase rundt å forutsette helt urimelige ting og ut fra disse forutsetningene trekke konklusjoner som du mener at skal stå på egenhånd. Det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle av telepati, eller en eneste kjent fysisk prosess som kunne forklart hendelsesforløpet i en telepatisk overføring. Ettersom den prosessen som telepati eventuelt skulle fungert med måtte vært ekstremt sjelden og vanskelig å detektere, kan man vel med ganske stor grad av trygghet si at den er mer fantastisk.

Sitat av Bearass
Fakta er at det finnes tusenvis av vitnesbyrd om mennesker som har opplevd det de vil kalle for telepati.
Vis hele sitatet...
Det finnes 2,2 milliarder kristne i verden. Det finnes 1,57 milliarder muslimer. Begge kan ikke ha rett, noe som sier at i dette begrensede eksempelet alene tar minst 1,57 milliarder mennesker feil, selv om omtrent samtlige vil kunne gi vitnesbyrd om at de har opplevd hendelser som bekrefter religionen deres.

Sitat av Bearass
I motsetning til deg så utelukker ikke jeg at fenomenet forekommer.
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ingenting, men forholder meg til det som så sannsynlig som det faktisk er; og det er ekstremt lite sannsynlig.

Sitat av Bearass
At det hittil ikke har vært 100% overbevisende vitenskapelig forsøk som den mest hardnakkede skeptiker kan støtte opp kan vi alle være enige i.
Vis hele sitatet...
Tror du har et litt forvridd bilde av situasjonen. Det finnes ingen bevis på at telepati eksisterer. Absolutt ingen. Det har blitt testet utrolig mange ganger, og man burde da forvente positive resultater hvis det skulle eksistere.
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 15:25.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ser det er flere som synes å tro at jeg "hardnakket påstår at telepati er en realitet" som jeg f.eks skal ha vitenskapelig belegg for. Da mener jeg man ikke har lest postene mine godt nok.
Vis hele sitatet...
Å, beklager, jeg siktet ikke til deg
Sitat av Anderson Vis innlegg
Forskjellen er at når jeg lytter så bruker jeg kun hørselen min kombinert med min forståelse.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder alle. Du kan sammenlikne det med om du lærer deg fransk. Hvis du leser en fransk bok vil du forstå teksten. Jeg, som ikke kan fransk, vil ikke skjønne noe som helst. Vi benytter begge synssansen, men du har lært deg å tolke denne typen synsintrykk, noe jeg ikke har. Er det å kunne fransk en overnaturlig evne?
Sitat av Anderson Vis innlegg
Forskjellen er at når jeg lytter så bruker jeg kun hørselen min kombinert med min forståelse.
Uten andre hjelpemidler en forståelsen hører jeg noe andre ikke ville fått med seg.
Vis hele sitatet...
Ja, det skjer hele tiden, men det er ikke noe overnaturlig med dette.

Det er slik sanseorganene til mennesker fungerer.
Jeg kan være enig i at dette kan virke helt fantastisk, men jeg forstår ikke helt hvordan ord som overnaturlig og telepati kommer inn.

Det å legge øret ned på en jernbaneskinne og høre et tog langt borte har fint lite med overnaturlighet å gjøre, det kan forklares med ren fysikk.
Du kan si det er det stikk motsatte.
Moderne fysikk har regler, regler som vi ikke klarer å bøye eller bryte.

Lyder om natten kan noen oppfatte som spøkelser og noen kan oppfatte det som innbrudd.
Om man har denne "forståelsen" burde egentlig være avgjørende for identifisering av lydene, men etter å ha lest denne tråden velger jeg å bruke ordene sunn fornuft.
Sitat av Anderson Vis innlegg
DET vil av mange som ikke har forståelsen oppfattes som overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet uenig. Det er ikke overnaturlig å høre svært lave eller støymaskerte lyder, for eksempel. Dessuten er det menneskelige sanseapparat så begrenset i forhold til hva vi får til med teknologi, at det er null problem å bekrefte eller avkrefte om man er i stand til å oppfatte disse "signalene". Problemet oppstår når noen påberoper seg evner som nødvendigvis må ha mekanismer som ikke på noen måte kan forklares med det vi vet om fysikk og naturlover, uten å bestå de mest elementære tester rundt disse evnene.

Du er for øvrig ekstremt vag i hva du sier, så det er vanskelig å få til noen konkret diskusjon rundt påstandene dine.

Sitat av Anderson
Hvis jeg var den eneste i verden som kunne fransk, ville det av mange blitt oppfattet som en overnaturlig evne.
Vis hele sitatet...
Nei, det ville blitt oppfattet som at du gikk rundt og bablet uforståelig nonsense – noe som i all essens ville vært helt korrekt.
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 15:54.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Så dere Uri geller på senkveld? Han klarte og tegne nøyaktig det samme som Harald da...
Vis hele sitatet...
Gammelt "mentalist"-triks som ikke krever overnaturlige evner i det hele tatt. Se Derren Brown-spesialen "Messiah" for å se konkrete eksempler.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Magnisx: Så du James Randi sine avsløringer av Uri Geller på YouTube? Han klarte å forklare nøyaktig det samme som Uri sa var "psykiske krefter" da...